2024-01-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Var du än googlat fram det trams som du kommer med - glöm det där. DU vet inte vad du talar om.

I Japan har man en beröringsfri kultur. Den innebär som jag skrev att man respekterar en personlig zon som man inte inkräktar på annat än i specifika fall. Glöm ditt trams om att man som västerlänning förolämpar någon om man bugar. Var FÅR ni allt dumt trams ifrån? Helt otroligt. Och som jag påpekade är nattklubbscenen i en storstad inte representativ för någon beteendekultur. Sluta titta på film.

Japaner har förvisso något bättre hälsa än Sverige, men man har samtidigt en betydligt äldre befolkning. MYCKET äldre, t.o.m. och man har dessutom en MYCKET hög andel personer med diabetes. Som jag påpekade finns det andra länder med extremt överviktig befolkning som också klarat sig alldeles utmärkt och har mycket lägre dödlighet än t.ex. Sverige. Att sitta som en dumstrut och argumentera för att andelen överviktiga skulle vara orsaken till död i ena fallet men inte andra gör ju redan där att man kan konstatera att ni inte har någon aning om vad ni pratar om.

Det finns FLERA orsaker till att vissa länder drabbades. Inget annat.

Det jag skriver är från egna erfarenheter och coachning jag fått i mitt yrkesliv.

Jag skrev inte att en Japan blir förolämpad om man bugar.
Jag skrev, förstärkt med versaler att de blir förolämpade om man INTE skakar hand.
De har precis som vi fått information om kulturskillnader och de vet att västerlänningar skakar hand av artighet och respekt. Så när vi väljer att inte skaka hand med dem så kan de tolka det som att vi inte visar dom samma respekt som vi visar andra västerlänningar.

Sedan är inte min poäng alls handskakning eller puss på kinden utan den närhet och brist på personlig zon som finns i japanska storstäder(inte bara Tokyo, en stor del av Japans befolkning bor i större städer). Både i offentliga rummet men också på många barer och restauranger.

Som svensk hade jag inga problem med japaners brist på beröring, tror vi är rätt lika faktiskt.
En del bekanta jag har från norra Sverige skulle nog snarare tycka japanerna är påträngande.

Vet inte varför du envisas med att spela ned det allmänna hälsotillståndets påverkan för risken med allvarliga effekter av covid, den är ju väldokumenterad.
Citera
2024-01-08, 19:53
Medlem
donald12s avatar
Gain of function still going strong in china! IMBILDEN kanske blir lycklig o får en lockdown till!

https://twitter.com/breakfast_dogs/status/1744029191375638807?t=j-8mv8ByC2v3nb5i44Ta4w&s=19
Citera
2024-01-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det är inte meningsfullt att använda sig av ett meningslöst test. Hur man än benämner saker och ting inom en sådan praktik.

Du har inte en aning om vad du pratar om.
Citera
2024-01-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du har inte en aning om vad du pratar om.

Har du några belägg för att PCR-testet för covid 19 inte skulle vara meningslöst?
Citera
2024-01-08, 23:04
Medlem
Den 3 jan dog den brittiske kändisen och Labour-politikern Derek Draper 56 år gammal, som jag tidigare nämnt led av långtidscovid.

Han fick Covid i mars 2020, alltså i 53-årsåldern och låg inlagd 13 månader.

2022 fick han sepsis och lades in igen. I december 2023 fick han en hjärtattack. Nu har han alltså dött i långtidscovid. Och nej, han var förstås inte vaccinerad när han fick Covid.

https://news.sky.com/story/derek-draper-husband-of-kate-garraway-and-former-political-adviser-dies-13033929

https://www.theguardian.com/politics/2024/jan/05/lobbyist-turned-psychotherapist-derek-draper-dies-aged-56-kate-garraway
Senast redigerad av Lamento 2024-01-08 kl. 23:11.
Citera
2024-01-08, 23:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Väldigt beröringsfritt i tunnelbanan under rusningstrafik 😁 Min erfarenhet är att man har väldigt liten personlig zon rent allmänt i Japan så man kommer nära även om man inte kramas eller kindpussas.
Med lite tur får du någon gång i framtiden förmånen att besöka Japan, då kan du lära dig på egen hand istället för att sitta och svamla på Internet om saker du googlat fram. Jag håller tummarna.

Citat:
Covid är luftburet o ingen kontaktsmitta så trånga lokaler där man är högljudda är ju typiska sittställen. Man sitter väldigt tätt på många restauranger o när man går ut med tex kollegor är ljudnivån hög. Lite karaoke på det så har man nog fått sin dos virus.
Jag tror som sagt att du får återkomma när du besökt Japan. Nattklubbslivet som 0.1% av invånarna i Tokyo besöker någon gång varje år är INTE representativt för Japan som helhet.

