2024-01-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför inte ta ett första steg redan nu, gå ner i tid helt enkelt och jobba exempelvis 80% eller 70% om du kan. Att vara ledig en eller två dagar extra varje vecka gör väldigt mycket för välbefinnandet. Du kan vara med dina barn direkt och du kommer kunna leva på din lön som du får från ditt jobb men kanske kommer sparandet bli lite mindre. Du får också det sociala som ett jobb faktiskt ger och man ofta behöver för att trivas med sitt liv. Samtidigt gissar jag på att vi kommer ha ett par goda år på aktier framför oss så med din kunskap så bör du komma över 6% ett tag framöver.

Lycka till med ditt liv och jag tycker du tänker helt rätt, hade önskat att jag hade haft samma intresse som dig tidigare i livet då min portfölj är mycket mindre och absolut inget som gör att jag kan göra en exit än på flera år om jag nu inte slår index med så där 1000% nästkommande år

Tack för ditt svar och för peppen! Jag skall i alla fall undersöka möjligheterna att jobba deltid lite mer efter denna bonanza i bra tips och goda tillrop, vi får se hur det går!

Jag hoppas också på några goda börsår och på att du slår index med 1000 procent såklart !
Citera
2024-01-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartKW
Stort grattis till den summan du har lyckats spara ihop! Grymt bra!

Det är svårt att ge ett råd ”sådär”. Vantrivs du på ditt jobb? Tar det emot att gå dit så att du får ont i magen?

En av de tidigare kommentarerna har faktiskt helt rätt. Det är inte nyinsättningarna som är avgörande utan din avkastning. Men om du kan kombinera med nyinsättningar och låta kapitalet växa ”bara lite till” kommer du säkert må bättre när du fattar ditt beslut. Det kommer kännas lite bättre!

När du lyckats spara ihop denna summa kommer du även klara resterande. Grymt bra jobbat!

Tack så mycket! Ja, liiite till hade varit det bästa, men då tänker jag att jag lägger för mycket denna tid i livet när jag vill vara mer med familjen.. Men, så får det nog bli, skall försöka titta efter ett jobb där jag kan jobba lite mindre och se hur det känns! Jag trivs på mitt jobb och har bra kollegor, men själva "magontet" bottnar sig mer i att jag kanske prioriterar fel nu när jag har ekonomiska förutsättningar att leva lite friare!
Citera
2024-01-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakis
Grattis att ha kunnat gå in och ut på arbetsmarknaden som du kännt passat dig, och tack för peppen! Precis det jag tänker att jag vill kunna också, känns dock mer osäkert när man har det framför sig om det kommer att funka eller ej !
Jag är väl lite speciell på det sättet då jag bytt karriär helt flera ggr under livet och kan ta i princip vilket jobb som helst eller starta eget om jag vill gå den vägen. Det viktigaste för dig är att släppa ditt kontrollbehov och inse att de pengar du har nu kommer räcka väldigt länge och du har ingen aning om hur ditt liv ser ut och vad du vill om 10 år. Du kanske tröttnat på fritid och vill jobba igen. En sak är iallafall säker och det är att väldigt få människor mår bra av att inte jobba. Man måste vara speciell för att klara av det och må bra. En hobby man brinner för är enligt mig ett måste och speciellt när barnen är stora och du har egentid 24 timmar per dygn😄
Citera
2024-01-11, 10:43
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Ja, liiite till hade varit det bästa, men då tänker jag att jag lägger för mycket denna tid i livet när jag vill vara mer med familjen.. Men, så får det nog bli, skall försöka titta efter ett jobb där jag kan jobba lite mindre och se hur det känns! Jag trivs på mitt jobb och har bra kollegor, men själva "magontet" bottnar sig mer i att jag kanske prioriterar fel nu när jag har ekonomiska förutsättningar att leva lite friare!
Din magkänsla är rätt. Tid kommer du få i överflöd senare i livet. Ändra på det förhållandet och gör tvärt om mot vad alla andra gör och få tid nu.
Citera
2024-01-11, 10:49
Medlem
TonyBergmans avatar
Gå ner i tid ?
Gillar sjäv fire tänket men har en bit kvar. Förstår dig med barnen och om du vill jobba lite sen när dom flyttat kanske de ser illa ut med ett svart hål på cvt (om du inte kan plugga lite samtidigt)?
Samt går du nee i tid får du in lite pengar så behöver du ej norpa fire kapitalet om du inte riktigt är där än
Citera
2024-01-11, 10:59
Medlem
Citat:
Frågan i trådstarten var mer av karaktären "Skall jag prioritera att vara ledig i några år nu och jobba lite mer senare, eller spara ett tag till och känna mig mer fri om några år?".

