Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 09:59
Bannlyst
Som sagt Engström var inblandad i mordkomplotten. Sen vad han ser och vad han säger att han ser I vilket ögonblick det kan jag inte säga något om.
Citera
2024-05-05, 10:59
Medlem
ursprungligens avatar
Äntligen några som tar upp den kastade handsken. Årets julklapp är redan här!

"Spelet palmemordet" i "Cluedostil med en twist". (Spännande lyssning!):

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/425-spelet-palmemordet

Grundreglerna är (självklart?) tagna från Cluedo.

Spelarna får kort som i verkliga kortspel. (Tänk illegal poker eller högervriden Bridge.)

Tre kort läggs i ett "lösningskuvert".

Korten är:

GM:
- Börshajen
- 33åringen
- Alkoholisten
- Skandiamannen
- Torpeden
- Bokstavspolisen
- Kroppsbyggaren
- Läkaren

UPPDRAGSGIVARE:
- PKK
- Stay behind
- Ensam galning
- Vapenlobbyn
- CIA
- Bombmannen
- Sydafrika
- KGB

FLYKTVÄGAR:
- Flygplatsen
- Försökringsbolaget
- Biografen
- Restaurangen
- Bussen
- Kyrkogården
- Säkerhetsfirman
- Spelklubben

I spelet förekommer också:

VITTNEN (som inte är kort i lösningen men som kan "besökas" under spelet.):
- Skådespelaren
- Paret
- Knarklangaren
- Kafégästerna
- Plåstermannen
- Studenten
- Musikläraren
- Sjuksköterskan

HÄNDELSEKORT:
Kort som beskriver händelser runt mordet, med kortare humoristisk text.
(Jag reagerade lite mot händelsekortet: "En åklagare kallar till presskonferens och presenterar gammal skåpmat i en felstavad Powerpoint". Använde verkligen HH Powerpoint?)

Jag har markerat den vinnande kombinationen med fet stil. (För er som vill vinna spelet varje gång och framstå som "lite smartare" än ni egentligen är inför era vänner.)

Dan H (smartare än sina vänner?) är fullständigt övertygad om att det var den ensamma galningen "Skandiamannen" som flydde till försäkringsbolaget. Mycket intressant....

Mördaren kan vara identisk med Bohemiamannen i spelet tydligen... (Det hade aldrig kommit fram utan hjälp av "Cluedoreglerna".)

Skönt att de som spelade också lyckades lösa MOP. Men tyvärr var lösningen inte det jag redan fetmarkerat. Alla vet ju att det var SE i alla fall. (Om MOP är samma sak som Cluedo åtminstone.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-05 kl. 11:06.
Citera
2024-05-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Engström var inblandad i mordet. Men det var inte han som sköt Palme.

Det var ju fint av Engström att hjälpa till att lägga Olof Palme i framstupa sidoläge då. Om han var inblandad i mordet menar jag.

En riktig gentleman isåfall.

Haha folk altså.
Citera
2024-05-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Ni glömmer mig Ynglingen som var på plats innan Hage och de andra kom fram. Och som Stig hjälpte att lägga Olof Palme i framstupa sidoläge innan Stig sprang in i gränden han med.
Jag är ledsen.

Dom flesta vill glömma dig när det gäller MOP.

Jag kan förstå din vilja att bli sedd och bekräftad.

Rekommenderar att du går all in på en speciell del av MOP och att du blir bekräftad för det arbetet.

Nån har startad WPU

Några har poddar

Några har youtube-kanaler

Några är utmärkta researchers

Jag valde Skandiakomplexet och animation

Lycka till att hitta din plats

Trevlig Helg
Citera
2024-05-05, 11:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vad gäller Skandiamannen kan egentligen bara ett av dessa två stämma:

(1) Han är mördaren

(2) Han har ljugit om allt och gick egentligen norrut från Skandiahuset, och var inte på plats.
Citera
2024-05-05, 12:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad gäller Skandiamannen kan egentligen bara ett av dessa två stämma:

(1) Han är mördaren

(2) Han har ljugit om allt och gick egentligen norrut från Skandiahuset, och var inte på plats.

