2024-01-12, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Däremot håller jag inte med dig om att man, trots detta, ska undlåta att läsa igenom avtalet. Något vi fått lära oss från barnsben är att ALDRIG skriva under något som du inte läst igenom.
Rent principiellt håller jag med. I praktiken skulle jag dock säga att det är rätt meningslöst att lusläsa något man ändå inte begriper. Och om man aldrig ska skriva på avtal man inte begriper hade inte speciellt många fått jobb.

Citat:
Dock, kollektivavtal innehåller ibland komplett odugliga "lösningar" för den anställde. Om du vill, kan jag utveckla min ståndpunkt i PM så slipper vi skita ner Tesla-tråden med det. Jag delar inte dina åsikter i fackliga frågor som du vet, men respekterar dem och diskuterar gärna med dig.
Gärna
Citera
2024-01-12, 11:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi har fortfarande inte fått se vad som står i dessa "hotfulla" SMS, så vi får väl utgå ifrån att det är som IF Metall säger, att man inte skickar några sådana.

Tror inte man skall utgå från något som IF Metall säger. De har vilselett med så mycket information i denna kampanjen redan.
Citera
2024-01-12, 11:53
Medlem
peterpanps avatar
Nu har fallet börjat komma upp till fokus hos våra rikstidningar.

Tas bla. upp av ledarskribent hos SvD med många intressanta analyser och ekonomiska följder för Sverige.

Lars Jonung: Vägvalet efter Tesla

https://www.svd.se/a/Knwrm7/lars-jonung-vagvalet-efter-tesla
Citera
2024-01-12, 11:58
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
17 sidor. Resten är en massa standradiserade bilagor som alla företag har.

IF-metalls kollektivavtal, som alla som skall anställas hos en arbetsgivare med KA bör läsa och sätta sig in i, är på 140 sidor.
Metall borde se till att det tydligt framgår i deras 140-sidiga avtal att de kommer att skicka hotfulla SMS till den som inte gör så som de befaller.
Citera
2024-01-12, 12:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tror inte man skall utgå från något som IF Metall säger. De har vilselett med så mycket information i denna kampanjen redan.
Jaså? Får vi höra vad de sagt som inte stämmer?
Citera
2024-01-12, 12:19
Medlem
Citat:
Vi har fortfarande inte fått se vad som står i dessa "hotfulla" SMS, så vi får väl utgå ifrån att det är som IF Metall säger, att man inte skickar några sådana.

Varför skulle de anställda ljuga om detta menar du?
Logik för detta saknas helt.

Däremot kan de förstås inte redovisa SMS'en publikt för då vet fack-maffian vem som har talat med media om det och det vill man förstås inte när man är hotad. Journalisterna har dock verifierat och läst SMS'en.
Citera
2024-01-12, 12:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021

Däremot kan de förstås inte redovisa SMS'en publikt för då vet fack-maffian vem som har talat med media om det och det vill man förstås inte när man är hotad. Journalisterna har dock verifierat och läst SMS'en.
Bevisbördan bör ligga på den som påstått något, och det kan ju rent av vara så att denne anställde fått i uppdrag av Tesla att kommunicera den bild av konflikten företaget vill skall spridas.
Citera
2024-01-12, 12:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Metall borde se till att det tydligt framgår i deras 140-sidiga avtal att de kommer att skicka hotfulla SMS till den som inte gör så som de befaller.
Det där är ju som sagt inget annat än rykten.
Citera
2024-01-12, 12:29
Medlem
Citat:
Bevisbördan bör ligga på den som påstått något, och det kan ju rent av vara så att denne anställde fått i uppdrag av Tesla att kommunicera den bild av konflikten företaget vill skall spridas.

Han har ingen skyldighet att bevisa något för dig, detta är ingen rättegång. Han är bara rädd för facket och har visat hoten för journalisten som skrivit artikeln.
Citera
2024-01-12, 12:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021

Kan du vänligen dela med dig till artiklar där det bekräftas att smseen är hotfulla?

Den intervju som jag har läst så framgår det mest som att det troligtvis är en person med utländsk bakgrund som har misstolkat smseen som hotfulla samtidigt som denne är rädd för att mista sitt jobb
Citera
2024-01-12, 12:33
Medlem
PedoJoeBidens avatar
https://sverigesradio.se/artikel/teslastrejken-tvingar-smalandsk-fabrik-att-varsla

Citat:
Teslakonflikten får nu följdverkningar på svensk arbetsmarknad. Det är företaget Hydro Extrusions i Vetlanda i Småland som varslar 20 av de drygt 600 anställda om uppsägning.

”Det är direkt kopplat till Teslakonflikten”, säger vd Jonas Bjuhr om neddragningen.
Det går bra för IF Metall nu.
Citera
2024-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan du vänligen dela med dig till artiklar där det bekräftas att smseen är hotfulla?

Den intervju som jag har läst så framgår det mest som att det troligtvis är en person med utländsk bakgrund som har misstolkat smseen som hotfulla samtidigt som denne är rädd för att mista sitt jobb

Redan gjort, läs ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in