2024-01-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nu har jag inte riktigt hunnit läsa igenom hela FUP så det kan hända att jag har missat någon fråga som är helt uppenbar.

Jag tror faktiskt att tvättmaskinen enbart var igång för att snygga till brottsplatsen lite lagom.
Det var troligen såpass mycket blod så ME valde att städa upp så att det inte riktigt framstod hur djävligt som han har pucklat på henne.

Jag tror Jeanette i vart fall dog i sängen efter misshandeln och detta redan under natten.
Det fanns ett par fotografier som liknade avföring mitt i sängen vilket jag tror kommer i samband med att livet rann ur Jeanette.

Händelseförloppet tror jag helt enkelt är att hon dog i sängen där delar av misshandeln också utfördes.
På morgonen när Mikael upptäckte att Jeanette var död så bar han ut henne i duschen i samtidigt som han körde igång tvättmaskinen. Allt för att försöka snygga till offret/brottsplatsen.
Kan mycket väl vara då som han även försöka städa av lite med någon blöt handduk i sängen.

Min gissning är att han kom hem fortfarande förbannad och hittar henne sovandes. Flyger på henne och börjar spöa henne i sovrummet. Sen när hon försökt fly har han tagit tag i hennes trosor (sönderrivna och hittade i tvättmaskin).
Han har jagat runt henne tills han fick in träffen som gjorde henne förlamad i minst benen. Och sen kastat in henne i badrummet.
Hon levde ca 35 minuter efter dom svåra skadorna på storhjärnan .
Hoppas verkligen hon var medvetslös och slapp ligga med dödsångest och smärta den tiden.
Det har ju inte gått att fastställa exakt dödstid men runt 1 på natten tror jag dom gissat på.
Och han ringde sonen först 8-9 på morgonen.
Han behövde väl sova en stund för det är ju ganska jobbigt att misshandla någon så otroligt mycket.

Handdukarna har han ju sagt att dom låg blöta på golvet i badrummet men han vet inte hur dom hamnat i tvättmaskin.
Han har nog skurat blod med dom.

Så glad att Högsta tog upp fallet och levererade en någorlunda rättvis dom.
Hade varit mer rättvist med dödscell och spö tre gånger om dagen.
Citera
2024-01-17, 21:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du anser alltså att HD:s dom känns rättvis?

Ja, vilket redan torde ha framgått för alla med normalt förnuft.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan det sägas vara utrett och ställt utom allt rimligt tvivel att medicinerna ej kan ha orsakat kvinnans bortgång?

Ja, vilket redan torde ha framgått för alla med normalt förnuft.

Hoppas de svaren är tillräckligt lagom trevliga för dig.
Citera
2024-01-17, 21:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja den domen är rättvis. HD har högsta tolkningsföreträde när det gäller om en dom är rättvis eller inte.

Så här säger HD om medicinerna tolkat av AB "HD heller inte att det är nödvändigt att agerandet varit den enda orsaken eller huvudorsaken, resonerar rätten. Hans våld har varit en bidragande orsak till hennes död – det räcker för att han ska dömas för mord."

Jag tror omvärlden och speciellt kvinnor, som riskerade att bli hans nästa offer mår bra av att han sitter där han sitter. Och väldigt få blir nog ledsna om han avlider på anstalten. Han lär väl minst få sitta 16år. Då får vi hoppas att han är för gammal för fortsätta med grymheterna.
Jag hoppas Mikael ruttnar långsamt i fängelset

Det spelar ingen roll vad du skriver till kvinnohataren. När han till och med beskyllde Tintins mamma för hans död när pappan hade mördat honom då är man en kvalificerad idiot.
Jag har dragits med den idioten i trådarna sedan 2011 och det har varit likadant hela tiden.

Den här delen i Högsta domstolens dom läser han inte eller vill inte läsa och ta till sig oavsett vad någon skriver.

Högsta domstolen konstaterar att det är klarlagt att JB var vid liv medan misshandeln mot hennes huvud pågick och att hon alltså inte hade avlidit dessförinnan på grund av intaget av fluoxetin.
Att fluoxetinförgiftning, förstärkt av alkoholintag, skulle ha medfört att hon avlidit vid just det tillfälle som skedde om hon inte också hade utsatts för omfattande våld och fått de skador som detta medförde framstår som helt osannolikt.
Den medicinska utredningen ger inte utrymme för någon annan slutsats än att de hjärnskador i storhjärnan som följt av det våld som ME utövat har varit en i vart fall bidragande orsak till JBs död.
Det är därmed ställt utom rimligt tvivel att det finns ett orsakssamband mellan våldsutövningen och dödsfallet.

Det är fler som har reagerat på idiotens kommentarer i Tintin tråden och vad han skriver här.
Citat:
Ursprungligen postat av PippiPfogeln
Jag undrade just vart du tog vägen från tråden om åttaårige Tintin som mördades av sin pappa där du upprepar att ”det går inte att utesluta” att kvinnorna bär skulden.

Jag ser här att du hittat en ny tråd om våld där ”det inte går att utesluta” att kvinnan bar skulden.

