2024-01-17, 15:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Edit: Han skulle gett fan i strypgreppet dock, men det är kanske så unga har sex nu för tiden.

Högst oklart om han gjort det. Det är bara hon som säger att det hänt och det finns inga spår på halsen.
Citera
2024-01-17, 15:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det stämmer ju inte att det inte finns bevis.
Det finns blåmärken och vittnesuppgifter som visar att BO varit kraftigt chockad dagen efter.
Utan vittnesuppgifterna hade det varit rättsosäkert, ja. Men rätten går mycket på denna typ av vittnesuppgifter.

Trots allt saknas ofta videobevis och fysiska bevis vid många typer av brott, t ex förolämpningar, våldtäkt, ringa misshandel, osv. Rätten får då bedöma andra saker.

Vittne 1

Tingsrättens bedömning:

Vidare:

Det stämmer alltså inte att fallet handlar om "ord mot ord".

I verkligheten är det ord mot ord, men inte i den konstruerade juridiska verkligheten. Bevisen består av målsägandens påståenden om att hon blivit våldtagen och vittnesmål om att att målsäganden påstått att hon blivit våldtagen. Det är fortfarande hans ord mot hennes.

Att hon är upprörd talar starkt för att hon blivit upprörd av händelserna, men bevisar inte att det rör sig om just våldtäkt. I vissa fall där målsäganden t ex har tvingats till sex med en okänd person och där denne nekar till samlag trots fysiska bevis på motsatsen eller hävdar frivillighet trots att det är på allmän plats och de två aldrig träffats osv utgör upprördheten bevittnad av andra förstås en del av bevisbilden och säger en hel del, men ett starkt bevis generellt är det inte för det och en stor del av problematiken med våldtäktsmål som avspeglas i detta fall ligger just i denna generella tolkning av målsägandens reaktioner.

Blåmärkena är inget bevis på våldtäkt i det här fallet öht. De uppkommer om de uppkommit under samlaget i ett läge där målsäganden inte uppger sig tvingad av fysiskt våld och inte påstår att hon blev fasthållen för att samlaget skulle kunna fortsätta eller för att skrämma henne, och sådana blåmärken kan mycket väl bli följden av vanligt sex utan några våldsinslag alls. Att hålla ordentligt i motparten under sex är inget konstigt och obekväma ställningar, muskelskador, skavsår och blåmärken uppkommer utan någon ond vilja från någon part.

Målsäganden vill iofs göra gällande att fasthållandet på bordet upplevdes som en del i ett tvång hon kände, men det är inte samma sak som att det utgjorde objektiv våld och tvång och innebar en våldtäkt i sig.
Citera
2024-01-17, 15:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Var det idag som var sista dagen för överklagan till HD? Personligen tycker jag att de borde göra en överklagan.
Snubblade in i en annan tråd nyss: "I slutet av december 2022 dömdes han till tre års fängelse för ”ett okänt antal fall” av våldtäkt mot barn mot de två flickorna och under hösten 2023 fastställde hovrätten påföljden. De specificerade dock att han dömdes för totalt fem våldtäkter mot de två målsägande."

Mildare straff för ovanstående. Tror flickorna var i 9 årsåldern.
Citera
2024-01-17, 16:05
Medlem
Domstolsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Var det idag som var sista dagen för överklagan till HD? Personligen tycker jag att de borde göra en överklagan.
Snubblade in i en annan tråd nyss: "I slutet av december 2022 dömdes han till tre års fängelse för ”ett okänt antal fall” av våldtäkt mot barn mot de två flickorna och under hösten 2023 fastställde hovrätten påföljden. De specificerade dock att han dömdes för totalt fem våldtäkter mot de två målsägande."

Deadline är vid midnatt, hovrätten är nästa instans.

Blir förvånad om det inte överklagats.
Citera
2024-01-17, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För det år så tjejer brukar uttrycka sig "vända mig om och säga 'nej'".

Inte knuffa bort honom och säga vad fan håller du på med, du ska ut nu.

"Men han bara fortsatte", okej, hon hon bara forsatte bli knullad utan mostånd..

Jävla idiot..ett nej är ett nej..våldtäktsmän skulle kastreras
Citera
2024-01-17, 16:37
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Det går inte att rakt av jämföra straff för våldtäkt före respektive efter 2022 eftersom straffskalan skärptes då. Bland annat höjdes miniminivån från 2 till 3 års fängelse.
Citera
2024-01-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Beror väl på lite vad man menar med "släppa till". Om man "släpper till" genom att ligga som en död fisk så måste ju den andra parten förstå att nåt inte stämmer.

I MÄs fall beskriver hon det dock som "det var mer att han gjorde saker med henne" och "hon satt mest still" och "[när mitt huvud är] i samma läge som hans penis så trycker han det mot hans penis". Vad fan allt det där nu ska betyda. För mig låter det som att hon varit åtminstone delvis aktiv även enligt sin egen historia.

Tingsrätten verkar dock inte besväras nämnvärt av detta, utan säger att Viking fortsatte "utan några andra indikationer på samtycke från målsägandens sida än att hennes motstånd upphör" och att det "måste ha stått klart för honom att det fanns en betydande risk för att målsäganden inte samtyckte".

