2024-01-09, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Har du några belägg för att PCR-testet för covid 19 inte skulle vara meningslöst?

Det är du som påstår att testet är meningslöst och du har inte kunnat belägga något av detta påstående. Hur tror du man lyckats sekvensera alla miljoner prov av SARS-CoV-2 om testet skulle vara meningslöst?
Citera
2024-01-09, 08:15
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Med lite tur får du någon gång i framtiden förmånen att besöka Japan, då kan du lära dig på egen hand istället för att sitta och svamla på Internet om saker du googlat fram. Jag håller tummarna.

Jag tror som sagt att du får återkomma när du besökt Japan. Nattklubbslivet som 0.1% av invånarna i Tokyo besöker någon gång varje år är INTE representativt för Japan som helhet.

Det är som sagt lämpligt att ha en bra hälsostatus - inte minst när det gäller förmågan att kunna bekämpa en infektion. Det är dock inte reglerande som helhet, det visar om inte annat statistik från många andra länder i andra änden på skalan som om den principen de facto VAR styrande skulle ligga i en absoluta toppen av antalet döda per capita. När nu det inte är fallet kan vi således avfärda de tramsiga påståendena, det är något annat som påverkar i högre omfattning, sannolikt en kombination av flera orsaker.

Du sitter säkert kvar i ditt rum hemma hos mamma o skriver skit.

Du har noll koll på Japan o ja, jag har varit i Japan många gånger o man går ut även under veckorna o mer än vad man gör i Sverige.
Citera
2024-01-09, 08:30
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Är det så?
”Vaccinet” blev inte godkänt till en början.

Därefter blev det nödgodkänt!
Nej, inga vacciner har blivit "nödgodkända".

Herregud...[/quote]

Du menar alltså att WHO inte nödgodkände vaccinen först?
https://www.who.int/news/item/31-12-2020-who-issues-its-first-emergency-use-validation-for-a-covid-19-vaccine-and-emphasizes-need- for-equitable-global-access
https://www.who.int/news/item/07-05-2021-who-lists-additional-covid-19-vaccine-for-emergency-use-and-issues-interim-policy-recomme ndations

Eller att ditt kära UK inte gjorde ett så kallat "emergency approval" av Astras vaccin?
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/astrazenecas-covid-19-vaccine-authorised-in-uk.html#

Dvs att dom godkände betydligt tidigare och med betydligt kortare testning en vad som är normalt?

Nej du Anglofilen nu framstår du nästan som en substanslös tramsare.
Varför refererar du bara till statistik från UK föresten?

Undra om trådens andra anglofil Tackadingding fortfarande läser här? isf kan ni väl slå era påsar ihop tänker jag.
Citera
2024-01-09, 09:07
Medlem
Citat:
Med lite tur får du någon gång i framtiden möjlighet att besöka Japan. Notera då hur folk så långt som möjligt undviker kroppskontakt. Man tittar inte ens varandra i ögonen. Föräldrar ger inte sina barn en kram när de ensamma skickas iväg på en 40 minuters kommunal resväg till skolan vid 4 års ålder. Du verkar inte fatta - man rör inte vid varandra i Japan. Nåväl, jag skall inte skola dig i japansk kultur utan förklara för dig att när du väl får tillfälle att åka dit så kommer du inte utgöra normen, utan undantaget. Ingen kommer bli förolämpad för att du bugar (tvärtom).

Just den beröringsfria kulturen anses av många ha bidragit till att man enkelt kunde anpassa sig till de restriktioner som infördes och närmast 100% frivilligt användande av munskydd. Som resultat blev många smittade med endast minimala viruspartiklar med lindriga sjukdomsförlopp som resultat. Principen är likadan i t.ex. Sydkorea - där har man väldigt få pannbiffar som i stil med fett-sune springer runt och demonstrerar för rätten att få hosta folk i ansiktet på bussen samt inbillar sig att COVID är en "snuva" som är ofarlig - där respekterar man istället andra och hjälper till att hålla nere smittnivåerna med väldigt få döda som resultat. Samma sak i Singapore, Vietnam. I Sverige har man t.ex. nästan hälften så många fall per capita jämfört med Vietnam, men nästan SEX gånger så många dödsfall, och detta samtidigt som Svenskar är BETYDLIGT hälsosammare än vietnameser.

