2024-01-19, 16:51
  #17269
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Är jag den enda Teslabull som börjar bli irriterad på Elon? Hans senaste utspel om sitt kompensationspaket var det som ändrade min åsikt om honom.
Det är hans egna fel att han inte äger 25%. Först säljer han 10% av sitt innehav för att bevisa en poäng till ett par trötta politiker som vill att han ska betala mer skatt. Sen säljer han ännu fler aktier för att köpa Twitter. Men det är inte det som irriterar mig. Att han säger att han hellre bygger nya produkter utanför Tesla om han inte får sin 25% var jävligt lågt. Han fick det att låta som att han och styrelsen inte kommer överens och det lät ganska hotfullt från hans sida.

Sen får vi veta att hans nya paket enbart dröjer pga en gammal rättegång. Så vad fan var meningen med att skriva det första inlägget?

Han verkar helt bortkopplad från Tesla och verkar inte fatta att han gör skada för bolaget.

BTW jag tycker självklart att han förtjänar ett nytt kompensationspaket, och han kommer få det så fort rättegången avslutas, men varför hota med att han inte vill utveckla Tesla förrän han får sina 25%? Det är hans ansvar som VD!

Det blir lätt såhär när allt Elon säger kan blåsas upp och tolkas av folk med en egen agenda. Hans ursprungliga kommentar var en respons på ett annat inlägg. Jag tolkar det inte som att Elon gnäller, men mest uttrycker att han inte känner sig bekväm med att utveckla AI som potentiellt kan bli farlig i händerna på fel människor. När Tesla ligger i framkant med utvecklingen av RWAI och dessutom snabbt tagit täten med robotteknik så vore även en liten risk för stor, att besluten av vad Teslas teknik får och inte får användas till kan fattas av personer som blivit korrupta. Det handlar om att inte rucka maktbalansen i världen. Nazisterna tog över företag och produktion. Vem kan säga att det inte kan hända igen, och vad som händer om en nation helt plötsligt har tillgång till hundratusentals humanoida robotar, och autonoma fordon.
Citera
2024-01-19, 19:26
  #17270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Han utgår ifrån vad en arbetare hade kostat att göra samma arbete. Tesla kommer behöva ha ganska höga vinstmarginaler i början då efterfrågan är stor främst med arbeten som är farliga, sen kommer arbeten som ingen helst vill göra. Det skall lämnas en viss lönsamhet för företaget som köper dem. Alternativt kommer Tesla erbjuda att hyra ut arbetsstyrka. Han diskuterar det i detalj i en annan video och jag har inte hört något orimligt. Det kommer andra aktörer som ligger hack i häl med Tesla men jag räknar med att Tesla inte slutar utveckla Optimus, så deras marknadsandel kommer vara ohotad, speciellt med tanke på hur duktiga Tesla är på att pressa ner produktionskostnader.

Det är jätteroligt att läsa om din kamp med att försöka få plats med detta i ditt huvud.

Eftersom de e så svårt för mig, kan du inte förklara var han får kostnaderna för roboten?
Citera
2024-01-19, 19:57
  #17271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
dessutom snabbt tagit täten med robotteknik

Hahahahahahahha

Kan du inte ge ett enda exempel, någonsin, som tesla har gjort med en robot som inte någon annan har gjort?

De enda man sett roboten göra är att lyfta ett ägg och sedan vika en tröja. Sedan behövde Elon backa och erkänna att skiten var fejk när man kunde se i videon att den radiostyrdes.

Men visst, de låter rimligt att teslas bot ska ersätta människor och att de endast är tesla som kan göra detta! Nu kör vi mot 34T$ värdering!!
Citera
2024-01-19, 20:49
  #17272
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Rivian spöade Cybertrucken i ett släpvagnstest. Förstår Muskowitch är desperat och säljer extra batteripack för 150000kr att lägga på fllket för att dämpa räckviddsångesten. Kanske hade varit bättre sälja diesel-elverk i stället.
Problemen hopar sig för Tesla?

https://youtu.be/yk_u9fbkoKM?si=FceR3iPgNtGEfEXo
Citera
2024-01-19, 22:32
  #17273
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Är jag den enda Teslabull som börjar bli irriterad på Elon? Hans senaste utspel om sitt kompensationspaket var det som ändrade min åsikt om honom.
Det är hans egna fel att han inte äger 25%. Först säljer han 10% av sitt innehav för att bevisa en poäng till ett par trötta politiker som vill att han ska betala mer skatt. Sen säljer han ännu fler aktier för att köpa Twitter. Men det är inte det som irriterar mig. Att han säger att han hellre bygger nya produkter utanför Tesla om han inte får sin 25% var jävligt lågt. Han fick det att låta som att han och styrelsen inte kommer överens och det lät ganska hotfullt från hans sida.

Sen får vi veta att hans nya paket enbart dröjer pga en gammal rättegång. Så vad fan var meningen med att skriva det första inlägget?

Han verkar helt bortkopplad från Tesla och verkar inte fatta att han gör skada för bolaget.

BTW jag tycker självklart att han förtjänar ett nytt kompensationspaket, och han kommer få det så fort rättegången avslutas, men varför hota med att han inte vill utveckla Tesla förrän han får sina 25%? Det är hans ansvar som VD!

