Citat:
Ursprungligen postat av
Raktinyllet
Du tycker alltså att det står klart bortom rimligt tvivel att han våldtagit henne?
Om hon inte vill att han ska sova där, varför inte säga nej eller helt enkelt skita i att svara?
Han kanske är största svinet, jag vet inte. Men jag tycker inte det finns tillräckligt för att döma honom. Extremt svårt att bevisa dessa situationer, därför gör man bäst i att inte släppa in fulla män mitt i natten eller följa med de hem om man inte vill ha sex. På samma sätt som man inte lämnar sin rolex i omklädningsrummet på gymmet om man inte vill få den stulen.
Utifrån nuvarande lagstiftning kring våldtäkt så
ja.
Utifrån den förra lagstiftningen kring våldtäkt, så hade det varit svårare. Men då var det även svårt att få någon dömd för våldtäkt överhuvudtaget. Trots skador på offret, trots att vittnen vittnade om hur dåligt offret mådde osv. Så som nu finns i detta fallet och ses som bevis.
Så det är ju bra att det har blivit ändring. Så att våldtäktsoffer har en liten bättre chans till upprättelse. För det är ju även detta rättssäkerhet behöver handla om... Så att inte folk begår brott och tänker "jag kommer ändå inte åka dit för det". Vad får vi för samhälle då? Jo, ett samhälle där medborgargarden börjar ta lagen i egna händer... Och gör våldtäktsförövare fysiskt illa, kanske med döden som utgång.
En rättsstat måste se till att det finns en balans så att inga oskyldig döms, men samtidigt se till att tvivelaktiga hamnar bakom lås och bom. Annars kommer de tvivelaktiga dömas ännu hårdare av pöbeln. Och det blir inte alltid nådigt.
Så jag anser att lagen kring våldtäkt är bra utformad som den är nu. Den sätter ansvaret på den som vill ha sex att se till att den har samtycke. Och den skyddar brottsoffer och den skyddar i princip även förövae (från hårda repressalier från pöbeln).