2024-01-07, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Länk finns redan i tråden.
aha, missade den. Sorry
Citera
2024-01-07, 14:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ionion
Det finns en mängd med alternativa nödutgångar som planet kan konfigureras med, se länk nedan där dessa beskrivs av en ödmjuk trevlig britt(tänk om alla på FB kunde vara så ödmjuka men då krävs det kunskap och självförtroende).

https://www.youtube.com/watch?v=nw4eQGAmXQ0

Allt det där har redan avhandlats på trådens första sida. Jävla tjat det blir...
Citera
2024-01-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Med allt elände som 737 Max råkat ut för verkar detta vara grädde på moset.
Först var det flygavionik och nu är det material.
Någon eller flera kvalitetskontrollanter hos Boeing har gjort bort sig.
Och försämrat bolagets rykte om nu det var möjligt att göra.
När Boeing i praktiken blev fientligt övertaget av McDonnell Douglas började det gå utför. Den dittills utmärkta företagskulturen baserad på idén att om du gör säkra flygplan av hög kvalitet så går man med vinst ersattes av vinst först, kvalitet sen och säkerhet i bästa fall.
Och i fallet med Max hittade man på en fullösning som skulle möjliggöra mindre utbildning av piloterna dvs lägre kostnader.
Citera
2024-01-07, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
När Boeing i praktiken blev fientligt övertaget av McDonnell Douglas började det gå utför. Den dittills utmärkta företagskulturen baserad på idén att om du gör säkra flygplan av hög kvalitet så går man med vinst ersattes av vinst först, kvalitet sen och säkerhet i bästa fall.
Och i fallet med Max hittade man på en fullösning som skulle möjliggöra mindre utbildning av piloterna dvs lägre kostnader.
Men nu var det Boeing som köpte McDonnell Douglas inte tvärt om.
Citera
2024-01-07, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Allt det där har redan avhandlats på trådens första sida. Jävla tjat det blir...
Inte denna mycket pedagogiska film vad jag kan se!

Och min kommentar nedan var mitt i prick bevisade du.
(tänk om alla på FB kunde vara så ödmjuka men då krävs det kunskap och självförtroende)
Citera
2024-01-07, 15:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Den korta tiden visar att det inte var ett utmattningsproblem. Det finns andra individer som flugit mycket längre och mer starter.
Det är ett fel vid monteringen som inte noterats vid kontroll.

Ja, utan att vara expert alls så gissar jag som du antingen på monteringsfel (och dålig/bristande QA-kontroll där dessa fel inte upptäckts innan leverans), eller materialfel på bultarna eller andra komponenter som används för pluggningen av skrov/dörrhålet (och dålig/bristande QA-kontroll av dessa material).
Citera
2024-01-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ja, utan att vara expert alls så gissar jag som du antingen på monteringsfel (och dålig/bristande QA-kontroll där dessa fel inte upptäckts innan leverans), eller materialfel på bultarna eller andra komponenter som används för pluggningen av skrov/dörrhålet (och dålig/bristande QA-kontroll av dessa material).
Precis.
Nu kommer jag att pudla lite just avseende utmattning. Inte på designen utan pga ev felaktigt tillverkad komponent.

Nu kommer jag att tänka på att det kan varit nån tapp, skruv eller liknande som är tillverkad i höghållfast stål för att hålla ner vikten.
Med vissa såna material kan väteförsprödning ske om den är felaktigt värmebehandlad under tillverkningen. Det är en kritisk process map tider och temperaturer och kan felaktigt utförd ge utmattningsbrott oerhört snabbt när de monterats med lite inspänning.
Finns exempel när de monterats och funnits brustna på morgonen.

Vi får se vad de kommer fram till. Just detta fel är enkelt att se om det finns delar kvar att analysera.
Citera
2024-01-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ionion
Men nu var det Boeing som köpte McDonnell Douglas inte tvärt om.
”i praktiken” skrev jag, intressant läsning finns bla här: https://finance.yahoo.com/news/1997-merger-paved-way-boeing-090042193.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly9lbi5tLndpa2lwZWRpYS5vcmcv&guce_referrer_sig=AQA AADjF-MXauH--uTvhYg0v-VYEdLlWeGiGdTUz6NbSjKwLyWO8tv7VUJpW6SXfu89tUSTlPmY btVkTpe tb6M_m-XpVBW8iMbtdj2Y2BgRwQz4mUbYuWeelJ2zOPZFp5xx_zrRaga-v8IH7qnx89Dyjg_RvFWhxSCQAac8PPAtSmBY1
Citera
2024-01-07, 15:49
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Precis.
Nu kommer jag att pudla lite just avseende utmattning. Inte på designen utan pga ev felaktigt tillverkad komponent.

Nu kommer jag att tänka på att det kan varit nån tapp, skruv eller liknande som är tillverkad i höghållfast stål för att hålla ner vikten.
Med vissa såna material kan väteförsprödning ske om den är felaktigt värmebehandlad under tillverkningen. Det är en kritisk process map tider och temperaturer och kan felaktigt utförd ge utmattningsbrott oerhört snabbt när de monterats med lite inspänning.
Finns exempel när de monterats och funnits brustna på morgonen.

Vi får se vad de kommer fram till. Just detta fel är enkelt att se om det finns delar kvar att analysera.

Är väl tidskrävande att kontrollera detta, antar att inredning etc måste rivas för kontroll av denna sorts inbyggnad av dörren.

Man bör ju rimligen kunna kolla plan med samma montage lösning under åtminstone samma period, samtidigt bör man väl kunna se vem och vilka komponenter som varit involverade och sedan hitta bristen.

Finns det några siffror på hur många plan som är berörda?
Citera
2024-01-07, 16:04
Moderator
ksvs avatar
Här är det luftvärdighetsdirektiv som utfärdats av FAA. https://drs.faa.gov/browse/excelExternalWindow/DRSDOCID122693486620240106201913.0001?modalOpened= true
Citera
2024-01-07, 16:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är det inte Saab som gör dörrarna till Boeing?
Saab levererar dörrar till Boeing 787, det är ett helt annat flygplan.
Citera
2024-01-07, 16:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Är väl tidskrävande att kontrollera detta, antar att inredning etc måste rivas för kontroll av denna sorts inbyggnad av dörren.

Man bör ju rimligen kunna kolla plan med samma montage lösning under åtminstone samma period, samtidigt bör man väl kunna se vem och vilka komponenter som varit involverade och sedan hitta bristen.

Finns det några siffror på hur många plan som är berörda?
Boeing verkar producera runt 15-20 737 per månad. Jag vet inte om de producerar på olika platser och har varierande underleverantörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in