Citat:
Ursprungligen postat av
DivJunk
Vi är inte oense om huruvida TR dömt efter lagen eller ej.
Problemet är att män har en juridiskt sett väldigt svag position om kvinnan ångrar sig efter samlaget. Av naturliga skäl finns inga vittnen, och kvinnans berättelse har störst tilltro.
Det fetade: Det är nog inte alla i tråden som håller med om att TR dömt efter lagen, baserat på vad de skrivit.
Ang. risken för en man att åka dit för våldtäkt;
Kollade upp BRÅs statistik för sexualbrott. Antalet anmälda våldtäkter verkar ha minskat sedan 2021, det kanske är effekterna av den nya lagstiftningen som nu börjar sätta sig i det allmänna medvetandet?
Uppklarningsprocenten låg 2022 på cirka 20% d.v.s. 1 av 5 anmälda våldtäkter ledde till en förundersökning som gick att väcka åtal på.
Av de åtalade våldtäkterna låg fällandegraden på cirka 70% i tingsrätten. Jag utgår från att de menar lagakraftvunna domar, det står inte eller så hittar jag det inte i texten.
Summa summarum betyder det att ca 15% av de anmälda våldtäkterna ledde till fällande dom. Ett annat sätt att uttrycka det är att man har en sannolikhet på 1:8 att åka i fängelse om man blir anmäld för våldtäkt.
Det är en betydande risk tycker jag.
Sen finns säkert ett mörkertal med våldtäkter som inte anmäls.
https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html