En ny tråd där du hänvisar till FUP som om du sitter på relevanta fakta. Samtidigt som du förnekar de identifierade skadornas värde som bevisning.

Nå, att något inte går att utesluta är inte samma sak som att det är sannolikt. Vore det inte mer intressant att försöka identifiera den mest sannolika förklaringen till det aktuella fallet än att identifiera en icke uteslutningsbar förklaring?

Den mest sannolika förklaringen utifrån skadorna på kroppen är att gärningsmannen misshandlade kvinnan till döds i det aktuella fallet.
Senast redigerad av Timeout 2024-01-17 kl. 22:13.
Citera
2024-01-18, 03:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Högsta domstolen konstaterar att det är klarlagt att JB var vid liv medan misshandeln mot hennes huvud pågick och att hon alltså inte hade avlidit dessförinnan på grund av intaget av fluoxetin.

Men har det verkligen gått att utesluta att det kan ha varit intaget av fluotexin som orsakade kvinnans bortgång? Halterna var höga som du kanske kommer ihåg ? Och hur vet vi att att HD inte kan kan ha gjort en felbedömning här? Om vi backar klockan lite så uttalade rättsläkaren i samband med hovrätten att dödsorsaken var svårbedömd och att det inte kunde uteslutas att kvinnan avled av läkemedelsförgiftning? Varför kan inte denna slutsats vara den riktiga?

Vi ska dessutom komma ihåg att rättsmedicin är ingen exakt vetenskap utan det händer faktiskt från tid till annan att rättsläkare drar olika slutsatser. Det går väl inte att utesluta att det aktuella fallet kan vara ett sådant "fall"?

Citat:
Att fluoxetinförgiftning, förstärkt av alkoholintag, skulle ha medfört att hon avlidit vid just det tillfälle som skedde om hon inte också hade utsatts för omfattande våld och fått de skador som detta medförde framstår som helt osannolikt.

Ibland kan olika faktorer sammanfalla på ett olyckligt sätt, vad du anser är osannolikt kanske andra skribenter drar helt andra slutsatser av? Bra förresten att du nämner att intaget av fluotexin kan ha förstärkts av alkoholintaget? Du kan kanske lista vilka fler mediciner som hade intagits? Det finns ett antal punkter som behöver fyllas i.

Citat:
Den medicinska utredningen ger inte utrymme för någon annan slutsats än att de hjärnskador i storhjärnan som följt av det våld som ME utövat har varit en i vart fall bidragande orsak till JBs död.
Det är därmed ställt utom rimligt tvivel att det finns ett orsakssamband mellan våldsutövningen och dödsfallet.

Fast ni ignorerar du rättsläkarens slutsatser i anslutning till hovrätten. Dödsorsaken var enligt denne svårbedömd, ingen vet dessutom om kvinnan hade överlevt misshandeln. Diskussioner kring detta kan väl endast förbli spekulationer, eller hur?
Citera
2024-01-18, 04:39
Medlem
PreciousStoness avatar
Det är svårt att ligga lågt och strunta i IQ-befriade kommentarer ifrån en förblindad kvinnohatare.
Beskyllningen av Tintins mamma säger det mesta om denna stackars sorgliga övergivna individ.

HD:s domslut är prejudicerande, vilket medför att vidriga as som Mik*ael Eriks*son framöver lättare kommer att dömas för mer korrekta rubriceringar och därmed utverkas hårdare straffpåföljder.

Tyvärr så kommer han att placeras på Kumla i avvaktan på beslut om vidare placering med likvärdiga vidriga monster dömda för grova brott emot kvinnor.
Man kan bara hoppas på att han käftar upp sig på samma sätt som Anders Eklund gjorde när han på anstalten utsattes för ett välförtjänt grovt överfall med en kvarglömd kniv i köket (om jag minns rätt).
Citat:

Det spelar ingen roll vad du skriver till kvinnohataren. När han till och med beskyllde Tintins mamma för hans död när pappan hade mördat honom då är man en kvalificerad idiot.
Jag har dragits med den idioten i trådarna sedan 2011 och det har varit likadant hela tiden.

Den här delen i Högsta domstolens dom läser han inte eller vill inte läsa och ta till sig oavsett vad någon skriver.

Det är fler som har reagerat på idiotens kommentarer i Tintin tråden och vad han skriver här.
Timeout citerar PippiPfogelns inlägg ställt till Laman2011.
Citat:
Ursprungligen postat av PippiPfogeln
Jag undrade just vart du tog vägen från tråden om åttaårige Tintin som mördades av sin pappa där du upprepar att ”det går inte att utesluta” att kvinnorna bär skulden.

Jag ser här att du hittat en ny tråd om våld där ”det inte går att utesluta” att kvinnan bar skulden.

En ny tråd där du hänvisar till FUP som om du sitter på relevanta fakta. Samtidigt som du förnekar de identifierade skadornas värde som bevisning.

Nå, att något inte går att utesluta är inte samma sak som att det är sannolikt. Vore det inte mer intressant att försöka identifiera den mest sannolika förklaringen till det aktuella fallet än att identifiera en icke uteslutningsbar förklaring?