Elon uttrycker sig ibland osmidigt, det är sen gammalt. Finns många exempel där han får backa och ursäkta sig, ett av de värsta var väl det där med Paul Pelosi. Även pedoguy var ju en klassiker.

Med andra ord är det viktigt att inte döma direkt utan vänta in kontext och försöka klura fram vad som pågår i hans huvud istället för att ta alla tweets bokstavligen. Såklart vet Elon om att han tappar lite av kontrollen av Tesla genom Twitterköpet. Nu påpekar han snarare att det finns andra CEOs som både har kakan och äter den samtidigt, som Mark Zuckerberg, och att voteringskraft är viktigare än fler aktier för honom i nuläget.

Men absolut kan man uttrycka sig smidigare, och just därför kom det ju en rad kompletteringstweets där han fick förklara att det inte finns några konflikter i styrelsen mm.
Citera
2024-01-19, 23:05
  #17274
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hahahahahahahha

Kan du inte ge ett enda exempel, någonsin, som tesla har gjort med en robot som inte någon annan har gjort?

De enda man sett roboten göra är att lyfta ett ägg och sedan vika en tröja. Sedan behövde Elon backa och erkänna att skiten var fejk när man kunde se i videon att den radiostyrdes.

Men visst, de låter rimligt att teslas bot ska ersätta människor och att de endast är tesla som kan göra detta! Nu kör vi mot 34T$ värdering!!

En av 100tals exempel. Den här videon är 14 år gammal långt innan avancerad AI fanns.

https://youtu.be/-KxjVlaLBmk?si=WLQgGWnx0HCQ6xtt

Hade det varit Tesla bakom den dribblande trefingerroboten så hade alla skrikit högt dom ligger 50år före alla andra.
Citera
2024-01-20, 00:10
  #17275
Medlem
raskenss avatar
En genomgående analys hur fruktansvärt dålig FSD är och hur full av buggar systemet är. Och nej det är ingen "teslahater" som gjort videon:

Förhoppningvis kommer många nykta till och inse vilket bluff och luftslott av vapoeware och rosa enhörningsdrömmar Musk skapar:

https://youtu.be/2DOd4RLNeT4?si=2g2bLgmWn5oLVHNT
Citera
2024-01-20, 09:27
  #17276
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hahahahahahahha

Kan du inte ge ett enda exempel, någonsin, som tesla har gjort med en robot som inte någon annan har gjort?

De enda man sett roboten göra är att lyfta ett ägg och sedan vika en tröja. Sedan behövde Elon backa och erkänna att skiten var fejk när man kunde se i videon att den radiostyrdes.

Men visst, de låter rimligt att teslas bot ska ersätta människor och att de endast är tesla som kan göra detta! Nu kör vi mot 34T$ värdering!!

Har jag kommit åt A-knappen nära dig nu igen?
En NPC som tycker att 4680-cellen bara är en större cylindrisk cell skall nog inte bemöda sig med att förstå innovation inom robotteknik.
Citera
2024-01-20, 09:35
  #17277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har jag kommit åt A-knappen nära dig nu igen?
En NPC som tycker att 4680-cellen bara är en större cylindrisk cell skall nog inte bemöda sig med att förstå innovation inom robotteknik.

Hallå?
Din analyskille, var fick han produktions kostnaderna för Aibottarna ifrån?

Du tvingade mig kolla på en timme av hans sörja och bad mig säga vad som vad fel. Det minsta du kan göra är väl att svara på mina kommentarer.
Citera
2024-01-20, 12:52
  #17278
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har jag kommit åt A-knappen nära dig nu igen?
En NPC som tycker att 4680-cellen bara är en större cylindrisk cell skall nog inte bemöda sig med att förstå innovation inom robotteknik.

Där kom jag åt replyknappen

4680 produktionen har gigantiska problem och inga av dom löften översteprästen Musk lovade har infrias 4 år senare.

Nej det är bara vanliga batterier med större inkapsling, ingen magiskt cylinder med trollpulver men Tesla misslyckades med dom.

https://electrek.co/2023/12/21/tesla-issues-producing-4680-cells-cybertruck-sketchy-report/
Citera
2024-01-20, 12:56
  #17279
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Hallå?
Din analyskille, var fick han produktions kostnaderna för Aibottarna ifrån?

Du tvingade mig kolla på en timme av hans sörja och bad mig säga vad som vad fel. Det minsta du kan göra är väl att svara på mina kommentarer.

Det mesta runt Tesla handlar om att vräka ut positiva saker. Sanningar blandat med drömmar vita lögner och rena lögner. Detta i en sån enorm mängd att sanningen till slut drunknar. Musk har drivit det till sin spets. Flöda nätet med med allt.
Citera
2024-01-20, 13:02
  #17280
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hej

Tesla är inte en vanlig billtillverkare. Så då har du fått lära dig något nytt.

Hoppas kursen sjunker lite även efter ER. Så man kan köpa på sig lite till.

Det tillverkar helt vanliga bilar.
If it walks like a duck and it talks like a duck....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in