I båda alternativen är SE overkligt bra på att plocka korrekta uppgifter från media vad som hände på mordplatsen efter mordet.

TP och Lasse L har visat att SE kunde plocka nästan allt från media vilket gäller om SE gick norrut. Det som SE inte kunde plocka från media gissade han bara lite tursamt rätt om. Inget konstigt med det heller.

Så länge inget vittne sett SE gå söderut mot mordplatsen eller något vittne känt igen SE som mördaren på mordplatsen är det rimligare att SE gick direkt norrut och aldrig var vid mordplatsen när själva mordet skedde.

Tolkar man vittnet HO bokstavligt stod SE inne i receptionen på Skandia när OP blev skjuten. SE går inte ut och svänger norrut förrän efter mordet. (SE skulle ta bussen från Odenplan.) Även här förklaras varför inget vittne ser SE på mordplatsen förutom JA som ser "fel".
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-05 kl. 12:16.
Citera
2024-05-05, 12:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag är ledsen.

Dom flesta vill glömma dig när det gäller MOP.

Jag kan förstå din vilja att bli sedd och bekräftad.

Rekommenderar att du går all in på en speciell del av MOP och att du blir bekräftad för det arbetet.

Nån har startad WPU

Några har poddar

Några har youtube-kanaler

Några är utmärkta researchers

Jag valde Skandiakomplexet och animation

Lycka till att hitta din plats

Trevlig Helg

Jag sätter mig ned några minuter inne på Bohemia och funderar på var jag kan hitta min plats.

Trevlig Helg!
Citera
2024-05-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Läs Anna Hages första vittnesmål. Där framkommer det tydligt att det redan fanns personer framme vid offret när hon var på väg dit En "yngling som joxade" mrd Olof Palme samt en kvinna.

Sedermera finns ju även det oidentifierade äldre paret på platsen.

Det är definitvt något som inte stämmer på mordplatsen enligt den gängse bilden att det var glest med folk. Tvärtom verkar det motsatta förhållandet råda.

För att återknyta till Engström så är det just den bild han beskriver när han kommer ut på gatan, att det var just mycket folk innan skottet (Engström säger sig enbart hört en smäll).

Det är inget faktum att det var ett äldre par där. Det är hennes minnesbild. Minnen är inte faktum.

Det kan likväl vara några andra vittnen som hon har en förvrängd minnesbild av.

Bara titta på hur vittnesmålen om mördarens klädsel spretar.

Uppenbarligen har några en felaktig minnesbild.

Med ditt resonemang får vi sätta alla kläder på mördaren samtidigt och det är ett faktum. För det säger dom i förhör.
Senast redigerad av henrikofsweden 2024-05-05 kl. 12:23.
Citera
2024-05-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag sätter mig ned några minuter inne på Bohemia och funderar på var jag kan hitta min plats.

Trevlig Helg!

Har du källa på det ?
Citera
2024-05-05, 12:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är inget faktum att det var ett äldre par där. Det är hennes minnesbild. Minnen är inte faktum.

Det kan likväl vara några andra vittnen som hon har en förvrängd minnesbild av.

Bara titta på hur vittnesmålen om mördarens klädsel spretar.

Uppenbarligen har några en felaktig minnesbild.

Med ditt resonemang får vi sätta halka kläder på mördaren samtidigt och det är ett faktum. För det säger dom i förhör.

Är det bara uppgifter som pekar mot SE som GM som är riktiga och alla andra som är fel?
Eller finns det ens något bättre sätt att avgöra vilka uppgifter som är riktiga när de "spretar"?

Det måste bli lättare att tänka "rätt" om man bara väljer ut de uppgifter som pekar mot SE som GM.
Citera
2024-05-05, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har du källa på det ?

Jag menade Manchini som Bohemia heter idag. Nej, jag är inte på väg dit just nu.
Citera
2024-05-05, 12:26
Bannlyst
Du glömmer att de som var inblandade blev tillsagda vad som skulle sägas och inte sägas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in