Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Du har ju också läsförståelse som en blomkruka. Du är ju så makalöst trög att man storknar. Inte ens när man i klartext refererar till en studie klarar du av att tolka saken korrekt. Du tror istället att det är en ÅSIKT, och dessutom tror du att det är MIN åsikt. Du skulle inte hoppat av skolan i tredje klass, kan jag säga, det får du lida för nu som tonåring. JAG TAR DET IGEN. Den här gången föreslår jag att du LÄSER:
Fetma är en riskfaktor som ofta orsakas av diabetes. Du kände inte till det? Heller. Du skulle inte hoppat av skolan.
Det var VÄLDIGT vad svårt ni har med läsförståelsen.Det är ingen som påstår att fetma inte är en riskfaktor för att avlida i COVID, vad som hävdas är att om man inte är fet så avlider man INTE i COVID. Det är fel. Det är ett antivaxxar-patrask-påhitt för att slippa erkänna att lockdowns, stängda skolor, social distansering och vaccinering fungerar utmärkt för att kontrollera andelen döda och istället hävda att den typen av restriktioner är "nazism" och "fascism" och att om man är hälsosam så är man utan risk. Den typen av skitprat kan vi dock förpassa till papperskorgen tillsammans med all skit som fett-sune hasplat ur sig den senaste tiden.
Det som verkligen hjälper att hålla nere andelen döda och svårt sjuka är en samlad åtgärd på nationellt plan där befolkningen tar ansvar för sina medmänniskor och visar respekt snarare än att som fett-sune springa runt och argumentera för rätten att få hosta folk i ansiktet på bussen med hänvisning till att de skulle skött sin hälsa bättre. Många åtgärder som var och en bidrar med en liten del. Marginal gains. Det är inte EN av dessa som är den enda orsaken till låg andel döda.
Det finns fler exempel på länder där man är bland de 10 fetaste befiolkningarna men ÄNDÅ har mycket lägre andel döda än t.ex. Sverige. Om fett-sunes hypotes var korrekt skulle de länderna ha högre andel döda. Han har fel, som vanligt, och det förstår alla med någorlunda intelligens och logik.
Ja, gissa det du. Det här är ingen sökmotor. Pajas.
Herregud...
Du gillar att dra slutsatser om vad jag anser trots jag aldrig skrivit så själv.
När påstod jag att man inte kan avlida i covid om man inte är fet?
Givetvis kan man det, är man över 90 år, underviktig och multisjuk rökare så ligger man i topp när det gäller riskfaktorer. Detta trots att man inte lider av sjukdomen fetma.
Det jag skriver är att hälsostatus påverkar riskfaktorerna.
Ta exemplet med Spanien du av någon anledning tjatar om.
Spanien ligger i topp i hälsorankningen, i din länk du tidigare hänvisat till ligger även Japan och Sverige högt.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/healthiest-countries
Så om vi då leker med hypotesen att vikt skulle ha en påverkan och ser hur länderna ser ut i jämförelse
Då kan vi se att Japan har 4,3 i obesity rate, på sjunde plats i världen.
Spanien har 23,8 i obesity rate och ligger på en föga smickrande plats 131 i världen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate
Du påtalar också gång på gång att rökning och diabetes är stora riskfaktorer.
Det är också i linje med vad jag påstår dvs livsstilssjukdomar som fetma, lungor påverkade av rökning och diabetes orsakad av dålig kost är stora riskfaktorer och om man skall minska sina risker så borde man ändra sina livsvanor.
Detta medför inte bara att man reducerar (inte eliminerar) risken att bli allvarligt sjuk i covid, man minskar även riskerna för en rad olika sjukdomar.
När det gäller vilka åtgärder samhället vidtar måste man se på konsekvenserna av dessa.
Ta ökningen allvarliga infektioner och dödsfallen i dessa vi sett i Sverige.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/myndigheten-larmar-infektionerna-skenar/
Citat från artikeln
”– Det är mycket som tyder på det. På grund av pandemin så har vi inte exponerats för lika mycket bakterieämnen, det gäller både streptokocker och andra bakterier och virus. Immuniteten har blivit sämre och det är färre som får de lindrigare infektionerna som bygger upp immuniteten.
En försämrad immunitet ökar i sin tur risken för fler fall av streptokocker och därmed även risken för att en del av dessa är invasiva, menar Magnus Gisslén.”