2024-01-09, 20:59
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ställde en fråga för en tid sedan. Men tycker aldrig jag fått nåt riktigt bra svar.
Jag provar igen.

Frågan är: Hur avgör man om en person har covid 19?

I USA var det om sjukhuset ville ha ersättning av staten för vård av patienten 😉
Citera
2024-01-09, 21:05
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ja fetma definieras som en kronisk sjukdom(även om det inte alltid benämns så av PK skäll längre)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/mat-fysisk-aktivitet-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma/

Jag har upprepade gånger skrivit att jag vet att det finns många riskfaktorer, jag har även skrivit tidigare att jag inte är motståndare till vaccin.

Din numrering av riskfaktorerna är inte heller något som är någon sanning, om du menar att det är en rankning.

Många av riskfaktorerna som listas här är dessutom följdsjukdomar som ofta orsakas av långvarig fetma.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-who-is-at-risk/art-20483301

Men det kanske också räknas som en åsikt?

Här är en enkel och förhoppningsvis för dig begriplig text som beskriver sambandet mellan fetma och följdsjukdomar som enligt ovan ökar risken för allvarlig sjukdom eller död i Covid.

”Övervikt och fetma innebär en ökad risk att drabbas av ohälsa och är en av de främsta orsakerna till sjukdomsbördan och förtida död i Sverige. Övervikt är ett tillstånd som kan öka risken att utveckla fetma. Fetma, eller obesitas, är en kronisk sjukdom som ofta kräver långsiktig behandling och uppföljning. Övervikt och fetma ökar risken för typ 2-diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdom, men även social stigmatisering och dess konsekvenser.”

Inte ens kontroversiellt, jag har forfarande inte förstått vad som är så provocerande med att uppge fetma och dess följdsjukdomar som en av de största riskfaktorerna för död i Covid.

Angående av ditt påstående om underviktigas överdödlighet, vad tror du BMI är för patienter med långvarig cancer sjukdom? Kan det finnas samband tror du?

BMI 23 verkar va optimalt. För varje extra bmi poäng ökar riskerna troligen signifikant.

We found non-linear associations between BMI and hospital admission and death due to COVID-19, and a linear association between BMI and ICU admission due to COVID-19 (figure 1, table 2). Each excess BMI unit above a BMI of 23 kg/m2 was associated with increased risk of hospital admission (adjusted HR 1·05 [95% CI 1·05–1·05]), ICU admission (1·10 [1·09–1·10]), and death (1·04 [1·04–1·05]) in the fully adjusted model (model 6). The spline models showed an increased HR for hospital admission and death due to COVID-19 among people with a BMI of less than 23 kg/m2, although the association with ICU admission remained linear across the entire BMI range (figure 1).

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(21)00089-9/fulltext
Citera
2024-01-09, 23:07
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ja fetma definieras som en kronisk sjukdom(även om det inte alltid benämns så av PK skäll längre)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/mat-fysisk-aktivitet-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma/

Jag har upprepade gånger skrivit att jag vet att det finns många riskfaktorer, jag har även skrivit tidigare att jag inte är motståndare till vaccin.

Din numrering av riskfaktorerna är inte heller något som är någon sanning, om du menar att det är en rankning.
Du har ju också läsförståelse som en blomkruka. Du är ju så makalöst trög att man storknar. Inte ens när man i klartext refererar till en studie klarar du av att tolka saken korrekt. Du tror istället att det är en ÅSIKT, och dessutom tror du att det är MIN åsikt. Du skulle inte hoppat av skolan i tredje klass, kan jag säga, det får du lida för nu som tonåring. JAG TAR DET IGEN. Den här gången föreslår jag att du LÄSER:

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
En låg andel överviktiga är inte ensamt orsaken till ett lågt antal döda. Det är inte heller en av de främsta riskfaktorerna (även om det ÄR en riskfaktor).

De största riskfaktorerna enligt den här meta-analysen av 150 studier i ämnet är ålder, kön och rökning - i den ordningen. De studier som analyserats identifierar också lungsjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, hypertension, fetma, cancer, njursjukdomar och förhöjd värden av D-dimer som stora riskfaktorer.

