2024-01-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Säger man nej visar man tydligt att man inte vill. Vad är problemet? Ska hon hota honom med pistol för att han ska fatta eller?

Var är bevisen att hon gjort det?
Citera
2024-01-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Identiskt fall skedde i Lund med en som pluggade på läkarlinjen, han åkte i fängelse och blev av med läkarutbildningen. Om jag minns rätt sa tjejen inte Nej, men hon tänkte Nej, han trodde det betydde tjat-Ja.
(FB) F.d. studentlivstopp i Lund döms till 2 års fängelse för våldtäkt
Min personliga reflektion är: Vems liv blev mest förstört, hon som fick sex i 10 minuter som hon inte gillade eller han som inte fick bli läkare och 2 års fängelse. Staten som Våldtäktsman.

Så hur många nej är rimligt då innan det ska räknas som våldtäkt? 14? 32? Är det inte filmat eller finns fyra manliga vittnen så hände det inte?
Citera
2024-01-09, 13:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Är ju omöjligt att veta vad som hänt i ett stängt rum, det är ord mot ord. Rent lotteri om man bli dömd eller inte.

Vill man bara knulla så skulle jag rekommendera att man besöker en seriös bordell utomlands. Inte värt att riskera att få hela livet förstört för att nått drinkluder vill vinna på skadeståndslotteriet.

Spela in all aktivitet med telefonen. Verkar räcka med mikrofonen på. Kvinnan jag talade om brukade ofta säga nej nej under akten, varpå jag genast slutade. Sluta inte nästan skrek hon. I bakhuvudet fanns dessa tankar, men då spelade jag aldrig in. Ponera att jag istället till slut vant mig vid att bara fortsätta och hon spelat in - då hade jag fått skaka galler i 3,5 år och fått leva med en våldtäktsdom. Helt sjukt.
Citera
2024-01-09, 13:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Så hur många nej är rimligt då innan det ska räknas som våldtäkt? 14? 32? Är det inte filmat eller finns fyra manliga vittnen så hände det inte?
Oändligt?

Om någon slår ditt barn och du säger sluta men han fortsätter, slutar du säga till efter 14 gånger? Efter 32?

Vad som händer i en persons hjärna kan vi aldrig veta. Därför ska vi inte ha tankelagar.
Citera
2024-01-09, 13:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Som sagt. Jag tycker inte vi ska ha tankelagar. "Jag gav honom min Rolex och har inte fått tillbaka den. Men jag tänkte faktiskt få tillbaka den. Det är alltså stöld".

Du har rätt att tycka vad du vill men vilka lagar vi ska ha en en politisk fråga och OT för detta forum.
Denna tråd handlar om tillämpningen av gällande lagstiftning och man kan inte ”tycka fram” brottsrekvisit som inte finns i lagen.

Du påstod att målet handlar om huruvida målsägande sagt nej tillräckligt mycket.
Den frågan är inte relevant för målet då det inte finns någon upplysningsplikt kring sexuellt samtycke.
Citera
2024-01-09, 13:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Varför? Gör han ett närmande när de försöker sova borde det räcka med ett nej och sedan vända sig bort för att få sova ifred.

Måste kvinnor ha en stekpanna med sig och slå trögfattade män i huvudet eller? För att slå dem tills de upprepar det man sagt till dem så man kan försäkra sig att det gått in i huvudet?

Det jag har lite svårt att förstå ändå i sådana här fall är att det verkar "så lätt" att våldta. Man måste väl kunna få ifrågasätta saker utan att utpekas som att man tycker det är OK med våldtäkt?
Varför reste hon sig inte ur sängen på en gång när han började tafsa? Eller åtminstone när non märkte att ett nej inte räckte? Varför slog hon inte honom? Måste vara svårt att komma till om den andre verkligen gör motstånd genom slag eller att inte vara still. Varför skrek hon inte allt vad hon hade?
Det verkar som att de bytte ställning o plats? Ypperligt tillfälle att komma undan. Det verkar som att hon satt ovanpå (svårt att hålla fast någon då som verkligen vill komma loss o.s.v.

Jag är införstådd att jag kommer få massa skit för dessa frågor.
Citera
2024-01-09, 13:56
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Oändligt?