Sätt igång hjärncellen och inse att det finns FLERA orsaker till att en nation lyckas bra med pandemihanteringen samtidigt som du själv stirrar dig blind på en enskild orsak..
Jag tror du borde läsa vad jag skrev igen, jag har aldrig påstått att någon Japan blir förolämpad av att man bugar.

Jag har diskuterat smittspridning av covid vilket du inte heller tycks förstå.
Eller har det kommit uppgifter om att hur ofta föräldrar kramar sina barn påverkar spridning av covid?

Ytterligare en sak du missar är att många av analyserna av skillnaden mellan Japan och väst är gjord av folk i usa.
På många sätt är Sverige mer likt Japan än vad usa är. Jag hade inga större problem att trivas i Japan medan jag kan tycka att amerikaner är rätt påfrestande inte minst i grupp.
Förövrigt skulle jag tro att min far var döende om han gav mig en kram det skulle möjligen vara första gången.

Du hoppade förstås över min länk, den passar ju inte in i ditt narrativ så det förstår jag.
Inte intellektuellt hederligt men inte förvånande.

Vet fortfarande inte vad din poäng är. Anser du att det är lika lätt att begränsa en pandemi i en mångmiljonstad som Tokyo som i Flen eller Säffle?

Jag har aldrig påstått att en faktor påverkar utfallet in pandemin.

Min poäng är, vilket är styrkt av vetenskapen att det man som individ kan göra för att kraftigt minska riskerna är att motionera, äta hälsosamt samt vara utomhus.

Samma åtgärder minskar dessutom riskerna för andra sjukdomar.
Livskvaliteten när man lider av fetma är dessutom lägre.

Att av principskäl spela ned betydelsen av en hälsosam livsstil hjälper ingen och är ett av moderna västvärldens största misstag.
Lyckligtvis är inte Sverige på något sätt sämst men även här borde en uppryckning ske.
Citera
2024-01-09, 09:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Du menar alltså att WHO inte nödgodkände vaccinen först?
WHO har inte nödgodkänt några vacciner. Bra att du bekräftar det genom att infoga en länk där det klart framgår att ingen har nödgodkänt någonting.

https://www.who.int/news/item/31-12-2020-who-issues-its-first-emergency-use-validation-for-a-covid-19-vaccine-and-emphasizes-need- for-equitable-global-access
https://www.who.int/news/item/07-05-2021-who-lists-additional-covid-19-vaccine-for-emergency-use-and-issues-interim-policy-recomme ndations

Citat:

Vaccinerna erhåller "Tillstånd för nödanvändning" (Emergency Use Authorization) via FDA i USA. Inte nödgodkännande, utan godkännande för nödanvändning. Förstår lilla antivaxxar-patrasket?

https://www.fda.gov/regulatory-information/search-fda-guidance-documents/emergency-use-authorization-medical-products-and-related-authorities#A2

Vaccinerna erhåller "Villkorligt försöljningstillstånd" (Conditional Marketing Approval) via EMA i nom EU. Inte nödgodkännande, utan villkorat tillstånd att säljas. Förstår lilla antivaxxar-patrasket?

https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory-overview/marketing-authorisation/conditional-marketing-authorisation

Citat:
Eller att ditt kära UK inte gjorde ett så kallat "emergency approval" av Astras vaccin?
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/astrazenecas-covid-19-vaccine-authorised-in-uk.html#

Dvs att dom godkände betydligt tidigare och med betydligt kortare testning en vad som är normalt?
Det finns inga tidsramar som gäller varken kliniska försök eller godkännande av vacciner och man godkänner inte heller i relation till vad som är "normalt". Det s inte heller någonting som heter "emergency approval" inom MHRA som godkänner vacciner i UK. Däremot godkänner man vacciner för emergency USE. Problem med engelskan ställer till det för er, gissar jag - ni skulle inte hoppat av skolan i fjärde klass. Allvarligt talat undrar man var ni okunniga FÅR alla fantasier ifrån. Jag får ta det IGEN:
Citat:
Nej. Du har fel alternativt förstår inte vad det är du diskuterar.