Den absolut bästa jämförelsen man kan göra för att se hur restriktioner påverkar antalet smittade och döda är att jämföra Sverige och Norge. Där har man i princip exakt samma demografiska, geografiska och medicinska förutsättningar, men i Norge införde man betydligt hårdare restriktioner. Resultatet är att Sverige har drygt 2,500 döda per 1M invånare och Norge har drygt 1,000. Notera att andelen kraftigt överviktiga i Norge är högre (24.7%) än vad den är i Sverige (22%). Man tycker ju att det skulle börja ringa en liten klocka här, men logik är inte ditt starkaste kort.
https://wisevoter.com/country-rankings/obesity-rates-by-country/

Citat:
Results
The findings of the included studies were consistent in stating the contribution of comorbidities, gender, age, smoking status, obesity, acute kidney injury, and D-dimer as a risk factor to increase the requirement for advanced medical care. The analysis results showed that the pooled prevalence of mortality among hospitalized patients with COVID-19 was 17.62% (95% CI 14.26–21.57%, 42 studies and 423,117 patients). Older age has shown increased risk of mortality due to coronavirus and the pooled odds ratio (pOR) and hazard ratio (pHR) were 2.61 (95% CI 1.75–3.47) and 1.31 (95% CI 1.11–1.51), respectively. A significant association were found between COVID-19 mortality and male (pOR = 1.45; 95% CI 1.41–1.51; pHR = 1.24; 95% CI 1.07–1.41), and current smoker (pOR = 1.42; 95% CI 1.01–1.83). Furthermore, risk of mortality among hospitalized COVID-19 patients is highly influenced by patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD), Cardiovascular Disease (CVD), diabetes, hypertension, obese, cancer, acute kidney injury and increase D-dimer.

https://bmcinfectdis.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12879-021-06536-3#Tab3

Ditt problem är att du inte klarar att se pragmatiskt på saken, utan stirrar dig naivt blint på EN av dessa faktorer och inbillar dig att det är DEN som är styrande för antalet döda. Det är som vanligt när ointelligenta antivaxxar-patrask skall försöka tänka - det går inte så bra.

Vad vi med normalintelligens för länge sedan insett är att det inte finns någon fast regel för VEM som kommer att dö i COVID, och i synnerhet inte baserat på personens BMI eller kost. Däremot ökar risken för allvarlig sjukdom och död ganska dramatiskt om man råkar ha FLERA av dessa riskfaktorer. Vilket för mig in på den genomsnittliga Japanen; Japan har en av världens äldsta befolkningar och 33% av alla män röker. 13.5% av befolkningen lider av diabetes. OM din hypotes gällande genomsnittlig BMI är korrekt skulle det omvända gälla - länder med en relativt äldre befolkning och högt BMI skulle ha ett högre antal döda. Men så är inte fallet och vi kan därför utesluta BMI som en styrande faktor. Du har fel, helt enkelt. Men det fattar inte du för du stirrar dig blind på något som ger stöd för vad du tror och hoppas. Åsikter räknas dock inte.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10325129/

Man behöver inte heller leta länge för att hitta andra referenser till ålder som den absolut största riskfaktorn. Återigen, om din hypotes hade gnuttan av substans skulle länder med en hög andel äldre personer och högt BMI ha ett högt antal döda, men det visar statistik att så inte är fallet.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-who-is-at-risk/art-20483301#:~:text=The%20risk%20of%20developing%20da ngerous,systems%2C%20obesity%2C%20or%20diabete s.

Precis som jag påpekat är det troligen en kombination av en mängd faktorer som spelar in, och inte en enskild. Jag har också nämnt flera gånger att en bra hälsostatus alltid är att föredra vid en infektion, men det är tyvärr INTE någon styrande faktor som garanterar att du inte dör i COVID.

Min egen gissning är att andelen svårt sjuka och döda först och främst beror på:
1. Nivån av sociala restriktioner (social distansering)
2. Kultur och sociala strukturer med avsikt på äldre och äldreboende (bor äldre själv, på hem eller med stora familjer)
3. Befolkningens vilja att följa restriktionerna
4. Dominerande virusvariant som drabbade landet 2020-21
5. Användning av munskydd

Till detta kan du dessutom lägga de medicinska riskfaktorer som identifierats och som jag listat och refererat till ovan:
1. Ålder
2. Kön
3. Rökning
4. Underliggande sjukdomar

Att konsekvent sitta som en papegoja och ljuga, snacka skit och rapa upp floskler om att COVID är ofarligt om man inte är tjock är tramsigt och inget som hör hemma i ett vetenskapligt forum - det finns massor av hälsosamma personer som blivit allvarligt sjuka och till och med avlidit av COVID, medans du verkar fått för dig att en 83-årig rökande man med diabetes och högt blodtryck är från risk bara han ätit sushi och sjögräs till lunch.

