2024-01-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu diskuteras här falsk tillvitelse där anmälaren anmäler en person. Att detta skulle vara vanligt stämmer inte.

Jo, det stämmer visst. Sluta ljuga.

Citat:
Och det kräver en empatistörd person för att kunna göra en person så pass illa, som det ju faktiskt är att falskt tillvita någon för våldtäkt.

Nädå, det finns gott om rätt vanliga brudar som gör sådant. Du har fått flera exempel

Citat:
Men fejk-anmälningar, där det inte ens finns en gärningsperson kan mycket väl vara vanliga.

Så det här som du påstod alldeles nyss var bara ännu en av dina lögner?
Citat:
Men att påstå att det är vanligt att folk polisanmäler våldtäkter falskt är en ren och skär råttan i pizzan-lögn.

Och varför skulle de kunna vara vanliga, men inte de med en utpekad gärningsman?
Der finns ju fler skäl till en våldtäktsanklagelse i situationer där det finns en utpekad gärningsman.
Du för ju ännu ett fullkomligt ologiskt resonemang nu.

Citat:
Men det är ju något helt annat. Kanske en psykotisk person som har vanföreställningar och anmäler. Eller någon som på annat sätt är psykiskt sjuk som anmäler (utan att det ens finns någon påtänkt gärningsperson) våldtäkt för att få sympati eller vad denna nu upplever sig behöva.

Återigen: Nej. Det är inte någonting helt annat. Det är precis samma mekanism.

Citat:
Men trådens fall har varken med falsk tillvitelse eller fejk-anmälning att göra.

Det är inte bara trådens fall som diskuteras. Inte av dig heller.

Citat:
Fallet handlar om en våldtäkt, med starkt bevisläge (utifrån hur lagen är utformad) att våldtäkt faktiskt har skett och således har det även blivit en fällande dom i ärendet.

Jösses. Nej. Det finns inget starkt bevisläge. Riktigt jävla svagt, faktiskt.

Citat:
Blir då lite märkligt att en del försöker få detta fall att handla om falsk tillvitelse...

Inte alls. Det kan lika gärna handla om precis det, och även sluta med det.

Vad lider du av egentligen?
Utan att mena någonting illa så är jag genuint nyfiken på vad du har för diagnoser?
Du är ju inne i varenda våldtäktstråd och svingar vilt och verklighetsfrånvänt likt någon feminazi don Quijote….
Citera
2024-01-15, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar tro att även målsäganden i det aktuella fallet har diktat upp en historia som inte alls överensstämmer med vad som egentligen hände?

Vad skarpsynt av dig…
Citera
2024-01-15, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedsneglare
Jag bad inte om ett par stycken "antingen, eller" ditt jävla bottenskrap! Man måste verkligen vara övertydlig med er chromo-kingar...
Givetvis svarade du inte på frågan heller, men det var väl för många stavelser så jag dummar till det åt dig.
Skulle du kalla tio (10) gånger av trehundra (300) för "väldigt vanligt" i din vardag?

Så du menar att mina enkelt ihopplockade exempel är alla förekommande…?
Varför väger du dem mot 300?
Du vet väl vad exempel innebär, va…?

Och jo, du bad om ett par stycken. Vet du inte vad du skriver ens…?
Citera
2024-01-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Jo, det stämmer visst. Sluta ljuga.

Nädå, det finns gott om rätt vanliga brudar som gör sådant. Du har fått flera exempel

Så det här som du påstod alldeles nyss var bara ännu en av dina lögner?

Och varför skulle de kunna vara vanliga, men inte de med en utpekad gärningsman?
Der finns ju fler skäl till en våldtäktsanklagelse i situationer där det finns en utpekad gärningsman.
Du för ju ännu ett fullkomligt ologiskt resonemang nu.

Återigen: Nej. Det är inte någonting helt annat. Det är precis samma mekanism.

Det är inte bara trådens fall som diskuteras. Inte av dig heller.

Jösses. Nej. Det finns inget starkt bevisläge. Riktigt jävla svagt, faktiskt.

