2024-01-09, 20:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Visst är kosten den största bidragande orsaken, men hur tänkte du här?

Tror nog att de flesta håller med om det. Att det inte går att träna sig smal. Titta bara på padelfarsorna med ölkagge. Den försvinner ju knappast för att de spelar padel 5 gånger i veckan.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du kan inte styra vart kroppen bränner fett oavsett.

Ligger man underskott går man ner, däremot svårt att ligga på underskott om man bara äter pizza och chips. Men det är totala energimängden som är intressant, oavsett vad du tror eller inte.
Nej, stämmer inte. 1 kcal protein är inte samma sak som 1 kcal kolhydrat. Du kommer att gå upp mer i vikt om du äter pizza och chips än om du äter kyckling och tonfisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tjocka har en ofördelaktig ämnesomsättning. När dessa äter mindre, går deras ämnesomsättning ner. Det blir väldigt svårt för dessa att minska i vikt.

Jag tror också det.
Citera
2024-01-09, 20:50
Medlem
Citat:
Tjocka har en ofördelaktig ämnesomsättning. När dessa äter mindre, går deras ämnesomsättning ner. Det blir väldigt svårt för dessa att minska i vikt.

Ämnesomsättning är mer eller mindre en myt. Det handlar om obefintlig mättnadskänsla hos feta människor. De har blivit matade konstant med mat, skräpmat, chips, läsk, sedan barndomen och därför förlorat sin naturliga mättnadskänsla
Citera
2024-01-09, 20:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är därför man inte ska gå för hårt ut som överviktig om man vill ha en permanent viktnedgång utan att få bakslag.

Bästa sättet är att lägga sig på omkring 1500 kcal som riktmärke under en period och tillämpa minst 16 timmar fasta per dygn. Och framförallt lägga om kosten till mer naturlig mat.

Att folk har svårt för att gå ner i vikt beror inte på ämnesomsättningen, utan snarare att de inte lärt sig om hur våra hormoner fungerar och varför de är tjocka från första början. Det är ingen naturlag att man ska gå runt att vara tjock, utan det beror i de allra flesta fall på felaktig kost.
Citera
2024-01-09, 20:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Ämnesomsättning är mer eller mindre en myt. Det handlar om obefintlig mättnadskänsla hos feta människor. De har blivit matade konstant med mat, skräpmat, chips, läsk, sedan barndomen och därför förlorat sin naturliga mättnadskänsla

Processad mat är designad för att överätas. Det är problemet.
Citera
2024-01-09, 20:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Jag tror du missat en del av ekvationen.

Föreställ dig att jag äter 2400 kalorier om dagen för att kunna behålla min nuvarande vikt.

Jag väljer att motionera bort 500 kalorier om dagen men äter fortfarande samma.

Alltså går jag ned i vikt. Tro mig jag har sysslat med att räkna kalorier med matdagbok och träningslogg och allting. Funkar utmärkt. Men ju mer du går ned desto mer får du antingen träna eller banta för att kurvan ska följa samma mönster.
Det beror ju på huruvida din metabolism inte saktar ner på grund av minskat kaloriintag, och detta är beroende av hormonbalansen i kroppen.
Citera
2024-01-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud
Skrattade fan högt direkt när jag läste "en hord tjockisar"!
Citera
2024-01-09, 20:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det går inte. Om du har högre energiförbrukning än energiintag så kommer du att behöva ta av dina reserver (fett och muskler), annars trotsar du fysikens grundläggande lagar och har skapat en slags evighetsmaskin.
Naturligtvis inte. Energiintag är inte detsamma som förbrukning av den energin. Cellulosa är en kolhydrat som innehåller 4 kcal/g, men det spelar ingen roll hur mycket du äter av det, du kommer aldrig gå upp i vikt.
Citera
2024-01-09, 21:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Klart alla går ner i vikt om de inte äter alls. Men man måste ju äta. Ofta har överviktiga problem med i blodsockret, insulin, kortisol och annat. Man förbränner sämre helt enkelt och har ett väldigt lågt kaloribehov som inte funkar att hålla sig till i vardagen. Man behöver ju äta för att kunna tänka, jobba, hålla humöret och sova gott. Ofta blir det lättare då att gå ner i vikt när de får ordning på hormonerna. Jag rekommenderar inositol och kolin. Rasade i vikt när jag började ta det så uppenbarligen var det där skon klämde för mig. Kunde börja äta mer kalorier eftersom förbränningen (?) blev bättre.
Ja, till slut måste ju alla äta för att inte svält ihjäl. Men man kan faktiskt fasta under en väldigt lång period om man har tillräckligt med fettreserver och tar kosttillskott. Att fasta - både periodiskt och under längre tid - är ett utmärkt sätt för kroppen att få sänka insulinnivåer och blodsockernivåer för att låta kroppen återhämta sig. För den som har typ2-diabetes är fasta också ett bra verktyg för till och med bli botad från sjukdomen.
Citera
2024-01-09, 21:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Kort sagt det är skitsnack.
Kan jag så kan dom.
Däremot blev jag inte smalare av att springa och träna utan helt enkelt av att fasta i kombination. Min kropp börjar inte bränna fett för än all mat typ tar slut. Äter jag middag kvällen innan så orkar man springa en mil på den energin dagen efter innan kroppen ens börjar bränna fett. Men det tog tid att vänja kroppen vid att springa långt utan att äta. Tillslut är det som vad som helst man gör. Men innan jag började fasta så var det i stort sätt omöjligt att tappa nån slags vikt. Många överviktiga tror dom dör om dom inte äter. Sen mår man ju inte ens bra av att gå ner i vikt. Jag själv blir deppig och sexlust en försvinner en del. Men vill ju inte se ut som en jäkla heffaklump heller så. Mitt tips är att fasta när du är ledig och ändå inte ska göra något. Förhoppningsvis blir hjärtat lite gladare av att inte bada i fett.
Helt rätt. Enda sättet att förlora vikt är att fasta, för det är då insulinnivåerna sjunker vilket möjliggör att fettreserverna kan användas som energi. Äter man hela tiden, även om det endast är lite kalorier, så ger man aldrig kroppen möjlighet att använda fettet.
Citera
2024-01-09, 21:10
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är exakt det här tänket som gör att överviktiga och feta aldrig går ner i vikt för att det lyssnar på personer som dig. Detta är helt fel och en återvändsgränd för den som vill få bort sitt magfett. Överviktiga och feta behöver fasta. Det handlar om hormoner och insulin, inte om kalorier.

Det är när du inte äter som kroppen ställer om till fettförbränning. Om man äter hela tiden och ofta så kommer du aldrig att kunna komma åt magfettet.
Ska komma från nån som gör skillnad på energi och energi.

Ok så om en persons kaloribalans ligger på 3000kcal och den personen äter säg var 3e timme under dagen och kommer upp till 2000kcal... Varifrån tror du att kroppen ska ta resten för att överleva? Från luften eller trolla fram energi ur tomma intet?

Nej, personer som vill gå ner i vikt oavsett om de är sprängfeta, överviktiga, knubbiga eller vilken nivå det än handlar om kan gå ner i vikt genom att vara i kontinuerlig energiunderskott, sen får de äta hur ofta de vill.
Senast redigerad av C0w 2024-01-09 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in