Vad diskussionen gäller är påståenden om att vaccinet inte testats tillräckling länge. Det finns inga sådana regler eller tidsramar som styr i det fallet.

Grundprincipen är att den som ansöker om tillstånd måste inkomma med tillräcklig information för att visa säkerhet, effektivitet etc.

Skillnaderna mellan t.ex. EUA och ett fullt godkännande från FDA är att vid EUA är du skyldig att med tillräckligt hög grad av sannolikhet visa att vaccinet är säkert och effektivt etc., men när du ansöker om fullt godkännande måste du BEVISA att det ÄR säkert och effektivt (inte att det är sannolikt). Om du förstår skillnaden.

Inte i något av fallen ovan finns någon regel som säger att man behöver testa ett läkemedel x år eller y månader. Det är inte så branschen arbetar. Återigen, det här är svårt för en lekman att förstå, men så är det.

Citat:
Nej du Anglofilen nu framstår du nästan som en substanslös tramsare.
Varför refererar du bara till statistik från UK föresten?
Jag är inte direkt förvånad att ett ointelligent antivaxxar-patrask refererar till officiell statistik som "substanslöst trams". Du kan väl kolla statistiken igen och återkomma om du har något av "substans" att tillföra? Om du känner till något annat land som redovisar statistik uppdelat på vaccinationsstatus lika detaljerat som England så får du gärna säga till, jag är intresserad av den.

Herregud...
Citera
2024-01-09, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man borde använda dina inlägg som exempel på ointelligens, dumhet och fakta-resistens för att exemplifiera hur illa den typen av egenskaper fungerar i kombination med social media.

Ett par saker som är viktiga att påpeka:
1. Japan har en beröringsfri kultur
2. Japan har en redan inrotad tradition att bära munskydd, vilket gjorde att när pandemin startade bar ALLA munskydd
3. Japan har en tradition att ventilera i publika miljöer. Man har fönster öppna på bussar, kontor, skolor etc.

Nu blir det lite överkurs för fett-sune, men en viral infektion och dess sjukdomsförlopp varierar beroende på mängden viruspartiklar som man utsätts för vid smittningstillfället. Det betyder att om man på populationsnivå ser till att hålla avstängd, att använda munskydd och att konsekvent ventilera i publika miljöer, så har man skapat en bra förutsättning för att undvika att personer utsätts för höga virusnivåer och därmed minska risken för att svårt sjukdomsförlopp. Och det finns hypoteser som bygger på att det här skedde i Japan under 2020. Folk blev smittade, men smittades i regel med extremt få viruspartiklar och många förblev därmed asymptomatiska.

Fett-sunes ständiga tjat om att man klarar sig bättre från COVID om man är hälsosam, det är naturligtvis en delvis korrekt teori - man är ALLTID bättre rustad för en infektion om man har bra hälsostatus. Men påståendet om att det skulle vara en styrande princip faller platt om man betänker att man i t.ex. Nya Zealand har en betydligt högre antal överviktiga person än många andra länder där man har BETYDLIGT fler dödsfall per capita. Fett-sune har fel som vanligt - han är som ni alla vet fakta-resistent.

Att principen om "överviktig befolkning resulterar i många dödsfall per capita" inte stämmer gör att v istället måste leta en annan huvudsaklig anledning till många dödsfall per capita - och högst troligen en kombination av flera orsaker. Min egen gissning är att andelen svårt sjuka och döda först och främst beror på:
1. Nivån av sociala restriktioner (social distansering)
2. Kultur och sociala strukturer med avsikt på äldre och äldreboende (bor äldre själv, på hem eller med stora familjer)
3. Befolkningens vilja att följa restriktionerna
4. Dominerande virusvariant som drabbade landet 2020-21
5. Användning av munskydd

Att konskevent sitta som en papegoja och rapa upp floskler om att COVID är ofarligt om man inte är tjock är tramsigt och inget som hör hemma i ett vetenskapligt forum - det finns massor av hälsosamma personer som blivit allvarligt sjuka och till och med avlidit av COVID. Visa lite respekt.

