2024-01-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, den frågan fick han inte märkligt nog. Det framgår inte ens om han någon gång lyckades se eller om det var ett misslyckat försök pga mörker. Sedan är det väl inte helt lätt att se exakt minut på ett armbandsur. Så hade han svarat på det hade det ju inte hjälpt så mycket antagligen.

Men det hade ju varit intressant om han sa en exakt tid och visste att klockan gick rätt.

Han ringer RB för att hjälpa polisen för att ge en sån exakt tid som möjligt för mordet med hans utstämplingstid...

Men hans tittade på klockan när han hör smällen hade han helt glömt...!!

När tar han upp att han tittar på klockan vid skyltfönstret för första gången eg ?
Citera
2024-01-09, 12:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han ringer RB för att hjälpa polisen för att ge en sån exakt tid som möjligt för mordet med hans utstämplingstid...

Men hans tittade på klockan när han hör smällen hade han helt glömt...!!

När tar han upp att han tittar på klockan vid skyltfönstret för första gången eg ?
Ja, tänk att två helt olika situationer kan vara olika
Citera
2024-01-09, 12:34
Medlem
Citat:

Det är intressant att han tar upp så ofta att han tittar på sin klocka men aldrig kommer på att säga vad det stod på klockan...

Men hans utstämplingstid den är så viktig för den tiden binder honom till Sveavägen det gör inte en fiktiv historia om klockan vid skyltfönstret 2mån senare...

Öppna ögonen nu Faderlig
Citera
2024-01-09, 12:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är intressant att han tar upp så ofta att han tittar på sin klocka men aldrig kommer på att säga vad det stod på klockan...

Men hans utstämplingstid den är så viktig för den tiden binder honom till Sveavägen det gör inte en fiktiv historia om klockan vid skyltfönstret 2mån senare...

Öppna ögonen nu Faderlig

Om det stod att mordet skedde 23.21.30 i tidningen, vad tror du att en person som SE som vill vara 5-6 sekunder från mordet skulle ha svarat?

Varför skulle SE ens fått frågan menar du? Mordtiden var redan fastslagen.

Du verkar missa att utstämplingstiden binder SE till stämpelapparaten i hisshallen på Skandia, inte till mordplatsen. Innan SE kommer till mordplatsen förekommer ett samtal på några minuter med HO i receptionen på Skandia.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-01-09 kl. 12:43.
Citera
2024-01-09, 12:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Öppna ögonen nu Faderlig
Han kanske aldrig såg vad det stod. Eller glömde bort det rätt snart efter att ha blivit matade med rätt mycket intressanta och intensiva händelser på kort tid.

Det här är inte intressant för fem öre. Du vill bara att jag öppnar ögonen för att just dina subjektiva tolkningar som är baserade på att SE är gm är korrekta. Det finns inget som tyder på det
Citera
2024-01-09, 12:45
Medlem
Citat:

Sen tror jag kanske det aldrig slagit dig att samtalet med RB har bara betydelse för Engström själv...

Han har ganska bra koll vad klockan är för tillfället när han ska med tunnelbanan det kan såklart slå på ett par minuter ...

Så samtalet till RB är för att få en mer exakt tid om han vet att han gick rakt ut till Sveavägen och inte pratade med väktarna...annars blir den tiden också plus minus 2-3 minuter..

Så han ringer RB och får 23:19 men använder sen aldrig den exakta tiden han fått utan försöker skapa ett missförstånd om den på återigen plus minus 2minuter...

Det har aldrig slagit dig att 23:19 och utan väktarprat ger honom tid att vara NFs Tensonman ?
Citera
2024-01-09, 12:52
Medlem
Citat:
Han kanske aldrig såg vad det stod. Eller glömde bort det rätt snart efter att ha blivit matade med rätt mycket intressanta och intensiva händelser på kort tid.

Det här är inte intressant för fem öre. Du vill bara att jag öppnar ögonen för att just dina subjektiva tolkningar som är baserade på att SE är gm är korrekta. Det finns inget som tyder på det

Du inser nog innerst inne att 23:19 är en jävligt besvärlig tid för Engström som GM...

Annars är du naiv..

23:19 är en tid som Engström ogillar och ger honom alldeles för mkt tid...
Citera
2024-01-09, 14:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Som du säger var det ett långt pass, inte bara för ALG, utan även för AK (halvtid?).

Har svårt att tro att man fick gå ronden två gånger efter varandra, det verkar tufft.

Så om ALG kommer in 16:45 borde det vara AK som går ronden kl. 17:31 (eller tidigare)-19:11 (dörrkontrollerna).

Men AK säger att hon var i receptionen hela tiden. Så då finns det inte så många att välja på utöver ALG.

Kan ALG ha tagit en paus ute efter ronden, och kommit tillbaka in lagom för "Rond 2": 21:03-23:23?

Är det alltså de i disken som återställer de larm som den som går ronden utlöser?

Notabelt är att någon alert person sitter vid skärmen i receptionen och återställer larm under precis den period 23:20-23:23 (möjligen 23:19-23:22, om systemklockan gick fel) som en viss SE ska ha stått intill och pratat i "ett par minuter". Två larm återställs utan dröjsmål. Personen är även tillräckligt noggrann för att återställa ett larm som gick nästan en timme tidigare, vilket kräver uppmärksamhet?

Det kan bero på att SE gick kl. 23:19, varvid individen i disken återgår till sina sysslor.

Eller så var det AK som sysslade med det, medan HO pratade med SE.

Går det att se vem det är som återställer larmen?
Har svårt att tro att man fick gå ronden två gånger efter varandra, det verkar tufft.
Så nu är det vad du tycker som är det som gäller?

