2024-01-09, 20:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Folk med problem med ämnesomsättning går ofta upp i vikt, å andra sidan kan man ändå säga att dom äter mer än vad dom behöver…

Det är en myt att kroppen kan skapa energi ur tomma intet. Det går emot fysiken.

Det har inte bara med det att göra. Många äter helt enkelt fel mat för ofta och då blir man förr eller senare fet. Det finns bara en enkel lösning på det problemet. Göra precis tvärtom.
Citera
2024-01-09, 20:14
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Grejen är att om man äter nyttig och naturlig mat så blir det svårare att överäta och äta för mycket. Det är den processade maten som är problemet som gör att folk äter långt över vad de borde kalorimässigt.

Och äter man rätt så spelar kalorier ut sin roll i längden eftersom man får en självreglerande kropp som får i sig all näring den begär.

Ligger nog nåt i det. Samtidigt tror jag fan själv att jag skulle kunna överäta på oxfile och egenodlad potatis och abborre jag dragit upp ur sjön. Satan va gott.

Men för att utgå från TS, så nej, det är omöjligt att gå upp i vikt om du får i dig mindre energi än du gör av med, det enda skulle väl (fast detta har jag ingen aning om hur det fungerar) om du lider av någon ovanlig sjukdom, eller nåt så det bildas var eller nåt som ackumileras i kroppen...

Kalorier är ju faktiskt ett rent mått på energi.
Citera
2024-01-09, 20:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Fel
Motionera gärna mer
Men ät mindre
Annars hjälper det inte
Du måste om programmera hjärnan och lära om ditt matintag

Här har vi ju problemet. Många som diskuterar det psykologiserar problemet, och blandar därmed bort korten. Det är ett obestridligt faktum att du kommer gå ner om du äter lika mycket som du gör idag, men börjar motionera. Men många verkar betrakta det som en naturlag att man kommer bli hungrig och äta mer om man motionerar. Det är det förstås inte, och även om just DU funkar så, så har det inte med saken att göra. Sakfrågan är om det leder till viktnedgång, inte om du orkar hålla i.

Ett tag sprang jag över milen varje dag, och är väldigt snålt, mest kött och grönsaker. Efter löpningen på kvällen kostade jag på mig en banan och somnade gott. Jag gick ner massor, men många människor idag resonerar som om det inte GÅR att göra så.
Citera
2024-01-09, 20:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Ligger nog nåt i det. Samtidigt tror jag fan själv att jag skulle kunna överäta på oxfile och egenodlad potatis och abborre jag dragit upp ur sjön. Satan va gott.

Men för att utgå från TS, så nej, det är omöjligt att gå upp i vikt om du får i dig mindre energi än du gör av med, det enda skulle väl (fast detta har jag ingen aning om hur det fungerar) om du lider av någon ovanlig sjukdom, eller nåt så det bildas var eller nåt som ackumileras i kroppen...

Kalorier är ju faktiskt ett rent mått på energi.

Ja det stämmer. Överviktiga är överviktiga i nästan varenda fall för att de helt enkelt äter fel mat för ofta = mer kalorier. Men man borde egentligen inte fokusera så mycket på kalorier, utan på vad de faktiskt äter för skräp. För det är ju det som gör de så tjocka.
Citera
2024-01-09, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Här har vi ju problemet. Många som diskuterar det psykologiserar problemet, och blandar därmed bort korten. Det är ett obestridligt faktum att du kommer gå ner om du äter lika mycket som du gör idag, men börjar motionera. Men många verkar betrakta det som en naturlag att man kommer bli hungrig och äta mer om man motionerar. Det är det förstås inte, och även om just DU funkar så, så har det inte med saken att göra. Sakfrågan är om det leder till viktnedgång, inte om du orkar hålla i.

Ett tag sprang jag över milen varje dag, och är väldigt snålt, mest kött och grönsaker. Efter löpningen på kvällen kostade jag på mig en banan och somnade gott. Jag gick ner massor, men många människor idag resonerar som om det inte GÅR att göra så.