Om någon slår ditt barn och du säger sluta men han fortsätter, slutar du säga till efter 14 gånger? Efter 32?

Vad som händer i en persons hjärna kan vi aldrig veta. Därför ska vi inte ha tankelagar.

Det är också en irrelevant fråga därför att misshandel har heller lite någon upplysningsplikt för brottsoffret.
Om ett brottsoffer säger ifrån noll, 1 eller 1000 gånger är inte relevant för gärningsmannens straffansvar. Det är inte tillåtet att slå barn och inte heller att ha sex utan samtycke.

Det är märkligt hur så många gärna ställer sig på gärningsmännens sida när det gäller våld mot kvinnor och barn. Genast kommer en massa ursäkter för vuxna mäns svinaktiga beteende. Kvinnan hade nattlinne. Kvinnan erbjöd sovplats. Kvinnan sa inte nej tillräckligt mycket. Kvinnan tränade kampsport och borde ha oskadliggjort mannen. Kvinnan sprang inte genast därifrån. (… så därför ska gärningsmannen slippa ansvar.)
Det är som om vuxna myndiga män inte skulle vara förmögna att ta eget ansvar. Jävla daltande med dessa man-babies.
Citera
2024-01-09, 13:59
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En kvinna jag var tillsammans med för en massa år sedan berättade att det inte alls var särskilt ovanligt att män 100% felaktigt anklagades för våldtäkt. Anekdot, visst och noll bevisvärde samt ingen källa, jag förstår.

Man kan ju jämföra det här aktuella fallet där svenske killen alltså släpps in och får dela säng med en kvinna som är kampsportstränad och verkar delta i aktiviteten med fallet där invandrarkvinnan var på fest i Örebro och plötsligt ledd in i ett rum dit 7-8 invandrarkillar plötsligt dök upp och utsatte henne för alla möjliga hemskheter. Tingsrätten friade killarna eftersom flickans telefon låg i köket och de hävdade att hon alltså kunde ringt polisen om hon kände sig utsatt. Svenske studenten får 3,5 år i fängelse. Jag har inga problem med att en regelrätt våldtäkt straffas med +3 års fängelse, eller mer - men var det verkligen det som skedde med kampsportskvinnan?

Sverige är ett jävla dårhus.

Ja det är absurt enkelt att fälla män för våldtäkt, det krävs ju ingenting uppenbarligen med detta fallet i minne. Det man skulle gjort för att visa hur jävla vidrigt det här landet är att man samlar 4 random tjejer och gör en dokumentär där man helt enkelt coachar dessa 4 kvinnor och sen anklagar man en man dom aldrig ens har träffat men alla berättar liknande storys om snubben och vänner och psykologer och den vanliga hörsägen finns givetvis men noll och intet i form av teknisk bevisning i vanlig ordning, snubben skulle åka dit så det sjunger om det.

Ja otroligt märkligt eftersom denna kampsportskvinna har timme efter timme på sig eftersom det är ett riktigt marathonknull och sen somnar han dessutom men inte någonstans har hon något ansvar för hur hon beter sig tydligen, att hon de facto kan försvara sig OCH fly spelar ingen roll alls i feminismens Nordkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Säger han ja, din jävla idiot! Be någon läsa för dig om du inte är läskunnig... suck

Ja han säger det och sen lägger hon sig på rygg på bordet och sen sugs och rids det i timmar efter det. Vad hade läskunnig med något att göra din svagsinta cuck?
Citera
2024-01-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ta och läs domen lite noggrannare så ser du att rätten åberopar såväl parternas berättelser som stödjande bevisning, medicinskt utlåtande, foton och meddelanden. Det är bra om man håller sig till fakta när man tar i med såna brösttoner.

Men dåså, fram med faktan. Jag vill att du beskriver vad denna stödjande bevisning består utav i detalj i nästa inlägg men det kommer du inte göra eftersom att det inte finns något där egentligen. Det är ord mot ord, hörsägen från hennes vänner samt ett blåmärke som enligt Rättsmedicinalverket inte kan styrka våldtäkt.

Och det berömda SMS:et dagen efter förstås som kan tolkas precis hur man vill och inte säger någonting egentligen.