Inte alls. Det kan lika gärna handla om precis det, och även sluta med det.

Vad lider du av egentligen?
Utan att mena någonting illa så är jag genuint nyfiken på vad du har för diagnoser?
Du är ju inne i varenda våldtäktstråd och svingar vilt och verklighetsfrånvänt likt någon feminazi don Quijote….

Vanliga? Nej du. Om en person falskt tillvitar någon för våldtäkt är denna knappast "vanlig". Det är ett allvarligt brott att falskt tillvita någon. Och det ger mycket allvarliga och långtgående konsekvenser för den som blir falskt tillvitad för våldtäkt. Så det krävs en empatistörd människa för att kunna falskt tillvita någon för våldtäkt. En "vanlig" människa skulle aldrig någonsin kunna göra så mot en annan person.

Är det något som får dig att tro att målsägande i det aktuella fallet är empatistörd? Jag ser då ingenting som tyder på det.

Om du tror dig veta att jag är inne i "varenda våldtäktstråd", så är väl även du det i så fall och kollar om jag varit det och då kan man ju börja undra hur det är fatt med dig. Jag har ingen diagnos. Men jag har tre nära vänner som blivit våldtagna. Den ena tog sitt liv till följd av sviterna efter våldtäkten för över 20 år sedan. Den andra har fortfarande över 20 år senare PTSD och avföringsinkontinens till följd av den mycket grova våldtäkten hon utsattes för. Den tredje, han blev våldtagen av en nära anhörig till sig när han var en grabb. Därtill har jag flera bekanta som blivit våldtagna... Ingen har anmält. Jag känner faktiskt ingen som har anmält... Och så kände jag en person som blev våldtagen och mördad av sin våldtäktsförövare.

Och så ser jag folk som inte verkar tro att våldtäkter existerar, att offren får skylla sig själva osv. Och blir det en fällande dom, tja, då börjar det spekuleras kring falsk tillvitelse... Vakna upp ur er dimma. Inse att det finns gott om riktiga våldtäkter. Hemska brott. Och att det finns vi som känner offren och ser hur de lider efteråt. Om de ens kommer levande ur det hela dvs............

Läs domen. Läs framförallt Tingsrättens bedömning och vad de baserar den på och hur de följt lagen så som den är skriven. Det finns liksom inga tvivel. Sedan kan det mycket väl vara så att om det kommer till Hovrätten, så kommer de bedöma annorlunda. kanske se det som oaktsam våldtäkt eller kanske rentav fria. Ingen aning. Men vad jag kan se av Tingsrättens dom, så är den gedigen gjord.
Citera
2024-01-15, 03:10
Medlem
Snedsneglares avatar
Citat:
Så du menar att mina enkelt ihopplockade exempel är alla förekommande…?
Varför väger du dem mot 300?
Du vet väl vad exempel innebär, va…?

Och jo, du bad om ett par stycken. Vet du inte vad du skriver ens…?

Att jag inte fått en hjärnblödning än är fan ett mirakel. Jag borde få Nobelpriset i tålamod och helgonförklaras, som har att göra med dig mitt i natten!

1. Jag eftersökte ett par källor, bestående av artiklar och statistik och forskning! Givetvis borde jag varit tydligare med att jag inte endast sökte anekdotiska hänvisningar när jag pratar med någon vars IQ motsvarar sin egen skostorlek, ber om ursäkt!

2. Jag vet vad exempel är.

3. 300 är, som det står i mitt inlägg som du uppenbarligen inte förstod, antalet fällande domar ett specifikt år som jag vill ställa dina "väldigt vanliga" tio händelser utspridda över tid i proportion till!

4. Tänker du någonsin svara på om du tycker att det är "väldigt vanligt" med 10 på 300?
Citera
2024-01-15, 03:16
Medlem
Snedsneglares avatar
Citat:
Att jag inte fått en hjärnblödning än är fan ett mirakel. Jag borde få Nobelpriset i tålamod och helgonförklaras, som har att göra med dig mitt i natten!

