2024-01-20, 14:58
  #17281
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Där kom jag åt replyknappen

4680 produktionen har gigantiska problem och inga av dom löften översteprästen Musk lovade har infrias 4 år senare.

Nej det är bara vanliga batterier med större inkapsling, ingen magiskt cylinder med trollpulver men Tesla misslyckades med dom.

https://electrek.co/2023/12/21/tesla-issues-producing-4680-cells-cybertruck-sketchy-report/


Måste vara därför de expanderar produktionen för 4680-celler då. För Tesla älskar bara att bränna pengar på att expandera produktionen av saker de har enorma problem med.

https://x.com/Teslarati/status/1748416702717501826?s=20

Kan du inte ha rätt ens av en ren olyckshändelse någon gång?
Citera
2024-01-20, 15:23
  #17282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Hallå?
Din analyskille, var fick han produktions kostnaderna för Aibottarna ifrån?

Du tvingade mig kolla på en timme av hans sörja och bad mig säga vad som vad fel. Det minsta du kan göra är väl att svara på mina kommentarer.


Mr mongo?
Hallå?
__________________
Senast redigerad av velcro-a-rip-off 2024-01-20 kl. 15:26.
Citera
2024-01-20, 15:27
  #17283
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Måste vara därför de expanderar produktionen för 4680-celler då. För Tesla älskar bara att bränna pengar på att expandera produktionen av saker de har enorma problem med.

https://x.com/Teslarati/status/1748416702717501826?s=20

Kan du inte ha rätt ens av en ren olyckshändelse någon gång?


En grusplan producerar inga batterier. Deras produktionsnivå är 1% av vad Musk sa för 4 år sen.
Citera
2024-01-20, 15:40
  #17284
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Hallå?
Din analyskille, var fick han produktions kostnaderna för Aibottarna ifrån?

Du tvingade mig kolla på en timme av hans sörja och bad mig säga vad som vad fel. Det minsta du kan göra är väl att svara på mina kommentarer.

Jag tvingade inte någon till nånting. Du kunde låtit bli att kolla, och därför också låtit bli att koka ihop en sörja av vilda gissningar och bro science. Du tycks ha svårt att begripa olika koncept när man gör analyser, och svårt att acceptera arbiträra siffror. Du ville påstå att Cern Basher spikat in en PT på $32T medan han inte gjort något sådant. När det gäller produktionskostnaden av Optimus så kan du bara välja en siffra. En signifikant vinstmarginal är given. Det är rimligt att den är långt billigare att producera än en bil. Mindre materialkostnad, mindre batteri, samma hårdvara i datorn. Samtidigt är marknadsvärdet mycket högre. Grejen med en bra analys är att man får ett spann mellan ett väldigt pessimistiskt antagande och ett optimistiskt. Ta den absolut lägsta siffran du kan tänka dig och den absolut högsta. Slå in båda siffrorna i modellen och se vad du får fram. Ett bear-case och ett bull case. Någonstans där emellan uppstår ett rimligt värde av produkten, gånger en multipel för hur mycket det ökar värdet på aktien så klart.

Den största tankevurpan du gör är när du inte föreställer dig hur mycket en ny teknik kan skapa tillväxt i hela ekonomin. Du utgår ifrån de värden vi har på marknaden idag, medan ekonomin kan växa oändligt mycket mer på 10 år med stora tekniksprång. Du har ett tankesätt som inte kunde föreställa sig hur mycket ekonomin kunde växa när vi gick från häst och vagn till bilar, när vi började massproducera med löpande band och automation, när vi byggde ut infrastruktur för elektricitet, datorisering, internet, och nu AI. Vi kommer få en mångdubbel arbetsstyrka de kommande decennierna. Du kan visserligen samtidigt försöka räkna på hur mycket billigare allting blir då det blir billigare att producera.

