2024-01-11, 14:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
NATO-fördraget godkändes av kongressen och signerades sedan som lag av Truman. Det krävs alltså att kongressen röstar för att dra sig ur NATO. Det är inget presidenten kan göra med en executive order. Det har såklart inte testats rättsligt och skulle troligen hamna i HD. Att Trump "har majoritet" i HD är ingen garanti för att han får hjälp i den här frågan. Detta eftersom att inte är ideologiskt bunden till dom konservativa (GOP) som exempelvis abortfrågan var.

Vidare har båda partierna röstat igenom ännu en lag som sätter krokben för Trump. Något som också skulle behöva bedömas av HD.

I slutändan skulle inte bara NATO bli väsentligt mycket svagare. Det skulle även USA bli i Europa. Man skulle även förlora en jävla massa militära affärer. Kom ihåg att EUs samlade militära budget är betydande. Fyra gånger den ryska. Ännu mer om man räknar med Britterna. Jag skulle säga att det är mycket snack och liten verkstad från Trumps sida.

Det här är faktiskt en av få tillfällen jag håller med den orangea köttpåsen. NATO är inte en försäkring man köper sig. NATO kommer med allvarliga skyldigheter. Följer man inte dessa så får man se sig om efter andra alternativ. Däribland finns finansieringen av sitt eget nationella försvar. Och det är ju där skon klämmer i den här frågan. Ska USA tvingas försvara hela världen? Nä...

Ja när Trump sa detta var ju när han kritiserade NATO-länder för att inte lägga pengar på försvaret. Nu har ju många länder ökat sina försvarsutgifter så läget är ju redan ett annan. Trump säger också allt möjligt, han kan ändra sig. Men kanske ett reformerat NATO. Mindre men vassare. Belgien, Slovakien, Ungern och Turkiet kanske inte är med i Trumps nya NATO. om Trump t.ex. tvingar andra NATO-länder att lägga mer på försvaret och tar hem en hel del trupper från Europa så kan han visa sina väljare att "USA först", "MAGA" etc. men fortfarande vara kvar i NATO. Trump som president kommer ju ha viktigare saker än NATO att bry sig om; hur reformera FBI som försökt sätta honom i fängelse? Hur hantera alla som förbjudit honom att ställa upp i presidentvalet? Muren till Mexiko?

Bra poäng med krigsindustrin i USA, de kommer inte bli glada när europeiska länder endast vänder sig till europeiska vapentillverkare. Det är kopplat till arbetstillfällen i olika delstater etcetera.
Citera
2024-01-11, 14:31
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Kanske babbarna blir vår räddning? Deras klaner har stått upp mot ryssen i tusen år fortgående, och även mot den trumpne Trumps U-land i modern tid.

Flertalet babbeluringar stödjer ju Putin numera.
Citera
2024-01-11, 14:31
Medlem
Karmans avatar
Tror amerikanerna är väldigt less på Europa och våra ständiga interna stamkrig. Trump kommer vinna valet om han kör ut det här budskapet stenhårt i kampanjen. Snart är det Europa mot resten av världen...
Citera
2024-01-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är snarare din och andras blinda tilltro till att USA kommer "rädda oss" som har gjort att Europa har ett oerhört eftersatt försvar. Denna blinda tillit har gjort oss till ett lätt byte.

Ingen president, Biden eller Trump, kommer politiskt klara av att sända sina medborgare till Europa för att rädda oss från Ryzzen. Det måste och ska vi klara av själva.
Jag håller delvis med dig men vi har inte tiden på vår sida.

Det bästa vore ett nordeuropeiskt försvarsförbund med Norden, Baltikum, UK och Tyskland samt Nederländerna. Möjlige även Belgien.

Den idén är egentligen inte min egen utan jag hörde just det från Tomas Ries.