1. Jag eftersökte ett par källor, bestående av artiklar och statistik och forskning! Givetvis borde jag varit tydligare med att jag inte endast sökte anekdotiska hänvisningar när jag pratar med någon vars IQ motsvarar sin egen skostorlek, ber om ursäkt!

2. Jag vet vad exempel är.

3. 300 är, som det står i mitt inlägg som du uppenbarligen inte förstod, antalet fällande domar ett specifikt år som jag vill ställa dina "väldigt vanliga" tio händelser utspridda över tid i proportion till!

4. Tänker du någonsin svara på om du tycker att det är "väldigt vanligt" med 10 på 300?

EDIT: så att du inte kan slingra dig ytterligare; givetvis verkar dina exempel ha förekommit, jag pratar om frekvens här!
Citera
2024-01-15, 03:27
Medlem
Citat:
Vanliga? Nej du. Om en person falskt tillvitar någon för våldtäkt är denna knappast "vanlig". Det är ett allvarligt brott att falskt tillvita någon. Och det ger mycket allvarliga och långtgående konsekvenser för den som blir falskt tillvitad för våldtäkt. Så det krävs en empatistörd människa för att kunna falskt tillvita någon för våldtäkt. En "vanlig" människa skulle aldrig någonsin kunna göra så mot en annan person.

Är det något som får dig att tro att målsägande i det aktuella fallet är empatistörd? Jag ser då ingenting som tyder på det.

Om du tror dig veta att jag är inne i "varenda våldtäktstråd", så är väl även du det i så fall och kollar om jag varit det och då kan man ju börja undra hur det är fatt med dig. Jag har ingen diagnos. Men jag har tre nära vänner som blivit våldtagna. Den ena tog sitt liv till följd av sviterna efter våldtäkten för över 20 år sedan. Den andra har fortfarande över 20 år senare PTSD och avföringsinkontinens till följd av den mycket grova våldtäkten hon utsattes för. Den tredje, han blev våldtagen av en nära anhörig till sig när han var en grabb. Därtill har jag flera bekanta som blivit våldtagna... Ingen har anmält. Jag känner faktiskt ingen som har anmält... Och så kände jag en person som blev våldtagen och mördad av sin våldtäktsförövare.

Och så ser jag folk som inte verkar tro att våldtäkter existerar, att offren får skylla sig själva osv. Och blir det en fällande dom, tja, då börjar det spekuleras kring falsk tillvitelse... Vakna upp ur er dimma. Inse att det finns gott om riktiga våldtäkter. Hemska brott. Och att det finns vi som känner offren och ser hur de lider efteråt. Om de ens kommer levande ur det hela dvs............

Läs domen. Läs framförallt Tingsrättens bedömning och vad de baserar den på och hur de följt lagen så som den är skriven. Det finns liksom inga tvivel. Sedan kan det mycket väl vara så att om det kommer till Hovrätten, så kommer de bedöma annorlunda. kanske se det som oaktsam våldtäkt eller kanske rentav fria. Ingen aning. Men vad jag kan se av Tingsrättens dom, så är den gedigen gjord.

Ah, så du är känslomässigt engagerad och därför förnekar du verkligheten så desperat.

Jag har jobbat inom rättsväsendet i över 20 år och jo, det är mycket vanligt med falska våldtäktsanklagelser.
Så vanligt, faktiskt, att poliser, åklagare, advokater, domare, nämndemän etc många gånger misstror det påstådda offret, även om de faktiskt är verkliga offer.
Det här ärendet bär faktiskt alla de prägel som en falsk våldtäktsanmälan ofta gör, och domen är allt annat än gedigen och bevisningen är mycket, mycket svag.
Det finns flera som förklarat för dig hur men du förnekar kategoriskt precis alla mitargument och försöker hävda din egen, overkliga, verklighet.
Det är faktiskt du, och några krakar till här, som lever i en dimma.
Och ingen, absolut ingen, har påstått att det inte förekommer våldtäkter eller att våldtäkter är vanliga.
Det är ovidkommande i sakfrågan.

Faktum kvarstår: Det är fullkomligt vansinnigt och rättsvidrigt att någon ska kunna dömas för våldtäkt enbart utifrån hörsägen angående någons uppvisade känslor.
För några andra ”bevis” finns inte.