Citat:
Däremot ser man väldigt sällan en snuvig Japan. Man visar hänsyn o tar på sig mask eller håller sig avskilt? I vilket fall är det inte som hemma där folk snörvlar i hostar rätt ut i luften utan att bry sig.

Japaner röker mer än oss vilket kanske kan bidra till diabetes 2.

Att Japaner inte är fetton anses ha hjälpt under pandemin. Korrelation mellan förväntad livslängd o överdödlighet nämns också.

"Another key determining factor of COVID mortality is the general health profile of the population and the prevalence of pre-existing conditions. In this respect, what is likely to have helped enormously in the Japanese context are the low prevalence of obesity, the low intake of red meat (especially saturated fatty acids) and the high intakes of fish (specifically n-3 polyunsaturated fatty acids), plant foods (such as soybean) and non-sugary beverages (such as green tea). The American patterns are different with the population being more prone to the typical underlying conditions that pose especially high risk for severe COVID: obesity, diabetes, hypertension and heart failure.

The differences in the general health of the population are captured well in the summary statistic of the chart below: life expectancy at birth. The Japanese population has by far the highest life expectancy at birth in this list of rich countries and in fact more broadly in the world, whereas the American population comes last in this group of countries."

https://pandem-ic.com/japan-and-us-are-worlds-apart-on-pandemic-mortality/
Det är som sagt lämpligt att ha en bra hälsostatus - inte minst när det gäller förmågan att kunna bekämpa en infektion. Det är dock inte reglerande som helhet, det visar om inte annat statistik från många andra länder i andra änden på skalan som om den principen de facto VAR styrande skulle ligga i en absoluta toppen av antalet döda per capita. När nu det inte är fallet kan vi således avfärda de tramsiga påståendena, det är något annat som påverkar i högre omfattning, sannolikt en kombination av flera orsaker.
Citera
2024-01-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Den 3 jan dog den brittiske kändisen och Labour-politikern Derek Draper 56 år gammal, som jag tidigare nämnt led av långtidscovid.

Han fick Covid i mars 2020, alltså i 53-årsåldern och låg inlagd 13 månader.

2022 fick han sepsis och lades in igen. I december 2023 fick han en hjärtattack. Nu har han alltså dött i långtidscovid. Och nej, han var förstås inte vaccinerad när han fick Covid.

https://news.sky.com/story/derek-draper-husband-of-kate-garraway-and-former-political-adviser-dies-13033929

https://www.theguardian.com/politics/2024/jan/05/lobbyist-turned-psychotherapist-derek-draper-dies-aged-56-kate-garraway

Han hade inte covid. Inte så vitt någon kan veta, i alla fall.
Citera
2024-01-08, 23:27
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Jag håller med om att min mening lät lite överraskande, jagf tänkte också på det, men sen tänkte jag att det väl ändå stämmer med tanke på hur större delen av världen anpassade sig efter Covid, och att digerdöden väl aldrig spreds över hela världen?

Enligt vad jag har läst bröt pesten ut i Kina på 1330-talet och spreds sedan till Europa (märkligt att nästan alla pandemier har sitt ursprung i Asien). Handel med Kina förekom redan vid den tiden även om mycket av världen fortfarande var helt outforskad av oss européer. Så för vår del är det digerdödens härjningar i Europa som är mest kända. Enligt wikipedia låg dödstalen på ungefär 25 miljoner människor i Europa och 75 miljoner globalt. Betydligt mer än covid-19 alltså, och då får man även tänka på att jordens totala befolkning var mycket mindre på 1300-talet. Även spanska sjukan i början på 1900-talet skördade betydligt fler offer än covid-19. Bortsett från pandemier finns det även andra stora dödliga händelser som drabbat mänskligheten, som exempelvis första och andra världskriget.

Jag menar inte att hänga upp mig på vad som är den största globala händelsen i mänsklighetens historia, men jag tror inte att covid-19 kommer att ses som en speciellt allvarlig händelse när historikerna tittar tillbaka på det om hundra år. Tvärtom är väl covid-19-pandemin ett bevis på hur väl vårt samhälle fungerar, hur anpassningsbar människan är och hur snabbt vi kunde gå vidare igen. Sedan har vi alla olika åsikter om hur politiker och myndigheter hanterade problemen, vem som gjorde rätt eller fel o.s.v men det är väl bara bra att det debatteras.

Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag har förstått tillhör du de som anser att pandemin inte är över, utan att vi tvärtom står inför ett ökande hot där viruset muterar och förmodligen kommer att göra alla människor kroniskt sjuka eller döda om de inte vaccinerar sig. Det är en åsikt man kan ha och det är väl bra att vetenskapen fortsätter att forska och undersöka detta. Jag för min del ser ingen långsiktig fara alls utan är övertygad om att viruset kommer att finnas kvar för alltid men att det blir på sikt helt ofarligt i takt med att den naturliga immuniteten byggs upp i befolkningen på global nivå.
Citera
2024-01-08, 23:27
Medlem
Citat:
Med lite tur får du någon gång i framtiden förmånen att besöka Japan, då kan du lära dig på egen hand istället för att sitta och svamla på Internet om saker du googlat fram. Jag håller tummarna.