Citat:
Att en tingsrätt helt i enlighet med rättegångsbalken, tillämpar gällande lag som Sveriges riksdag stiftat i demokratisk ordning är sannerligen förenligt med rättsstatens principer. Du driver en politisk agenda vilket är off topic för ABoK.

I en rättsstat är att man är oskyldig tills motsatsen bevisats bortom allt rimligt tvivel. Den så kallade samtyckeslagen frångår denna princip och hör därmed inte hemma i en rättsstat. Att samtyckeslagen är den mest rättsosäkra lag i modern svensk historia är ett faktum, och utöver det är den förmodligen den mest rättsosäkra lag i hela västvärlden.

Citat:
Noterar att du har militärdiktaturen kejserliga Japans flagga som avatar. Den nationen, som knappast var något rättstat, hade institutionaliserade våldtäkter som officiell politik, där bl.a. hundratusentals koreanska kvinnor tvingades vara sexslavar för japanska soldater.

Noterar att du inte vet vad topic är.

Citat:
Det är du som är ohederlig genom att utelämna hälften av citatet från läkarutlåtandet.

Läkarutlåtandet styrker alltså parternas berättelser om hur den faktiska sexuella handlingen ska ha gått till, d.v.s. penetrering med inslag av våld. Det vare sig styrker eller motbevisar frågan om samtycke, och det är inte heller läkarnas sak att uttala sig om.
Det är därför lögnaktigt att påstå att läkarutlåtandet skulle tala mot våldtäkt.

Det är helt irrelevant hur blåmärket uppstått eftersom att blåmärket inte kan styrka våldtäkt. Det kan lika gärna ha uppstått under frivilligt samlag enligt Rättsmedicinalverket. Därmed är det inte ett bevis för att våldtäkt har skett och du kan sluta låtsas som att det är det.

Citat:
Dessutom står det i domen:
Tingsrättens bevisvärdering i detta mål
Målsäganden har på ett trovärdigt sätt berättat om händelseförloppet. Hennes berättelse är återhållsam men sammanhängande och relativt detaljrik, utan svårförklarliga inslag och konstansbrister. Hon har på frågor genomgående kunnat lämna rimliga förklaringar. Målsägandens berättelse uppfyller de av Högsta domstolen högt ställda kraven på vad som kännetecknar en alltigenom trovärdig berättelse (se t.ex. NJA 2009 s. 447 I och II samt NJA 2017 s. 316 I

Tack för att du bekräftar det jag sagt hela tiden att det enda som finns är hennes historia. Allt som krävs för att bli dömd till långa fängelsestraff i Sverige är att kvinnan berättar en historia som låter "trovärdig" i tingsrättens öron.

Detta innebär i praktiken att en omvänd bevisbörda gäller så länge kvinnan klarar av att berätta en historia som kan vara sann.

Citat:
Du och dina gelikar i tråden sätter er över tingsrätten och dess juridiska kompetens att tillämpa gällande rätt. Tack och lov lever vi i en rättstat där domstolen tillämpar det som den demokratiska lagstiftaren bestämt i enlighet med gällande rätt och prejudikat.

Att du inte förstår att lagar måste uppfylla vissa grundläggande krav för att betraktas som värdig för en rättsstat för stå för dig, t.ex. krav på rättssäkerhet, bevisbörda och att det inte är godtyckliga bedömningar som är fallet när det kommer till samtyckeslagen.

Ja.., "jag och mina gelikar", du menar Lagrådet, Advokatsamfundet och en stor mängd experter inom området? Sossarna struntade dock i all kritik likt en bananrepublik och körde på ändå och införde lagen för att deras feministiska agenda var viktigare.

Du är en högst pinsam skribent som försöker låtsas som att kritiken mot denna lag inte varit massiv och att den dömts ut av i princip samtliga instanser och experter på området.
Senast redigerad av Reiwa 2024-01-09 kl. 14:04.
Citera
2024-01-09, 14:02
Medlem
Absolut straffbart men 3 år? Jämfört med andra brott som ger 3 år? En misshandel skal vara ganska jävla brutal för att ge 3 år fängelse. 1 år fängelse låter som ett lagom straff den kränkning han har utsatt kvinnan för.
Citera
2024-01-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då skulle han väl ha sagt något om det? Att hon verkade ångra sig efteråt? Och att han generöst skrev det meddelandet. I domen står det inte ett ord om något sådant.

