2024-01-20, 15:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du brukar ju ta upp materialet...

Om Karin och Leif båda beskriver sin bild av när dom anländer och vad dom gör...

Skitsamma när Leif anländer till brottsplatsen för du anser väl att Karin och Leif anländer strax innan Engström väl ?

Det handlar väl om sekunder innan Engström anländer till brottsplatsen?
Och som vanligt svarar du inte på frågan. Det är väl för att du inser att det inte går att svara på det utan att förstöra din teori.

Varför inser jag det? SE säger att KJ är där innan honom. Och varifrån du nu fått för dig att LL skulle vara så snabbt framme är jag väldigt undrandes till.

Det ser ut att vara ca 40 sek innan SE anländer baserat på hur han beskriver scenen.
Citera
2024-01-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För mig är det svårt att komma runt att JA pekar ut SE.
Och när du väger samman alla fakta i ärendet då tror du att detta utpekande är korrekt?

Att SE gick fram till bilen och pratade med JA?

Tror du detta är sant ?
Citera
2024-01-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Och som vanligt svarar du inte på frågan. Det är väl för att du inser att det inte går att svara på det utan att förstöra din teori.

Varför inser jag det? SE säger att KJ är där innan honom. Och varifrån du nu fått för dig att LL skulle vara så snabbt framme är jag väldigt undrandes till.

Det ser ut att vara ca 40 sek innan SE anländer baserat på hur han beskriver scenen.

Tycker du verkligen att Engström berättelse är trovärdig ,när andra vittnen verkligen beskriver Lisbeth och vad dom gör med henne och faktiskt försöker lugna henne den första minuten..

Det handlar om max 30sek efter att Karin och Leif anländer ...

Dessutom så beskriver både Karin och Leif hur hysterisk Lisbeth är när dom anländer...

Menar du att Engström ff är kvar i Skandia så han inte hör henne ?
Citera
2024-01-20, 15:37
Medlem
Citat:
Det är absolut en möjlighet med tanke på att det är få män i den åldern bärandes keps vi känner till.

Att det kan vara just SE styrks ju också av att JA tidigare känt igen SE på bild och korrekt placerat en keps på honom.

Men det kan ju såklart vara ett okänt vittne han pratar om i tingsrätten. Alternativt är det ett falskt minne.

Fast nu reagerar du på ditt egna felaktiga antagande. Jag sa aldrig att det här var SE. Problem2020 frågade om det fanns något vittne i den åldern. Och då svarade jag att det finns en, mannen som JA pratar om. Mer än så sa jag inte. Så i det här fallet slåss du mot en väderkvarn.
Vad bra då är det inte SE som är framme vid bilen.

SE nämner aldrig chevan i nått skeende. Vare sig som parkerande framför/bredvid honom eller att han skulle gå fram och prata med dom i bilen.

Argumentet bör förpassas till sophögen.
Citera
2024-01-20, 15:40
Medlem
Citat:
Tyvärr så finns ingen fastslagen utstämplingstid. Så den där samtalslängden behöver ett större intervall.
Delar inte den åsikten utan utgår från 23:19:00-23:19:59 +- några sekunder
Citera
2024-01-20, 15:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tycker du verkligen att Engström berättelse är trovärdig ,när andra vittnen verkligen beskriver Lisbeth och vad dom gör med henne och faktiskt försöker lugna henne den första minuten..

Det handlar om max 30sek efter att Karin och Leif anländer ...

Dessutom så beskriver både Karin och Leif hur hysterisk Lisbeth är när dom anländer...

Menar du att Engström ff är kvar i Skandia så han inte hör henne ?
Ja, det tycker jag eftersom den får stöd av andra vittnen och att det han uppger stämmer med verkligheten.

Jag fattar inte vad det är du försöker få fram för poäng här. Vad är det med att andra är i närheten som gör det så omöjligt för SE att vara en bit ifrån LP och ställa två snabba frågor?

Och återigen. Är det då helt omöjligt för AE att vara där? Eller gäller en annan måttstock för honom? Som vanligt då.

Du har för övrigt en på tok för dålig koll på materialet för att ha så här bestämda uppfattningar. 30 sek efter mordet har LL inte ens sagt sina bevingade ord "Det är mord på sveavägen".
Citera
2024-01-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Borde inte "alla" nämnt AB, t.ex.?
Borde inte NF även nämnt de som sprang över gatan? (Palm, Vallins, Ryttestål och Karlsson)
Det här är ju precis det som är svårast med vittnesmål.
Allt de ser och upplever kommer inte med i förhören.
Och om polisen inte frågar så är det än mindre chans att vittnen berättar.

