Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Jag tänker på hjulbultarna på bilen. Aluminiumfälgar med stålbultar måste efterdras när man kört ett tag. För vibrationerna gör att bultarna ibland släpper och skruvar upp sig annars.
Det blir nog inte enklare med stålbult, aluminium och komposit. Om det nu var komposit i den delen som flög iväg...
Frågan är ju så klart vilka bultar som lossat. Är det de 2 bultar (skruvar egentligen men skit samma) som vi sett på bilder i länken upptill och som spärrar rörelsen på pluggen, så är de ju låsta med ankarmuttrar och saxpinne. De tar ju ingen last utan hindrar ju rörelse tvärs sin egen axel och kan ju vara hur lösa som helst.
Den låsning jag sett där ena skänkeln böjts över mutterns ände är inte bra utan båda skänklarna ska vara böjda men åt varsitt håll runt muttern. Då måste båda skänklarna gå av för att pinnen ska kunna vibrera bort.
De kan det väl inte vara?
De 2 Nertill har jag inte koll på men just principen med skruv, ankarmutter och tvärgående saxpinne är ju en väldigt bra och beprövad låsning som även fungerar underhållsmässigt.
Men att ett stort bolag med kompetens och resurser som Boeing skulle missa att fördela last och påkänning vid fastspännande av olika material är lite förvånande om så skett.
I likhet med ditt exempel försöker man ju hindra detta problem med dubbla låsningar, övervakning mm i flygsammanhang.