Men jag tror helt enkelt ditt perspektiv är för trångsynt för att dra rätt slutsatser.
Citera
2024-01-20, 15:55
  #17285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tvingade inte någon till nånting. Du kunde låtit bli att kolla, och därför också låtit bli att koka ihop en sörja av vilda gissningar och bro science. Du tycks ha svårt att begripa olika koncept när man gör analyser, och svårt att acceptera arbiträra siffror. Du ville påstå att Cern Basher spikat in en PT på $32T medan han inte gjort något sådant. När det gäller produktionskostnaden av Optimus så kan du bara välja en siffra. En signifikant vinstmarginal är given. Det är rimligt att den är långt billigare att producera än en bil. Mindre materialkostnad, mindre batteri, samma hårdvara i datorn. Samtidigt är marknadsvärdet mycket högre. Grejen med en bra analys är att man får ett spann mellan ett väldigt pessimistiskt antagande och ett optimistiskt. Ta den absolut lägsta siffran du kan tänka dig och den absolut högsta. Slå in båda siffrorna i modellen och se vad du får fram. Ett bear-case och ett bull case. Någonstans där emellan uppstår ett rimligt värde av produkten, gånger en multipel för hur mycket det ökar värdet på aktien så klart.

Den största tankevurpan du gör är när du inte föreställer dig hur mycket en ny teknik kan skapa tillväxt i hela ekonomin. Du utgår ifrån de värden vi har på marknaden idag, medan ekonomin kan växa oändligt mycket mer på 10 år med stora tekniksprång. Du har ett tankesätt som inte kunde föreställa sig hur mycket ekonomin kunde växa när vi gick från häst och vagn till bilar, när vi började massproducera med löpande band och automation, när vi byggde ut infrastruktur för elektricitet, datorisering, internet, och nu AI. Vi kommer få en mångdubbel arbetsstyrka de kommande decennierna. Du kan visserligen samtidigt försöka räkna på hur mycket billigare allting blir då det blir billigare att producera.

Men jag tror helt enkelt ditt perspektiv är för trångsynt för att dra rätt slutsatser.
Jag måste ge dig cred för att du orkar argumentera mot alla Tesla Bears här. Mycket imponerande och bra argumenterat av dig. Märkligt hur många negativa personer angående Tesla och få positiva aktieägare i tråden ändå. Men du balanserar upp det hela mycket väl. Jag antar att många är småsparare som vill tjäna en slant på något bear cert eller så?
Citera
2024-01-20, 15:58
  #17286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tvingade inte någon till nånting. Du kunde låtit bli att kolla, och därför också låtit bli att koka ihop en sörja av vilda gissningar och bro science. Du tycks ha svårt att begripa olika koncept när man gör analyser, och svårt att acceptera arbiträra siffror. Du ville påstå att Cern Basher spikat in en PT på $32T medan han inte gjort något sådant. När det gäller produktionskostnaden av Optimus så kan du bara välja en siffra. En signifikant vinstmarginal är given. Det är rimligt att den är långt billigare att producera än en bil. Mindre materialkostnad, mindre batteri, samma hårdvara i datorn. Samtidigt är marknadsvärdet mycket högre. Grejen med en bra analys är att man får ett spann mellan ett väldigt pessimistiskt antagande och ett optimistiskt. Ta den absolut lägsta siffran du kan tänka dig och den absolut högsta. Slå in båda siffrorna i modellen och se vad du får fram. Ett bear-case och ett bull case. Någonstans där emellan uppstår ett rimligt värde av produkten, gånger en multipel för hur mycket det ökar värdet på aktien så klart.

Den största tankevurpan du gör är när du inte föreställer dig hur mycket en ny teknik kan skapa tillväxt i hela ekonomin. Du utgår ifrån de värden vi har på marknaden idag, medan ekonomin kan växa oändligt mycket mer på 10 år med stora tekniksprång. Du har ett tankesätt som inte kunde föreställa sig hur mycket ekonomin kunde växa när vi gick från häst och vagn till bilar, när vi började massproducera med löpande band och automation, när vi byggde ut infrastruktur för elektricitet, datorisering, internet, och nu AI. Vi kommer få en mångdubbel arbetsstyrka de kommande decennierna. Du kan visserligen samtidigt försöka räkna på hur mycket billigare allting blir då det blir billigare att producera.