Den mest sannolika förklaringen utifrån skadorna på kroppen är att gärningsmannen misshandlade kvinnan till döds i det aktuella fallet.
Citera
2024-01-18, 08:16
Medlem
Citat:

Klart man är en kvalificerad idiot eller troll.

Det går att argumentera att HR:s dom är korrekt fram till HD ändrar/klargör praxis. Ingen av domarna från TR och HR är ur juridisk synvinkel fel. Sen är det HD i slutändan som bestämmer vad som är rätt. Men även om HRs dom var korrekt så är det bra att den ändras till att inte vara korrekt. Med ändringen av praxis i HD så överensstämmer juridiken numera mer med vad de flesta medborgare tycker är rätt och fel. I detta fall är det bra.

Det är bra för samhället och potentiella flickvänner att GM befinner sig i fängelse under lång tid. Antag att Jeanette hade överlevt. Så är GM en person, som skulle passa att dömas, om det fanns kvar, till det gamla straffet Internering (Norge förvaring). Det finns en typ av män som skulle förbjudas ha flickvänner för att de är inte kapabla att ha en flickvän/fru. Om GM någon gång friges borde det beslutas i vilkoren för VF att han inte har skaffar sig en flickvän.
Citera
2024-01-18, 09:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Klart man är en kvalificerad idiot eller troll.

Det går att argumentera att HR:s dom är korrekt fram till HD ändrar/klargör praxis. Ingen av domarna från TR och HR är ur juridisk synvinkel fel. Sen är det HD i slutändan som bestämmer vad som är rätt. Men även om HRs dom var korrekt så är det bra att den ändras till att inte vara korrekt. Med ändringen av praxis i HD så överensstämmer juridiken numera mer med vad de flesta medborgare tycker är rätt och fel. I detta fall är det bra.

Det är bra för samhället och potentiella flickvänner att GM befinner sig i fängelse under lång tid. Antag att Jeanette hade överlevt. Så är GM en person, som skulle passa att dömas, om det fanns kvar, till det gamla straffet Internering (Norge förvaring). Det finns en typ av män som skulle förbjudas ha flickvänner för att de är inte kapabla att ha en flickvän/fru. Om GM någon gång friges borde det beslutas i vilkoren för VF att han inte har skaffar sig en flickvän.
GM är en mycket farlig man, misstänker att det dröjer mycket länge innan han släpps.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-01-18 kl. 10:02.
Citera
2024-01-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
GM är en mycket farlig man, misstänker att det dröjer mycket länge innan han släpps.

Ja genomsnittstiden för livstidare i Sverige är 16-17år i fängelse, som är högst i Norden. Det kan bli som lägst 12år och som högst resten av livet.
Citera
2024-01-18, 12:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ja genomsnittstiden för livstidare i Sverige är 16-17år i fängelse, som är högst i Norden. Det kan bli som lägst 12år och som högst resten av livet.
Axemyr dömdes till livstid 1982, släpptes 2016, efter 34 år, han var då 78 år gammal, dog två år senare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Axmyr

Jag tror att ME kommer sitta till dess att han är väl över 70 år, han kommer vara så pass gammal, att han inte längre anses speciellt farlig.
Citera
2024-01-18, 12:59
Medlem
Citat:
Axemyr dömdes till livstid 1982, släpptes 2016, efter 34 år, han var då 78 år gammal, dog två år senare.

Jag tror att ME kommer sitta till dess att han är väl över 70 år, han kommer vara så pass gammal, att han inte längre anses speciellt farlig.

Helmer Ljus dog i fängelse. Axemyr var en extremt otrevlig och farlig jävel. Jag känner en person som jobbade med honom på anstalt och är liberal sin kriminalvårdssyn. Men när gällde Axemyr sa han alltid släng nyckeln. De hittade dödslistor i hans cell i början av 2000-talet, när journalisterna tyckte att man skulle släppa ut fanskapet. Han blev sjuklig och gammal så de kunde släppa ut fanskapet.

ME ska komma ut när han anses "helt ofarlig" och har avtjänat en lång tid.
Citera
2024-01-18, 13:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det beror nog helt och hållet på hur han sköter sig i fängelset. Om han mot förmodan sköter sig exemplariskt är det väl, tyvärr, ingen omöjlighet att han kommer ut lagom till pensionen.
Citera
2024-01-18, 21:05
Medlem
Helt otroligt att det är så dåligt skyddsnät i Sverige. En hel by, alla bekanta (både han och hennes), bådas familjer, alla från deras jobb SAMT polisen visste vad som pågick ÄNDÅ fortgick det tills hon tillslut blev mördad.

Klart att hon stannar, han hade greppet om henne. Hon var rädd, hade inte råd, verkar enligt någon närstående ha dåligt självkänsla. Men vi måste ha bättre skydd för kvinnor som blir utsatta. Det är inte första kvinnan och lär inte vara den sista som ej vill delta och istället skyddar sin förövare.

Så skönt att straffet iaf ger någon sorts rättvisa, även om livet i behåll hade kunna varit möjligt OM om fanns. Vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in