2024-01-14, 21:11
Medlem
Två veckor in i januari och både Sthlm med delområden (-7 %) samt Sthlm inom tullarna (-1 %) är hittills på lägre nivå än dec -23. Förstnämnda lär jobba sig upp, men ser osannolikt ut att det blir en repris på förra året när priserna stängde betydligt högre än dec -22.
Citera
2024-01-14, 22:26
Medlem
CRF450s avatar
Hyreshorornas dröm gick (även denna gången) i kras!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inflationsmalet-i-hamn-nu-kan-rantan-rasa

"Inflationen, räknat enligt Riksbankens mått KPIF (borträknat ränteeffekter), spås kunna landa nästan rakt på inflationsmålet 2 procent i december. Det spår flera av storbankernas ekonomer inför att Statistiska centralbyrån (SCB) släpper prissiffror för december.

– Vi tror att KPIF faller rejält, till 2,1 procent, säger Olle Holmgren, ränteexpert på SEB."

Inväntar expertkommentarer från någon av eliten i studentbostad.
Citera
2024-01-15, 00:27
Medlem
TKD_1337s avatar
De nyproducerade lägenheterna som säljs av privatpersoner verkar aldrig ha några tillval. Ett projekt har jag själv koppling till så jag har stenkoll på vad som ingick plus jag kan ju se att de lägenheter som säljs har identisk inredning. Ingen bostad i fastigheten säljs med annat än originalinredning och vi snackar om 8-10 annonserade lägenheter på ett år.

Sen är det givetvis sannolikt att de som behållit sina lägenheter är de som haft råd och intresse av att göra tillval men en bred massa har verkligen snålat. Man måste förstås inte köpa tillval men känns mer som folk snålat för t.ex. en större och bättre tvättmaskin för 2500 kr mer är väl inte mycket och är väl säkert någon som har ett behov av det? Ändå har inte en enda av typ 8-10 lägenheter sålts med annat än det som ingick, märkligt. Köpa en lägenhet för 2-4 miljoner och inte uppgradera en enda vitvara, köpa dyrare golv, lägga till elektrisk handdukstork o.s.v. En stor poäng med att köpa nyproduktion var just att kunna göra tillval och olika ändringar men vissa verkar mest ha varit spekulativa köpare som gav fan i onödiga kostnader, det räckte köpa en lägenhet och så hade den stigit 10-20% så varför lägga extra pengar på något man kanske inte ens ska bo i...

Jag kan tänka mig att det i dagens bostadsmarknad tas större hänsyn till tillval och andra aspekter av objekten, det verkar ju allt tyda på. Gott så. För den marknad vi hade där sämre objekt kunde gå för samma eller nästan samma pris som bättre objekt var inte hälsosam.
Senast redigerad av TKD_1337 2024-01-15 kl. 00:43.
Citera
2024-01-15, 08:11
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
USA missade ju sitt mål och inflationen steg i stället (något oväntat) i december.

Nu pratar vi om Sverige och svensk bomarknad inte amerikansk politik.
On topic:
Inflationen faller som en sten och är nu nere på 2.3%.
Med reor och prisfallen på el och bränsle på grund av reduktionsplikten så är risken för deflation helt uppenbart. Nu behöver riksbanken behöva sänka räntorna rejält för att inte Sverige skall hamna i en ond spiral.
Citera
2024-01-15, 08:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Förväntat var 2.1%.
https://www.di.se/live/nagot-hogre-inflationstakt-an-vantat-i-december/

Sen är KPIF-EX (utan energi) 5.3% så det är ju enkom pga av energipriserna att vi är nära målet. Rätt långt från deflation.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/konsumentprisindex-kpi-december-2023/

Du kan ju titta på enskilda komponenter där, ser det ut att vara deflation på gång i något annat än el?

Men gör om och gör rätt. Bankerna antog 2.1% alltså en PROGNOS. Nu har det två tiondelar upp spelar mindre roll.
Citera
2024-01-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
Hyreshorornas dröm gick (även denna gången) i kras!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inflationsmalet-i-hamn-nu-kan-rantan-rasa

"Inflationen, räknat enligt Riksbankens mått KPIF (borträknat ränteeffekter), spås kunna landa nästan rakt på inflationsmålet 2 procent i december. Det spår flera av storbankernas ekonomer inför att Statistiska centralbyrån (SCB) släpper prissiffror för december.

