2024-01-15, 13:08
  #17161
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det kommer väl ske en tillnyktring och konsolidering av bilindustrin och i samband med det kommer det bli rätt uppenbart att Tesla inte är värt tio gånger mer än andra likvärdiga biltillverkare.

"I artikeln framhålls att Tesla, ledd av Elon Musk, är grovt övervärderat enligt analytikern Craig Irwin från Roth MKM, som länge varit skeptisk till Tesla. Irwin upprepar sin målkurs på 85 dollar för tillverkaren av elbilar, vilket innebär en kraftig nedgång från nuvarande aktiekurs på cirka 248 dollar."

Jag vet inte om du ens förstår att det inte finns likvärdiga tillverkare när det gäller Tesla, då jag tror du hade skrivit det du skriver även om du var medveten om vad Tesla är för ett företag. Men hur som helst, oavsett om Tesla är felvärderat så har du aldrig demonstrerat någon slags kunskap om företaget för att övertyga mig om din förmåga att gör den bedömningen. Craig Irwin m.fl har förutspått en krasch av Teslas värdering i flera år nu, har fortfarande inte hänt. Han är notoriskt bearish och skall jag vara ärlig så tror jag han får betalt för att sprida dynga precis som en annan idiot vi känner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lägsta betygen man kan ha på Tiprank.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-15 kl. 13:18.
Citera
2024-01-15, 13:33
  #17162
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag vet inte om du ens förstår att det inte finns likvärdiga tillverkare när det gäller Tesla, då jag tror du hade skrivit det du skriver även om du var medveten om vad Tesla är för ett företag. Men hur som helst, oavsett om Tesla är felvärderat så har du aldrig demonstrerat någon slags kunskap om företaget för att övertyga mig om din förmåga att gör den bedömningen. Craig Irwin m.fl har förutspått en krasch av Teslas värdering i flera år nu, har fortfarande inte hänt. Han är notoriskt bearish och skall jag vara ärlig så tror jag han får betalt för att sprida dynga precis som en annan idiot vi känner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lägsta betygen man kan ha på Tiprank.

Det är just sådana som du som kommer bli varse att när solen går ner så är Tesla bara en biltillverkare bland andra.
Citera
2024-01-15, 16:07
  #17163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag vet inte om du ens förstår att det inte finns likvärdiga tillverkare när det gäller Tesla, då jag tror du hade skrivit det du skriver även om du var medveten om vad Tesla är för ett företag. Men hur som helst, oavsett om Tesla är felvärderat så har du aldrig demonstrerat någon slags kunskap om företaget för att övertyga mig om din förmåga att gör den bedömningen. Craig Irwin m.fl har förutspått en krasch av Teslas värdering i flera år nu, har fortfarande inte hänt. Han är notoriskt bearish och skall jag vara ärlig så tror jag han får betalt för att sprida dynga precis som en annan idiot vi känner, vid namn Gordon Johnson, mannen med bland de lägsta betygen man kan ha på Tiprank.


Jag håller med dig om a Teslas produktion skiljer sig rätt mky från "legacy" biltillverkare. Jag tycker ju somsagt fortfarande att Tesla är överväderat, men whatever...

Får jag fråga, och jag undrar för att få en klarare insyn på dina åsikter:

När jag skriver detta ligger aktien på 218 dollar ish.
Om idag, Tesla gick ut med att dom skulle spinna av energy biten. Dvs batteri tillverkareningen och lagring av energi osv till ett nytt bolag "X Energy".

Marknads värdet skulle hamna på 50% av aktie priset.
Dvs Tesla aktien faller till 109 dollar. Och den nya aktien hamnar också på 109 dollar (lika många aktier i båda bolagen för att hålla de lätt för oss)


Låt oss säga att du äger 100 Tesla aktier, så efter denna spinnoff så äger du 100 Tesla aktier och 100"X energy" aktier.

Elon äger 15ish % av båda bolagen och lovar att dom kommer samarbeta.


Hur skulle du balansera din portfölj. Skulle du sälja avX energy och köpa mer Tesla, sälja av Tesla och köpa mer X energy. Eller ha kvar 50/50?
Citera
2024-01-15, 17:41
  #17164
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag håller med dig om a Teslas produktion skiljer sig rätt mky från "legacy" biltillverkare. Jag tycker ju somsagt fortfarande att Tesla är överväderat, men whatever...