Jag tror som sagt att du får återkomma när du besökt Japan. Nattklubbslivet som 0.1% av invånarna i Tokyo besöker någon gång varje år är INTE representativt för Japan som helhet.

Det är som sagt lämpligt att ha en bra hälsostatus - inte minst när det gäller förmågan att kunna bekämpa en infektion. Det är dock inte reglerande som helhet, det visar om inte annat statistik från många andra länder i andra änden på skalan som om den principen de facto VAR styrande skulle ligga i en absoluta toppen av antalet döda per capita. När nu det inte är fallet kan vi således avfärda de tramsiga påståendena, det är något annat som påverkar i högre omfattning, sannolikt en kombination av flera orsaker.

Jag fattar inte vad du svamlar om.

Jag var sällan på nattklubb i Japan, men jag var ofta på barer och restauranger både i Tokyo och i mindre städer. Det är ofta mycket folk trångt och rätt högljutt.
Även om de som är äldre säger att det förbättrats så dricks det rätt rejält.
En Japansk AW är ofta både senare och blötare än en svensk.

Ta sedan din bild av trängsel som du uppenbarligen aldrig upplevt.
Det är trångt man känner medpassagerares dofter och man får kämpa för att inte trampa eller ta på något olämpligt sätt. Som svensk fick jag nästan panik i början.

Ett känt fenomen som verkar flugit över ditt huvud är detta:
https://www.japantimes.co.jp/news/2023/08/18/japan/explainer/dj-soda-incident-spotlights-prevalence-of-groping-in-japan/

Tjejer som blir tafsade på i japanska fullastade tunnelbanetåg har varit ett problem i decennier.

Din bild att detta inte skulle vara kopplat till en hög smittrisk är skrattretande.
Citera
2024-01-08, 23:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det jag skriver är från egna erfarenheter och coachning jag fått i mitt yrkesliv.

Jag skrev inte att en Japan blir förolämpad om man bugar.
Jag skrev, förstärkt med versaler att de blir förolämpade om man INTE skakar hand.
De har precis som vi fått information om kulturskillnader och de vet att västerlänningar skakar hand av artighet och respekt. Så när vi väljer att inte skaka hand med dem så kan de tolka det som att vi inte visar dom samma respekt som vi visar andra västerlänningar.

Sedan är inte min poäng alls handskakning eller puss på kinden utan den närhet och brist på personlig zon som finns i japanska storstäder (inte bara Tokyo, en stor del av Japans befolkning bor i större städer). Både i offentliga rummet men också på många barer och restauranger.

Som svensk hade jag inga problem med japaners brist på beröring, tror vi är rätt lika faktiskt.
En del bekanta jag har från norra Sverige skulle nog snarare tycka japanerna är påträngande.

Vet inte varför du envisas med att spela ned det allmänna hälsotillståndets påverkan för risken med allvarliga effekter av covid, den är ju väldokumenterad.
Med lite tur får du någon gång i framtiden möjlighet att besöka Japan. Notera då hur folk så långt som möjligt undviker kroppskontakt. Man tittar inte ens varandra i ögonen. Föräldrar ger inte sina barn en kram när de ensamma skickas iväg på en 40 minuters kommunal resväg till skolan vid 4 års ålder. Du verkar inte fatta - man rör inte vid varandra i Japan. Nåväl, jag skall inte skola dig i japansk kultur utan förklara för dig att när du väl får tillfälle att åka dit så kommer du inte utgöra normen, utan undantaget. Ingen kommer bli förolämpad för att du bugar (tvärtom).

Just den beröringsfria kulturen anses av många ha bidragit till att man enkelt kunde anpassa sig till de restriktioner som infördes och närmast 100% frivilligt användande av munskydd. Som resultat blev många smittade med endast minimala viruspartiklar med lindriga sjukdomsförlopp som resultat. Principen är likadan i t.ex. Sydkorea - där har man väldigt få pannbiffar som i stil med fett-sune springer runt och demonstrerar för rätten att få hosta folk i ansiktet på bussen samt inbillar sig att COVID är en "snuva" som är ofarlig - där respekterar man istället andra och hjälper till att hålla nere smittnivåerna med väldigt få döda som resultat. Samma sak i Singapore, Vietnam. I Sverige har man t.ex. nästan hälften så många fall per capita jämfört med Vietnam, men nästan SEX gånger så många dödsfall, och detta samtidigt som Svenskar är BETYDLIGT hälsosammare än vietnameser.