Vad som i själva verket påverkar andelen döda är först och främst andelen smittade och volymen på den den initiala infektionen, något som man i samtliga länder med förhållandevis låg andel döda reglerat med exakt de metoder som du menar är "nazism" och "fascism".

Herregud...

Citat:

Många av riskfaktorerna som listas här är dessutom följdsjukdomar som ofta orsakas av långvarig fetma.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-who-is-at-risk/art-20483301
Men det kanske också räknas som en åsikt?
Fetma är en riskfaktor som ofta orsakas av diabetes. Du kände inte till det? Heller. Du skulle inte hoppat av skolan.

Citat:
Här är en enkel och förhoppningsvis för dig begriplig text som beskriver sambandet mellan fetma och följdsjukdomar som enligt ovan ökar risken för allvarlig sjukdom eller död i Covid.

”Övervikt och fetma innebär en ökad risk att drabbas av ohälsa och är en av de främsta orsakerna till sjukdomsbördan och förtida död i Sverige. Övervikt är ett tillstånd som kan öka risken att utveckla fetma. Fetma, eller obesitas, är en kronisk sjukdom som ofta kräver långsiktig behandling och uppföljning. Övervikt och fetma ökar risken för typ 2-diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdom, men även social stigmatisering och dess konsekvenser.”

Inte ens kontroversiellt, jag har forfarande inte förstått vad som är så provocerande med att uppge fetma och dess följdsjukdomar som en av de största riskfaktorerna för död i Covid.
Det var VÄLDIGT vad svårt ni har med läsförståelsen.Det är ingen som påstår att fetma inte är en riskfaktor för att avlida i COVID, vad som hävdas är att om man inte är fet så avlider man INTE i COVID. Det är fel. Det är ett antivaxxar-patrask-påhitt för att slippa erkänna att lockdowns, stängda skolor, social distansering och vaccinering fungerar utmärkt för att kontrollera andelen döda och istället hävda att den typen av restriktioner är "nazism" och "fascism" och att om man är hälsosam så är man utan risk. Den typen av skitprat kan vi dock förpassa till papperskorgen tillsammans med all skit som fett-sune hasplat ur sig den senaste tiden.

Det som verkligen hjälper att hålla nere andelen döda och svårt sjuka är en samlad åtgärd på nationellt plan där befolkningen tar ansvar för sina medmänniskor och visar respekt snarare än att som fett-sune springa runt och argumentera för rätten att få hosta folk i ansiktet på bussen med hänvisning till att de skulle skött sin hälsa bättre. Många åtgärder som var och en bidrar med en liten del. Marginal gains. Det är inte EN av dessa som är den enda orsaken till låg andel döda.

Det finns fler exempel på länder där man är bland de 10 fetaste befiolkningarna men ÄNDÅ har mycket lägre andel döda än t.ex. Sverige. Om fett-sunes hypotes var korrekt skulle de länderna ha högre andel döda. Han har fel, som vanligt, och det förstår alla med någorlunda intelligens och logik.

Citat:
Angående av ditt påstående om underviktigas överdödlighet, vad tror du BMI är för patienter med långvarig cancer sjukdom? Kan det finnas samband tror du?
Ja, gissa det du. Det här är ingen sökmotor. Pajas.

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2024-01-09 kl. 23:21.
Citera
2024-01-09, 23:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej att det de gick bra för japanerna är för att de helt enkelt inte går runt med hängmage (minus sumobrottarna) och är metabolt hälsosamma. De har haft samma virus där och det har farit runt i hela landet precis som i övriga världen. Men det biter inte på japanerna pga deras goda grundhälsa.
De ÄR inte metabolt hälsosamma i Japan. DU VILL verkligen inte förstå.

