2024-01-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Fel
Motionera gärna mer
Men ät mindre
Annars hjälper det inte
Du måste om programmera hjärnan och lära om ditt matintag

Jag tror du missat en del av ekvationen.

Föreställ dig att jag äter 2400 kalorier om dagen för att kunna behålla min nuvarande vikt.

Jag väljer att motionera bort 500 kalorier om dagen men äter fortfarande samma.

Alltså går jag ned i vikt. Tro mig jag har sysslat med att räkna kalorier med matdagbok och träningslogg och allting. Funkar utmärkt. Men ju mer du går ned desto mer får du antingen träna eller banta för att kurvan ska följa samma mönster.
Citera
2024-01-09, 19:55
Medlem
Deckard-Cains avatar
Klassiker… kraftig benstomme
Citera
2024-01-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Att gå upp 52 kilo på ett år är nog en ganska stor bedrift. Då måste du ju öka ditt kalorieintag ju mer du ökar i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Räcker väll med 6 månader så har man gått upp 24kg

Inte så svårt att göra det

Tankevurpa, menade i månaden vilket inte är svårt.
Citera
2024-01-09, 19:57
Medlem
Citat:
Jag tror du missat en del av ekvationen.

Föreställ dig att jag äter 2400 kalorier om dagen för att kunna behålla min nuvarande vikt.

Jag väljer att motionera bort 500 kalorier om dagen men äter fortfarande samma.

Alltså går jag ned i vikt. Tro mig jag har sysslat med att räkna kalorier med matdagbok och träningslogg och allting. Funkar utmärkt. Men ju mer du går ned desto mer får du antingen träna eller banta för att kurvan ska följa samma mönster.

Tror inte du kan så mycket om att vara fet och gå ner i vikt
Jag har endast lagt om kosten och på 3 månader gått ner 10 kg
RÖR man på sig går man ner mer men bygger mna samtidigt muskler går man ned mindre då muskler väger mer än fett
Citera
2024-01-09, 20:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart kan du träna bort din övervikt. Ät samma men motionera mera. Så vips är den borta.

Nope. Det är kosten det hänger på till största del. Du måste ändra om kosten och lära dig att gå utan mat längre perioder för att bli av med fettet snabbast möjligt. Det är omöjligt att träna sig smal utan att ändra på kostvanorna.

Men visst träning fungerar till viss del, men det primära är kosten om man vill bli smal och om man vill att ens fettförbränning ska kunna fungera optimalt.
Citera
2024-01-09, 20:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Att prommenera är att träna …

Ja förvisso, men det är ingen hård träning. För fettförbränning är promenader alldeles toppen och det fina är att du fastar under tiden = dubbel effekt.
Citera
2024-01-09, 20:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Men ingen hävdar detta. Man kan däremot bli fet även om man äter relativt nyttigt. Det är detta man menar.

Att röra sig, motion är ännu viktigare.

Motion är viktigt. Men vill man göra sig av med fett är ändring av kostvanorna det som har absolut störst effekt. Och man måste inte träna hårt för att göra sig av med sitt magfläsk.
Citera
2024-01-09, 20:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tanker att det ar viktigt att vara tydlig i en san har trad och du forenklar nagot har. Att trana mer paverkar givetvis ocksa viktuppgang och -nedgang, men inte alls till den grad som de flesta tror, utan det ar en ganska liten faktor. Att fasta pa ratt satt och att halla sin insulinniva i skick gor mer for bade overvikt och halsa an traning.

Precis. Det handlar om hormoner och inte om kalorier. Lär man sig om hormoner och framförallt insulin blir viktnedgången mycket lättare.

Att fasta blivit så nedsnackat är inte så konstigt eftersom det är dåligt för alla som har kommersiella intressen. Det går inte att tjäna pengar på och därför finns det många motståndare till fasta där ute. Men dessa bör ignoreras.
Citera
2024-01-09, 20:06
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Lever du på 3000 kcal diet med chips och läsk vs 3000 kcal oxfilé så kommer du att få helt olika kroppar.

Tror säkert du har rätt, men gör du bara av med 2500 kcal så kommer du ju bli överviktig i vilket fall. Sen är det förmodligen bättre att få i sig 3000kcal råkost och kött än 3000kcal smågodis och chips.
Citera
2024-01-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0.N4M3
Jo men det skulle vara rätt svårt och annorlunda i jämförelse med andra.

Genetik har inverkan, mediciner, sjukdomar etc.

Det är inte svartvitt liksom.

Finns folk som lever hälsosamt och äter därefter men ändå är överviktiga. Finns folk som äter skräp hela tiden men är i form etc.
Så fort jag går ner 2kg så får jag höra att jag har en ätstörning, 70kg på 187cm. Flodhästar på 100kg+ på jobbet verkar kunna beta fritt utan konsekvenser så sensmoralen verkar vara att gulla människor till döds eftersom du är dum i huvudet
Citera
2024-01-09, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tror säkert du har rätt, men gör du bara av med 2500 kcal så kommer du ju bli överviktig i vilket fall. Sen är det förmodligen bättre att få i sig 3000kcal råkost och kött än 3000kcal smågodis och chips.

Grejen är att om man äter nyttig och naturlig mat så blir det svårare att överäta och äta för mycket. Det är den processade maten som är problemet som gör att folk äter långt över vad de borde kalorimässigt.

Och äter man rätt så spelar kalorier ut sin roll i längden eftersom man får en självreglerande kropp som får i sig all näring den begär.
Citera
2024-01-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Klassiker… kraftig benstomme
Ja förnekelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto