2024-01-09, 17:14
Medlem
Pålarns avatar
Enligt energiprincipen går det inte att skapa energi ur tomma intet, fett är kemiskt bunden energi.

Jag är genuint imponerad över de personer som uppnår ett BMI över 30, för det är en rejäl prestation.
Tänk arbetsinsatsen att äta så att man nästan spricker varje dag.
Citera
2024-01-09, 17:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Kan du ge några exempel på sådana mediciner? Jag är genuint nyfiken.

Kortison, olanzapin, skulle jag nog säga är de värsta. Ja, man får mer fett av kortison, de som säger att det är vattenvikt har fel.

Läste någonstans att medelviktuppgången på olanzapin är 30 kilo.
Citera
2024-01-09, 17:15
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
Vilka sjukdomar tillexempel? Du kanske inte är doktor och kan svara på det.

Men jag tänker att vilken sjukdom du än har, om du inte äter så kan du väl omöjligt gå upp i vikt (förstår att det inte är hälsosamt att inte äta) men jag vill dra argumentet till sin spets..alltså hur skapar man kroppsmassa om man äter färre kalorier än vad man bränner alternativt hur kan man gå upp i vikt om man inte äter?

Klart alla går ner i vikt om de inte äter alls. Men man måste ju äta. Ofta har överviktiga problem med i blodsockret, insulin, kortisol och annat. Man förbränner sämre helt enkelt och har ett väldigt lågt kaloribehov som inte funkar att hålla sig till i vardagen. Man behöver ju äta för att kunna tänka, jobba, hålla humöret och sova gott. Ofta blir det lättare då att gå ner i vikt när de får ordning på hormonerna. Jag rekommenderar inositol och kolin. Rasade i vikt när jag började ta det så uppenbarligen var det där skon klämde för mig. Kunde börja äta mer kalorier eftersom förbränningen (?) blev bättre.
Citera
2024-01-09, 17:23
Medlem
scoremaxs avatar
Tjockisar som äter som om dom hade två rövhål har om möjligt ännu fler ursäkter än övriga missbrukare om varför det är helt jävla omöjligt.

Ja, det är svårt att gå ned i vikt.

Men stackars den där lille läkaren som man ser (jag har inga tv kanaler inlagda, så jag vet inte vad det är för program, men det är något med tvärtjocka amerikaner och en liten läkare som måste stå och förklara för dom vad som hänt när dom gått upp hela tiden)

"-Jaaaaag har svält mig som en belsenfånge i 3 måååånader!!"

"-okej, men nu väger du 248 istället för 243"....
Citera
2024-01-09, 17:24
Medlem
BIB3ls avatar
Tjockisar försöker bara skylla ifrån sig. Titta bara på dessa barn som förätit sig på choklad, vilket de förnekar. Det syns ju till och med på deras hud…

https://www.opinionnigeria.com/wp-content/uploads/2017/06/starvation-biafra-children-hunger-2.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Ja, den senaste forskningen visar att kalorier är inte den största variabeln vid viktned/uppgång.
Det är insulinnivåer. En kanelbulle eller en ekologisk köttbit med motsvarande kalorier kommer starta olika svar i kroppen, då främst i insulin.

Att tro att 1000 kalorier från pizza eller 1000 kalorier från grasfed beef påverkar exakt likadant vid viktnedgång är idioti.
Så är det. Olka människor reagerar olika. Den kalorimängd som ger upp- eller nedgång i vikt kan variera rätt mycket.
Citera
2024-01-09, 17:25
Medlem
Pålarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kortison, olanzapin, skulle jag nog säga är de värsta. Ja, man får mer fett av kortison, de som säger att det är vattenvikt har fel.

Kortison ökar din aptit och gör att dina fettdepåer kan skifta till mindre fördelaktiga ställen på kroppen.

Men främst ökar det mängden vätska din kropp håller precis som det kroppsegna kortisolet gör.

Men nej du skapar fortfarande inte energi ur tomma intet.
Citera
2024-01-09, 17:26
Avslutad
Folk med problem med ämnesomsättning går ofta upp i vikt, å andra sidan kan man ändå säga att dom äter mer än vad dom behöver…

Det är en myt att kroppen kan skapa energi ur tomma intet. Det går emot fysiken.
Citera
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Jag har själv gått på olanzapin. Anledningen till att man går upp av olanzapin är för att hungerkänslorna aldrig försvinner, man blir en bottenlös avgrund och äter som en gris. Jag gick upp ett tag, men efter jag började behärska mig gick jag till och med ner i vikt.

Visst kan man få mer fett vid behandling av kortison, men kortisonets största bov vid viktuppgång är visst vätskeansamlingar.

Det du beskriver existerar inte. Och dina anekdoter är rena lögner. Antingen ljuger du för oss eller för dig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Haft en lång diskussion med en hord tjockisar, dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig.

Att dom på grund av hormoner och gener kan skapa massa ur tomma intet och att det inte spelar någon roll hur mycket dom tränar och hur lite dom äter då dom fortfarande är överviktiga.

Är detta möjligt? Isåfall hur? Finns det någon riktigt insatt som kan försvara att man med ett kaloriminus ändå går upp i vikt?!

Tack på förhud

Rent skitsnack från tjockisarna
Citera
2024-01-09, 17:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Ja, den senaste forskningen visar att kalorier är inte den största variabeln vid viktned/uppgång.
Det är insulinnivåer. En kanelbulle eller en ekologisk köttbit med motsvarande kalorier kommer starta olika svar i kroppen, då främst i insulin.

Att tro att 1000 kalorier från pizza eller 1000 kalorier från grasfed beef påverkar exakt likadant vid viktnedgång är idioti.

Det här är 100% korrekt, men fortfarande många som lever i förnekelse. Framförallt fitnessmänniskor. Kalorier är ett värdelöst mått som livsmedelsindustrin använder sig av för legitimera svullandet av skräpmat.

Äter man riktig mat finns det inga behov av att räkna kalorier överhuvudtaget. Äter man bra och riktig mat går det nämligen inte att överäta och kroppen kommer självmant att säga ifrån när det är nog.
Citera
2024-01-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ponera att en sådan människa med dom medicinerna ändå skulle räkna det dom satt i sig, kunna träna och bränna fler? Hade dom fortfarande inte kunnat minska i vikt?
Är du riktigt klar i huvudet?

Vad i din skalle stämmer inte? Det du stoppar in minus det du förbränner. Det är vanlig fysik. Det finns inga genvägar.
Citera
2024-01-09, 17:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pålarn
Enligt energiprincipen går det inte att skapa energi ur tomma intet, fett är kemiskt bunden energi.

Jag är genuint imponerad över de personer som uppnår ett BMI över 30, för det är en rejäl prestation.
Tänk arbetsinsatsen att äta så att man nästan spricker varje dag.

Många feta häller i sig tomma kalorier via exempelvis apelsinjuice, smothies och läsk. Det är som gjort för att få magen att växa. Det är alldeles för lätt att överdosera onödiga kalorier på det sättet som sätter sig direkt på magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in