Hon uppger att blåmärkena har kommit till vid bordet.
Han menar att de troligen har kommit till vid hennes judo.
Rättsmedicinalverket styrker hennes version att blåmärkena har kommit till vid bordet.

Han lär ju veta att han var extra hårdhänt vid bordet. Men han dribblar bort det. Dribblar med sanningen. Vad mer dribblar han med sanningen kring? Våldtäkt?

Det är väl lika sannolikt att blåmärkena uppstod under sexet, som att de skulle kunna ha uppstått när hon tränade judo. Eller menar du att han skulle ha inspekterat hennes kropp under sexet, eller innan och efter sexet så att han hade med säkerhet kunnat veta när de uppstod?

Dessutom var han väl full, det kan ju faktiskt råka bli lite hårdare tag då.
Citera
2024-01-09, 14:09
Medlem
Citat:
Det är du som är ohederlig genom att utelämna hälften av citatet från läkarutlåtandet.

Så här lyder nämligen hela citatet:
Rättsmedicinalverket har vidare uppgett följande om blånaderna på höfterna (av Rättsmedicinalverket benämnt blånader på bålen): “Den samlade skadebilden av blånaderna på bålen avseende utseenden, lägen och omfattning är förenlig med att blånaderna uppkommit till följd av grepp med händer i samband med att annan person hållit målsäganden mot ett bord, vilket både målsäganden och den misstänkta gärningspersonen uppgivit ska ha skett, i sina respektive versioner av händelseförloppet. Det går inte utifrån blånadernas utseende, läge och omfattning att bedöma huruvida de uppkommit i samband med ofrivilligt samlag (utan samtycke), vilket målsäganden uppgett ska ha skett, eller huruvida de uppkommit i samband med frivilligt samlag (med samtycke), vilket den misstänkta gärningspersonen uppgett ska ha skett.”
Läkarutlåtandet styrker alltså parternas berättelser om hur den faktiska sexuella handlingen ska ha gått till, d.v.s. penetrering med inslag av våld. Det vare sig styrker eller motbevisar frågan om samtycke, och det är inte heller läkarnas sak att uttala sig om.
Det är därför lögnaktigt att påstå att läkarutlåtandet skulle tala mot våldtäkt.

Dessutom står det i domen:
Tingsrättens bevisvärdering i detta mål
Målsäganden har på ett trovärdigt sätt berättat om händelseförloppet. Hennes berättelse är återhållsam men sammanhängande och relativt detaljrik, utan svårförklarliga inslag och konstansbrister. Hon har på frågor genomgående kunnat lämna rimliga förklaringar. Målsägandens berättelse uppfyller de av Högsta domstolen högt ställda kraven på vad som kännetecknar en alltigenom trovärdig berättelse (se t.ex. NJA 2009 s. 447 I och II samt NJA 2017 s. 316 I
Du och dina gelikar i tråden sätter er över tingsrätten och dess juridiska kompetens att tillämpa gällande rätt. Tack och lov lever vi i en rättstat där domstolen tillämpar det som den demokratiska lagstiftaren bestämt i enlighet med gällande rätt och prejudikat {NJA-referenserna.)
Du är tydlig med att du är emot samtyckeslagen och det är givetvis din rätt att driva politisk kampanj mot den men blanda inte ihop det med juridiken.

Att ni tar till nedsättande epitet och personangrepp när de sakliga argumenten tryter är för övrigt bara patetiskt. Det tyder på intellektuell och känslomässig omognad.

Tingsrättens juridiska kompetens tillåt mig att skratta, det sitter ett gäng amöbor till nämndemän och dömer som inte kan något, alla vet att tinget är ett lotteri utan dess like. Samma tingsrätt som friar gängkriminella mördare trots att deras DNA finns på mordvapen och krutstänk från samma vapen finns på kläder....så hurra inte allt för mycket över tingets spetskompetens.

För att dömas för våldtäkt krävs det att åklagaren bortom rimligt tvivel bevisar att gärningsmannen inte är oskyldig, bevisbördan ligger således på honom/henne. I det här fallet finns dock flera alternativa händelseförlopp som inte går att utesluta baserat på den bevisning som presenterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in