Får jag fråga, och jag undrar för att få en klarare insyn på dina åsikter:

När jag skriver detta ligger aktien på 218 dollar ish.
Om idag, Tesla gick ut med att dom skulle spinna av energy biten. Dvs batteri tillverkareningen och lagring av energi osv till ett nytt bolag "X Energy".

Marknads värdet skulle hamna på 50% av aktie priset.
Dvs Tesla aktien faller till 109 dollar. Och den nya aktien hamnar också på 109 dollar (lika många aktier i båda bolagen för att hålla de lätt för oss)


Låt oss säga att du äger 100 Tesla aktier, så efter denna spinnoff så äger du 100 Tesla aktier och 100"X energy" aktier.

Elon äger 15ish % av båda bolagen och lovar att dom kommer samarbeta.


Hur skulle du balansera din portfölj. Skulle du sälja avX energy och köpa mer Tesla, sälja av Tesla och köpa mer X energy. Eller ha kvar 50/50?

Jag skulle nog ha kvar 50/50 i max två år och vikta över till 80/20 Tesla/Energy väldigt snart. Jag skulle nog faktiskt vikta över inom ett år då jag tror 2024 blir ett år då vi få se utvecklingen av Optimus gå oerhört snabbt. Det skulle dessutom få en synergi-effekt då fler analytiker skulle justera ner risken för FSD. Det är inte oviktigt att FSD och Optimus blir framgångsrika, men med den beräknings-kraft och expertis Tesla har nu så kommer de klara sig bra på det området, för att inte säga exemplariskt. Hypen ligger just nu på Nvidia m.fl. På några års sikt kan Nvidia ändå visa sig vara väldigt undervärderade. Eftersom Tesla leder utvecklingen av real world AI så tror jag att inte det är inräknat i kursen till bråkdelen av dess potential. Speciellt inte med tanke på att Tesla har vad som krävs att massproducera.
Citera
2024-01-15, 19:30
  #17165
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är just sådana som du som kommer bli varse att när solen går ner så är Tesla bara en biltillverkare bland andra.

Jaja, ännu mer bittra tongångar från någon som sålt bort sig för längesen, alternativt bränt sig rejält på att korta. Så går det för de som leker på börsen men inte förstår sig på så mycket.
Citera
2024-01-15, 19:32
  #17166
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jaja, ännu mer bittra tongångar från någon som sålt bort sig för längesen, alternativt bränt sig rejält på att korta. Så går det för de som leker på börsen men inte förstår sig på så mycket.

Nej det är min analys, och den står jag för.
Citera
2024-01-15, 19:57
  #17167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag skulle nog ha kvar 50/50 i max två år och vikta över till 80/20 Tesla/Energy väldigt snart. Jag skulle nog faktiskt vikta över inom ett år då jag tror 2024 blir ett år då vi få se utvecklingen av Optimus gå oerhört snabbt. Det skulle dessutom få en synergi-effekt då fler analytiker skulle justera ner risken för FSD. Det är inte oviktigt att FSD och Optimus blir framgångsrika, men med den beräknings-kraft och expertis Tesla har nu så kommer de klara sig bra på det området, för att inte säga exemplariskt. Hypen ligger just nu på Nvidia m.fl. På några års sikt kan Nvidia ändå visa sig vara väldigt undervärderade. Eftersom Tesla leder utvecklingen av real world AI så tror jag att inte det är inräknat i kursen till bråkdelen av dess potential. Speciellt inte med tanke på att Tesla har vad som krävs att massproducera.


Okej, då kommer en följdfråga, men jag vill verkligen inte "strawman"a dig. Så rätta mig om jag har fel.

Du tror att "energi delen" är väldigt värdefullt för Tesla, men att om Tesla verkligen kommer att explodera i värde, så kommer det vara AI, både robotar och FSD som kommer vara det som behövs.
Snälla rätta mig om jag misstolkar dig.


Jag håller med dig. Om Tesla ska kunna gå om Apple i market cap, så tror jag också det är FSD som är det som behövs. (Personligen tror jag att robotar osv är lite väl optimistiskt)


Men en väldigt viktig sak för värderingen, är hur långt borta Tesla är med FSD.

Om det kommer om 30 år, eller om 1 år så skulle ju de reflektera väldigt olika aktiepris.

Jag tro INTE att vi kommer ha riktigt FSD för allmänheten inom 3 år. Verken av Tesla eller något annat företag.

