2024-01-15, 17:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Här är en gammal miljonprograms BR-trea på 84 kvm med separat WC och badkar:

https://svenskamaklarhuset.se/objekt/obj22697_2039234041-hjortronvagen-75-kungsangen-tibble/

Det var typ standarden runt 1970. Vad får man då idag 50+ år senare i ett land med mångdubblat välstånd?

https://obos.se/hitta-bostad/sok-bostad/stockholm/jarfalla/brf-lovsangaren-3/brf-lovsangaren-3/almarevagen-25/

12 kvm mindre, ingen gäst-WC, inget badkar. Belåna dig för livet för att kunna flytta in och ha rätten att bo.
Folk vill i regel inte ha badkar längre. Det är ett tillval för de få som gillar det. Däremot har man ju rationalserat bort vardagsrummet och kallar köket för både vardagsrum och kök i "öppen planlösning"="gott om sociala ytor". Det låter ju åtminstone trevligt...
Citera
2024-01-15, 17:21
Medlem
Lavas avatar

"De värsta prischockerna är på väg att sjunka undan men inflationen kommer fortsätta plåga svenskarna även under 2024. I sommar sänks räntan. Men spara på champagnen – det finns en baksida."
"Tidigast 2025 kan vi prata om en riktig vändning."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kEk2aL/cervenka-inflationen-ar-inte-over
Citera
2024-01-15, 17:23
Medlem
Christopher.s avatar
Tror vi kommer få se en explosion av bostadspriserna hösten 2024 då räntorna successivt nu kommer minskas och priserna är redan på en låg nivå. Byggtakten är historiskt låg så kan rekommendera folk som går i flyttanke att slå till kommande halvår då jag tror det här är en chans som dyker upp varje decennium.
Citera
2024-01-15, 17:31
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ett grovt underbetyg att vi fortfarande inte har nått normal inflationstakt. Det här kommer givetvis betyda att styrräntan hålls på denna nivå längre än planerat. Även i USA överraskade inflationen till uppsidan. Jag tror inte riktigt på den bomullsmjuka landningen som börsen prissätter, tror marknaden tagit ut segern i förskott.

Räknar med att det är fortsatt svettigt för alla överbelånade stackare därute, som lekt medelklass med bankens pengar.

Snarare är det förvånade att det går så snabbt, brukar ta mellan 3-5 år att få bukt på inflationsmonstret om man aktivt försöker dämpa inflationen. I många fall utan att lyckas då den politiska viljan saknas. Jag ser den här statistiken som ett styrkebesked.
Citera
2024-01-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tror vi kommer få se en explosion av bostadspriserna hösten 2024 då räntorna successivt nu kommer minskas och priserna är redan på en låg nivå. Byggtakten är historiskt låg så kan rekommendera folk som går i flyttanke att slå till kommande halvår då jag tror det här är en chans som dyker upp varje decennium.

För de flesta marknader var priserna lägre så sent som för 3-4 år sedan, dessutom var räntan lägre då.
Skulle verkligen inte påstå att det ser unikt bra ut nu.

Den stora frågan hur mycket marknaden prisat in att räntan ska ner. Det är ju nyheter och spekulationer om när räntetoppen kommer hela tiden i media. Det bör ju inte gå någon förbi som funderar på att köpa eller sälja.
Senast redigerad av trickget 2024-01-15 kl. 18:28.
Citera
2024-01-15, 19:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Uppfattar jag det fel nu eller var inte dagens siffror dåliga för framtidens potentiella räntesänkningar? Riksbanken har gått ut med information om att ett antal räntesänkningar är påväg baserat på deras estimeringar. Även om inflationen nu minskade så minskade det ju mindre än deras estimat, vilket då inte är inprisat?

Försöker hålla mig neutral här och förstå vad jag ser. Men för mig så kan väl inte dagens siffror vara bra för räntesänkningarna?

RB har väl inte gått ut med att det blir sänkningar 2024? Detta är ju "normalränta" enligt RB och Sonneswede och skulle väl ligga kvar in i 2025.

Marknaden däremot räknar med att det börja lukta sänkning i i mars. Jag skulle lita mer på marknaden i det här fallet.

Läste nånstans att en större del (än tidigare mätning får man anta) tror på stigande priser. Även där är jag beredd att hålla med.
Citera
2024-01-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

"De värsta prischockerna är på väg att sjunka undan men inflationen kommer fortsätta plåga svenskarna även under 2024. I sommar sänks räntan. Men spara på champagnen – det finns en baksida."
"Tidigast 2025 kan vi prata om en riktig vändning."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kEk2aL/cervenka-inflationen-ar-inte-over

”En riktig vändning” i texten du klistrar in avser ju den allmänna ekonomin och tillväxten, vilket ju alla är överens om. Tillväxten är knackig, men det är ju också enligt skolboken i en lågkonjunktur.
Därav, som också skrivs - väntas lägre räntor.
Citera
2024-01-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Snarare är det förvånade att det går så snabbt, brukar ta mellan 3-5 år att få bukt på inflationsmonstret om man aktivt försöker dämpa inflationen. I många fall utan att lyckas då den politiska viljan saknas. Jag ser den här statistiken som ett styrkebesked.

Är ingen vanlig inflation detta.
Citera
2024-01-15, 22:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är ingen vanlig inflation detta.

Penningmängden har aldrig tokpumpats på detta vis tidigare nej, men nu tarpas det från RB et al. Helt nya tider. Bostäder har drivit det hela, och nu kommer crunchen. Exciting times.
Citera
2024-01-15, 22:16
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”En riktig vändning” i texten du klistrar in avser ju den allmänna ekonomin och tillväxten, vilket ju alla är överens om. Tillväxten är knackig, men det är ju också enligt skolboken i en lågkonjunktur.
Därav, som också skrivs - väntas lägre räntor.

- och att ekonomin behöver studeras utifrån ett större perspektiv än bara räntenivåer framkommer också, därav slutklämmen: Tidigast 2025 kan vi prata om en riktig vändning.

Det stora samhällsekonomiska bekymret behöver hanteras och det är att svenskarna har alldeles för hög belåningsgrad. Den hanteras inte med låga räntor och ökande bostadspriser. Ingenting är över förrän belåningsgraden tryckts ned rejält.
Citera
2024-01-15, 22:18
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Penningmängden har aldrig tokpumpats på detta vis tidigare nej, men nu tarpas det från RB et al. Helt nya tider. Bostäder har drivit det hela, och nu kommer crunchen. Exciting times.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/
Citera
2024-01-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/
Det där visar derivatan, alltså förändringen av penningmängden, inte den faktiska penningmängden.

Klicka här och välj MAX i grafen så ser du den faktiska penningmängden över tid, med minskningen nu på slutet också tydlig
https://tradingeconomics.com/sweden/money-supply-m3
Senast redigerad av DrL0c 2024-01-16 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in