2024-01-13, 11:31
  #17149
Medlem
ReijoHervonens avatar
Slutet är nära.
TSLA ner till under $80USD under 2024, vågar nån påstå nått annat?
-8% ras på tisdag?
Citera
2024-01-13, 12:09
  #17150
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Slutet är nära.
TSLA ner till under $80USD under 2024, vågar nån påstå nått annat?
-8% ras på tisdag?

Min våta dröm, men försöker man tajma botten och vänta in en viss nivå så är det mest sannolikt att du missar den helt, alternativt säljer bort dig alldeles för tidigt så fort du ser lite vinst.
Citera
2024-01-14, 12:03
  #17151
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Cybertrycken har 48 voltsystem som vänt ut och in på hela
biltillverkningsindustrin.

Folk fattar dessutom inte vilken total game changer det är att köra 48v och steer-by-wire. Teslas gen3-bil - dvs den vars design och produktionslinjedesign just nu slutförs i Giga Texas och sen kommer pumpas ut i Texas, Mexiko och Berlin för att slakta hela lågprismarknaden - kommer givetvis även den få steer-by wire.

Vad betyder det? Att byta från att tillverka vänsterstyrda bilar till högerstyrda bilar till bilar som inte kan styras alls inte kommer vara krångligare än att flytta din playstationratt från konsolen i soffan till PCn vid skrivbordet eller förrådet i källaren. Det skulle inte förvåna mig om detta blir så plug&play att du inte ens behöver ha bilen inne på service för att byta mellan dessa 3 versioner.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2024-01-14 kl. 12:08.
Citera
2024-01-14, 21:13
  #17152
Medlem
BästeHrMongolids avatar
De stora pojkarna och flickorna köper.

https://twitter.com/TheSonOfWalkley/status/1746567889769902311?t=zY4jTVGMgJdPpQiK_GM11A&s=19

https://twitter.com/MarketWatch/status/1745859665659875375?t=b8uJq4f_rIZq5Dr4Z_uB0g&s=19
Citera
2024-01-14, 21:31
  #17153
Medlem
raskenss avatar
Analys av en av teslas många reklamstunts där dom förvränger och lägger ut dimridåer.

https://youtu.be/HRYS5VWXZts?si=wdTQQPj_MEfgRago

Allt för att pumpa upp mytbildningen och boosta aktien.
Citera
2024-01-14, 21:34
  #17154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Folk fattar dessutom inte vilken total game changer det är att köra 48v och steer-by-wire. Teslas gen3-bil - dvs den vars design och produktionslinjedesign just nu slutförs i Giga Texas och sen kommer pumpas ut i Texas, Mexiko och Berlin för att slakta hela lågprismarknaden - kommer givetvis även den få steer-by wire.

Vad betyder det? Att byta från att tillverka vänsterstyrda bilar till högerstyrda bilar till bilar som inte kan styras alls inte kommer vara krångligare än att flytta din playstationratt från konsolen i soffan till PCn vid skrivbordet eller förrådet i källaren. Det skulle inte förvåna mig om detta blir så plug&play att du inte ens behöver ha bilen inne på service för att byta mellan dessa 3 versioner.

Varför är det en "gamechanger" ? Är det en stor kostnad att anpassa bilar för vänstertrafik?
Citera
2024-01-14, 21:36
  #17155
Medlem
Går dåligt för Tesla. Det samlade börsvärde har fallit med med nära 1 000 miljarder kronor efter att värdet på aktien har dalat under 2024, enligt amerikanska tidningen Fortune. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tesla-har-tappat-nastan-1000-miljarder
Citera
2024-01-15, 08:53
  #17156
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av computerflash
Går dåligt för Tesla. Det samlade börsvärde har fallit med med nära 1 000 miljarder kronor efter att värdet på aktien har dalat under 2024, enligt amerikanska tidningen Fortune. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tesla-har-tappat-nastan-1000-miljarder

Försökte hitta artikeln från expressen där de skriver hur Tesla ökat i värde 100% på ett år eller åtminstone en rad om hur Tesla har gott om pengar medan traditionella tillverkare är på väg mot konkurs, men de kanske fortfaran finslipar rättstavningen på den artikeln innan släpp.
Citera
2024-01-15, 08:57
  #17157
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Varför är det en "gamechanger" ? Är det en stor kostnad att anpassa bilar för vänstertrafik?

Skrev han det? Jag tyckte det stod skrivet att det är en gamechanger med 48V system och steer-by-wire.
Småskaliga produktionsled och små inköp av komponenter innebär alltid högre kostnader ja. Och ett 48-V system innebär besparingar i materialåtgång samt minskad vikt på fordonet.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-15 kl. 09:01.
Citera
2024-01-15, 10:59
  #17158
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Varför är det en "gamechanger" ? Är det en stor kostnad att anpassa bilar för vänstertrafik?

Klart det är. Både vad gäller inredningen (finns en anledning att även Tesla Model 3/Y bara har en skärm precis i mitten, och att Tesla la ner produktionen av högerstyrda Model S/X) men framför allt hela styrstaget när det är mekaniskt kopplat till framhjulen.

Det är en ganska stor del av bilen som behöver anpassas för högerstyrning medan Teslas nya steer-by-wire system möjliggör en ethernet-kopplad ratt och pedaler, som en playstation.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2024-01-15 kl. 11:03.
Citera
2024-01-15, 11:07
  #17159
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Försökte hitta artikeln från expressen där de skriver hur Tesla ökat i värde 100% på ett år eller åtminstone en rad om hur Tesla har gott om pengar medan traditionella tillverkare är på väg mot konkurs, men de kanske fortfaran finslipar rättstavningen på den artikeln innan släpp.

Det kommer väl ske en tillnyktring och konsolidering av bilindustrin och i samband med det kommer det bli rätt uppenbart att Tesla inte är värt tio gånger mer än andra likvärdiga biltillverkare.

"I artikeln framhålls att Tesla, ledd av Elon Musk, är grovt övervärderat enligt analytikern Craig Irwin från Roth MKM, som länge varit skeptisk till Tesla. Irwin upprepar sin målkurs på 85 dollar för tillverkaren av elbilar, vilket innebär en kraftig nedgång från nuvarande aktiekurs på cirka 248 dollar."
Citera
2024-01-15, 11:10
  #17160
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Slutet är nära.
TSLA ner till under $80USD under 2024, vågar nån påstå nått annat?
-8% ras på tisdag?

Rent objektivt så borde kursen ligga i spannet $45-50 och kursen rör sig onekligen ditåt ju mer hypen avtar och allt fler inser att Tesla bars är en biltillverkare bland andra och att bilarna trots snygg design är rätt smäckiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in