Japaner är metabolt hälsosamma och andelen feta är i princip lägst i hela världen och de lever absolut längst. Därför har de klarat covid mycket bra och knappt märkt av det. Självklart har viruset varit där och hälsa på med. Men går man inte runt med hängmage så kan det vara så att man knappt märker av det och därför gör man ingen större grej av det heller.

Det här med att stänga ute virus med hjälp av politiska tvångsmedel fungerar inte på den här typen av virus som exakt alla kommer att träffa på förr eller senare. Det är bara att acceptera att vi inte kan skydda oss mot virus, utan vi måste lära oss att leva med virus. Vad vi då behöver göra är att göra oss mer motståndskraftiga mot virus. Dvs äta bättre mat så vi inte blir så feta och sjuka i onödan. Detta är en enorm kostnad för skattebetalarna att folk är så dåligt insatta i metabol hälsa och hur den belastar sjukvården helt i onödan.

Den frågan borde snarare vara på bordet än kortsiktiga lösningar som experimentella "vacciner" och hysteriskt testande. De allra flesta behövde varken testa sig eller ta dessa "vacciner". Och lockdown hade inte heller behövts.
Citera
2024-01-09, 09:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag

Min poäng är, vilket är styrkt av vetenskapen att det man som individ kan göra för att kraftigt minska riskerna är att motionera, äta hälsosamt samt vara utomhus.
Fetma kan motverkas ganska lätt genom vanliga enkla promenader och att inte äta hela tiden. Skulle folk börja äta lite mer normalt, dvs som man åt förr max 3 gånger om dagen och på det bara åt naturlig mat så skulle den utbredda fetman minska kraftigt .

Citat:
Samma åtgärder minskar dessutom riskerna för andra sjukdomar.
Livskvaliteten när man lider av fetma är dessutom lägre.
Det skulle bli en enorm avlastning för vården och lägre kostnader för skattebetalarna. Vi kanske behöver införa BMI-pass då fetman är oerhört kostsam för skattebetalarna och så onödig.

Citat:
Att av principskäl spela ned betydelsen av en hälsosam livsstil hjälper ingen och är ett av moderna västvärldens största misstag.
Det är inte så konstigt när det är läkemedelsbolag som styr narrativet och vill att vi ska vara beroende av deras produkter, som inte ens behövs bara man håller lite koll på sin livsstil, kost och hälsa.

Citat:
Lyckligtvis är inte Sverige på något sätt sämst men även här borde en uppryckning ske.
Det värsta är att fetman bara ökat under pandemin, så ingenting är löst överhuvudtaget som borde vara löst.

Men ett BMI-pass hade ju faktiskt inte varit så dumt. Går man runt med hängmage så borde man vara skyldig att med alla medel försöka få bort den, eftersom man riskerar att korka igen vården när det kommer nya snabbspridande virus.
Citera
2024-01-09, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Exakt vad av hysterin runt detta virus har gjort saker och ting bättre? Ni restriktionsvurmare och vaccinpassförespråkare har en hel del att förklara.

Varför utsattes barnen för detta sjuka experiment? Det kommer att få konsekvenser i vuxen ålder.

https://www.forskning.se/2023/01/30/fetma-hos-forskolebarn-okade-under-pandemin/
Citera
2024-01-09, 10:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Japaner är metabolt hälsosamma och andelen feta är i princip lägst i hela världen och de lever absolut längst. Därför har de klarat covid mycket bra och knappt märkt av det. Självklart har viruset varit där och hälsa på med. Men går man inte runt med hängmage så kan det vara så att man knappt märker av det och därför gör man ingen större grej av det heller.

