2024-01-15, 08:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Klart en person måste vara empatistörd om denna någon med berått mod falskt tillvitar en annan person för ett allvarligt brott.

Det hela kan ske gradvis. Det börjar med att man skäms över att ha legat med fel person så då säger man att man inte riktigt var med på det, sen är det folk runtomkring som tror på en och börjar säga att man måste anmäla och vips står man mellan valet att erkänna att man ljög eller bli meddragen till polisen och när man väl hamnat hos polisen är det för sent att ångra sig för då har man begått ett brott.
Citera
2024-01-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja journalister på GT är ju kända för sin noggrannhet med fakta. ”Flera poliser” = två.
8 av 10 är alltså 80% av anmälningarna.
Och enligt statistiken leder 7 av 8 (87,5%) av anmälningarna om våldtäkt inte till åtal. Med andra ord läggs de ner med t.ex. ”brott kan inte styrkas” eller ”spaningsuppslag saknas”.

Om de två poliserna skulle ha rätt så finns ju i så fall en andel på 7,5 procentenheter av faktiskta våldtäkter som polisen ändå lägger ner, och gärningsmännen går alltså fria.

Det är svårt att veta hur många anmälningar som är falska. De undersökningar som har gjorts säger allt från 0-100 procent. Jag har tittat på flera studier och de som är har starkast bäring visar på 5-10 falska anmälningar. När man har frågat poliser tidigare 20år+ sedan så ansåg de att 25 procent av anmälningarna var falska, felaktiga, konstiga och absolut omöjliga att utreda.

Artikeln tar faktiskt upp en sak, som troligen är sann. De kvinnor som anmäler falskt ofta har andra psykiska problem. Bland de vanligaste är dementa damer som anmäler hela avdelningar mm.

Våldtäkt är ett svårt brott att utreda. Ett annan sak man ska veta är att kanske bara 5-10 procent av alla våldtäkter anmäls.

Sen har ju bedrägerier ökat i samhället. Och ett försäkringsbedrägeri drabbar ju "ingen", så att anmäla en våldtäkt där ingen åker fast är ju ett "offerlöst brott".

I det här fallet vet jag inte för jag har inte läst förundersökningen, domen och ej sett någon av GM, BO och vittnen vittnat.

PS Jag har en vän som lyckades med att bli anmäld två gånger av två kvinnor falskt för våldtäkt. En gång fanns det teknisk bevisning som räddade honom. I det andra fallet så erkände kvinnan att hon hade ljugit.
Citera
2024-01-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det hela kan ske gradvis. Det börjar med att man skäms över att ha legat med fel person så då säger man att man inte riktigt var med på det, sen är det folk runtomkring som tror på en och börjar säga att man måste anmäla och vips står man mellan valet att erkänna att man ljög eller bli meddragen till polisen och när man väl hamnat hos polisen är det för sent att ångra sig för då har man begått ett brott.

Det är faktiskt en variant som inte är helt ovanlig bland falska anmälningar. Jag skulle säga skälen till falska anmälningar är

1 Psykisk sjukdom - Mest demens

2 Pressad av omgivningen - Den varianten jag har hört oftast. Flickvän X ute en kväll och har sex på fyllan och kommer hem på morgonen till pojkvännen och det blir tjafs. Bakfull och vill slippa tjafset säger sig ha blivit våldtagen. Pojkvännen, tror på det och vill då givetvis anmäla, som enligt samhället rätt sak att göra. Flickvännen vill bara sova och glömma hela natten.

3 Ekonomiska skäl - Försäkringspengar

Hur många falska anmälningar? Vet vi inte. Jag gissar att rör sig bland 5-10 procent. En dam med demens kan anmäla 50+ personer så det kan bli många anmälningar.
Citera
2024-01-15, 08:59
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är svårt att veta hur många anmälningar som är falska. De undersökningar som har gjorts säger allt från 0-100 procent. Jag har tittat på flera studier och de som är har starkast bäring visar på 5-10 falska anmälningar. När man har frågat poliser tidigare 20år+ sedan så ansåg de att 25 procent av anmälningarna var falska, felaktiga, konstiga och absolut omöjliga att utreda.

Artikeln tar faktiskt upp en sak, som troligen är sann. De kvinnor som anmäler falskt ofta har andra psykiska problem. Bland de vanligaste är dementa damer som anmäler hela avdelningar mm.

Våldtäkt är ett svårt brott att utreda. Ett annan sak man ska veta är att kanske bara 5-10 procent av alla våldtäkter anmäls.

