Citat:
Ursprungligen postat av
Sqweebz
Hjälp!
Eftersom jag är matematiskt efterbliven så måste jag fan ha lite hjälp. Jag får det inte att fungera i min lilla valnötshjärna.
Dosering.
0.25 mg = vad i ml?
0.5 mg = bör vara det dubbla jämfört med föregående?
1 mg = dubbla igen..? (dööh)
Kan ingen bara skriva antal 0.vadå ml jag ska ta, det vore snällt.
Och vad är högsta dosen? 1 mg?
En dos är tagen sedan snart en vecka tillbaka, 0.1 ml var det då men ju mer jag läser ju mer tveksam blir jag till att det blev rätt.
Tack på förhand.
Det beror varifrån du beställt.
Ozempicsverige har vialer á 2mg
En del andra leverantörer har vialer á 5mg
Jag har för mig att du beställt från ozempicsverige och då har du i så fall 2mg semaglutid i vialen, när du då blandat det med 2ml vatten så är 1ml färdigblandad = 1mg semaglutid.
0,25ml färdigblandad = 0,25mg semaglutid
0,5ml färdigblandad = 0,5mg semaglutid
1ml färdigblandad = 1mg semaglutid
Osv
Andra leverantörer har 5mg semaglutid i sina vialer och när man då blandar med 2ml vatten så blir 1ml = 2,5mg semaglutid.
0,1ml färdigblandad = 0,25mg semaglutid
0,2ml färdigblandad = 0,5mg semaglutid
0,4ml färdigblandad = 1mg semaglutid
Osv
Gällande dosering hittar jag detta på FASS:
”Startdosen är 0,25 mg semaglutid en gång i veckan. Efter 4 veckor ska dosen ökas till 0,5 mg en gång i veckan. Efter minst 4 veckor med en dos på 0,5 mg en gång i veckan, kan dosen ökas till 1 mg en gång i veckan för att ytterligare förbättra den glykemiska kontrollen. Efter minst 4 veckor med en dos på 1 mg en gång i veckan, kan dosen ökas till 2 mg en gång i veckan för att ytterligare förbättra den glykemiska kontrollen.
Semaglutid 0,25 mg är inte en underhållsdos. Veckodoser över 2mg rekommenderas inte”
Hoppas detta är till hjälp.