Vad man ska göra om man vill bli av med sitt magfett så effektivt som möjligt så är det fasta som gäller och att man under en period lägger sig på ett kaloriunderskott och kanske begränsar det dagliga intaget till omkring 1500 kcal och lägger till minst 16 timmar fasta per dygn och promenader på det. Då får man en fin och jämn viktnedgång som ger resultat på en gång. Vill man ha en extra kick kan man rivstarta resan med en en eller två dagars fasta. Det är typ vinst varje gång och fungerar på alla "tjockisar".
Citera
2024-01-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tror det är samma som skyller på grov benstomme.

Haha! Ta för fan inte bort det kortet!!
Citera
2024-01-09, 20:34
Medlem
Citat:
Det är exakt det här tänket som gör att överviktiga och feta aldrig går ner i vikt för att det lyssnar på personer som dig. Detta är helt fel och en återvändsgränd för den som vill få bort sitt magfett. Överviktiga och feta behöver fasta. Det handlar om hormoner och insulin, inte om kalorier.

Det är när du inte äter som kroppen ställer om till fettförbränning. Om man äter hela tiden och ofta så kommer du aldrig att kunna komma åt magfettet.

Du kan inte styra vart kroppen bränner fett oavsett.

Ligger man underskott går man ner, däremot svårt att ligga på underskott om man bara äter pizza och chips. Men det är totala energimängden som är intressant, oavsett vad du tror eller inte.
Citera
2024-01-09, 20:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du kan inte styra vart kroppen bränner fett oavsett.

Ligger man underskott går man ner, däremot svårt att ligga på underskott om man bara äter pizza och chips. Men det är totala energimängden som är intressant, oavsett vad du tror eller inte.

Nej det är det inte eftersom kroppen processar inkommande föda på helt olika sätt. Allt tas nämligen inte emot och en del åker bara ut i toaletten.

Det går inte att räkna ett plus ett på kalorier, utan kroppen är betydligt mer komplex än så.

Man kan absolut komma åt magfettet med hjälp av fasta. Det som brukar anses vara svårast att bli av med. Anledningen till att många har så svårt med det beror på att de är fast i kaloritänkandet.

Man ska inte tänka kalorier, utan man ska tänka hormoner och lära sig om hur de funkar.
Citera
2024-01-09, 20:41
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Nope. Det är kosten det hänger på till största del. Du måste ändra om kosten och lära dig att gå utan mat längre perioder för att bli av med fettet snabbast möjligt. Det är omöjligt att träna sig smal utan att ändra på kostvanorna.

Men visst träning fungerar till viss del, men det primära är kosten om man vill bli smal och om man vill att ens fettförbränning ska kunna fungera optimalt.

Visst är kosten den största bidragande orsaken, men hur tänkte du här?
Citera
2024-01-09, 20:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud
1 kcal protein är inte samma sak som 1 kcal kolhydrat. Äter du bara kolhydrater så går du mer upp i vikt i jämförelse med om du äter proteiner.
Citera
2024-01-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud

Alltså grejen är väl den att folk faktiskt har olika snabb förbränning. Det skulle vara märkligt om alla hade samma. Kolla hur den skiljer sig mellan olika djur och olika människor t.ex.
Man går inte upp om man inte får i sig någon energi, men har man väldigt låg förbränning kanske det inte är så lätt att bara dricka vatten typ. Vissa kan nog svimma före de börjar bränna. Alla kan nog gå ner i vikt, men det är en grav simplifiering att det bara är kalorier in och ut.
Just påståendet att ett kaloriminus kan ge viktuppgång stämmer nog inte dock.
Citera
2024-01-09, 20:44
Medlem
Hegamons avatar
Tjocka har en ofördelaktig ämnesomsättning. När dessa äter mindre, går deras ämnesomsättning ner. Det blir väldigt svårt för dessa att minska i vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in