– Vi tror att KPIF faller rejält, till 2,1 procent, säger Olle Holmgren, ränteexpert på SEB."

Inväntar expertkommentarer från någon av eliten i studentbostad.

Flera områden i Sthlm har ju nått ny botten i december -23 och kan mycket väl fortsätta ned. Har försökt hitta statistik för Rövhult men det var svårt, kanske har skutan vänt där?

Kika utbudet på Hemnet - över dubbelt så högt som snittet och nästan 50 % högre än 2023.
Citera
2024-01-15, 08:23
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vadå gör om gör rätt, inget i det jag skrev var felaktigt. Att ropa deflationen kommer är däremot rätt verklighetsfrånvänt.
Men ditt fån. Det var en prognos du kom med en liten avvikelse. Släpp det och var glad att det går åt rätt håll.
Citera
2024-01-15, 08:24
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Flera områden i Sthlm har ju nått ny botten i december -23 och kan mycket väl fortsätta ned. Har försökt hitta statistik för Rövhult men det var svårt, kanske har skutan vänt där?

Kika utbudet på Hemnet - över dubbelt så högt som snittet och nästan 50 % högre än 2023.

Finns stort behov av att köpa och skifta bostäder. Vänta du 6-12 mån från nu så får du se
Citera
2024-01-15, 08:27
Medlem
Ett grovt underbetyg att vi fortfarande inte har nått normal inflationstakt. Det här kommer givetvis betyda att styrräntan hålls på denna nivå längre än planerat. Även i USA överraskade inflationen till uppsidan. Jag tror inte riktigt på den bomullsmjuka landningen som börsen prissätter, tror marknaden tagit ut segern i förskott.

Räknar med att det är fortsatt svettigt för alla överbelånade stackare därute, som lekt medelklass med bankens pengar.
Citera
2024-01-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ett grovt underbetyg att vi fortfarande inte har nått normal inflationstakt. Det här kommer givetvis betyda att styrräntan hålls på denna nivå längre än planerat. Även i USA överraskade inflationen till uppsidan. Jag tror inte riktigt på den bomullsmjuka landningen som börsen prissätter, tror marknaden tagit ut segern i förskott.

Räknar med att det är fortsatt svettigt för alla överbelånade stackare därute, som lekt medelklass med bankens pengar.

Nästa mätning för januari kommer vi ligga långt under 2% då bränslepriserna sjönk lavinartat. RB kommer få lägga in räntesänkningar långt innan sommaren.

Bostadspriserna kommer öka från och med nu. Botten är nådd och nu vill alla köpa
Senast redigerad av Reraised 2024-01-15 kl. 08:52.
Citera
2024-01-15, 08:49
Medlem
Vad inflationen beträffar, bör man inte dra några höga växlar på att den föll i december. Energipriserna i jämförelsemånaden 2022 var EXTREMA. Nästan svårt att inte lyckas med sjunkande inflation med dom premisserna.

Missförstå mig rätt, precis som alla andra är jag själv betjänt av att inflationen knäcks, men jag är varken naiv eller idiotoptimist. Kärninflationen är fortfarande för hög. Visst, det går åt rätt håll men det kommer inte att vara över imorgon, just sayin’.
Citera
2024-01-15, 09:02
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Vad inflationen beträffar, bör man inte dra några höga växlar på att den föll i december. Energipriserna i jämförelsemånaden 2022 var EXTREMA. Nästan svårt att inte lyckas med sjunkande inflation med dom premisserna.

Missförstå mig rätt, precis som alla andra är jag själv betjänt av att inflationen knäcks, men jag är varken naiv eller idiotoptimist. Kärninflationen är fortfarande för hög. Visst, det går åt rätt håll men det kommer inte att vara över imorgon, just sayin’.
Nej elpriserna var inte alls extrema. Fakta är dec 2022 elpriserna var ungefär lika stora som 2023. Jag vet för jag har kollat i min Telinet-app på jämföreslen.
Däremot Januari-priserna 2023 var väldans höga- klart högre än så länge jämfört med 2024 Januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in