Det här med att stänga ute virus med hjälp av politiska tvångsmedel fungerar inte på den här typen av virus som exakt alla kommer att träffa på förr eller senare. Det är bara att acceptera att vi inte kan skydda oss mot virus, utan vi måste lära oss att leva med virus. Vad vi då behöver göra är att göra oss mer motståndskraftiga mot virus. Dvs äta bättre mat så vi inte blir så feta och sjuka i onödan. Detta är en enorm kostnad för skattebetalarna att folk är så dåligt insatta i metabol hälsa och hur den belastar sjukvården helt i onödan.

Den frågan borde snarare vara på bordet än kortsiktiga lösningar som experimentella "vacciner" och hysteriskt testande. De allra flesta behövde varken testa sig eller ta dessa "vacciner". Och lockdown hade inte heller behövts.
En låg andel överviktiga är inte ensamt orsaken till ett lågt antal döda. Det är inte heller en av de främsta riskfaktorerna (även om det ÄR en riskfaktor).

De största riskfaktorerna enligt den här meta-analysen av 150 studier i ämnet är ålder, kön och rökning - i den ordningen. De studier som analyserats identifierar också lungsjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, hypertension, fetma, cancer, njursjukdomar och förhöjd värden av D-dimer som stora riskfaktorer.

Och NEJ, det finns inga experimentella vacciner till försäljning utanför de kliniska försök som pågår. Du har fel där också.

Den absolut bästa jämförelsen man kan göra för att se hur restriktioner påverkar antalet smittade och döda är att jämföra Sverige och Norge. Där har man i princip exakt samma demografiska, geografiska och medicinska förutsättningar, men i Norge införde man betydligt hårdare restriktioner. Resultatet är att Sverige har drygt 2,500 döda per 1M invånare och Norge har drygt 1,000. Notera att andelen kraftigt överviktiga i Norge är högre (24.7%) än vad den är i Sverige (22%). Man tycker ju att det skulle börja ringa en liten klocka här, men logik är inte ditt starkaste kort.
https://wisevoter.com/country-rankings/obesity-rates-by-country/

Citat:
Results
The findings of the included studies were consistent in stating the contribution of comorbidities, gender, age, smoking status, obesity, acute kidney injury, and D-dimer as a risk factor to increase the requirement for advanced medical care. The analysis results showed that the pooled prevalence of mortality among hospitalized patients with COVID-19 was 17.62% (95% CI 14.26–21.57%, 42 studies and 423,117 patients). Older age has shown increased risk of mortality due to coronavirus and the pooled odds ratio (pOR) and hazard ratio (pHR) were 2.61 (95% CI 1.75–3.47) and 1.31 (95% CI 1.11–1.51), respectively. A significant association were found between COVID-19 mortality and male (pOR = 1.45; 95% CI 1.41–1.51; pHR = 1.24; 95% CI 1.07–1.41), and current smoker (pOR = 1.42; 95% CI 1.01–1.83). Furthermore, risk of mortality among hospitalized COVID-19 patients is highly influenced by patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD), Cardiovascular Disease (CVD), diabetes, hypertension, obese, cancer, acute kidney injury and increase D-dimer.
https://bmcinfectdis.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12879-021-06536-3#Tab3

Ditt problem är att du inte klarar att se pragmatiskt på saken, utan stirrar dig naivt blint på EN av dessa faktorer och inbillar dig att det är DEN som är styrande för antalet döda. Det är som vanligt när ointelligenta antivaxxar-patrask skall försöka tänka - det går inte så bra.

Vad vi med normalintelligens för länge sedan insett är att det inte finns någon fast regel för VEM som kommer att dö i COVID, och i synnerhet inte baserat på personens BMI eller kost. Däremot ökar risken för allvarlig sjukdom och död ganska dramatiskt om man råkar ha FLERA av dessa riskfaktorer. Vilket för mig in på den genomsnittliga Japanen; Japan har en av världens äldsta befolkningar och 33% av alla män röker. 13.5% av befolkningen lider av diabetes. OM din hypotes gällande genomsnittlig BMI är korrekt skulle det omvända gälla - länder med en relativt äldre befolkning och högt BMI skulle ha ett högre antal döda. Men så är inte fallet och vi kan därför utesluta BMI som en styrande faktor. Du har fel, helt enkelt. Men det fattar inte du för du stirrar dig blind på något som ger stöd för vad du tror och hoppas. Åsikter räknas dock inte.

