Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag vet inte om du ens förstår att det inte finns likvärdiga tillverkare när det gäller Tesla, då jag tror du hade skrivit det du skriver även om du var medveten om vad Tesla är för ett företag. Men hur som helst, oavsett om Tesla är felvärderat så har du aldrig demonstrerat någon slags kunskap om företaget för att övertyga mig om din förmåga att gör den bedömningen. Craig Irwin m.fl har förutspått en krasch av Teslas värdering i flera år nu, har fortfarande inte hänt. Han är notoriskt bearish och skall jag vara ärlig så tror jag han får betalt för att sprida dynga precis som en annan idiot vi känner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lägsta betygen man kan ha på Tiprank.
Jag håller med dig om a Teslas produktion skiljer sig rätt mky från "legacy" biltillverkare. Jag tycker ju somsagt fortfarande att Tesla är överväderat, men whatever...
Får jag fråga, och jag undrar för att få en klarare insyn på dina åsikter:
När jag skriver detta ligger aktien på 218 dollar ish.
Om idag, Tesla gick ut med att dom skulle spinna av energy biten. Dvs batteri tillverkareningen och lagring av energi osv till ett nytt bolag "X Energy".
Marknads värdet skulle hamna på 50% av aktie priset.
Dvs Tesla aktien faller till 109 dollar. Och den nya aktien hamnar också på 109 dollar (lika många aktier i båda bolagen för att hålla de lätt för oss)
Låt oss säga att du äger 100 Tesla aktier, så efter denna spinnoff så äger du 100 Tesla aktier och 100"X energy" aktier.
Elon äger 15ish % av båda bolagen och lovar att dom kommer samarbeta.
Hur skulle du balansera din portfölj. Skulle du sälja avX energy och köpa mer Tesla, sälja av Tesla och köpa mer X energy. Eller ha kvar 50/50?