2024-01-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ringde dom dig inte nr du gjorde kpet? Jag kpte en btmotor fr 80kkr p amex och det tog inte ens 5 minuter innan deras kundtjnst ringde mig och bekrftade att jag hade gjort kpet.

Nej det gick igenom direkt och ingen ringde. Blev verraskad och trodde att det skulle bli problem men det rasslade till som vanligt.

Det r mjligt att affren har ett bra rykte hos Amex kanske. De kollade mitt ID.
Citera
2024-01-19, 15:48
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej det gick igenom direkt och ingen ringde. Blev verraskad och trodde att det skulle bli problem men det rasslade till som vanligt.

Det r mjligt att affren har ett bra rykte hos Amex kanske. De kollade mitt ID.

Det kan ju vara ndrat, jag kpte min motor p Karlbergs Marina typ 2009.
Citera
2024-01-19, 15:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Ni med 'vanliga' Amex kort, vad nvnder ni Amex Points till?

Kpte en dyr ljud pryl p ntet, och vid kassan s sa siten, vill du betala med xxxxpong du har p Amex

S, den dk upp, gratis r gott.
Citera
2024-01-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kpte en dyr ljud pryl p ntet, och vid kassan s sa siten, vill du betala med xxxxpong du har p Amex

S, den dk upp, gratis r gott.

Hur visste siten att du hade Amex?
Citera
2024-01-19, 21:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur visste siten att du hade Amex?

Skulle frst betala med Amex, men siten freslog pong.
Citera
2024-01-20, 16:09
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ska erknnas att ven jag lugnat ner mig med min spend. Vi tog in p en superior suite p Grand Hotel i Stockholm frra vintern i fem dagar eller ngot fr 14 000 spnn natten om jag minns rtt. Sedan bad vi om att f bestick uppskickade fr att kunna mata vr bebis. De debiterade d 70 spnn eller nt i efterhand fr att komma upp med bestick till rummet.

Det r s klart en skitsumma men det gav en oerhrt dlig eftersmak. Man knde sig smutsig eftert. Som att man bodde p ett zigenarhotell och blev utnyttjad och blst som p en turkisk bazaar. Min fru blev iofs frbannad och ringde ner och fick det hela annulerat. Men den dliga eftersmaken sitter kvar nu ett r senare.

De tog dessutom betalt fr frukosten trots att det skulle ingtt via Amex Fine Hotels and Resorts. Tydligen ingick inte room service i frukosterbjudandet enligt dem. S vi fick pynta ett par tusen fr ett par frukostar som vi tog p rummet istllet fr i matsalen. S riktiga bazaarturkar r de allts. Internationella hotell har aldrig varit snikna p samma stt.

S jag har faktiskt brjat ta in p mer prisvrda hotell. Typ 4.5 stjrnor som Sofitel. Och i sommar blir det nog rent av Airbnb i Stockholm. Om de inte hller mttet s knner man sig tminstone kanske inte blst och bedragen.

Men innan jag drog ner p excesserna s hann jag tminstone gra ett personligt rekordkp p Amexkortet. Tv Vacheronklockor fr 45 000 USD. Halade upp korter, de drog det i terminalen och det rasslade till som vanligt. Som att kpa en Coca Cola p Pressbyrn ungefr! Det skulle nog inte funkat med ett kort frn Ikanobanken.
Grand framstr verkligen som ett jvla tattarhotell, jag kan inte annat n knna sympati med dig hr, det r en liten men trkig verraskning du fick. Det r lite s det r nr man prjsar mkt stlar fr hotell, det behvs bara en liten grej s sabbar det hela upplevelsen.

Jag har lite annan approach till hotellbokningar n du men ska nd frska mig p ett litet rd hr. Min erfarenhet r att man i frsta hand ska leta efter lokala hotell och lokala restauranger med hg och framfrallt skyhg kundnjdhet nr man bokar. Det r dr man fr ett genuint personligt bemtande och det r dr prlorna finns, inte bland stora kedjor och franchise. Du knner sker till detta resonemang men det lter som du skulle kunna ha gldje av att omprva en sdan bokningstaktik.

