2024-01-11, 16:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men det är ju märkligt att vissa yrkersgrupper klarar sig utmärkt utan gratis frukt eller kaffe på jobbet.

Har du hört talas om någonstans alla sveriges yrkesförare kan stanna och få gratis kaffe och frukt ?

Svaret är att dom tar med sig eget kaffe och frukt till sin arbetsdag. Och det funkar utmärkt.
Kanske skillnad om man jobbar i trånga lokaler med ett fikarum och 30 anställda som man ser varje dag. Eller om man sitter i en buss eller lastbil.

Fascinerande hur gratis frukt kan irritera på FB. Forumet för människor som vet att prioritera livsfrågorna.

Jag vågar nog inte nämna de fördelar jag hade när jag jobbade på konsultfirmor i Stockholm. Men jag har ätit på samtliga lyxrestauranger i Stockholm och sett alla shower och musikaler 1989-99 på bästa plats och fått några dagar i ishotellet i Kiruna inklusive flyg och heldag med snöskoter och förare. Betalat av t.ex Landstinget som var kund. Men vi var ju män och det är kanske kvinnor som inte ska ha ens en banan gratis. PS. min firmabil var en ny BMW. Jag behövde inte ens bil.
Senast redigerad av Barents 2024-01-11 kl. 16:19.
Citera
2024-01-11, 16:19
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns som att det måste vara det bästa beslutet som har tagit. Man kan ta med sig egen frukt och egen frukost på jobbet. Man behöver inte vara bortskämd.

Sant. Samtidigt är det en salig blandning av trivselfaktorer som gör skillnad ifall vissa vill stanna på en arbetsplats eller lämnar den för en annan. Just enskilt, så är fruktkorgen inte så värdefull men tillsammans med flera andra saker (eller snarare utan) kan det kännas rätt tråkigt och trist.

Men, nu kanske man uppskattar den mer när den kommer tillbaka om några år igen!
Citera
2024-01-11, 16:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Sant. Samtidigt är det en salig blandning av trivselfaktorer som gör skillnad ifall vissa vill stanna på en arbetsplats eller lämnar den för en annan. Just enskilt, så är fruktkorgen inte så värdefull men tillsammans med flera andra saker (eller snarare utan) kan det kännas rätt tråkigt och trist.

Men, nu kanske man uppskattar den mer när den kommer tillbaka om några år igen!
Det är PRINCIPEN att ens bossar, som är politiker, inte bryr sig om de anställda som gör det verkliga jobbet, som svider. Om det ens var en tjänste-BMW de dragit in, men bananer?
Citera
2024-01-11, 16:25
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Vettigt beslut.

Jag jobbar på en av dessa banker som är så hatade av sossarna. Fruktkorgar har inte funnits på ca 8 år. Men vi har frukt, bananer och äpplen, i kartonger. Centralt leverade på bottenvåningen. Inga korgar levererade till avdelningen som förr då det var fler alternativ än bananer och äpplen.

Och betalt "fikabröd" har aldrig funnits på min bank. Får de vetelängder på fikat betalt av Landstinget?

Fringisar i det offenliga antar jag.
Citera
2024-01-11, 16:40
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är PRINCIPEN att ens bossar, som är politiker, inte bryr sig om de anställda som gör det verkliga jobbet, som svider. Om det ens var en tjänste-BMW de dragit in, men bananer?

Ja, det också. 30 miljoner om året är mycket, och, beroende på om de är läkare, chefer eller undersköterskor så är det allt från 7-35 anställda med alla omkostnader. Men som person tänker man att "det är bannemig inte många kronor de lägger på frukt till mig, kan de inte ens unna mig det?"
Citera
2024-01-11, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Att spara in på frukt och kaffe känns så himla dumsnålt. Det lär öka personalomsättningen vilket lär kosta avsevärt mycket mer i slutändan.

Du tror på fullaste allvar att folk kommer byta jobb för att fruktkorgen försvinner?

Jävla idioti att skattebetalarna ska lägga 30 mille om året för frukt till folk som har egen lön och kan köpa egen frukt.
Citera
2024-01-11, 16:45
Medlem
TonyBergmans avatar
Fika som i semla, kanelbullar o längder o annat som de kan va kan tas bort direkt men frukt skulle kunna vara kvar. Ger ju bättre hälsa för dom anställda och lite energi, tror inte direkt enbart frukten är en stor kostnad i det hela men allt annat skräp bort med.
Citera
2024-01-11, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Haha! Du jobbar inte i vården va?
Korrekt, inte jobbat i offentlig sektor på flera decennier.
Citera
2024-01-11, 16:57
Avstängd
Dalulvens avatar
Någon fruktskål har jag aldrig sett. På mitt bygge har fikabrödet, prinsesstårtan, ostfrallan och, framför allt, konferensresan med hotell försvunnit under de senaste 4-5 åren. Nu ska det tydligen bli ännu kärvare.

Ja, snart går man väl och stoppar ner handen i papperskorgarna efter burkar för att klara livhanken

Tur att man inte bor i USA ändå.

Men var tar alla pengar vägen? Är det inte dags att sätta Sverige först? Ingen kommer tacka oss för alla bidrag.
Citera
2024-01-11, 17:02
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Gratis frukt på jobbet är väl inget man kan förvänta sig. Det jag bryr mig mest om är min lön som någon påtalade och då kan jag välja själv vad jag vill köpa för den. Samma sak med kaffe, jag skulle inte bry mig om de tog bort kaffemaskinen på jobbet.
Citera
2024-01-11, 17:07
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Att spara in på frukt och kaffe känns så himla dumsnålt. Det lär öka personalomsättningen vilket lär kosta avsevärt mycket mer i slutändan.

Varken gratis frukt eller kaffe har någonsin vart en påverkande faktor när jag valt en ny arbetsplats eller arbetsgivare.
Varför tror/tycker du att det skulle vara så viktigt, jämfört med andra faktorer, när man beslutar om man ska stanna på jobbet eller söka ett nytt?
Citera
2024-01-11, 17:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men det är ju märkligt att vissa yrkersgrupper klarar sig utmärkt utan gratis frukt eller kaffe på jobbet.

Har du hört talas om någonstans alla sveriges yrkesförare kan stanna och få gratis kaffe och frukt ?

Svaret är att dom tar med sig eget kaffe och frukt till sin arbetsdag. Och det funkar utmärkt.
Det är relativt opraktiskt att försöka lösa det för yrkeschaufförer. Har själv jobbat som yrkeschaufför och såg inga problem med det då. På exakt samma sätt har jag inga problem med att det läggs stor vikt vid att man alltid är på jobbet en viss tid och det är ett jobb där det spelar roll.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-01-11 kl. 17:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in