Tror du själv på det där? Att du skulle vara motiverad att ta ett jobb när du vant dig vid att gå hemma och lalla, och dessutom är äldre och prioriterar att vara ledig ännu mer? Sen gör man sig mindre anställningsbar när man varit utanför arbetsmarknaden ett tag också, de som ska anställa dig kommer undra och tycka det är en risk att anställa dig. Det blir också mindre tid att jobba totalt om du brottas med det nu, istället för att säga upp dig nu och sen behöva börja om med att först jobba dig upp till där du var innan. Säkra först din ekonomi, och checka sen ut för alltid istället. Med lite tur kan det vara redan om 5 år. Ha inte så bråttom.
Citera
2024-01-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Mitt tips kanske inte lämpar sig för alla men.. Köp fetaste husbilen som finns, typ modell XXL som kräver C-körkort. Gör dig av med allt annat och bli lyxluffare i ditt hjulburna palats.

Bo vart du vill, åk vart du vill, när du vill. Ingen fast adress. Frihet på riktigt.

Det är nog precis vad jag skulle göra om jag blev ekonomiskt oberoende.
Ditt tips passar inte för de flesta. Att åka runt och slå dank är inget som folk i allmänhet står ut med. Att ha en fast punkt och ett ordnat liv är viktigt för de flesta. Däremot är husbil väldigt trevligt och jag älskar att åka ut på 3-4 dagars turer.
Citera
2024-01-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tror du själv på det där? Att du skulle vara motiverad att ta ett jobb när du vant dig vid att gå hemma och lalla, och dessutom är äldre och prioriterar att vara ledig ännu mer? Sen gör man sig mindre anställningsbar när man varit utanför arbetsmarknaden ett tag också, de som ska anställa dig kommer undra och tycka det är en risk att anställa dig. Det blir också mindre tid att jobba totalt om du brottas med det nu, istället för att säga upp dig nu och sen behöva börja om med att först jobba dig upp till där du var innan. Säkra först din ekonomi, och checka sen ut för alltid istället. Med lite tur kan det vara redan om 5 år. Ha inte så bråttom.

Ja, jag vet ju allt det där och i sak håller jag naturligtvis med dig. Dilemmat är ju mer att jag tänker att jag har fler anlednignar att vara ledig nu än om 5 år när barnen är utflyttade och alla mina vänner ändå jobbar. Men, jag hör vad du säger...
Citera
2024-01-11, 11:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej,

jag är en 48-årig kvinna som under lång tid har intresserat mig för aktier och fonder och för några år sedan upptäckte jag FIRE rörelsen och kände mig inspirerad av denna. Jag är snart i mål för mitt sparande men funderar lite nu på hur jag skulle prioritera de närmsta åren.

Jag lever i ett parförhållande och räknar på att jag vill ha ca 30000 ut varje månad för att leva, enligt mina mått, ett gott liv. Vi har 2 barn i yngre tonåren.

Mitt "dilemma" - Jag har räknat ut att jag behöver ca 6000000 för att (med 6% avkastning) få ut de 30000 i månaden jag vill ha. I dagsläget har jag ca 5000000 i aktier och fonder så egentglien skulle jag behöva jobba och spara vidare i ca 3-4 år till för att komma dit jag vill. Problemet är dock att om 3-4 år kommer mina barn vara på väg ut ur boet och jag inbillar mig att det skulle kännas mindre meningsfullt att vara ledig då. Min partner, som är några år yngre än jag, stöttar mig i mina mål men är inte så sugen på att sluta jobba själv inom de närmsta 10 åren, han har förmånen att vara en person som gillar att jobba .