Ries: https://sitevision03.fhs.se/sc/profilsida.html?identity=400.516db7771614259560644 57d
Citera
2024-01-11, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Är du galen? Vi ska inte ha något med UK eller Tyskland att göra. Dom är mer förlorade än oss. En nordisk union är det enda rätta, har alltid vart och kommer alltid vara. Island, Norge, Finland, Sverige och Danmark som hang around. Som det var tänkt innan våra hjärndöda politiker här i Sverige fick för sig att de var några slags big dick swingers som var för fina för det..

Kallas också Kalmarunionen.
Citera
2024-01-11, 14:33
Avslutad
USA Är så kaxiga, vad har dom i skulder? 34 trillion dollar gross federal debt...

Låt det sjunka in att landet har 34 trillion dollar i skuld.
Citera
2024-01-11, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är snarare din och andras blinda tilltro till att USA kommer "rädda oss" som har gjort att Europa har ett oerhört eftersatt försvar. Denna blinda tillit har gjort oss till ett lätt byte.

Ingen president, Biden eller Trump, kommer politiskt klara av att sända sina medborgare till Europa för att rädda oss från Ryzzen. Det måste och ska vi klara av själva.

Dom lär väll göra det iofs. För skullle ryzzen ta hela europa är dom alldeles för mäktiga och då är USA på tur, detta vet såklart USA, varför tror du dom hjälper ukraina att stå upp mot ryzzen just nu? Vakna upp.
Citera
2024-01-11, 14:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag håller delvis med dig men vi har inte tiden på vår sida.

Det bästa vore ett nordeuropeiskt försvarsförbund med Norden, Baltikum, UK och Tyskland samt Nederländerna. Möjlige även Belgien.

Den idén är egentligen inte min egen utan jag hörde just det från Tomas Ries.

Ries: https://sitevision03.fhs.se/sc/profilsida.html?identity=400.516db7771614259560644 57d
Om vi inte har tid, ork, lust eller vilja att ha ett eget försvar får vi finna oss i att prata ryzzka i framtiden. Vi går inte ner på knä och skriker efter USA att "rädda" oss. Vi lever med konsekvenserna av våra gemensamma beslut.
Citera
2024-01-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror amerikanerna är väldigt less på Europa och våra ständiga interna stamkrig. Trump kommer vinna valet om han kör ut det här budskapet stenhårt i kampanjen. Snart är det Europa mot resten av världen...

Som att det inte råder ständiga interna stamkrig inom USA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej, jag röstar iofs inte på SD men jag tycker det är mycket bra att de driver politiken mot en mer restriktiv riktning i invandringsfrågan.

Trumps politik kommer däremot att kosta svenska liv.
Det är sekundärt. Om du inte gillar hans politik får oppositionen vinna över honom via röster. Det är odemokratiskt att banna alla du ogillar, oberoende om deras politik är bra eller dålig. Var inte folkets vilja meningen med demokrati? Nu urholkas begreppet och demokrati är tydligen bara när "dessa får bestämma".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Flertalet babbeluringar stödjer ju Putin numera.
Ja och Putin stöder babbarna.
Citera
2024-01-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Visst Europa är mer förmöget och Sverige är mycket bättre men nu är du extremt hjärntvättad, lika hjärntvättad som vissa putinister är.

Ukraina har fått hjälp av hela världen, men månad efter månad klarar man inte att mota bort ryssen, med hundratusentals döda människor och stora delar av Ukraina raserat. Just därför jag stödjer Ukraina för jag vet att dom behöver stödet i och med Ryssland är en större krigsmakt.
Hade ryssen varit så ofarlig så skulle inte folk suga av Nato för att få backup.

Du är för rädd för ryssen därför förminskar du dom. Detta minskar din rädsla undermedvetet för eventuellt (men extremt osannolik/bs) invasion. Sluta vara rädd för din rädsla är irrationell och artificiellt betingad. Du oroar dig i onödan då hotet är extremt uppblåst.

Rädd för ryssen? Hade varit lika rädd om det varit krig mot Tyskland eller Frankrike.

Men jag utvandrar om 5 månader. Så får det gå hur det vill för Sverige. Kan inte bry mig mindre. Hade Ryssland skickat kärnvapen så hade jag tänt ett ljus för er. Sen hade det varit klart för min del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in