Tror du att det kommer finnas helt självkörande bilar inom 3 år?
Citera
2024-01-15, 20:18
  #17168
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Okej, då kommer en följdfråga, men jag vill verkligen inte "strawman"a dig. Så rätta mig om jag har fel.

Du tror att "energi delen" är väldigt värdefullt för Tesla, men att om Tesla verkligen kommer att explodera i värde, så kommer det vara AI, både robotar och FSD som kommer vara det som behövs.
Snälla rätta mig om jag misstolkar dig.


Jag håller med dig. Om Tesla ska kunna gå om Apple i market cap, så tror jag också det är FSD som är det som behövs. (Personligen tror jag att robotar osv är lite väl optimistiskt)


Men en väldigt viktig sak för värderingen, är hur långt borta Tesla är med FSD.

Om det kommer om 30 år, eller om 1 år så skulle ju de reflektera väldigt olika aktiepris.

Jag tro INTE att vi kommer ha riktigt FSD för allmänheten inom 3 år. Verken av Tesla eller något annat företag.

Tror du att det kommer finnas helt självkörande bilar inom 3 år?

Jag har ingen aning om hur mycket marknaden för full autonomi är värd, men jag behöver inte veta hur mycket den är värd. Jag har ingen aning när Tesla har FSD klart för Taxi eller frakt av varor, men jag vet att de med allra största sannolikhet blir först. De har löst problemen som gjorde FSD till en omöjlighet för några år sedan då de började. De har skapat nya verktyg för att träna neurala nätverk, inte bara FSD och Optimus, utan AI som skriver ny kod bättre än vad människor gör. Jag behöver inte veta hur mycket detta är värt för att se att Tesla är gravt undervärderat. Alla kommer ha fel om de sätter en riktkurs, även jag, det är bara en fråga om hur mycket.

Jag tror inte robotar är för optimistiskt.
https://twitter.com/elonmusk/status/1746964887949934958?t=P5S7qlKwPm3oXhSw-m8HNw&s=19
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-15 kl. 20:23.
Citera
2024-01-15, 20:20
  #17169
Medlem
gladihattens avatar
Optimus viker en tröja https://twitter.com/elonmusk/status/1746964887949934958

Detta är dock såklart helt värdelöst jämfört med att göra bakåtvolter. Detta eftersom vikning av tröjor inte ingår i någon bransch som tjänar i närheten av så mycket pengar som bakåtvoltbranschen.
Citera
2024-01-15, 20:35
  #17170
Medlem
Upplyftens avatar
Har inga TSL själv,

En snabb titt i shortlistan ger vid handen att TSL har lockat till sig en kö av kortare. Numera den andra i storleken på S&P 500 . Krävs inte så mycket marknadspropaganda för att lavinen ska påbörjas så småningom

Borgar för en "spännande" utmaning för Tesla positivister som bedyrar att aktien fortfarande är värt sitt pris trots den enorma övervärderingen.
Musk snömos om alla innovativa nyheter kommer sannolikt inte att hålla tiden (som vanligt) om det ens stämmer till 50% vad mytomanen påstår.
Jag menar, bara kolla på mannen. Hans varumärke är på väg att flagna. Han börjar bli mosig i skallen. En VD som visar tydligt att han har tappat det någonstans

https://www.youtube.com/watch?v=RK91Ji6GCZ8
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-01-15 kl. 20:52.
Citera
2024-01-15, 21:29
  #17171
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har inga TSL själv,

En snabb titt i shortlistan ger vid handen att TSL har lockat till sig en kö av kortare. Numera den andra i storleken på S&P 500 . Krävs inte så mycket marknadspropaganda för att lavinen ska påbörjas så småningom

Borgar för en "spännande" utmaning för Tesla positivister som bedyrar att aktien fortfarande är värt sitt pris trots den enorma övervärderingen.
Musk snömos om alla innovativa nyheter kommer sannolikt inte att hålla tiden (som vanligt) om det ens stämmer till 50% vad mytomanen påstår.
Jag menar, bara kolla på mannen. Hans varumärke är på väg att flagna. Han börjar bli mosig i skallen. En VD som visar tydligt att han har tappat det någonstans

https://www.youtube.com/watch?v=RK91Ji6GCZ8

Korta aktien med allt du har som gäller då, eller?
Citera
2024-01-15, 21:44
  #17172
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Korta aktien med allt du har som gäller då, eller?


Nej, jag har inga,och tänker inte skaffa några. Är nöjd med det jag har. Men du kanske skulle ta dig en funderare, och alla andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in