Vi har som sagt ingen aning här.
Vart exakt skulle vittnet SE ha befunnit sig när NF tittar mot mordplatsen?
Är han då långt ute på trottoaren och skyms av reklampelare?
Eller är det så att NF verkligen ser en person till men då det är de 3(makarna Palme och AB) han säger sig ha mött, så är det också dessa han endast nämner?
Han ser väl förövrigt en grupp runt Palme också, men nämner i övrigt inga andra än AB och paret Palme.
Jag tror inte att han fick några frågor om Sveavägen? (Men det kanske är läge att kolla hans förhör igen)

Ja, med LJ så har vi ändå något "hårdare" att hålla oss till.
Han är enbart synlig från mordplatsen i några sekunder/10-tal sekunder och det är väl någonstans runt minuten efter skotten som han sedan tar upp jakten och försvinner.. (möjligen att han även är synlig tidigare då han förflyttar sig från bakom barackerna till containern nedanför trappen)

Ska vittnet SE ha sett LJ där inne, stillaståendes och stirrande tillbaka(likt Lisbeths beskrivning), så är det just runt minuten efter skotten. (Eller då kanske det tidigare tillfället?)

Men vi har ett problem till ....

Flera vittnen som jag nu läst beskriver Lisbeth väldigt hysterisk och skrikandes som t.ex Leif när han anländer...

Menar du att om Engström kommer ut från Skandia ca någon sekund efter skotten dels inte nämns av NF men inte ser eller hör något från brottsplatsen?

Visst det kan vara så att Engström ljuger och inte vill berätta om "stöket" från brottsplatsen när han går från Skandia till brottsplatsen....

Men då blir min fråga ut i tråden ...

Varför gör Engström detta eg ?

Hur kan det vara så viktigt för Engström att vara på brottsplatsen 25sek tidigare på brottsplatsen att han tvingas ljuga ?

Här måste jag tillägga att kan han ljuga om en sådan detalj som inte är speciellt viktig så kan han såklart ljuga om andra saker för att vara viktig...

Ser han LJ också för att försöka spela viktig?

Springer han in i gränden för att vilja vara en hjälte ?

Eller ljuger han om allt för att anledningen är att han inte är på brottsplatsen efter skotten ?
Citera
2024-01-20, 15:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad bra då är det inte SE som är framme vid bilen.

SE nämner aldrig chevan i nått skeende. Vare sig som parkerande framför/bredvid honom eller att han skulle gå fram och prata med dom i bilen.

Argumentet bör förpassas till sophögen.
Bara för att det inte nämns har det aldrig hänt?

Vem är den här mannen då?
Citera
2024-01-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ja, det tycker jag eftersom den får stöd av andra vittnen och att det han uppger stämmer med verkligheten.

Jag fattar inte vad det är du försöker få fram för poäng här. Vad är det med att andra är i närheten som gör det så omöjligt för SE att vara en bit ifrån LP och ställa två snabba frågor?

Och återigen. Är det då helt omöjligt för AE att vara där? Eller gäller en annan måttstock för honom? Som vanligt då.

Du har för övrigt en på tok för dålig koll på materialet för att ha så här bestämda uppfattningar. 30 sek efter mordet har LL inte ens sagt sina bevingade ord "Det är mord på sveavägen".

Vad har stöd för att Engströms berättelse är trovärdig menar du ?

Du har ju innan nämnt att Karin sagt att någon man försöker prata med Lisbeth väl ?

LL var 45år mordnatten och berättar att det är han som försöker lugna Lisbeth ihop med Karin...

Du menar också att när båda beskriver Lisbeth som springer fram och tillbaka och skriker så går ju Engström på Sveavägen utan att ens titta upp mot detta ?...

Hur kan Engström snubbla in på brottsplatsen om han kommer ut från Skandia ca 10sek efter skotten ?
Citera
2024-01-20, 15:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag orkade inte starta upp den diskussionen bara. Finns intressantare saker.

Okej :-)
Citera
2024-01-20, 15:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vad har stöd för att Engströms berättelse är trovärdig menar du ?

Du har ju innan nämnt att Karin sagt att någon man försöker prata med Lisbeth väl ?

LL var 45år mordnatten och berättar att det är han som försöker lugna Lisbeth ihop med Karin...

Du menar också att när båda beskriver Lisbeth som springer fram och tillbaka och skriker så går ju Engström på Sveavägen utan att ens titta upp mot detta ?...

Hur kan Engström snubbla in på brottsplatsen om han kommer ut från Skandia ca 10sek efter skotten ?
Det är jobbigt att svara på samma fråga om och om igen utan att du registrerar svaret. Försök läsa och memorera den här gången.

Att SE utsaga stämmer, vad gäller hans interaktion med LP, får stöd av tre separata punkter.

Han beskriver svaret på hans fråga om var gm tog vägen identiskt med ett annat vittne.

Han har rätt om vad LP gav för signalementet.

Endast SE säger sig ställa frågan i det här skeendet.

Och var var AE som också säger sig interagera med LP? Är det helt omöjligt? Eller gäller en annan måttstock där?

Och att han snubblar in på platsen är bildspråk. Om du nu ser framför dig en papphammarfigur som nästan snubbar över OP där han ligger och får hjärt och hjärt och lungräddning får du gärna googla bildspråk så får du en bättre förståelse.
Citera
2024-01-20, 15:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Delar inte den åsikten utan utgår från 23:19:00-23:19:59 +- några sekunder

Att utstämplingstiden inte är fastslagen är inte en åsikt, det är fakta. Utstämplingstiden är inte fastslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in