On topic s har jag ftt ett rsbesked frn amex dr de har dragit rnta p 140 spnn, har aldrig hnt frut d jag alltid prjsar alla fakturor. Det enda jag kan komma p r att en av fakturorna betalade jag precis p sista dagen men det knns mrkligt att det skulle leda till en frsening som kostar 140 kr i rnta. r det nn som har nn aning om vad jag ska leta efter hr eller om de har brjat med nt nytt trick.
Citera
2024-01-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Grand framstr verkligen som ett jvla tattarhotell, jag kan inte annat n knna sympati med dig hr, det r en liten men trkig verraskning du fick. Det r lite s det r nr man prjsar mkt stlar fr hotell, det behvs bara en liten grej s sabbar det hela upplevelsen.

andra sidan r det inget ovanligt att det kostar extra att f frukosten p rummet. Nu har jag frvisso enklare vanor och hller mig oftast till fyrstjrnigt.

Men att ta 70kr fr att leverera ngra bestick var ju ljligt.
Citera
2024-01-29, 14:28
Medlem
Brjat fundera p om man ska skaffa Amex fr att samla pong p vardagsinkpen eller nr man gr inkp av klder eller annan teknik. Tar det lng tid att komma upp i vettiga pongsaldon som man kan anvnda fr resor eller annat? Och visst kan man anvnda Amex ven de flesta digitala kpen ver internet?

175 kronor i mnaden fr Amex guld r vl inte jttefarligt fr vardagligt pongsamlande. Knns som att det r vrt det i lngden, men vet inte hur lng tid det tar innan man hamnar p hyfsade niver.
Citera
2024-02-09, 18:54
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Brjat fundera p om man ska skaffa Amex fr att samla pong p vardagsinkpen eller nr man gr inkp av klder eller annan teknik. Tar det lng tid att komma upp i vettiga pongsaldon som man kan anvnda fr resor eller annat? Och visst kan man anvnda Amex ven de flesta digitala kpen ver internet?

175 kronor i mnaden fr Amex guld r vl inte jttefarligt fr vardagligt pongsamlande. Knns som att det r vrt det i lngden, men vet inte hur lng tid det tar innan man hamnar p hyfsade niver.

Man fr bttre pang fr pengarna med okq8:as kort, Amexpongen r inte vrd mycket. Flyger du mycket r vl SAS-amex ngot att jaga pong fr gratisresor. Loungeaccess r ju najs men det ingr bara 4 besk/r med guldkortet s det r ju snabbt frbrukat. Jag brnde tv besk bara p senaste alpresan..
Citera
2024-02-15, 12:25
Medlem
Guld medlem hr med tv frgor:
Gller lounge besket fr mig och min flickvn eller bara mig?
Rcker det med enbart boka resa med kortet fr loungebesk + resefrskring eller behver jag boka resa via amex resesystem?
Citera
2024-02-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asktiska
Guld medlem hr med tv frgor:
Gller lounge besket fr mig och min flickvn eller bara mig?
Rcker det med enbart boka resa med kortet fr loungebesk + resefrskring eller behver jag boka resa via amex resesystem?

Citat:
Gold Card ger dig tillgng till fler n 1 300 flygplatslounger vrlden ver med Priority Pass. Fyra personliga besk per r ingr fr dig utan extra kostnad. Du kan dessutom anska om Priority Pass fr din extrakortmedlem med tv personliga besk per r.
https://www.americanexpress.com/se/k...ort/gold-card/

Loungebesken r ht inte kopplade till hur du betalt eller vad fr resa du gr. S du kan betala med andra kort och nd komma in p loungen.
Citera
2024-02-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Man fr bttre pang fr pengarna med okq8:as kort, Amexpongen r inte vrd mycket. Flyger du mycket r vl SAS-amex ngot att jaga pong fr gratisresor. Loungeaccess r ju najs men det ingr bara 4 besk/r med guldkortet s det r ju snabbt frbrukat. Jag brnde tv besk bara p senaste alpresan..
r det cashback man vill t s r Amex Blue Cashback mycket bttre n OKQ8-kortet. Amexet ger 1,25% tillbaka medan OKQ8-kortet ger 0,3 % tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in