Och du; lägg ner med halmgubbarna och alla andra argumentationsfel.
Det är enbart du som påstår att någon som falskeligen anmäler någon annan måste vara gravt empatistörd. Jag vet med säkerhet att det inte alls stämmer.
Försök inte påmåla mig att jag hävdat att målsägaren här skulle vara det, för det är dina påhittade påståenden.

Du är fruktansvärt okunnig, känslostyrd, oärlig och ohederlig, och du gör klokast i att försöka undvika att låta dina känslor styra. Du framstår närmast som galen och du övertygar snarare om att motsatsen till det du framför är det som är sant….
Citera
2024-01-15, 03:30
Medlem
Citat:
EDIT: så att du inte kan slingra dig ytterligare; givetvis verkar dina exempel ha förekommit, jag pratar om frekvens här!

Och jag googlade fram ett stort antal tydliga exempel på nolltid. En googling krävdes det, så vanligt är det alltså.

Du är ju efterbliven som försöker väga det mot fällande våldtäktsdomar, vilket givetvis är fullständigt egalt.

Skärp till dig nu.

Och du; hjärnblödning har du tveklöst redan fått, med tanke på ditt infantila beteende.
Senast redigerad av Thyrsos2 2024-01-15 kl. 03:33. Anledning: Tillägg
Citera
2024-01-15, 07:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Återigen detta med frikort till sex eller automatiskt tolka som ett samtycke till sex.

Nej, det är inte heller påståendet utan att det inte är något konstigt heller om det är en invit till närmare bekantskap och att det tolkas som en sådan. Därför är det inte osannolikt att målsäganden hade sådana tankar med sin inbjudan men inte efteråt ville medge det.

Vad människor innerst inne tänker och känner kan vi förstås inte veta.
Det finns inget i domen som pekar på att BO hade för avsikt att inleda en relation med GM.
Hon beskrivs som en social och utåtriktad person.
De har umgåtts i samma faddergrupp, vilket normalt innebär mycket tät samvaro med aktiviteter och fester under första terminen.
Kort sagt det är sannolikt att de har spenderat mycket tid tillsammans.
Så det kan lika gärna vara så att GM har gått och limmat på BO, och hon har hanterat det genom att vara social på vänskaplig nivå.

oavsett
saknar hela resonemanget ovan juridisk relevans.
Det är inte förbjudet att vara kär, kåt eller social.
Citera
2024-01-15, 07:28
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Länka till sådana fall då. För det där dravlet har jag hört förr. Och ingen kan länka till sådana fall. Därav är det mer som hörsägen eller råttan i pizzan-historier.

Det krävs som sagt en empatistörd person för att falskt anmäla en våldtäkt.

Med tanke på den känslomässiga stressen det innebär att utsätta sig för en ingående undersökning av kroppen inklusive könsorganen, ingående förhör och ifrågasättande av allt från kläder till sexvanor, så finns det starka incitament att inte anmäla våldtäkt.
Eftersom man dessutom kommer att bli uthängd av misogyna män som inte drar sig för att kalla en för grovt nedsättande ord, är priset väldigt högt.

Statistiken säger att 7 av 8 polisanmälda våldtäkter inte leder till fällande dom.
Och då har ändå 100% av anmälarna varit beredda att betala det höga priset som jag beskriver ovan.

Rent statistiskt pekar detta på att polisen är bra på att sortera ut falska eller grundlösa anmälningar.

Citat:
Och Tingsrätten har kollat detta och menar på att det är osannolikt att målsägande skulle ha ljugit om våldtäkt och för resonemang kring detta.

Exakt. Det som talar allra starkast för detta enligt min mening är att målsägande själv till en början inte ville anmäla. Hon anade säkert vilket pris hon skulle behöva betala.
Citera
2024-01-15, 07:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
”GT har talat med flera poliser som hävdar att uppåt åtta av tio anmälningar där gärningsmannen är okänd är falska.”

https://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/

Ja journalister på GT är ju kända för sin noggrannhet med fakta. ”Flera poliser” = två.
8 av 10 är alltså 80% av anmälningarna.
Och enligt statistiken leder 7 av 8 (87,5%) av anmälningarna om våldtäkt inte till åtal. Med andra ord läggs de ner med t.ex. ”brott kan inte styrkas” eller ”spaningsuppslag saknas”.

