2024-01-12, 21:42
Medlem
Göran Greider är en kommunist, därtill vänsterextremist, som har gått med i fel parti.
Citera
2024-01-12, 22:49
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Är rödvinskommunist Greider eller komiker och reservofficer Tornving mest trovärdig i frågan?[/b]
Ingen av dom är trovärdiga i frågan, men Greider har mest rätt. Svenska militärer är riktiga stridspittar som dreglar över tanken på att få förflytta trupper och testa strategier i verkligheten istället för bata på låtsas.
Citera
2024-01-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
På vilket sätt har Greider fel?. Tornving hävdade att Greider hade det tidiga 70 talets syn på försvaret, då han ifrågasatte hierarkin.
Har det skett någon stor förändring då det
gäller hierarkin i militären?.

Sedan förstår jag inte varför det skulle vara
en lögn att alla militärer skulle vara emot krig?.
Finns de som frivilligt åker i väg och strider .

Snarare tvärtom isåfall.

Det verkar vara nu, som en hel del yngre röster hetsar för krig, och vill leva ut det Greider påstår.

Det är bara att se här på Flashback,
Helt plötsligt har vi fått en väldig massa krigshjältar.
Citera
2024-01-13, 00:59
Medlem
nudas.veritass avatar
Har inte Greido rätt då?
Jag är inte krigare, men om jag hade jobbat inom försvarsmakten och valt att ägna mitt liv åt planeringen och förberedelse för krig, så tror jag verkligen att jag hade gått igång på möjligheten att faktiskt få testas i skarpt läge även om konsekvenserna skulle vara fruktansvärda.

Men tror samtidigt inte att försvarsmakten består av krigshetsare, men jag tror ändå att man har en helt annan syn på krig om man jobbar som ex.vis journalist (eller komiker)
Citera
2024-01-13, 01:05
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Greider har rätt, NATO-trollen går ju dagligen runt och dagdrömmer om krig.

Sublimerat natorunkande svennebananer är inte samma som yrkesmilitärer
Citera
2024-01-13, 01:13
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMetalislife
Lite intressant hur vi i Sverige på något sätt törstar efter ett krig, nästan som att man ber på sina knän att någon skall attackera oss.
Men man skall vara försiktig med vad man törstar efter, eftersom ibland slår ens löften som ett brev på posten in.

Jag känner ingen som vill kriga? Det är väl mest WEF-adepterna Ulf och Maggan som försöker lura svensken?
Citera
2024-01-13, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Citat:
Ursprungligen postat av DeathMetalislife
Lite intressant hur vi i Sverige på något sätt törstar efter ett krig, nästan som att man ber på sina knän att någon skall attackera oss.
Jag känner ingen som vill kriga?

Håller med BallaKlava. Varenda människa vill till varje pris undvika ett krig, och det är en av de få saker där alla är överens - svensk som invandrare, kristna, muslimer såväl som icke troende, fattiga, rika, vänster, höger, djurgårdare, aikare, boende i villor, hyresrätter och bostadsrätter.

Att vilja bygga upp försvar och beredskap är något helt annat än att "törsta efter krig".
Citera
2024-01-13, 01:27
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Håller med BallaKlava. Varenda människa vill till varje pris undvika ett krig, och det är en av de få saker där alla är överens - svensk som invandrare, kristna, muslimer såväl som icke troende, fattiga, rika, vänster, höger, djurgårdare, aikare, boende i villor, hyresrätter och bostadsrätter.

Att vilja bygga upp försvar och beredskap är något helt annat än att "törsta efter krig".

Tror du att dessa krigshetsare Ulf Kristersson och Magdalena Andersson kommer ta en plats i skyttegravarna? Eller kommer de likt Zelensky sitta i sin bunker och hetsa bönderna till slakt likt borgarna gjorde vid slaget om Visby? Den som inte kan sin historia är dömd att upprepa den har jag hört.

När man började skära ner i det svenska försvaret, avskaffandet av värnplikten för 25 år sedan. Detta var ett stort svek mot Sverige, och ansvariga politiker borde utredas och ställas till svars.
Citera
2024-01-13, 01:31
Medlem
Citat:

+ på den. Man måste kunna skilja mellan att ha beredskap och försvarsförmåga respektive att "vilja kriga" och förstår man inte skillnaden vete fan om man ska gå lös. Greider är numera en svagt verklighetsförankrad, uppmärksamhetstörstande föredetting som klöser efter minsta halmstrå för att hålla sig kvar i rampljuset, och det fungerar illa. Men han fick ju låta lite på TV igen så nåt vann han väl på affären.
Citera
2024-01-13, 01:40
Medlem
Citat:
Tror du att dessa krigshetsare Ulf Kristersson och Magdalena Andersson kommer ta en plats i skyttegravarna? Eller kommer de likt Zelensky sitta i sin bunker och hetsa bönderna till slakt likt borgarna gjorde vid slaget om Visby? Den som inte kan sin historia är dömd att upprepa den har jag hört.
Ser inte dem som krigshetsare, har ingen uppfattning om vad de skulle göra vid ofred.

Citat:
När man började skära ner i det svenska försvaret, avskaffandet av värnplikten för 25 år sedan. Detta var ett stort svek mot Sverige, och ansvariga politiker borde utredas och ställas till svars.
Avskaffandet av värnplikten var synnerligen vårdslöst agerat. Det fanns ett ganska brett stöd för detta dessvärre. Ingen kommer straffas. Förhoppningsvis dras några lärdomar, men det är ett beslut som förändrade Sverige. Och vart gick pengarna istället? Idag har vi byggt upp en byråkrati som aldrig tidigare skådats, det finns inte en kommun eller myndighet som inte har flera personer som på skattebetalarnas bekostnad jobbar med "jämställdhet" eller "genusfrågor", trots att Sverige sedan länge är ett av världens mest jämställda länder. Stora kostnade varje år utspridda - pengar som istället borde gå till kärnvärksamhet, försvar, rättsväsende, skola, vård och omsorg.
Citera
2024-01-13, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
+ på den. Man måste kunna skilja mellan att ha beredskap och försvarsförmåga respektive att "vilja kriga" och förstår man inte skillnaden vete fan om man ska gå lös. Greider är numera en svagt verklighetsförankrad, uppmärksamhetstörstande föredetting som klöser efter minsta halmstrå för att hålla sig kvar i rampljuset, och det fungerar illa. Men han fick ju låta lite på TV igen så nåt vann han väl på affären.

Det enda jag har att invända mot ditt inlägg är ordvalet "numera". Göran Greider har så länge jag kan minnas (och det är länge) varit helt frikopplad från verklighetsuppfattning.
Citera
2024-01-13, 02:15
Medlem
PK-befriads avatar
De som matar våra makthavare med skrämseldesinformation om att Putin vill ta över hela Europa, de vill uppenbarligen hetsa fram krig och Tornving är säkert en sådan som lapat i sig den propagandan. Han har ju rört sig så mycket inom media att han säkert blivit något av en rabbin själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in