Citat:
Ursprungligen postat av
censuria
Samma sak som att säga: Ta i beaktning Alla uppfinningar. Alla upptäckter. Alla teorier (fysiska, kemiska, biologiska, rubb och stubb). Finns inte många kvinnor som kvalar in här.
Annars hade jag såklart skrivit: Inte en endaste kvinna kvalar in här.
Inga av de författare du nämner har gjort några storverk. Selma Lagerlöf? Jösses
Ja, Frankensteins monster räknas som en av de stora klassikerna. I den största av de litterära erorna: Romantiken. Odödlig. Alla vet vem det är.
Ordet "alla" betyder något. Mitt tips, slå upp det och lär dig hur du ska uttrycka dig mer precist.
Fakta i detta är att extremt få "kvalar in" på dina krav. Antalet upptäckare, uppfinnare till viktiga uppfinningar, teoriskapare etc etc är en ytterligt sparsmakad skara, kanske...? 0,00nånting % av hela mänskligheten.
Så lär knappast vara just könstillhörighet som avgör detta, för då skulle mer eller mindre halva befolkningen vara kreativa genier, vilket de bevisligen inte är, utan betydligt mer en mängd andra faktorer som samspelar för denna lilla klick....ex. tillräcklig begåvning, stamina, tillhöra rätt samhällsklass, typ av samhälle, hamna i rätt sammanhang med rätt sort av uppbackning UTÖVER en omvärld som SER just den individen och kommer ihåg just den långt efter dens död och inte ex. kollegan eller chefen som hjälpte till och som verkade parallellt.
Att män dominerar i denna lilla skara som vi känner som upptäckare, uppfinnare etc etc handlar inte om att de just är män, utan att de oftare bockar av allt ovan, än kvinnor och speciellt då det sista, eftersom de allra flesta upptäckter m.m. handlar om samarbeten.
Men jag vet, du är högst troligt en präglad misogynist utan förmåga tänka ovanför den sedvanliga dyn av manschauvinism.