Citat:
Ett tips är att inte fokusera så hårt på "sekundstriden". Det är lätt att bli förvirrad av alla olika klockslag han snackar om, och hur lång tid han menar att olika saker (förflyttningar och samtal) skall ha tagit eller inte tagit. Jag tror att det är lättare att förstå hans strategi om man utgår från det rumsliga i hans berättelse, snarare än från det där tidsmässiga. Det som är genomgående i hans berättelse är att han skall ha varit vid Gotabanken när det smäller, och det är det här som är det primära. Klockslagen och tiderna är sekundära, och justeras och anpassas lite då och då för att berättelsen skall gå ihop.
Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning.Det alibi han hävdar är alltså att han skall ha befunnit sig vid Gotabanken (tjugo meter från mordplatsen) när det smäller. Detta alibi skall sedan kunna styrkas av någonting, och det är här utstämplingstiden och de andra tiderna kommer in. Det blir som sagt lite rörigt där innan han har fått riktig ordning på det, men till slut lyckas han ju pussla ihop det. I den slutgiltiga versionen som han lägger fram i rättegångarna går allting bra ihop, och det är alltså först där som han (givet att hans tidsuppgifter nu stämmer alltså) har ett riktigt bra alibi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alibi
Här är jag hyfsat enig.
Oavsett vad man landar i skuldfrågan (GM eller vittne som vill ha uppmärksamhet) så har jag aldrig sett en metodisk plan av Engström. Det känns trevande, snurrigt och ibland desperat. Och det tar egentligen till 87-88 innan han landar i en variant som han sedan håller sig till. Versionerna i Proletären, TR + HR (och Skydd och Säkerhet faktiskt) är ju ganska lika. Det är minimala justeringar där.
Huvudlinjen är dock alltid att han befinner sig precis bakom händelsen (både i tid och rum) och anländer sedan till mordplatsen direkt efter. Detta är ju grunden till förväxlingen. Han har gått precis bakom LOP, anländer till mordplatsen sekunder efter mordet och integrerar sedan med LP. Som strössel på det har han adderat andra detaljer, tex språngmarschen.
Min slutsats är att han inte är riktigt säker på hur han ska lägga fram detta händelseförlopp och det blir ibland lite snurrigt och tokigt (särskilt med tiderna). En förhörsledare värd namnet hade petat hål på väldigt mycket oerhört enkelt. Vissa saker är så pass orimliga att jag bara inte förstår hur de inte kunde påpeka detta för honom.