Citat:
Conclusion
Individual characteristic factors, among others, older age > 60 years old and male sex have a greater risk of severity compared to productive age and female sex. Meanwhile, the new finding is that children aged 18 years old have continuous symptoms (old COVID-19) if the child is confirmed positive. In addition, several comorbidities that can increase the severity of COVID-19 patients are COPD, cardiovascular disease, diabetes mellitus, hypertension, chronic kidney failure, cancer and a history of smoking. Recent findings that play a role are patients not vaccinated.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10325129/

Man behöver inte heller leta länge för att hitta andra referenser till ålder som den absolut största riskfaktorn. Återigen, om din hypotes hade gnuttan av substans skulle länder med en hög andel äldre personer och högt BMI ha ett högt antal döda, men det visar statistik att så inte är fallet.

Citat:
The risk of developing dangerous symptoms of COVID-19 may be increased in people who are older. The risk may also be increased in people of any age who have other serious health problems — such as heart or lung conditions, weakened immune systems, obesity, or diabetes. This is similar to what is seen with other respiratory illnesses, such as the flu (influenza).

Each of these factors can increase the risk of severe COVID-19 symptoms. But people who have several of these other health problems are at even higher risk.
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-who-is-at-risk/art-20483301#:~:text=The%20risk%20of%20developing%20da ngerous,systems%2C%20obesity%2C%20or%20diabete s.

Precis som jag påpekat är det troligen en kombination av en mängd faktorer som spelar in, och inte en enskild. Jag har också nämnt flera gånger att en bra hälsostatus alltid är att föredra vid en infektion, men det är tyvärr INTE någon styrande faktor som garanterar att du inte dör i COVID.

Min egen gissning är att andelen svårt sjuka och döda först och främst beror på:
1. Nivån av sociala restriktioner (social distansering)
2. Kultur och sociala strukturer med avsikt på äldre och äldreboende (bor äldre själv, på hem eller med stora familjer)
3. Befolkningens vilja att följa restriktionerna
4. Dominerande virusvariant som drabbade landet 2020-21
5. Användning av munskydd

Till detta kan du dessutom lägga de medicinska riskfaktorer som identifierats och som jag listat och refererat till ovan:
1. Ålder
2. Kön
3. Rökning
4. Underliggande sjukdomar

Att konsekvent sitta som en papegoja och ljuga, snacka skit och rapa upp floskler om att COVID är ofarligt om man inte är tjock är tramsigt och inget som hör hemma i ett vetenskapligt forum - det finns massor av hälsosamma personer som blivit allvarligt sjuka och till och med avlidit av COVID, medans du verkar fått för dig att en 83-årig rökande man med diabetes och högt blodtryck är från risk bara han ätit sushi och sjögräs till lunch.

Vad som i själva verket påverkar andelen döda är först och främst andelen smittade och volymen på den den initiala infektionen, något som man i samtliga länder med förhållandevis låg andel döda reglerat med exakt de metoder som du menar är "nazism" och "fascism".

Herregud...
Citera
2024-01-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Känns skönt att ha en bredare, mer långvarig immunitet från naturlig infektion då. 🙂👍
Jag gjorde ett antikroppstest för några år sedan och hade antikroppar trots att jag inte ens känt av någon "Covid". Nu förlitar jag mig på min T-cellsimmunitet och slipper oroa mig för biverkningar av det s.k. "vaccinet.

Nu har Daily Mail skrivit om det också, och även i denna artikel anses vaccinet vara det som har hjälpt även mot denna variant. Vem vet vilken Covid du hade, men eftersom det var några år sen kan du ha återgått till att vara "Covid-oskuld" nu. ;-)

"The Ohio State researchers found that antibodies from the antibodies from the booster-dosed healthcare workers were more efficient at neutralizing BA.2.86 than they were at neutralizing other omicron variants, including XBB.1.5.