Jag trivs bra på mitt jobb och har en bra lön, men jag brottas med tanken på att jag missar möjligheten att vara med mina barn och min familj så mycket som möjligt innan de flyttar (barnen altså, förhoppningsvis inte mannen ). Både att jag måste jobba när de är lediga från skolan och att vi måste "saxa" semesterdagar för att kunna täcka ledigheter och skollov.

Så, vad hade ni gjort, slutat jobba nu för att kunna vara mer med barnen (som snart inte vill vara med mig så mycket...) för att sedan försöka komma tillbaka till arbetsmarknaden som kvinna över 50 och arbeta ett par år till? (Inbillar mig att det kommer vara svårare att hitta något och att lönen blir lägre och att jag därför behöver jobba fler år då än nu). Eller skulle ni bita ihop och försöka uppnå sparmålet så snart som möjligt och sen starta det nya kapitlet i livet utan att behöva känna att man kanske måste tillbaka och jobba?

Alla tankar välkomna, både på mina funderingar och beräknignar etc.

Tack på förhand!

30k netto i månaden, det är ganska mycket att få ut från 6 miljoner, har du dragit av för skatter då?

Ska du få 30k netto i månaden på 6 miljoner kronor så förutsätter det sannolikt att du sätter en bortre gräns, säg 35 år fram, för när kapitalet ska vara helt förbrukat så att du lite förenklat dör med noll kronor på kontot, är det din plan? Eller tänker du dig en portfölj med utdelningsaktier där du enbart lever på utdelningarna och inte säljer några aktier och i slutändan lämnar ett fint arv efter dig till dina barn?

I båda fallen så kommer du behöva en buffert / float för att kunna jämna ut svängningarna som följer med konjunkturerna, så du klarar år när börsen backar tvåsiffrigt och utdelningarna blir väldigt låga, hur tänker du förbeteda dig för det?

Grattis och lycka till och njut att friheten när den kommer!
Citera
2024-01-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Gå ner i tid ?
Gillar sjäv fire tänket men har en bit kvar. Förstår dig med barnen och om du vill jobba lite sen när dom flyttat kanske de ser illa ut med ett svart hål på cvt (om du inte kan plugga lite samtidigt)?
Samt går du nee i tid får du in lite pengar så behöver du ej norpa fire kapitalet om du inte riktigt är där än

Ja, gå ner i tid är nog det bästa, jag håller med, måste bara hitta ett jobb som kan godkänna det. Tror inte det är möjligt med nuvarande arbetsgivare tyvärr...
Citera
2024-01-11, 11:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
6% i avkastning - som utdelning eller annat - inga normala aktier delar ut 6% omöjligt att få
i en diversifierad portfölj.

Har du ISK - då är det 6.2% som gäller nu i utdelning för att få lika mycket kvar av denna som
ICKE-ISK folket

Hon kan, som jag frågat henne, ha för avsikt att förbruka kapittalet och inte enbart leva på utdelnimgar, du har helt rätt i att 6% netto om året är väldigt optimistiskt annars.
Citera
2024-01-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ja, jag vet ju allt det där och i sak håller jag naturligtvis med dig. Dilemmat är ju mer att jag tänker att jag har fler anlednignar att vara ledig nu än om 5 år när barnen är utflyttade och alla mina vänner ändå jobbar. Men, jag hör vad du säger...

Ja, fast det där är nog en tankevurpa att du måste vara ledig just nu och att det är för sent senare. Om 5-7år kommer dina barn vara äldre och behöva dig på andra sätt. Du har fastnat i en tankeloop att ledighet inte kommer vara värt lika mycket i ett senare skede, vilket jag inte tror på. Det rationella är att fortsätta jobba, alternativt gå ner i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in