Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ja, absolut skall det vara så. Men poängen är att lagstiftarna och andra i sin iver att försöka få fast skyldiga hittat egenskaper man vill se i ett sexuellt beteende som inte finns där eller inte alltid finns där. Om det inte är så att normalt och bra sex för båda parter går ut på och fungerar så att ena parten skaffar sig samtycke från den andra är det inget rimligt krav att ställa på sex som inte fungerat så bra och där kommunikationen inte fungerat.
Och som jag skrev är det ett intrång från statens sida i människors privatliv att alls ställa upp regler för hur staten anser att deras sexliv bör fungera, vilket lagstiftningen om samtycke också innebär. Statens våldsmonopol borde bara användas till att straffa den som utövar våld och tvång mot andra vid sex, inte i uppfostrande syfte om hur sex i idealfallet skall gå till. Det är dömt att misslyckas i allmänhet och kommer att innebära att oskyldiga döms.
Som jag är övertygad om kan ha skett här. Det finns tvivel på skuld.
Jag kan förstå vad du menar och det finns en viss sanning i det, absolut. Men så som jag har tolkat lagen om samtycke så är det väl bara i princip när personen är i det närmaste medvetslös.
Typ:
"Gav hon något uttryck för att hon ville ha sex med dig?"
"Nja, hon mumlade något"
"Slog du henne eller höll fast henne?"
"Nej, jag är ingen våldsam människa"
Ingen våldtäkt.
Istället för som nu, att i dessa fall måste du inhämta samtycke. Tvivel på hans skuld har jag inte det minsta. Han är dömd bortom rimligt tvivel, enligt svensk lag. Sedan får man väl tycka vad man vill om lagen, det finns många lagar jag inte respekterar, men jag respekterar alltid andra individer och rätten till integritet och din egen kropp.