Sen har ju bedrägerier ökat i samhället. Och ett försäkringsbedrägeri drabbar ju "ingen", så att anmäla en våldtäkt där ingen åker fast är ju ett "offerlöst brott".

I det här fallet vet jag inte för jag har inte läst förundersökningen, domen och ej sett någon av GM, BO och vittnen vittnat.

PS Jag har en vän som lyckades med att bli anmäld två gånger av två kvinnor falskt för våldtäkt. En gång fanns det teknisk bevisning som räddade honom. I det andra fallet så erkände kvinnan att hon hade ljugit.

Det du skriver låter mycket rimligt. Någon annan i tråden uppgav siffran 5% falska anmälningar.

Som jag skrev tidigare, med tanke på den ingående undersökning och de förhör man måste genomgå, är priset man får betala för att fullfölja en våldtäktsanmälan högt.
Det är inte riktigt som att anmäla en stulen cykel.

Enligt min erfarenhet kräver Försäkringsbolagen en polisanmälan när man söker ersättning på grund av brott.
Även om de vet att anmälan läggs ner.
En del av de 7 av 8 anmälningar som inte går till åtal kan således röra faktiska våldtäkter där brottsoffret behöver en anmälan i registret för att få ersättning, men kanske inte är intresserad av en rättegång.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-15 kl. 09:06.
Citera
2024-01-15, 09:01
Medlem
Majoriteten av sådana här anklagelser är ofta fabricerade och påhittade. I det här fallet så har förmodligen hyndan också ljugit om det som hänt. Hon har förmodligen tagit frivillig penis i sina hål och sen dragit till lögner för att få sympati och få tillbaka sin cuck till pojkvän.
Citera
2024-01-15, 09:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är faktiskt en variant som inte är helt ovanlig bland falska anmälningar. Jag skulle säga skälen till falska anmälningar är

1 Psykisk sjukdom - Mest demens

2 Pressad av omgivningen - Den varianten jag har hört oftast. Flickvän X ute en kväll och har sex på fyllan och kommer hem på morgonen till pojkvännen och det blir tjafs. Bakfull och vill slippa tjafset säger sig ha blivit våldtagen. Pojkvännen, tror på det och vill då givetvis anmäla, som enligt samhället rätt sak att göra. Flickvännen vill bara sova och glömma hela natten.

3 Ekonomiska skäl - Försäkringspengar

Hur många falska anmälningar? Vet vi inte. Jag gissar att rör sig bland 5-10 procent. En dam med demens kan anmäla 50+ personer så det kan bli många anmälningar.

I MeToo-eran kan man nog lägga till:

4. Uppmärksamhet och offerkultur. Typ Amber Heard.
Citera
2024-01-15, 09:24
Medlem
Citat:
Det du skriver låter mycket rimligt. Någon annan i tråden uppgav siffran 5% falska anmälningar.

Som jag skrev tidigare, med tanke på den ingående undersökning och de förhör man måste genomgå, är priset man får betala för att fullfölja en våldtäktsanmälan högt.
Det är inte riktigt som att anmäla en stulen cykel.

Enligt min erfarenhet kräver Försäkringsbolagen en polisanmälan när man söker ersättning på grund av brott.
Även om de vet att anmälan läggs ner.
En del av de 7 av 8 anmälningar som inte går till åtal kan således röra faktiska våldtäkter där brottsoffret behöver en anmälan i registret för att få ersättning, men kanske inte är intresserad av en rättegång.

O ja självklart kan nedlagda våldtäktsanmälningar röra sig om verkliga våldtäkter. Det sagt jag skulle säga att polisen har bli bättre. Enligt offerundersökningar så anmäls inte 90-95 procent av alla våldtäkter i Sverige.
Citera
2024-01-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I MeToo-eran kan man nog lägga till:

4. Uppmärksamhet och offerkultur. Typ Amber Heard.

Ja all massmedial uppmärksamhet påverkar ju anmälningsviljan och då även de som vill göra falska anmälningar.
Citera
2024-01-15, 09:36
Medlem
Citat:
Vad oerhört fel du har. Läs domen. Annars räcker det med att du ser nedan citat:

