2024-01-20, 16:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Är ytterst tveksam då CNN är inblandat. Att sydkorea "bekräftar detta utan bevisliga dokument som jag de senaste dagarna försökt hitta, är inte en trovärdig källa. Sen kan jag tillägga att OM detta bekräftades skulle jag inte bli förvånad.

Och rysk media bekräftar genom bilder från frontlinjen. Nordkoreansk ammunition har fastnat på bild/film:

Citat:
Russian media provides clearest evidence to date of North Korean arms in Ukraine
Expert says recent images from frontlines of Kremlin’s war are proof ‘beyond reasonable doubt’ of weapons transfers

https://www.nknews.org/2024/01/russian-media-provides-clearest-evidence-to-date-of-north-korean-arms-in-ukraine/

Även rysk statlig media:

Citat:
Russian state television released footage on Dec. 25 of what Oliemans identified with high confidence as another batch of North Korean 152mm rounds in use by Russian forces near the breakaway city of Luhansk.
Citera
2024-01-20, 16:59
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Kan du inte försöka motbevisa mig med trovärdig källa istället.
Det blir bättre nivå på tråden på det viset..

Du har ju länkat från Quora så då måste de vara trovärdiga?

https://theworldhistoryofwar.quora.com/https-www-quora-com-Is-it-possible-that-the-weapons-North-Korea-sent-to-Russia-are-actually-from-Chi na-answer-R-W-Carm

Kanske SMCP? https://www.scmp.com/video/asia/3243769/satellite-imagery-suggests-north-korea-supplying-russia-weapons-through-rason-port
Citera
2024-01-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Ändå måste ryZZland importera skit granater från Nordkorea, jag får inte ihop detta
Det beror nog på att "högvarv" och volym i Ryssland inte alls är samma sak som att dom faktiskt får ut något som fungerar. Det var ju likadant under sovjettiden.
Citera
2024-01-20, 17:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Förklara, gärna ingående hur du kom till den slutsatsen??

Kan det månne vara att jag med fördel älskar adekvat fakta och sanning, och att jag följt utvecklingen i Ukraina långt innan Ryssland gick till anfall?

Att vidarebefordra rysk desinformation är själva definitionen av landsförräderi.
Gå gärna in på länken i min signatur.

"2. Tänk efter

Undvik att bli en del i spridningen av desinformation, vilseledande information och propaganda. Tänk efter innan du delar vidare information till vänner eller genom sociala medier.

Främmande makter använder sig av återkommande berättelser (narrativ) om Sverige. De vill att vi i Sverige ska känna större oro, ställas mot varandra och uppleva att Sverige är ett dåligt land att leva i. Ett polariserat Sverige är mer sårbart. Då är det enklare för dem som vill skada oss att få igenom det de vill."
Citera
2024-01-20, 17:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Förklara, gärna ingående hur du kom till den slutsatsen??

Kan det månne vara att jag med fördel älskar adekvat fakta och sanning, och att jag följt utvecklingen i Ukraina långt innan Ryssland gick till anfall?

Bevisbördan är ju på dig, i.o.m att t.o.m rysk media har gått in på detta. "Info`s sista inlägg.

Släpp detta nu.
Citera
2024-01-20, 17:09
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, dock läste någonstans om att Biden har ett "trumfkort" som han kan spela ut...i nödfall. Han skall tydligen ha en form av "ensamrätt" (dvs behöver inte kongress-stöd) för att skicka vapen som inte är : "prima klass 1A", det modernaste de har. Dvs artilleri-ammo (vars konstruktion är äldre), eller Bradleys som ett annat exempel..

Tydligen så har Biden gjort det klart för republikanerna i förhandlingar.., att han har vetskap om denna möjlighet. Såå.., om det skulle börja krackelera vid fronten så är det mera troligt att han använder sig av detta instrument.

Men visst, nog trodde jag att de hade funnit en kompromiss vid detta laget..
Det er kanskje denne muligheten for Presidenten du tenker på:

https://www.state.gov/use-of-presidential-drawdown-authority-for-military-assistance-for-ukraine/

Som fremgår av teksten i slutten av linken er det også enkelte andre muligheter i US lovgivning for Presidenten til å sende våpenhjelp utenlands uten å gå veien om Congress.
Senast redigerad av Vossevangen 2024-01-20 kl. 17:15.
Citera
2024-01-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Det var inte jag som skrev att Trump skulle stötta Ukraina.