Spanien är det land som har den hälsosammaste befolkningen. Hur gick det där under pandemin?
Italien har en hälsosammare befolkning än Japan. Hur gick det där under pandemin?

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/healthiest-countries

Kan det vara flera orsaker som spelar in? Nej, du har problem med att förstå att din logik inte går ihop? Eller är det Bill Gates som styr statistiken? Det kanske är "nazism" och "fascism"...?

Man tycker ju att slanten borde trilla ned någon gång, men det verkar svårare än jag trodde att få upp er på en femårings intelligens- och fattningsförmåga.

Herregud, hur dum får man vara egentligen...
Citera
2024-01-10, 06:29
Medlem
donald12s avatar
En kompis fick operera blindtarm akut efter injektionen så intressant se det listat som ökad risk .Dock vuxen person o inte barn....

"The Moderna and Pfizer-BioNTech vaccines in children aged 12 and up were linked to increased risks of severe allergic shock, lymphadenopathy, and heart inflammation, according to the paper. Researchers included people as old as 19.

In subanalyses, increased risks of acute appendicitis, epilepsy, and convulsions were also detected."

https://www.ntd.com/covid-19-vaccines-linked-to-increased-risk-of-swollen-lymph-nodes-in-children-study_963434.html
Citera
2024-01-10, 06:35
Medlem
donald12s avatar
Citat:

Spanien är det land som har den hälsosammaste befolkningen. Hur gick det där under pandemin?
Italien har en hälsosammare befolkning än Japan. Hur gick det där under pandemin?

Kan det vara flera orsaker som spelar in? Nej, du har problem med att förstå att din logik inte går ihop? Eller är det Bill Gates som styr statistiken? Det kanske är "nazism" och "fascism"...?

Man tycker ju att slanten borde trilla ned någon gång, men det verkar svårare än jag trodde att få upp er på en femårings intelligens- och fattningsförmåga.

Finns fler fetton i Spanien o Italien än i Japan. Sen äter japaner mer fermenterad mat som natto tex som kan ha betydelse för covid.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate
Citera
2024-01-10, 06:53
Medlem
Citat:
Du har ju också läsförståelse som en blomkruka. Du är ju så makalöst trög att man storknar. Inte ens när man i klartext refererar till en studie klarar du av att tolka saken korrekt. Du tror istället att det är en ÅSIKT, och dessutom tror du att det är MIN åsikt. Du skulle inte hoppat av skolan i tredje klass, kan jag säga, det får du lida för nu som tonåring. JAG TAR DET IGEN. Den här gången föreslår jag att du LÄSER:

Fetma är en riskfaktor som ofta orsakas av diabetes. Du kände inte till det? Heller. Du skulle inte hoppat av skolan.

Det var VÄLDIGT vad svårt ni har med läsförståelsen.Det är ingen som påstår att fetma inte är en riskfaktor för att avlida i COVID, vad som hävdas är att om man inte är fet så avlider man INTE i COVID. Det är fel. Det är ett antivaxxar-patrask-påhitt för att slippa erkänna att lockdowns, stängda skolor, social distansering och vaccinering fungerar utmärkt för att kontrollera andelen döda och istället hävda att den typen av restriktioner är "nazism" och "fascism" och att om man är hälsosam så är man utan risk. Den typen av skitprat kan vi dock förpassa till papperskorgen tillsammans med all skit som fett-sune hasplat ur sig den senaste tiden.

Det som verkligen hjälper att hålla nere andelen döda och svårt sjuka är en samlad åtgärd på nationellt plan där befolkningen tar ansvar för sina medmänniskor och visar respekt snarare än att som fett-sune springa runt och argumentera för rätten att få hosta folk i ansiktet på bussen med hänvisning till att de skulle skött sin hälsa bättre. Många åtgärder som var och en bidrar med en liten del. Marginal gains. Det är inte EN av dessa som är den enda orsaken till låg andel döda.

Det finns fler exempel på länder där man är bland de 10 fetaste befiolkningarna men ÄNDÅ har mycket lägre andel döda än t.ex. Sverige. Om fett-sunes hypotes var korrekt skulle de länderna ha högre andel döda. Han har fel, som vanligt, och det förstår alla med någorlunda intelligens och logik.

Ja, gissa det du. Det här är ingen sökmotor. Pajas.

