2024-01-10, 13:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bra genomgång av "affären". Uppenbarligen glömmer Boeing bultar på fler ställen i planet vid tillverkning. Har upptäckts saknad bult i "rudder assembly" ... Var mer har Boeing slarvat o glömt montera bultar?

https://youtu.be/ubCQZtLTAug?si=_KGY6UMk2pPDfIIw

Jag tänker på hjulbultarna på bilen. Aluminiumfälgar med stålbultar måste efterdras när man kört ett tag. För vibrationerna gör att bultarna ibland släpper och skruvar upp sig annars.

Det blir nog inte enklare med stålbult, aluminium och komposit. Om det nu var komposit i den delen som flög iväg...
Citera
2024-01-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tänker på hjulbultarna på bilen. Aluminiumfälgar med stålbultar måste efterdras när man kört ett tag. För vibrationerna gör att bultarna ibland släpper och skruvar upp sig annars.

Det blir nog inte enklare med stålbult, aluminium och komposit. Om det nu var komposit i den delen som flög iväg...
Frågan är ju så klart vilka bultar som lossat. Är det de 2 bultar (skruvar egentligen men skit samma) som vi sett på bilder i länken upptill och som spärrar rörelsen på pluggen, så är de ju låsta med ankarmuttrar och saxpinne. De tar ju ingen last utan hindrar ju rörelse tvärs sin egen axel och kan ju vara hur lösa som helst.
Den låsning jag sett där ena skänkeln böjts över mutterns ände är inte bra utan båda skänklarna ska vara böjda men åt varsitt håll runt muttern. Då måste båda skänklarna gå av för att pinnen ska kunna vibrera bort.
De kan det väl inte vara?

De 2 Nertill har jag inte koll på men just principen med skruv, ankarmutter och tvärgående saxpinne är ju en väldigt bra och beprövad låsning som även fungerar underhållsmässigt.

Men att ett stort bolag med kompetens och resurser som Boeing skulle missa att fördela last och påkänning vid fastspännande av olika material är lite förvånande om så skett.

I likhet med ditt exempel försöker man ju hindra detta problem med dubbla låsningar, övervakning mm i flygsammanhang.
Citera
2024-01-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Oj, ser ett möjligt syftningsfel i det jag skrev! Det var checklistorna som sögs ut, inte piloterna.

Men ja, dörrarna är konstruerade för att kunna jämna ut trycket mellan cockpit och kabin vid rapid decompression. Skulle det vara i cockpit som en ruta försvinner och trycket sjunker snabbt finns det paneler i dörren som ska lossna.
Viss skillnad. 😀
Men otroligt ändå på så pass långt avstånd från öppningen. Man skulle ju kunna tro att toalettdörrar på närmare håll skulle öppnas. Går inte de utåt eller minns jag helt fel?
Citera
2024-01-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det var checklistorna som sögs ut ur cockpit, inte piloterna!
Det var tur! Såg att jag nog blev offer för slarvig läsning som ledde till hänsyftningsfel för mig.
Citera
2024-01-10, 17:03
Medlem
donald12s avatar
Citat:

Skulle ju sitta en "locking pin" i muttrarna till de saknade skruvarna. Så ingenjörerna hade väl koll men sen ställer amerikansk tillverkning till det.

Tänk Tesla tex. Shanghai bäst sen Berlin o Freemont sämst kvalitet.
Citera
2024-01-10, 18:59
Bannlyst
Citat:

Först, det heter hjulskruvar inte bultar då bultar saknar gängor

För det andra, det har ingenting med vibrationer att göra utan handlar om att aluminium och stål har olika utvidgningskoefficient vilket får till följd att monterar man "gamla" al fälgar på sommaren och sedan kör till vintern så krymper fälgen mer än skruven, monterar man dom på vintern så gäller det omvända och man får knappt lös dom.

Moderna al fälgar har ofta en stål "hylsa/rör" ingjuten vilken eliminerar detta problem.

Samma problem finns tex om man har stålfoder i ett al block, då måste man köra lungt tills motorn fått rätt temp och tätar, dvs block, foder tätar ej mot toppen när den är kall vilket får till följd att man kan förstöra toppackningen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Senast redigerad av ionion 2024-01-10 kl. 19:04.
Citera
2024-01-10, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Skulle ju sitta en "locking pin" i muttrarna till de saknade skruvarna. Så ingenjörerna hade väl koll men sen ställer amerikansk tillverkning till det.

Tänk Tesla tex. Shanghai bäst sen Berlin o Freemont sämst kvalitet.
Men ska dom inte bygga en fabrik i Mexico också, dvs Shanghai bäst sen Berlin o Freemont sedan Mexico
Citera
2024-01-10, 19:15
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ionion
Men ska dom inte bygga en fabrik i Mexico också, dvs Shanghai bäst sen Berlin o Freemont sedan Mexico

Tror nog Mexico har bättre kvalitet än USA ;-)

Airbus har tillverkning i Mobile Alabama så hoppas de inte råkar ut för kass kvalitet på det de producerar där
Citera
2024-01-12, 08:33
Bannlyst
Har denna video länkats?

Där kan man se att dom kom in i ett turbulent väder precis innan dörren lossnade, dvs det var triggern.

https://www.youtube.com/watch?v=ubCQZtLTAug
Citera
2024-01-12, 12:30
Medlem
bergsturks avatar
FAA har nu meddelat att de avser att granska om Boeings tillverkningsprocesser/kvalitetskontroll verkligen överensstämmer med vad de ska leverera. Detta är, minst sagt, svidande kritik (på byråkratiska).

https://www.faa.gov/newsroom/updates-grounding-boeing-737-max-9-aircraft

Det oroande här är väl att eventuella kvalitetsproblem inte bara gäller just MAX 9 utan alla nytillverkade Boeingplan.
Senast redigerad av bergsturk 2024-01-12 kl. 12:39.
Citera
2024-01-12, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
FAA har nu meddelat att de avser att granska om Boeings tillverkningsprocesser/kvalitetskontroll verkligen överensstämmer med vad de ska leverera. Detta är, minst sagt, svidande kritik (på byråkratiska).

https://www.faa.gov/newsroom/updates-grounding-boeing-737-max-9-aircraft

Det oroande här är väl att eventuella kvalitetsproblem inte bara gäller just MAX 9 utan alla nytillverkade Boeingplan.

Det är inte oroande, det betyder att dom har en jämn kvalitet dvs är ISO9000 uppfyllande, tyvärr så är deras syn på kvaliten inte den densamma som deras kunder och det är riktigt illa.
Citera
2024-01-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytangent
Har denna video länkats?

Där kan man se att dom kom in i ett turbulent väder precis innan dörren lossnade, dvs det var triggern.

https://www.youtube.com/watch?v=ubCQZtLTAug

Det är ju lika bra kvalitet som viss amerikanska bilar. Skakar det för mycket ramlar dörrarna av på dem också. Lite Chrysler PT Cruiser liksom... 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in