"Tingsrättens bedömning
Inledande utgångspunkter
För en fällande dom i mål om sexualbrott krävs, liksom i andra brottmål, att
domstolen genom den utredning som lagts fram finner det ställt utom rimligt
tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till den gärning som åklagaren påstått.
I mål om sexualbrott saknas ofta direkta vittnesiakttagelser. Bevisningen om
själva gärningen utgörs i sådana fall ofta av målsägandens berättelse. Det är i
sådana fall av stor betydelse för bedömningen av den tilltalades skuld om
målsäganden framstår som trovärdig och om uppgifterna som han eller hon
lämnar är tillförlitliga. För en fällande dom är det inte tillräckligt att
målsägandens berättelse är mer trovärdig än den tilltalades. Däremot kan en
trovärdig utsaga från målsäganden i förening med vad som i övrigt
framkommit i målet, t.ex. om målsägandens beteende och reaktioner efter
händelsen och vad målsäganden berättat om denna för andra personer, vara
tillräckligt för en fällande dom.

Tingsrättens bevisvärdering i detta mål
"Målsäganden har på ett trovärdigt sätt berättat om händelseförloppet. Hennes
berättelse är återhållsam men sammanhängande och relativt detaljrik, utan
svårförklarliga inslag och konstansbrister. Hon har på frågor genomgående
kunnat lämna rimliga förklaringar. Målsägandens berättelse uppfyller de av
Högsta domstolen högt ställda kraven på vad som kännetecknar en alltigenom
trovärdig berättelse (se t.ex. NJA 2009 s. 447 I och II samt NJA 2017 s. 316 I
och II). ....

Målsägandens berättelse får
indirekt stöd av vad A, J och Z
har berättat om vad målsäganden berättade för dem kort efter händelsen och av
deras iakttagelser av målsägandens beteende och mående, där särskilt A,
som var den som först träffade målsäganden efter händelsen, på ett
nyanserat och relativt detaljerat sätt har beskrivit hur målsäganden skriftade
mellan att vara ledsen och att vara eller försöka vara normal samt att hon inte
var sig själv. Målsäganden har också haft blåmärken vid sina höfter som enligt
Rättsmedicinalverket haft utseenden förenliga med att dessa uppkommit vid
den uppgivna tidpunkten och att den samlade skadebilden av blåmärkena
avseende utseenden, lägen och omfattning är förenlig med att blånaderna
uppkommit till följd av grepp med händer i samband med att annan person
hållit målsäganden mot ett bord. Detta ger enligt tingsrättens mening
ytterligare stöd åt målsägandens berättelse

....En sammanvägning av målsägandens trovärdiga berättelse och det stöd som
denna får av den av åklagaren åberopade bevisningen leder enligt tingsrätten
till slutsatsen att bevisningen är så stark att den i sig, om bevisning som talar
mot åtalet inte föranleder annat, styrker att Vi*king har agerat på det
sätt som anges i gärningsbeskrivningen.
"

Återigen din överviktiga feministkossa, missar du det viktigaste av allt. För fällande dom krävs att åklagaren lyckas ställa bortom rimligt tvivel att gärningen gått till på det sätt som målsägande påstått. I det här fallet, finns flera utrymmen för tvivel, det finns minst ett annat alternativt händelseförlopp och då kan man inte döma. Förhoppningsvis ser Hovrätten detta och korrigerar domen.
Citera
2024-01-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ja journalister på GT är ju kända för sin noggrannhet med fakta. ”Flera poliser” = två.
8 av 10 är alltså 80% av anmälningarna.
Och enligt statistiken leder 7 av 8 (87,5%) av anmälningarna om våldtäkt inte till åtal. Med andra ord läggs de ner med t.ex. ”brott kan inte styrkas” eller ”spaningsuppslag saknas”.

Om de två poliserna skulle ha rätt så finns ju i så fall en andel på 7,5 procentenheter av faktiskta våldtäkter som polisen ändå lägger ner, och gärningsmännen går alltså fria.

Du kan fortsätta slå dig för pannan, din stackare.

Två poliser, som är källhanterade av journalister, är givetvis enormt mycket mer trovärdigt än något av det dravel du lyckats kräka ur dig.

Och vad oggar du om?
Det här handlar inte om hur många våldtäkter som begås, eller hur många ärenden som läggs ner. Du har alltså fortfarande inte begripit vad sakfrågan är…

Vidare så har vi en rättsprincip i det här landdt som lyder hellre fria än fälla. Förutom när det gäller våldtäktsanklagelser då…
Citera
2024-01-15, 09:44
Medlem
whack-a-moles avatar
Den här grabben har satt sig själv i skiten.
Väljer man en offentlig försvarare blir det här utfallet. Hela Domen skriker om kvinnor därav många utländska önskar sätta dit en svensk. Oerhört långt straff där det existerar otroligt många frågetecken.
Snubben får överklaga domen till hovrätten och hitta ett skicklig advokat som företräder honom.
Är nästintill ett justitiemord.
Senast redigerad av whack-a-mole 2024-01-15 kl. 09:46.
Citera
2024-01-15, 10:05
Medlem
Citat:
Känslomässigt engagerad? Missade du den lilla detaljen att fallen jag nämner är över 20 år gamla?