Herregud...

Du gillar att dra slutsatser om vad jag anser trots jag aldrig skrivit så själv.
När påstod jag att man inte kan avlida i covid om man inte är fet?
Givetvis kan man det, är man över 90 år, underviktig och multisjuk rökare så ligger man i topp när det gäller riskfaktorer. Detta trots att man inte lider av sjukdomen fetma.

Det jag skriver är att hälsostatus påverkar riskfaktorerna.
Ta exemplet med Spanien du av någon anledning tjatar om.

Spanien ligger i topp i hälsorankningen, i din länk du tidigare hänvisat till ligger även Japan och Sverige högt.

Så om vi då leker med hypotesen att vikt skulle ha en påverkan och ser hur länderna ser ut i jämförelse
Då kan vi se att Japan har 4,3 i obesity rate, på sjunde plats i världen.
Spanien har 23,8 i obesity rate och ligger på en föga smickrande plats 131 i världen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate

Du påtalar också gång på gång att rökning och diabetes är stora riskfaktorer.
Det är också i linje med vad jag påstår dvs livsstilssjukdomar som fetma, lungor påverkade av rökning och diabetes orsakad av dålig kost är stora riskfaktorer och om man skall minska sina risker så borde man ändra sina livsvanor.
Detta medför inte bara att man reducerar (inte eliminerar) risken att bli allvarligt sjuk i covid, man minskar även riskerna för en rad olika sjukdomar.

När det gäller vilka åtgärder samhället vidtar måste man se på konsekvenserna av dessa.
Ta ökningen allvarliga infektioner och dödsfallen i dessa vi sett i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/myndigheten-larmar-infektionerna-skenar/

Citat från artikeln
”– Det är mycket som tyder på det. På grund av pandemin så har vi inte exponerats för lika mycket bakterieämnen, det gäller både streptokocker och andra bakterier och virus. Immuniteten har blivit sämre och det är färre som får de lindrigare infektionerna som bygger upp immuniteten.
En försämrad immunitet ökar i sin tur risken för fler fall av streptokocker och därmed även risken för att en del av dessa är invasiva, menar Magnus Gisslén.”
Citera
2024-01-10, 07:04
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
En kompis fick operera blindtarm akut efter injektionen så intressant se det listat som ökad risk .Dock vuxen person o inte barn....

"The Moderna and Pfizer-BioNTech vaccines in children aged 12 and up were linked to increased risks of severe allergic shock, lymphadenopathy, and heart inflammation, according to the paper. Researchers included people as old as 19.

In subanalyses, increased risks of acute appendicitis, epilepsy, and convulsions were also detected."

https://www.ntd.com/covid-19-vaccines-linked-to-increased-risk-of-swollen-lymph-nodes-in-children-study_963434.html

Det är vad vetenskapen visar också.. att nanopartiklar är så små att dom tar sig in där dom inte ska vara , bakom skyddsbarriärer i hjärnan (epilepsi), i hjärtat (inflammation) och i testiklar/livmödrar (inferilitet).

Därför var det en dum ide att injicera nano pga rädslan för ett virus, som inte är så farligt som nano är.
Citera
2024-01-10, 08:44
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det finns inga vacciner som "långtidstestas innan de godkänns". Du hittar på. Längden på det kliniska försöket har ingen betydelse och det finns inga regulatoriska krav på att ett kliniskt försök skall pågå en viss tid. Jag förstår att du är okunnig och 'antar' att det är så det fungerar, men nu har du hört det från expertisen - det finns inga tidsramar för kliniska försök eller tester av medicinska produkter.

Sicket skitprat. Nej, inga kliniska försök är annorlunda i det avseendet. Man tummar inte på någonting. Det kliniska försöket är i själva verket från början designat för att ligga till grund för ett fullt godkännande. Återigen, jag förstår att kunskapsläget är dåligt på din sida, och därför är min rekommendation att du slutar sitta och sprida lögner och skitprat på Internet i still med det citerade ovan. Det är ingen som "tummar" på någon testning. Du får inte ens ansöka om CMA eller EUA om du inte från början visar att det är sannolikt att du kan få fullt godkännande inom ett år - ett EUA eller ett CMA gäller bara ett år. Det kan förlängas om oväntade förseningar sker, men avsikten skall alltid vara att erhålla fullt godkännande inom 12 månader efter CMA eller EUA.

