2023-11-17, 16:00
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Under 2019 värderades försäkringsbolaget Bima till hela 2,8 miljarder kronor av sin storägare Kinnevik. Tidigare i år avyttrade man bolaget, kan Di avslöja, som via ett kort stopp hos Verdane nu har sålts vidare till Singapore.

”Det var inte ett materiellt belopp”, uppger Torun Litzén på Kinnevik om köpesumman.

https://www.di.se/digital/kinneviks-tidigare-stjarnskott-saljs-till-singapore/
Citera
2023-12-07, 18:08
Medlem
Är Kinnevik en bra investering med utgångsläge nu, på medellång sikt?

Jag menar något bolag de pumpar in pengar i måste väl bli lönsamt framöver. Dem är väl ändå starka på detta i grunden.

Billig nu, eller ner mer än 100:-/st?
Citera
2023-12-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaTankar
Är Kinnevik en bra investering med utgångsläge nu, på medellång sikt?

Jag menar något bolag de pumpar in pengar i måste väl bli lönsamt framöver. Dem är väl ändå starka på detta i grunden.

Billig nu, eller ner mer än 100:-/st?

Jag är rätt tvek på det faktiskt. Kursen har störtdykt och jag tycker inte de har något vettigt att komma med numera bortsett ifrån ägandeskapet i Tele2 (som även de fallit som en sten). De ger inte heller någon utdelning vilket gör det ovärt att äga aktien ifall inte kursen går uppåt.
Nä jag säger undvik.
Citera
2024-01-10, 18:46
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Kinnevik har redan knoppat av Millicom och Zalando. Nu är det logiskt för Kinnevik att se över jätteinnehavet i Tele2, enligt investmentbolagets ordförande.

Bra, sikta på att äga 100% dynga.
Citera
2024-01-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Men är det verkligen 100 % dynga? Bara för att vi inte har koll på deras portfölj förutom Tele2? Jag kan nog överväga en micro post i alla fall. Men de måste nog bevisa sig lite ändå?
Å andra sidan råkar jag redan äga lite via en fond så det kanske räcker så?
Citera
2024-01-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jag trodde Kinnevik var beroende av kassaflödet från Tele2 för att hantera de återkommande kapitaltillskott som stora delar av den övriga dyngan de sitter på kräver. Ska Kinnevik gå från att bli ett bolag med utdelning till ett nyemissionsbolag?

Tele2 ner över 2 % idag troligen till följd av hans mindre begåvade utspel... Även om de inte gör verklighet av de planerna finns ju risken att det ligger som en våt filt över Tele2 nu så Kinneviks ordf. skulle kanske testa att tänka innan han öppnade käften nästa gång.

(Äger inte Kinnevik men väl Tele2 och det har kommit att bli mitt sämsta innehav...)
Citera
2024-01-11, 11:26
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Men är det verkligen 100 % dynga? Bara för att vi inte har koll på deras portfölj förutom Tele2? Jag kan nog överväga en micro post i alla fall. Men de måste nog bevisa sig lite ändå?
Å andra sidan råkar jag redan äga lite via en fond så det kanske räcker så?

Så du ska köpa ett investmentbolag där du inte har koll på deras innehav?

Det är helt obegripligt att Kinnevik handlas upp på detta utspel. Rätt strategi hade förstås varit "Vi har lärt oss en läxa, vi ska använda kassaflödet från Tele2 till att köpa fler Tele2-aktier" och inte "Vi ska äga 100% dynga som bara kräver kapitaltillskott samtidigt som vi skriver ner värdet på innehavet eftersom vi var naiva och betalade för mycket"
Citera
2024-01-11, 11:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Jag är rätt tvek på det faktiskt. Kursen har störtdykt och jag tycker inte de har något vettigt att komma med numera bortsett ifrån ägandeskapet i Tele2 (som även de fallit som en sten). De ger inte heller någon utdelning vilket gör det ovärt att äga aktien ifall inte kursen går uppåt.
Nä jag säger undvik.

Kinnevik var ju Jan Stenbecks verk, han är ju inte med oss längre och hans dotter är ju inte heller särskillt engagerad och om vi kollar hur stenbecksfärens andra innehav går så känns det som om deras storhetstid är förbi.

Hur kunde det tillåtas gå så illa med Viaplay till exempel? Svag ägarstyrning.

Jag rekar Behåll.
Citera
2024-01-11, 11:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn

Det är helt obegripligt att Kinnevik handlas upp på detta utspel. Rätt strategi hade förstås varit "Vi har lärt oss en läxa, vi ska använda kassaflödet från Tele2 till att köpa fler Tele2-aktier" och inte "Vi ska äga 100% dynga som bara kräver kapitaltillskott samtidigt som vi skriver ner värdet på innehavet eftersom vi var naiva och betalade för mycket"

Enig!
Citera
2024-01-11, 12:12
Medlem
Citat:

Nej men nu ska de flesta vara kassaflödes positiva eller nära breaken enligt vad jag postade tidigare i tråden.
Edit. Sen kan jag tänka mig en chanspost i ett investmentbolag där jag har förtroende för ledningen och särskilt om de har en stark balansräkning. Även om jag inte kan innehaven utan och innan.
https://www.placera.se/placera/telegram/2023/08/18/kinnevik-carnegie-ger-koprad-for-kinnevik-ser-uppsida-pa-knappt-50-procent.html
Senast redigerad av Truefighter 2024-01-11 kl. 12:37.
Citera
2024-01-11, 16:03
Medlem
Citat:

Men håller med dig om att de borde behålla Tele2 och dessutom kanske öka på. Men de borde ha stort förtroende för sina andra innehav och att de ska gå bra?
Citera
2024-01-11, 16:12
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej men nu ska de flesta vara kassaflödes positiva eller nära breaken enligt vad jag postade tidigare i tråden.
Edit. Sen kan jag tänka mig en chanspost i ett investmentbolag där jag har förtroende för ledningen och särskilt om de har en stark balansräkning. Även om jag inte kan innehaven utan och innan.
https://www.placera.se/placera/telegram/2023/08/18/kinnevik-carnegie-ger-koprad-for-kinnevik-ser-uppsida-pa-knappt-50-procent.html

Vadå stark balansräkning? Hela balansräkningen är ett luftslott. Dom värderar Instabee dubbelt så högt som Apotea. Det ena är en gigantisk förlustmaskin, medan Apotea ät en vinstmaskin som kan ge utdelning. Det var ju en artikel nyligen i DI om att aktier i kassaflödesnegativa aktier blivit nästintill värdelösa på den onotetade marknaden. Många investmentbolag har mängder med luft i balansräkningen och Kinnevik är värst i klassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in