Citat:
Var du än googlat fram det trams som du kommer med - glöm det där. DU vet inte vad du talar om.
I Japan har man en beröringsfri kultur. Den innebär som jag skrev att man respekterar en personlig zon som man inte inkräktar på annat än i specifika fall. Glöm ditt trams om att man som västerlänning förolämpar någon om man bugar. Var FÅR ni allt dumt trams ifrån? Helt otroligt. Och som jag påpekade är nattklubbscenen i en storstad inte representativ för någon beteendekultur. Sluta titta på film.
Japaner har förvisso något bättre hälsa än Sverige, men man har samtidigt en betydligt äldre befolkning. MYCKET äldre, t.o.m. och man har dessutom en MYCKET hög andel personer med diabetes. Som jag påpekade finns det andra länder med extremt överviktig befolkning som också klarat sig alldeles utmärkt och har mycket lägre dödlighet än t.ex. Sverige. Att sitta som en dumstrut och argumentera för att andelen överviktiga skulle vara orsaken till död i ena fallet men inte andra gör ju redan där att man kan konstatera att ni inte har någon aning om vad ni pratar om.
Det finns FLERA orsaker till att vissa länder drabbades. Inget annat.
I Japan har man en beröringsfri kultur. Den innebär som jag skrev att man respekterar en personlig zon som man inte inkräktar på annat än i specifika fall. Glöm ditt trams om att man som västerlänning förolämpar någon om man bugar. Var FÅR ni allt dumt trams ifrån? Helt otroligt. Och som jag påpekade är nattklubbscenen i en storstad inte representativ för någon beteendekultur. Sluta titta på film.
Japaner har förvisso något bättre hälsa än Sverige, men man har samtidigt en betydligt äldre befolkning. MYCKET äldre, t.o.m. och man har dessutom en MYCKET hög andel personer med diabetes. Som jag påpekade finns det andra länder med extremt överviktig befolkning som också klarat sig alldeles utmärkt och har mycket lägre dödlighet än t.ex. Sverige. Att sitta som en dumstrut och argumentera för att andelen överviktiga skulle vara orsaken till död i ena fallet men inte andra gör ju redan där att man kan konstatera att ni inte har någon aning om vad ni pratar om.
Det finns FLERA orsaker till att vissa länder drabbades. Inget annat.
Det jag skriver är från egna erfarenheter och coachning jag fått i mitt yrkesliv.
Jag skrev inte att en Japan blir förolämpad om man bugar.
Jag skrev, förstärkt med versaler att de blir förolämpade om man INTE skakar hand.
De har precis som vi fått information om kulturskillnader och de vet att västerlänningar skakar hand av artighet och respekt. Så när vi väljer att inte skaka hand med dem så kan de tolka det som att vi inte visar dom samma respekt som vi visar andra västerlänningar.
Sedan är inte min poäng alls handskakning eller puss på kinden utan den närhet och brist på personlig zon som finns i japanska storstäder(inte bara Tokyo, en stor del av Japans befolkning bor i större städer). Både i offentliga rummet men också på många barer och restauranger.
Som svensk hade jag inga problem med japaners brist på beröring, tror vi är rätt lika faktiskt.
En del bekanta jag har från norra Sverige skulle nog snarare tycka japanerna är påträngande.
Vet inte varför du envisas med att spela ned det allmänna hälsotillståndets påverkan för risken med allvarliga effekter av covid, den är ju väldokumenterad.