Det gjorde jag, men du är så förbenat ointelligent att du inte ens inser när du sitter och pratar skit och jag infogar ett citat. Det har jag gjort igen nedan. LÄS! Pajas.

Antivaxxar-patrask, sade jag, inte "vaccin-motståndare". Och här har du citatet där du sitter och sprider skitprat och intivaccin-propaganda. Pajas.

Och här kommer mer lögner och antivaxxar-skitprat:

Nej, du gör nog bäst i att hålla ditt fula antivaxxar-patrasktryne borta från den här debatten, alternativt intar en betydligt ödmjukare inställning till oss med kunskap på området.

Jag får tillägga att en av de främsta anledningarna till att man lyckades snabba upp processen var att man exekverade många processer parallellt snarare än sekventiellt (som sker i vanliga fall). Man meddelar avsikten att ansöka om CMA eller EUA redan långt innan ansökan lämnas in, för att parterna på bästa sätt skall kunna planera och ordna resurser för att kunna hantera analys och dokumentation så snabbt som möjligt. Den avsikten kommunicerar man sex-sju månader tidigare i enlighet med artikel 14a av EU lag 726/2004. Jag länkar in den här så slipper du sitta och bete dig som en fåntratt och bevisa din ointelligens helt öppet. Pajas.
https://health.ec.europa.eu/system/files/2016-11/reg_2004_726_en_0.pdf

Herregud...

Men lilla vännen då vad härjar

Här kan du läsa vad WHO själva säger om betydelsen EUL (Emergency list approval). Hela iden om EUL är att få ut ett nytt läkemedel så fort det går i händelse av kris vilket medför att det inte hinner genomgå samma procedurer som vanligt.
https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/q-a-for-guidelines-on-emergency-use-listing-procedure

"The EUL is a special procedure for unlicensed vaccines, medicines and in vitro diagnostics in the event of a public health emergency when the community/public health authorities may be willing to tolerate less certainty about the efficacy and safety of products, given the morbidity and/or mortality of the disease and the lack or paucity of treatment, diagnosis/detection or prevention options.

Här kan du lilla vännen läsa vad FDA skriver emergency Use Authorization.
https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/understanding-regulatory-terminology-potential-preventative-and-therapeutic-drugs-covid-19

"Under an EUA, the FDA authorizes uses of medical products based on a reasonable belief that the product may be effective based on the best evidence available at the time, without waiting for all the information that would be needed for an FDA approval"

I klartext vaccinen hade INTE genomgått samma testning som normalt då dom såklart hade fått ett vanligt godkännande.
Detta har inget med vaccin-motstånd eller eventuella biverkningar att göra utan bara det faktum att så var det.
Sen gick det inte så bra för vissa vaccin kan vi konstatera, Astra slutade vi använda helt pga biverkningar med blodproppar och annat som uppenbarligen inte hade upptäckts när dom fick sitt EUL.
Comirnaty och Spikevax gav en ökad risk bland våra ungdomar att få hjärtmuskelinflammation. Inget som hade upptäckt när vaccinen fick sitt EUL och gjorde att vaccinen bedömdes vara farligare än Covid för den gruppen.

Ps. Kul att du också är Flashbacks största expert på österländsk kultur, fan du kan allt!

Så lilla gubben ta det lugnt nu.

Hope that helps.

Herregud....
Citera
2024-01-10, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Om man har haft covid och är orolig för att bli smittad igen, då covid bryter ned hela kroppen och immunförsvaret. Vad ska man göra då?
Ingen blir ju immun mot covid - tvärtom.
Citera
2024-01-10, 09:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Har du en peer reviewed-studie på varför jag och så många ovaccinerade överlevt och som levt precis som vanligt under pandemin? Det hade varit intressant att se.

Du fast i något som kallas scientism, där vetenskapen missbrukas för att förklara sin egen världsbild.
Citera
2024-01-10, 09:59
Medlem
Klorokin, som bland andra Donald Trump godkände mot covid-19, visar sig nu ha orsakat nästan 17000 personers död. Medicinen användes ett kort tag även i Sverige.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S075333222301853X
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in