2024-01-19, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Tar av sig på skorna? Du menar väl tar av sig skorna eller tar av sig på fötterna?

Menar du inte från fötterna?
Citera
2024-01-19, 18:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Jag har haft samma sak utanför två lägenheter i mitt trapphus. Den ena familjen är arabisk och den andra verkar komma från Balkan. Araberna hade gjort det riktigt trevligt med skohylla och en krukväxt, men de verkar ha flyttat nu.
Seden är intressant i alla fall, eftersom de ställer skor för flera tusen kronor utanför dörren.

Seden är intressant i alla fall, eftersom de ställer skor för flera tusen kronor utanför dörren.

Dom bor i Sverige! Här betalar socialen skorna.
Citera
2024-01-19, 18:47
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är lättare att ta sig ut om det är brand om dörren öppnas utåt...
Poliser kan på två sekunder sparka in dörren, utan detta skulle inga amerikanska polisfilmer/serier fungera.
Citera
2024-01-19, 18:50
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Bor på Irland.
Här verkar många ha skor inne men vissa inte.
I början tyckte jag det var helt sjukt konstigt. Men nu är jag van och har alltid skor
Om det är som i England har man också ofta heltäckningsmatta på toaletten. Jag tror att man gillar lukten av gammal urin. Påminner om Oliver Twist.
Citera
2024-01-19, 18:51
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Menar du inte från fötterna?
Nej så säger man inte. Inte "tagit av dig från fötterna". Däremot "tagit av dig om fötterna".
Citera
2024-01-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag duschar i badtofflor aldrig barfota. Hemma går jag i badtofflor.

Jag avskyr att ta av mig skorna om det är inte vinter och en massa snö ute.
Det är förnedrande att behöva ta av sig skorna, böja sig, snöra av skorna och sedan gå runt i strumpor.
Kvinnor som har fina högklackade skor ska ta av sig dem?

Titta på statsbesök i diverse palats där det ligger svindyra mattor, inte tar man av sig skorna där. Men även när vanligt folk blir bjudna till kungen så tar de inte av sig skorna.

Varför tar alla svenskar av sig skorna? Jo för att svenskar kommer från en bondekultur där man gick ute med trätofflor som man trampade i gödsel i stallet och sedan lämnades dom utanför dörren.
Ens skor var alltid skitiga och när sedan miljontals svenskar flyttade till städer på 1950-60-70 talet då behöll man sin vana att ta av skorna.
Men snälla, är det trevligare att dra in massa snö? Har noll med "bondekultur" att göra korkade slavpack.
Citera
2024-01-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Svin äckliga , jag antar att det har med dålig isolering att göra , måste vara värdelöst rent praktiskt också om man vill göra rent matta , själv hatar jag även vanliga mattor , fattar inte vitsen med mattor om man har snyggt golv som trä eller kakel .jobbigt att städa också
Många tycker det ser kalt ut (särskilt i stora rum), delar dessutom upp rum i delsegment. Sedan tar det ju upp en del ljud.
Citera
2024-01-19, 19:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Men snälla, är det trevligare att dra in massa snö? Har noll med "bondekultur" att göra korkade slavpack.

Bondlurk, jag skrev i mina andra inlägg att jag gör undantag för tiden när det finns snö ute.
Citera
2024-01-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Man har inneskor så klart... finns inget fulare än folk som klätt upp sig och går i strumpor när man är på fest/middag... kavaj och strumpor liksom.
Jaså, kan komma på ganska mycket som är fulare.
Citera
2024-01-19, 19:28
Medlem
Tycker det är mycket konstigt att inte ta av sig skorna när man kommer in i ett hem. Om det inte är snö så är det grus, sand, hundbajs eller annan skit man släpar in. Om man ska gå på fest kan man ta med sig ett par festskor som är rena.
Citera
2024-01-19, 19:50
Moderator
Neksnors avatar
Allt beror ju på sammanhanget. Det vore fullständigt bisarrt att ha skor på sig i den situation som jag befinner mig i nu. Jag är hemma, är nyduschad, sitter iförd morgonrock och njuter av en god öl i soffan och har inga planer alls på att lämna bostaden eller få besök innan jag har genomfört en ordentlig dygnsvila. Skulle jag av någon anledning frysa om fötterna så har jag en filt i närheten.
Och skulle kungen bjuda hem mig på lunch så skulle jag med stor sannolikhet inte vandra runt i strumplästen i hans majestäts slott, men det beror givetvis på sammanhanget.
Citera
2024-01-19, 22:05
Medlem
Farbaute666s avatar
Sverige och Japan är väl de två mest kända länderna där man inte går in med sina uteskor i en annans hem. Men i Japan är man väl förberedd och kan erbjuda sina gäster inomhustofflor av något slag?

Hursomhelst, det finns sämre saker att vara internationellt "kända" för.

På sikt behöver både Japan, Sydkorea och Nordeuropa satsa lite mer på en förhöjd social samvaro, inkluderande av äldre och avlastning för de yngre. Idag jobbar många (framför allt i Japan och Sydkorea) bokstavligen ihjäl sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in