Det är alltså väldigt vagt uttryckt hur aktiv hon varit, så där har helt klart tingsrätten haft en skyldighet att gräva djupare.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är att övertolka den domen. Rimligt tvivel gäller fortfarande. Det HD sa med den domen var att det var så osannolikt att Jeanette Bergström dött utan att misshandeln bidragit så att det var bevisat bortom rimligt tvivel att mannen dödat henne.

Så rimligt tvivel gäller fortfarande och den här killens skuld skall vara bevisad bortom rimligt tvivel. Vilket ingen utan ideologiska glasögon kan anse att den är.
Osannolikt när rättsläkaren öppnade för ett alternativ.
Är det då utan rimligt tvivel.
Är det osannolikt att herr Viking utfört en våldtäkt.
Citera
2024-01-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du har uppenbart inte läst domen. Hon blev ombedd att sätta sig honom. En av många positioner som Juckarviking försökte innan han somnade efter närmare 2 timmars juckande

"Hon blev ombedd att sätta sig på honom." Herregud, vad säger man...

Där nånstans borde hon ju gett honom en rak höger, eller varför inte tryckt en kudde över ansiktet på honom. Men nej, hon sätter sig så rart på honom eftersom han bad om det.
"Han vill att jag rider honom alltså gör jag det, fast jag inte vill."
"Han borde förstå, om jag tänker tillräckligt mycket att jag inte vill så förstår han via telepati."

Finns det någon möjlighet när hon kliver på att han uppfattar det som samtycke?

Jag saknar ord.
Citera
2024-01-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
"Hon blev ombedd att sätta sig på honom." Herregud, vad säger man...

Där nånstans borde hon ju gett honom en rak höger, eller varför inte tryckt en kudde över ansiktet på honom. Men nej, hon sätter sig så rart på honom eftersom han bad om det.
"Han vill att jag rider honom alltså gör jag det, fast jag inte vill."
"Han borde förstå, om jag tänker tillräckligt mycket att jag inte vill så förstår han via telepati."

Finns det någon möjlighet när hon kliver på att han uppfattar det som samtycke?

Jag saknar ord.

Ännu en som inte läst domen och händelseförloppet....
Citera
2024-01-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I verkligheten är det ord mot ord, men inte i den konstruerade juridiska verkligheten. Bevisen består av målsägandens påståenden om att hon blivit våldtagen och vittnesmål om att att målsäganden påstått att hon blivit våldtagen. Det är fortfarande hans ord mot hennes.

Att hon är upprörd talar starkt för att hon blivit upprörd av händelserna, men bevisar inte att det rör sig om just våldtäkt. I vissa fall där målsäganden t ex har tvingats till sex med en okänd person och där denne nekar till samlag trots fysiska bevis på motsatsen eller hävdar frivillighet trots att det är på allmän plats och de två aldrig träffats osv utgör upprördheten bevittnad av andra förstås en del av bevisbilden och säger en hel del, men ett starkt bevis generellt är det inte för det och en stor del av problematiken med våldtäktsmål som avspeglas i detta fall ligger just i denna generella tolkning av målsägandens reaktioner.

Blåmärkena är inget bevis på våldtäkt i det här fallet öht. De uppkommer om de uppkommit under samlaget i ett läge där målsäganden inte uppger sig tvingad av fysiskt våld och inte påstår att hon blev fasthållen för att samlaget skulle kunna fortsätta eller för att skrämma henne, och sådana blåmärken kan mycket väl bli följden av vanligt sex utan några våldsinslag alls. Att hålla ordentligt i motparten under sex är inget konstigt och obekväma ställningar, muskelskador, skavsår och blåmärken uppkommer utan någon ond vilja från någon part.

Målsäganden vill iofs göra gällande att fasthållandet på bordet upplevdes som en del i ett tvång hon kände, men det är inte samma sak som att det utgjorde objektiv våld och tvång och innebar en våldtäkt i sig.

Det finns praktiska överväganden att göra också. Vi vet att våldtäkter förekommer men i våldtäktsmål som inte handlar om rena överfallsvåldtäkter saknas i princip alltid teknisk bevisning. Ert tillstånd där ingen döms för våldtäkter som inte är rena överfall hade inte accepterats demokratiskt i nuvarande samhälle.
Citera
2024-01-17, 17:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Det finns praktiska överväganden att göra också. Vi vet att våldtäkter förekommer men i våldtäktsmål som inte handlar om rena överfallsvåldtäkter saknas i princip alltid teknisk bevisning. Ert tillstånd där ingen döms för våldtäkter som inte är rena överfall hade inte accepterats demokratiskt i nuvarande samhälle.

Däremot ska ett demokratiskt samhälle acceptera att man slänger in unga människor i 3 års fängelse utan att man ens med någon rimlighet kan fastställa vad som faktiskt hänt?
Citera
2024-01-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedsneglare
Så du kan läsa men har inte balls nog att bemöta?!
Haha, vilken jävla gigatönt du är!
Du vanärar din familj, välj närmsta ättestupa...

Bemöta vad? Ditt snedseglande?
Det finns ju ingen som helst poäng med det.

Kan du inte iallafall försöka hålla dig till sakfrågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in