Nej, du får nog kolla vad du skrev och vad det betyder på svenska.
Citera
2024-01-20, 17:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Det er kanskje denne muligheten for Presidenten du tenker på:

https://www.state.gov/use-of-presidential-drawdown-authority-for-military-assistance-for-ukraine/

Jag är inte så säker.., för i din länk så står det så här :

It allows for the speedy delivery of defense articles and services from Department of Defense stocks to foreign countries and international organizations to respond to unforeseen emergencies. Such assistance can begin arriving within days—or even hours—of approval.

Vad jag fick med mig när jag läste om detta (någonstans i veckan), så behöver han inte ett godkännande, utan den sittande presidenten kan göra det ensam. Dock så sitter det långt inne.., och görs ogärna utav en sittande prezz. För det är det "sista kortet" som spelas ut då.
Citera
2024-01-20, 17:19
Medlem
Citat:
Haha du är rolig du..
Varför tror du det??
Varför skulle jag "vifta bort" rysk propaganda??

Det handlar inte om det.
Jag blir bara otroligt luttrad då många här är så svartvita i sina åsikter.

Jag tror endast på det som bevisligen är bekräftat i så stor omfattning som möjligt. Försöker man inte det, blir det lätt som "svensk politik" där man lobbar för egna oftast egoistiska mål.

Jag vet mycket väl hur rysk propaganda (likt västpropaganda) fungerar.

Önskar att betydligt fler kunde se det.

Tvärtom faktiskt. När det ligger kvar vrak av nordkoreanska missiler här och var och det är backat av experter i alla större tidningar världen över är det den som fortsätter kräva "bevisliga dokument" (sic!) som är helt vilse i informationsdjungeln. Du hör ljudet av hovar och gissar på zebra.
Citera
2024-01-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Väst kritiserar tydligen Nordkorea för att man skickar vapen till Ryssland!

Hur tror du svenskar skulle reagera ifall Nordkorea kritiserar Sverige för att skicka vapen till Ukraina?

https://www.euronews.com/my-europe/2024/01/10/western-allies-denounce-north-korea-for-providing-ballistic-missiles-to-russia
Vad är det du inte fattar? Den civiliserade världen stödjer försvararen. Psykfallen i Nordkorea stödjer aggressorn, samtidigt som de själva hotar sitt grannland och Japan med våld och död. Ser du verkligen ingen skillnad där, bulthjärna?
Senast redigerad av Chillgren 2024-01-20 kl. 17:23.
Citera
2024-01-20, 17:25
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/experterna-sverige-kan-fa-krigsekonomi/
Sverige kan få krigsekonomi.

Mångdubbla produktionen av ammunition på rekordkort tid. Det säger Patrik Oksanen, säkerhetspolitisk expert vid tankesmedjan Frivärld.

– Det borde ha gjorts senast för två år sedan och varje förlorad månad gör vårt läge sämre.
Citera
2024-01-20, 17:25
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag är inte så säker.., för i din länk så står det så här :

It allows for the speedy delivery of defense articles and services from Department of Defense stocks to foreign countries and international organizations to respond to unforeseen emergencies. Such assistance can begin arriving within days—or even hours—of approval.

Vad jag fick med mig när jag läste om detta (någonstans i veckan), så behöver han inte ett godkännande, utan den sittande presidenten kan göra det ensam. Dock så sitter det långt inne.., och görs ogärna utav en sittande prezz. För det är det "sista kortet" som spelas ut då.
I sitatets kontekst tolker jeg det klart slik at hjelpen kan nå frem til utenlandsk destinasjon innen dager - eller til og med timer - etter PRESIDENTENS godkjennelse.

Som du ser av sammenhengen er det utenriksministeren som er delegert myndighet til å foreslå hjemmelen brukt. Og det er presidenten som kan godkjenne at hjemmelen brukes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in