Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag förstår det bättre än de flesta andra, men nu är det väldigt osannolikt att Optimus marknadsvärde understicker produktionskostnaden, då det största värdet ligger i mjukvaran, och värdet bestäms av vad ett företag tjänar på att ersätta/komplettera mänsklig arbetskraft.
Jag förstår det bättre än de flesta andra, -- fakta fel
men nu är det väldigt osannolikt att Optimus marknadsvärde understicker produktionskostnaden, då det största värdet ligger i mjukvaran, -- saknar belägg för detta. Kom ihåg att utvecklingskostnader ska vara med räknade, om de tar Tesla 5 eller 10 år spelar roll på produktionskostnaden, vid massproduktion senare kommer den ju så klart gå ner.
Men skicka source på hur kostnaderna av roboten är uppdelad.
och värdet bestäms av vad ett företag tjänar på att ersätta/komplettera mänsklig arbetskraft. -- värdet som företaget tjärnar på det, inte priset på varan.
Säg att roboten kan köra samma jobb som en människa 16 timmar om dagen, typ 1 million om året är värdet på den roboten.
Om den kostar 1 million, dvs ROI på 1 år, vilket skulle vara helt fantastiskt bra, då kan kan dom inte sälja en miljard robotar som snubben i din video påstår.
Hur vet jag? 1 miljon kronor * en miljard* = 100T$ (trillion som engelska Trillion)
M2 = 21T$.
Absolut, mer pengar kan ju tryckas och skapas med lån för att köpa detta men vi skulle behöva 5 dubbla m2 bara för att ha råd att köpa alla dessa robotar.
Något mer du vill att jag förklarar för dig?