Ja, tveklöst.
Du har alltså inte lyckats släppa det här på över 20 år.
Det är ju vansinnigt…

Citat:
Nejdu. Jag var känslomässigt engagerad då. Vilket till slut ledde till ett rent intellektuellt engagemang, vilket är det som får mig att skriva frekvent i trådar liknande denna, om jag anser att jag har något av värde att komma med.

Men du har ju ingenting av värde att komma med…
Och ingenting du häver ur dig är ju ens i närheten av intellektuellt…

Citat:
I övrigt har jag kämpat för folk som blivit falskt tillvitade i andra mål. Så då skulle jag väl vara lika "känslomässigt engagerad" i det i så fall. Inte sant? Nejdu. Den gubben gick inte.

Det där är ju knappast något alibi. Du har ju, uppenbarligen, inga problem med att skriva vilka lögner som helst så det betyder ju bara att det där är ytterligare en.

Citat:
I övrigt har jag svårt att tro att du jobbat inom rättsväsendet i 20 år. Iaf. inte med juridik.

Och där har du återigen helt fel.
Berätta gärna vad jag har haft fel i gällande juridiken?

Citat:
Klart en person måste vara empatistörd om denna någon med berått mod falskt tillvitar en annan person för ett allvarligt brott.

Nej. Det är, som sagt, mycket vanligt.
Det där är dina egna påhitt. Dessutom är det helt ovidkommande, för även om det skulle vara så, så finns det gott om empatistörda. Och du vet ju ingenting om målsägaren i det här ärendet som person, mer än vad du fantiserar ihop.
Ditt omdöme är ju, minst sagt, rejält svajigt, har det visat sig…

Citat:
Jag har sett detta ske på mycket nära håll.

Aha. Så du vet att falska anklagelser förekommer?

Citat:
Det är inga "vanliga" personer som gör sådant. De är empatistörda och ställer inte sällan till med även andra saker.Har du jobbat inom rättsväsendet, så vet du detta likaväl som jag.

Jodå, det jan vara hyfsat vanliga kvinnor.
Och hur hör det hit om de ”ställer till även med andra saker”?
Hur vet du att så inte skett?

Ja, precis! Det är därför jag vet att du har fel och är bedrövligt okunnig.

Citat:
Så. Finns det något i domen som tyder på att målsägande skulle vara empatistörd?

Det står ju mycket lite om henne i domen. Särskilt om hennes personlighet och samliv, så det är ju knappast något bevis heller.
Det är alltså, fortfarande, du som felaktigt hävdar att det här är en premiss, vilket det alltså inte är.

Citat:
Eller hysa ett enormt agg till Vi*king som gör att hon skulle vilja falskt tillvita honom?

Vilket hon alltså inte behöver göra. Som du fått förklarat för dig.

Citat:
Jag kan då inte utläsa något sådant av domen.

Nä, just det. Du har ju inte lyckats utläsa mycket verklighetsförankrat alls av dinen, särskilt eftersom du utgår från dina egna, överväldigande, känslor som förnekar verkligheten.

Citat:
Däremot kan jag av domen utläsa en traumatiserad målsägande som inte vill anmäla, men som blir övertalad att anmäla av sina vänner.

Ah, återigen så är hennes känslor avgörande för dig. Talande…

Vidare så är det ju just traumatiserade människor som kan agera empatistört, så hur ska du ha det…?

Citat:
Det är du som är ohederlig när du skriver om mig som du gör. Vet du? När jag är på FB brukar jag lyssna på go musik, dricka the´ eller kaffe och göra lite annat. Jag skriver aldrig i affekt här. Om du läser in sådan, så säger det faktiskt mer om dig än om mig.

Att du hittar på att jag skulle påstått att du skriver i affekt är ju ytterligare ett bevis på din ohederlighet.
Att du känslomässigt bortser från verkligheten behöver inte på något vis innebära att du skriver i affekt.

Ta och kamma dig nu, du gör dig själv till åtlöje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in