Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Samtycke för sex ges i normalfallet implicit och består i avsaknaden av motstånd mot det. När jag har sex med min fru går det till så och är det inget avtal där någon köper korv och inget staten eller jurister har att göra med avseende hur det skall gå till eller vilken grad av samtycke som finns. Om jag däremot utövar ett brott mot henne genom att ha sex med henne mot hennes vilja och med våld är det ett brott som staten kan och bör ingripa mot.
Lagens bestämmelser om samtycke är idag obehagliga och fel inte bara därför att de innebär att oskyldiga döms utan också för att den ger obehagliga och ondskefulla typer som du och andra juridiska aktivister tro på att de har rätt att lägga sig i och bestämma över hur folks sexliv skall se ut och vilka ”avtal” det innebär och möjlighet att göra det.
Eftersom de som skrivit lagtexten mycket väl vet att sex inte avtalas explicit i normalfallet kan de inte uttryckligen begära explicit samtycke utan det är medvetet vagt så att domstolarna ges utrymme till att godtyckligt vid behov påstå att samtycke inte existerade.
Det är ju en hiskelig skillnad på att vara i gift i en parrelation mot att bjuda in sig själv till en person man inte känner bara för att man vill ha sex med henne.
Varför skull ett uttryckligt explicit samtyckte vara så svårt att säkerställa? Ni har ju uppenbarligen lyckats kommunicera till den mån att ni hamnar i en situation där samtycke måste inhämtas så är det väl bara göra det? En enkel fråga som "är det okey?" eller "Är det skönt?" är väl inte så jävla svår fråga att ställa. Dessutom leder bra kommunikation till bättre sex för båda parter så jag kan absolut inte se någon nackdel med det.
Dessutom, tycker jag, att det är min uppgift som man att säkerställa att tjejen ifråga är trygg, känner sig säker och kan slappna av. Sex ska vara kul, härligt, befriande, energigivande, upplyftande och det absolut bästa som finns. Lyckas man inte med det så är man, i mina ögon, inte en man. Simple as that.