Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
MachDiamonds skrev:
Ett utrymme kan väl i detta fall betecknas som just ett företag. men det var ändå en fin skara kvinnor där som du hittade. Bra jobbat av dem. Med "stort" företag menade jag större än en frisörsalong eller inredningsbutik.
Bevis och bevis. Men ändå rätt signifikativt kvinnor.
Att kunna äga ett företag var förbjudet för kvinnor ( fram till 1865 i Sverige vill jag minnas) och är fortsatt så i vissa delar av världen. Du vet en "egendom" kan ju inte äga något själv.
Att vara egenföretagare är också ekonomiskt väldigt utsatt, man hamnar utanför många trygghetssystem, är man huvudansvarig för barn så är det inte det bästa.
Det är också ett arbete som kräver 24/7 engagemang och ansvar i många fall, och är man omsorgsansvarig eller huvudansvarig för detta i familjen, så går det inte ihop. Man kan inte båda skynda in till kontoret för att lösa nån kris OCH stanna hemma med sjukt barn ex. Där krävs en partner som kan hoppa in 24/7. Och den supporten har förtagande män fått/ har, men rätt sällan kvinnor.
Och DÄR har du svaret på att färre kvinnor i Sverige har startat företag efter 1865 än män.
Kvinnors företagande tenderar vara något mindre, men säkrare, dvs kvinnors företag klarar sig mer än mäns.
Vidare: att kräva att kvinnor att de ska "fixa" sin egna utrymme i samhället. Ett samhälle där alltså även kvinnors skattepengar ingår är fullständigt nonsens.
Hoppas jag du fattar...för yes,. då får ju även män " skaffa sitt eget utrymme" avseende allt det som kvinnor bidrar med i samhället.