Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Rishi Sunak’s cabinet was due to meet on Thursday evening amid expectations of UK involvement in imminent military strikes against Houthi rebel targets in Yemen.
Ministers were scheduled to join a video call at 7.45pm, which was expected to discuss the UK response to recent attacks on ships in the Red Sea, including a barrage of rockets, drones and cruise missiles apparently fired at western warships on Tuesday.
https://www.theguardian.com/politics/2024/jan/11/uk-cabinet-set-to-discuss-possible-uk-strikes-on-houthi-rebels, nyss
Houthi är ju Iran "by proxy" som jag uppfattat det.
Kommer detta bli en avgränsad attack eller kommer det utvecklas till ett nytt krig?
Hur kommer detta påverka pågående krig mellan Israel och Hamas samt mellan Ukraina och Ryssland?
Är detta även motiverat av Bidens resp Tories dåliga opinionssiffror inför stundande val i november?
Vad har media för roll i denna utveckling?
Väst var tvungen att attackera av två skäl
1 Storleken av handeln som störs. riskpremien för att åka genom stället hade innan attacken gått upp med 3 500 procent.
2 Att inga andra tar efter vid andra chokepoints.
https://www.visualcapitalist.com/mapping-the-worlds-key-maritime-choke-points/
Länken ovan tar inte upp choke points för Kina. Ringen runt Sydkinesiska havet.
Ukraina-Ryssland - Putin gillar nog allt USA får göra som inte har med Ukraina att göra. Dessutom om USA blir tvingad att skicka trupper så ökar chansen (Ur Putins perspektiv) att Trump vinner valet.
Jag kan inte tänka mig att Sunak och Biden anföll för vinna valet. Då hade behövt vänta för
1 Am eller engelskt fartyg sänkt eller svårt skadat
eller
2 Inflationen går genom taket och gemenne man kan koppla det till Houthis.
Delvis by proxy, men det är alltid mer komplicerat än det. Först klienter agerar gärna utan fråga chefen. Iran består, som nästan alla samhällen, av "fraktioner." Så frågan är detta någon Irans ledare vill? De ska ha även ha val i Iran. Så lika mycket som att hävda att USA/ENg gör det av inrikes politiska orsaker, så kan detta vara även skälet i Iran av någon fraktion. Att till ex få iranska folket bakom regimen igen.
Numera är det komplicerat att titta på medias roll. Det är inte spansk-amerikanska kriget