Om de två poliserna skulle ha rätt så finns ju i så fall en andel på 7,5 procentenheter av faktiskta våldtäkter som polisen ändå lägger ner, och gärningsmännen går alltså fria.
Citera
2024-01-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ah, så du är känslomässigt engagerad och därför förnekar du verkligheten så desperat.

Jag har jobbat inom rättsväsendet i över 20 år och jo, det är mycket vanligt med falska våldtäktsanklagelser.
Så vanligt, faktiskt, att poliser, åklagare, advokater, domare, nämndemän etc många gånger misstror det påstådda offret, även om de faktiskt är verkliga offer.
Det här ärendet bär faktiskt alla de prägel som en falsk våldtäktsanmälan ofta gör, och domen är allt annat än gedigen och bevisningen är mycket, mycket svag.
Det finns flera som förklarat för dig hur men du förnekar kategoriskt precis alla mitargument och försöker hävda din egen, overkliga, verklighet.
Det är faktiskt du, och några krakar till här, som lever i en dimma.
Och ingen, absolut ingen, har påstått att det inte förekommer våldtäkter eller att våldtäkter är vanliga.
Det är ovidkommande i sakfrågan.

Faktum kvarstår: Det är fullkomligt vansinnigt och rättsvidrigt att någon ska kunna dömas för våldtäkt enbart utifrån hörsägen angående någons uppvisade känslor.
För några andra ”bevis” finns inte.

Och du; lägg ner med halmgubbarna och alla andra argumentationsfel.
Det är enbart du som påstår att någon som falskeligen anmäler någon annan måste vara gravt empatistörd. Jag vet med säkerhet att det inte alls stämmer.
Försök inte påmåla mig att jag hävdat att målsägaren här skulle vara det, för det är dina påhittade påståenden.

Du är fruktansvärt okunnig, känslostyrd, oärlig och ohederlig, och du gör klokast i att försöka undvika att låta dina känslor styra. Du framstår närmast som galen och du övertygar snarare om att motsatsen till det du framför är det som är sant….

Känslomässigt engagerad? Missade du den lilla detaljen att fallen jag nämner är över 20 år gamla? Nejdu. Jag var känslomässigt engagerad då. Vilket till slut ledde till ett rent intellektuellt engagemang, vilket är det som får mig att skriva frekvent i trådar liknande denna, om jag anser att jag har något av värde att komma med. I övrigt har jag kämpat för folk som blivit falskt tillvitade i andra mål. Så då skulle jag väl vara lika "känslomässigt engagerad" i det i så fall. Inte sant? Nejdu. Den gubben gick inte.

I övrigt har jag svårt att tro att du jobbat inom rättsväsendet i 20 år. Iaf. inte med juridik.

Klart en person måste vara empatistörd om denna någon med berått mod falskt tillvitar en annan person för ett allvarligt brott. Jag har sett detta ske på mycket nära håll. Det är inga "vanliga" personer som gör sådant. De är empatistörda och ställer inte sällan till med även andra saker.Har du jobbat inom rättsväsendet, så vet du detta likaväl som jag.

Så. Finns det något i domen som tyder på att målsägande skulle vara empatistörd? Eller hysa ett enormt agg till Vi*king som gör att hon skulle vilja falskt tillvita honom? Jag kan då inte utläsa något sådant av domen.

Däremot kan jag av domen utläsa en traumatiserad målsägande som inte vill anmäla, men som blir övertalad att anmäla av sina vänner.

Det är du som är ohederlig när du skriver om mig som du gör. Vet du? När jag är på FB brukar jag lyssna på go musik, dricka the´ eller kaffe och göra lite annat. Jag skriver aldrig i affekt här. Om du läser in sådan, så säger det faktiskt mer om dig än om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in