In contrast, the three monovalent vaccines and previous XBB.1.5 infection were barely effective in blocking infection by BA.2.86." https://www.dailymail.co.uk/health/article-12938689/covid-variant-fast-spreading-deadly-vaccine.html

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Exakt vad av hysterin runt detta virus har gjort saker och ting bättre? Ni restriktionsvurmare och vaccinpassförespråkare har en hel del att förklara.

Varför utsattes barnen för detta sjuka experiment? Det kommer att få konsekvenser i vuxen ålder.

https://www.forskning.se/2023/01/30/fetma-hos-forskolebarn-okade-under-pandemin/

Det beror ju på att föräldrarna har överlåtit åt skolan att uppfostra deras barn så att föräldrarna själva kan ägna sig åt "självförverkling". Det är ju inte skolans fel att föräldrarna inte aktiverar sina barn. Skolan har förstås ingen % av ansvaret, medan de feta barnens föräldrar har 100%. Du har sett de här föräldrarna väl? Såna som i bästa fall sitter på lekplatsen och glor in i sina mobiltelefoner medan barnen leker.
Citera
2024-01-09, 12:33
Medlem
47 miljoner med postcovid i USA enligt en studie. Hur många har vi i Sverige? 120.000?

Vaccinet verkar hjälpa:

"By the end of 2022, approximately one out of every seven individuals in the United States had experienced long Covid, suggests a large-scale investigation of long Covid and symptom prevalence by academics at UCL and Dartmouth.

Having had long Covid is associated with anxiety and low mood, as well as an increased likelihood of continued physical mobility problems and challenges with memory, concentration, or understanding, according to the findings published in the journal PLOS ONE.

The risk of anxiety and low mood appeared to be lower for those who have been vaccinated, including for those who have had long Covid."

Verkar återigen som att republikaner är mest drabbade, de som vaccinerar sig minst men röstar på Donald Trump eftersom de har glömt att han var den som förde ut vaccinet i världen:

"They also found that long Covid was more common in women than men, with rates also elevated among white people, middle-aged people, and people with lower incomes or educational attainment, while being most common in West Virginia (18% of the population) and least common in Hawaii (11%)."

https://scitechdaily.com/new-research-over-47-million-people-in-the-united-states-have-had-long-covid/

"Country roads, take me home
To the place I belong
West Virginia, Long Covid country
Take me home, country roads"

Skämt åsido, och John Denver som aldrig besökt West Virginia och skrivit en ännu knasigare låttext (Okie from Muskogee av Haggard är en bättre text) åsido, så är det märkligt att långtidscovid enligt studien både är en klass-, en köns- och en vithetsfråga s a s.
Senast redigerad av Lamento 2024-01-09 kl. 12:36.
Citera
2024-01-09, 13:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Det beror ju på att föräldrarna har överlåtit åt skolan att uppfostra deras barn så att föräldrarna själva kan ägna sig åt "självförverkling". Det är ju inte skolans fel att föräldrarna inte aktiverar sina barn. Skolan har förstås ingen % av ansvaret, medan de feta barnens föräldrar har 100%. Du har sett de här föräldrarna väl? Såna som i bästa fall sitter på lekplatsen och glor in i sina mobiltelefoner medan barnen leker.

Det är inte bara i sverige det hänt. Det är ännu värre i exempelvis USA och det beror inte bara på föräldrarna utan att barnen helt enkelt inte fick ägna sig åt aktiviteter under pandemin och de åt förmodligen ännu mer onyttig mat hemma.

Pandemin har tydliga vinnare och förlorare. Vinnarna är den överklassen/övre medelklassen som kunde jobba på distans och se till barnen fick bra undervisning i hemmet. De smågillade nog restriktionerna i smyg, medan fattiga fick ett helvete och blev mer eller mindre inträngda tillsammans eftersom det inte fanns någon skola öppen att gå till och så blev de såklart ännu mer stress och ännu mer fetma = ännu värre covid.

Nej restriktionerna var inte bra. Det gjorde bara allt värre. Jag hoppas att det kommer att forskas på området så att inte samma ödesdigra misstag begås ännu en gång då det kommer ett nytt virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in