Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
BO trodde nog inte att han skulle komma dit, eftersom han verkar ha kursare/killkompisar i området (kanske är ett studentområde, vad vet jag). Hann förmodligen inte ta fram någon madrass från något förråd eller så.
Jag frågade varför du valde att inte nämna det, inte varför du gissar att hon inte hade någon madrass.
Men om vi säger så här då: Hon ville nog framstå som en fin flicka och inte direkt föreslå att han skulle komma dit för sex.
Du vet, det är en vanlig företeelse att göra så; Netflix&Chill, -”Vill du komma in på en kopp te?” -”Jag dricker inte te.”-”Det gör ingenting. Jag har inget te…”. Etc.
Jag menar, eftersom du kan gissa utifrån vad du vill tro på så kan vi ju lika gärna gå på den verisionen, som är rimligare.
Citat:
Visst kan man diskutera hit eller dit. Men som sagt, tingsrätten har bedömt hennes version mera trovärdig.
Trots att den inte var det. Hon nämnde ju t ex inte under polisförhören att hon red av honom vid flera tillfällen.
Hon har ju befunnits undanhålla saker, det har inte han.
Citat:
De har ju haft tillgång till både målsägande och tilltalad på ett helt annat sätt än du och jag, när dessa och övriga vittnen har berättat om sin upplevelse av händelsen. Rätten är ju också sannolikt mer erfarna än du och jag i att värdera utsagor/berättelser och koppla det till befintlig lagstiftning.
Mer erfarna än du, kanske.
Nämndemän är lekmän och väljs på fyra år. Det är inte ens en fjärdedel av vad jag har av samma ämneserfarenhet.
Citat:
Sen är det alltid tragiskt om oskyldiga blir dömda. Minst lika tragiskt är att de flesta våldtäkter inte ens går till åtal.
Nej. Det är faktiskt mycket, mycket värre att staten straffar en oskyldig.
Hur kan du inte begripa det?
Citat:
Är Viking oskyldig och vet om det så borde han ju anmäla BO för falsk tillvitelse.
Är han oskyldig så hoppas jag innerligt att han gör det.
Men, det är av samma anledning problematiskt på precis samma vis som att brottsoffer väljer att inte anmäla eller gå vidare; det kan kännas alldeles för jobbigt.