Men jag tror helt enkelt ditt perspektiv är för trångsynt för att dra rätt slutsatser.

Du bad mig specifikt att förklara vad som var fel med hans model. Ingenstans i videon du skickade pratade han om optimus produktionskostnad. Och den spelar roll.


Du skriver att det är givet att den kommer kosta mindre ön den säljs för. Men det finns inget som säger att den måste göra det.

Det ör tragiskt att du säger att jag saknar ekonomisk förståelse när du inte förstår att en sak kan vara för dyr för att tillverka för att kunna säljas med vinst.

Du säger också att Tesla kommer vara ledande även i fortsättningen eftersom dom kommer vidareutveckla den, vad är det för RnD kostnader du räknar med?
Du har aldrig gjort eller läst en ekonomisk analys någonsin i hela ditt liv.

Du kan ingenting! Ditt namn är otroligt passande.
Citera
2024-01-20, 17:38
  #17287
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Du bad mig specifikt att förklara vad som var fel med hans model. Ingenstans i videon du skickade pratade han om optimus produktionskostnad. Och den spelar roll.


Du skriver att det är givet att den kommer kosta mindre ön den säljs för. Men det finns inget som säger att den måste göra det.

Det ör tragiskt att du säger att jag saknar ekonomisk förståelse när du inte förstår att en sak kan vara för dyr för att tillverka för att kunna säljas med vinst.

Du säger också att Tesla kommer vara ledande även i fortsättningen eftersom dom kommer vidareutveckla den, vad är det för RnD kostnader du räknar med?
Du har aldrig gjort eller läst en ekonomisk analys någonsin i hela ditt liv.

Du kan ingenting! Ditt namn är otroligt passande.

Jag förstår det bättre än de flesta andra, men nu är det väldigt osannolikt att Optimus marknadsvärde understicker produktionskostnaden, då det största värdet ligger i mjukvaran, och värdet bestäms av vad ett företag tjänar på att ersätta/komplettera mänsklig arbetskraft.
Citera
2024-01-20, 17:47
  #17288
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag måste ge dig cred för att du orkar argumentera mot alla Tesla Bears här. Mycket imponerande och bra argumenterat av dig. Märkligt hur många negativa personer angående Tesla och få positiva aktieägare i tråden ändå. Men du balanserar upp det hela mycket väl. Jag antar att många är småsparare som vill tjäna en slant på något bear cert eller så?

Tack broder, jag tycker mothugget är både värdefullt och underhållande. Vissa tär på tålamodet dock.
Jag tror Tesla och Elon blivit ett monument som påminner folk om sina tillkortakommanden, därför attraherar det så mycket hat från genomsnittliga individer som kanske inte nått sin fulla potential eller bara haft otur. Man behöver inte bry sig om vad de säger men om man slutar kommentera så upphör ju också flödet av allt negativt som finns där ute, och de är väldigt duktiga på att samla ihop det år mig.
Citera
2024-01-20, 19:33
  #17289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Måste vara därför de expanderar produktionen för 4680-celler då. För Tesla älskar bara att bränna pengar på att expandera produktionen av saker de har enorma problem med.

https://x.com/Teslarati/status/1748416702717501826?s=20

Kan du inte ha rätt ens av en ren olyckshändelse någon gång?

Svårt att argumentera för att tesla inte har enorma problem med 4680 både relaterat till performance såväl produktion.

Att de börjar expandera nu är väl lägligt när de redan (enligt Elon själv) skulle ha typ 200gwh produktion.

