2024-01-09, 16:35
Medlem
0ld0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Grejen är nog att vissa inte bränner så mycket som de borde av olika anledningar, som mycket väl kan vara medicinska.

Så de tror att de bränner mer än de äter, men uppenbarligen gör de inte det.

Precis, alltså bränner dom inte mer än vad dom äter och ditt svar är rätt intetsägande! Men trevligt med svar
Puss
Citera
2024-01-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Grejen är nog att vissa inte bränner så mycket som de borde av olika anledningar, som mycket väl kan vara medicinska.

Så de tror att de bränner mer än de äter, men uppenbarligen gör de inte det.

Det finns rätt stora skillnader mellan olika friska individer som jag fattat det. Vissa kanske går runt på 2000 kcal medan andra behöver 2400 som utifrån kan se lika ut. Sen finns det väl medicinska anledningar som du säger som kan ställa till det.

Men att sänka energiintaget funkar i princip alltid.
Citera
2024-01-09, 16:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Du kan gå upp i vikt av vatten så de har rätt. Vatten har inga kalorier.
Ja, du kan tillfälligt öka din vikt med vatten men du kan inte öka eller behålla din nyfunna vikt över tid.

Nej det är teoretiskt omöjligt att öka i vikt om man bränner mer kolorier än man äter. Ja, även där så finns det mediciner som gör att man samlar upp vatten i större utsträckning.

Men det kan ju knappast gälla en större grupp som han har pratat med.

Min erfarenhet är att tjocka normalt har bra kunskaper och kan tala om problemen. Det beror ju hur man för samtalet. Känner folk sig angripna försvarar de sig.

Det är dessutom svårt att hålla reda på vad man stoppar i sig.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-01-09 kl. 16:57.
Citera
2024-01-09, 16:53
Medlem
0ld0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det finns rätt stora skillnader mellan olika friska individer som jag fattat det. Vissa kanske går runt på 2000 kcal medan andra behöver 2400 som utifrån kan se lika ut. Sen finns det väl medicinska anledningar som du säger som kan ställa till det.

Men att sänka energiintaget funkar i princip alltid.

Vilka sjukdomar tillexempel? Du kanske inte är doktor och kan svara på det.

Men jag tänker att vilken sjukdom du än har, om du inte äter så kan du väl omöjligt gå upp i vikt (förstår att det inte är hälsosamt att inte äta) men jag vill dra argumentet till sin spets..alltså hur skapar man kroppsmassa om man äter färre kalorier än vad man bränner alternativt hur kan man gå upp i vikt om man inte äter?
Senast redigerad av 0ld0x 2024-01-09 kl. 16:57.
Citera
2024-01-09, 16:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ld0x
... dom hävdar att man visst kan gå upp i vikt även fast man bränner fler kalorier än vad man stoppar i sig....

Det där är förstås inte sant. Tjockisarna vore evolutionärt utdödade.
I princip alla över-och underviktiga personer äter annorlunda och har issues med mat, än folk med ett normalt förhållande till mat som näring och med njutning av vissa saker.
Citera
2024-01-09, 16:55
Medlem
zombie-nations avatar
T ex gör vissa mediciner att kalorierna inte kan användas som energi. De lagras in som fett direkt. Så för att få energi för att kunna röra sig och leva, måste man överäta. Det är inte svårare än så.
Citera
2024-01-09, 17:00
Medlem
0ld0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
T ex gör vissa mediciner att kalorierna inte kan användas som energi. De lagras in som fett direkt. Så för att få energi för att kunna röra sig och leva, måste man överäta. Det är inte svårare än så.

Ponera att en sådan människa med dom medicinerna ändå skulle räkna det dom satt i sig, kunna träna och bränna fler? Hade dom fortfarande inte kunnat minska i vikt?
Citera
2024-01-09, 17:03
Medlem
Nej, det stämmer inte. I slutändan kommer det handla om hur många kalorier du stoppar i dig gentemot hur många kalorier du förbränner. Faktorer som hormoner och genetik kan dock påverka hur mycket energi din kropp gör av med bara för att fungera. Så rent krasst kan två personer äta och träna exakt likadant varav den ena håller vikten och den andra går upp i vikt - deras kroppar förbränner olika mycket i vila.

Dock vill jag poängtera att vi inte pratar om massiva skillnader här. Visst kan dom vara av betydelse, men en frisk individ kan i regel gå ner i vikt om den lägger manken till.
Citera
2024-01-09, 17:08
Medlem
Citat:
Vilka sjukdomar tillexempel? Du kanske inte är doktor och kan svara på det.

Men jag tänker att vilken sjukdom du än har, om du inte äter så kan du väl omöjligt gå upp i vikt (förstår att det inte är hälsosamt att inte äta) men jag vill dra argumentet till sin spets..alltså hur skapar man kroppsmassa om man äter färre kalorier än vad man bränner alternativt hur kan man gå upp i vikt om man inte äter?

Jag kan inte svara på det. Men jag tror på riktigt att vissa (extremt få) kan ha sjukdomar som gör att de extremt lätt går upp mycket. Sen måste man väl äta något antar jag, man kan ju inte leva på luft.
Citera
2024-01-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Nej, det stämmer inte. I slutändan kommer det handla om hur många kalorier du stoppar i dig gentemot hur många kalorier du förbränner. Faktorer som hormoner och genetik kan dock påverka hur mycket energi din kropp gör av med bara för att fungera. Så rent krasst kan två personer äta och träna exakt likadant varav den ena håller vikten och den andra går upp i vikt - deras kroppar förbränner olika mycket i vila.

Dock vill jag poängtera att vi inte pratar om massiva skillnader här. Visst kan dom vara av betydelse, men en frisk individ kan i regel gå ner i vikt om den lägger manken till.

Tjejgissar nu, men det är väl typ detta som gör att många har svårare att behålla vikten med ålder, dvs förändringar i hormoner etc?

Edit: jag snabbgooglade och tydligen är det bland annat förändringar i fett-sammansättning som gör att man har svårare att behålla vikten/gå ner med stigande ålder.
https://nyheter.ki.se/ny-studie-visar-varfor-vi-gar-upp-i-vikt-nar-vi-blir-aldre
Senast redigerad av ryssfemm 2024-01-09 kl. 17:13. Anledning: Tillägg
Citera
2024-01-09, 17:11
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Kan du ge några exempel på sådana mediciner? Jag är genuint nyfiken.
Citera
2024-01-09, 17:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ponera att en sådan människa med dom medicinerna ändå skulle räkna det dom satt i sig, kunna träna och bränna fler? Hade dom fortfarande inte kunnat minska i vikt?

Det är väldigt svårt att använda rörelseenergi när man ligger så lågt på minus. Tänk att det är ungefär som att tvinga en svältande människa att springa. Klart är man tillräckligt motiverad går allt...

Det finns människor som svultit ihjäl som har tagit kortison och vägrat någon form av övervikt, där kroppen fortfarande har vid deras död haft fett på sig.

Då jag haft hypotyreos så vet jag vad den här grava tröttheten känns som. Kroppen stänger ned, sänker tempen och man slutar göra smårörelser som man normalt gör. Kroppen gör allt för att spara. Man skulle kunna sätta en i hörnet så blir man kvar där. När jag tröttnat på att gå upp i vikt så minskade jag mitt ätande till ca 500 kalorier om dagen. Där stannade viktuppgången. Helt sjukt. Det är verkligen som kroppen tar kalorier ur luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in