Väktarna verkade byta pass inbördes, men att göra upp vem som gick ronden sinsemellan är enligt dig helt uteslutet?

Kanske en väktare hade stukat foten och den andra hade massor av "spring i benen" och de båda kom fram till att den ena tog båda ronderna?

Eftersom henrikofswedens hypotes om att SE kom tillbaka från middagen vid 17.00-tiden får stöd i materialet och det faktum att henrikofsweden inte en enda gång beslagits med att hitta på saker i tråden tror jag att hans hypotes kan vara riktig.

När det gäller dig så konstaterar jag att du hittar på egna och glömmer bort verkliga fakta vartefter det passar ditt narrativ hela tiden i tråden. Allt av det du skriver får väldigt lätt vikt i slutändan på grund av detta.
Citera
2024-01-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

I april berättar han i KvP respektive GT att han kollade klockan i skenet från annonspelaren 20 meter från mordplatsen när han hörde två skott och att den då visade 23.20. Han rusade fram och var framme vid kroppen på fem sekunder. Han studerade dock sitt ur så omsorgsfullt att han missade GM och händelsen helt.

Kvällsposten: https://imgur.com/a/zYMgWC2
GT: https://imgur.com/a/9332ART

SE har verkligen uppgett olika versioner, från förhöret 86-04-25 och i KvP/GT artiklarna

I förhöret springer han inte fram snabbt, han var så fixerad på att hinna fram till sin tunnelbana och titta på klockan att han nästan snubblade över den liggande mannen - och den enda smällen han hörde kunde han inte veta var den kom ifrån (han var 20 meter ifrån!!!)
- som SE-GM varför komma med olika utsagor i närtid? vad skulle det hjälpa han med, ja det kanske hjälpte att bli avfärdad som egocentrisk "stolle", samtidigt ett risktagande att bli närmare synad.
- som SE-vittne så bygger han upp sin story lite här o där för att framstå som superVittnet men det blir svajigt och han tas inte på allvar, han kämpar vidare med media, vänner o familj.

: en gåta som heter duga!

p s, en annan uppgift som SE spred och som återgavs i en Expressenartikel 860905 var:

"...jag bedömer tiden till den första (polis-) bilen till 3,5 minuter, piketbussen anlände ännu 1,5 minuter efter..."

Det är väl fastslaget att efter Gösta Söderströms befälsbil anlände anlände piketen 10 - 20 sekunder därefter, ännu en lögn alltså - han var inte på MP nåt vidare, orsak fortfarande okänd!
Senast redigerad av BummingAround 2024-01-09 kl. 15:56.
Citera
2024-01-09, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du inser nog innerst inne att 23:19 är en jävligt besvärlig tid för Engström som GM...

Annars är du naiv..

Nej det är ingen besvärlig tid uppenbarligen. Eftersom han underdriver tiden mellan utstämpling och insnubblandet i pamemordet.

Hade hans utstämplingstid varit ett problem för honom så hade hade han sagt det verkliga tiden det tar från stämpelklockan till Tunnelgatan, eller en länge, inte en kortare. Och han hade medgett samtalet med väktarna som BÅDA väktarna påstod hade skett.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-09 kl. 16:23.
Citera
2024-01-09, 16:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Annars är du naiv..

Att den är besvärande förutsatt att han är gm är jag helt med på. Det är inte det jag är undrande till. Det är resonemanget att SE tror att han kan "ta kontroll" över denna tid. Den är loggad i systemet och kommer kollas. Polisen kommer inte bara ta SE på orden. Och framförallt inte bara gå på det senaste han sagt. Jag har svårt att se att en vuxen man som besitter den slughet man tillskriver honom i andra delar av gärningsmannateorin kan ha en så naiv och nästan rent av korkad inställning att han tror att det ens finns en chans att man ska kunna göra så.

Särskilt dumt blir det att han flyttar fram den, men inte tillräckligt mycket för att utesluta sig själv som gm. Han säger 23:21 och poängterar hur snabbt det går att ta sig till mordplatsen. Ska han bara säga en påhittad tid till polisen i hopp att de inte ska kolla honom pga den kan han ju lika gärna säga 23:22 från början.
Citera
2024-01-09, 16:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Så nu är det vad du tycker som är det som gäller?

Väktarna verkade byta pass inbördes, men att göra upp vem som gick ronden sinsemellan är enligt dig helt uteslutet?

Kanske en väktare hade stukat foten och den andra hade massor av "spring i benen" och de båda kom fram till att den ena tog båda ronderna?

Eftersom henrikofswedens hypotes om att SE kom tillbaka från middagen vid 17.00-tiden får stöd i materialet och det faktum att henrikofsweden inte en enda gång beslagits med att hitta på saker i tråden tror jag att hans hypotes kan vara riktig.

När det gäller dig så konstaterar jag att du hittar på egna och glömmer bort verkliga fakta vartefter det passar ditt narrativ hela tiden i tråden. Allt av det du skriver får väldigt lätt vikt i slutändan på grund av detta.

Ja, du påstår att jag hittar på saker hela tiden, fastän jag citerar och källhänvisar. Jag förstår att det känns kämpigt för dig.

Springandet med fixerade armar diskuterades ju. Kolla hur SE springer med väskan på bilden jag länkade.

Snart pyser Bohemia-ballongen ur också. Gläd dig medan du kan.

Henrik är en klok man, det är möjligt att han har rätt. Men för egen del tror jag mer på närmare 21-snåret, som nämns av AK.

På flera jobb gör man inte dubbla pass i rad, utan turas om. Det vore intressant att veta hur det var i detta fall.

Om ALG gjorde dubbla ronder kanske hon tog ett break och kom tillbaka in igen, varav minnesfelet.

Krångligt, säger Roerlig. Verkligheten är ibland invecklad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in