För den som är intresserad så är den faktiska produktionen ungefär en femhundradel av det!
Citera
2024-01-20, 21:06
  #17290
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Svårt att argumentera för att tesla inte har enorma problem med 4680 både relaterat till performance såväl produktion.

Att de börjar expandera nu är väl lägligt när de redan (enligt Elon själv) skulle ha typ 200gwh produktion.

För den som är intresserad så är den faktiska produktionen ungefär en femhundradel av det!

Källa på att Tesla skulle ha 200 GWh produktionskapacitet i nuläget?

Tesla producerade internt 37 GWh+ årligen i slutet av 2022. Det är vad jag förstår över en tredjedel av 100GWh som sades på battery day. Målet är 3 TWh årligen innan 2030.

Målet att producera 100 GWh celler (annually) som nämndes på battery day kommer överskridas när den nya fabriken i Nevada har nått full kapacitet.

https://www.tesla.com/blog/continuing-our-investment-nevada
Citera
2024-01-20, 22:10
  #17291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag förstår det bättre än de flesta andra, men nu är det väldigt osannolikt att Optimus marknadsvärde understicker produktionskostnaden, då det största värdet ligger i mjukvaran, och värdet bestäms av vad ett företag tjänar på att ersätta/komplettera mänsklig arbetskraft.

Jag förstår det bättre än de flesta andra, -- fakta fel

men nu är det väldigt osannolikt att Optimus marknadsvärde understicker produktionskostnaden, då det största värdet ligger i mjukvaran, -- saknar belägg för detta. Kom ihåg att utvecklingskostnader ska vara med räknade, om de tar Tesla 5 eller 10 år spelar roll på produktionskostnaden, vid massproduktion senare kommer den ju så klart gå ner.

Men skicka source på hur kostnaderna av roboten är uppdelad.

och värdet bestäms av vad ett företag tjänar på att ersätta/komplettera mänsklig arbetskraft. -- värdet som företaget tjärnar på det, inte priset på varan.

Säg att roboten kan köra samma jobb som en människa 16 timmar om dagen, typ 1 million om året är värdet på den roboten.

Om den kostar 1 million, dvs ROI på 1 år, vilket skulle vara helt fantastiskt bra, då kan kan dom inte sälja en miljard robotar som snubben i din video påstår.

Hur vet jag? 1 miljon kronor * en miljard* = 100T$ (trillion som engelska Trillion)

M2 = 21T$.

Absolut, mer pengar kan ju tryckas och skapas med lån för att köpa detta men vi skulle behöva 5 dubbla m2 bara för att ha råd att köpa alla dessa robotar.

Något mer du vill att jag förklarar för dig?
Citera
2024-01-20, 23:02
  #17292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Källa på att Tesla skulle ha 200 GWh produktionskapacitet i nuläget?

Tesla producerade internt 37 GWh+ årligen i slutet av 2022. Det är vad jag förstår över en tredjedel av 100GWh som sades på battery day. Målet är 3 TWh årligen innan 2030.

Målet att producera 100 GWh celler (annually) som nämndes på battery day kommer överskridas när den nya fabriken i Nevada har nått full kapacitet.

https://www.tesla.com/blog/continuing-our-investment-nevada

Haha va? Du vet att det är Panasonic som tillverkar 2170 batterier på giga Nevada va?

100ghw inhouse är endast baserat på 4680 batterier och har inget att göra med panasonic.

Trodde iaf du hade grundläggande koll på teslas verksamhet. Antingen förstår du inte vad inhouse betyder eller så tror du på riktigt att tesla tillverkar 37 gwh per år.

Tesla har absolut noll att göra med den batteritillverkningen. De bygger bara ihop pack av Panasonics 2170

(200gwh är en extrapolering från att de skulle ha 100ghw inhouse ’22 och 3000gwh 2030) men 100,150 eller 200 är egentligen irrelevant när tesla producerar under 1ghw 4680 på årsbasis
__________________
Senast redigerad av job230ge 2024-01-20 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in