Sätt igång hjärncellen och inse att det finns FLERA orsaker till att en nation lyckas bra med pandemihanteringen samtidigt som du själv stirrar dig blind på en enskild orsak..
Citera
2024-01-09, 00:08
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Enligt vad jag har läst bröt pesten ut i Kina på 1330-talet och spreds sedan till Europa (märkligt att nästan alla pandemier har sitt ursprung i Asien). Handel med Kina förekom redan vid den tiden även om mycket av världen fortfarande var helt outforskad av oss européer. Så för vår del är det digerdödens härjningar i Europa som är mest kända. Enligt wikipedia låg dödstalen på ungefär 25 miljoner människor i Europa och 75 miljoner globalt. Betydligt mer än covid-19 alltså, och då får man även tänka på att jordens totala befolkning var mycket mindre på 1300-talet. Även spanska sjukan i början på 1900-talet skördade betydligt fler offer än covid-19. Bortsett från pandemier finns det även andra stora dödliga händelser som drabbat mänskligheten, som exempelvis första och andra världskriget.

Jag menar inte att hänga upp mig på vad som är den största globala händelsen i mänsklighetens historia, men jag tror inte att covid-19 kommer att ses som en speciellt allvarlig händelse när historikerna tittar tillbaka på det om hundra år. Tvärtom är väl covid-19-pandemin ett bevis på hur väl vårt samhälle fungerar, hur anpassningsbar människan är och hur snabbt vi kunde gå vidare igen. Sedan har vi alla olika åsikter om hur politiker och myndigheter hanterade problemen, vem som gjorde rätt eller fel o.s.v men det är väl bara bra att det debatteras.

Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag har förstått tillhör du de som anser att pandemin inte är över, utan att vi tvärtom står inför ett ökande hot där viruset muterar och förmodligen kommer att göra alla människor kroniskt sjuka eller döda om de inte vaccinerar sig. Det är en åsikt man kan ha och det är väl bra att vetenskapen fortsätter att forska och undersöka detta. Jag för min del ser ingen långsiktig fara alls utan är övertygad om att viruset kommer att finnas kvar för alltid men att det blir på sikt helt ofarligt i takt med att den naturliga immuniteten byggs upp i befolkningen på global nivå.

Kolla vaccineffektiviteten dala i % om du vill se när immunförsvar slutar fungera.

Covid är slutet för fler än du kan ana, massdöd är en av de fyra ryttarna i apokalypsen.

Covidvaccinen är ryttaren vilket du kan se när vaccinens effektivitet har dalat sen första injektionen gjordes.. aids.. I global skala.

Folk kommer komma ihåg det i efterlivet att covid-tiden var början på slutet.. början av apokalypsen.
Citera
2024-01-09, 00:15
Medlem
Citat:
Fast nu togs ju inte vaccinet fram för att förhindra smitta, utan för att förhindra allvarlig sjukdom och död.

Man undrar allvarligt talar hur det kan komma sig att någon i stil med du får sig att komma med den här typen av argument? Det bara lyser okunnighet och naiv barnslighet om ditt sätt att resonera. Och så avslutar du med någon form av piruett där du känner att du haft en rimlig poäng, när du i själva verket drar ned byxxorna på dig själv? Helt otroligt hur blåsta ni anrtivaxxare är.

En ganska rimlig gissning är att exakt lika många vaccinerade som ovaccinerade bir smittade av SARS-CoV-2 och utvecklar COVID. ANDELEN vaccinerade som drabbas av allvarlig COVID och till och med dör är däremot betydligt mindre än ANDELEN ovaccinerade. Det visar t.ex. data från England där man kan se att det är ungefär tre gånger så stor andel ovaccinerade som dör jämfört med vaccinerade. Vaccinet fungerar således så bra. Vad är då vitsen med dina "argument” lixom…är du med?!

Kod:
Monthly age-standardised mortality rates by vaccination status for deaths involving COVID-19, per 100,000 person-years, England, deaths occurring between 1 August 2022 and 31 May  2023

Cause	        Year	Month	Status	         Andel
Inv. COVID-19	2022	Aug	Ever vacc.	 43.8
Inv. COVID-19	2022	Aug	Unvacc.  	 97.1
Inv. COVID-19	2022	Dec	Ever vacc.	 52.7
Inv. COVID-19	2022	Dec	Unvacc.  	114.2
Inv. COVID-19	2022	Feb	Ever vacc.	 75.4
Inv. COVID-19	2022	Feb	Unvacc.  	269.3
Inv. COVID-19	2022	Jan	Ever vacc.	109.8
Inv. COVID-19	2022	Jan	Unvacc.  	649.0
Inv. COVID-19	2022	Jul	Ever vacc.	 66.3
Inv. COVID-19	2022	Jul	Unvacc.  	167.6
Inv. COVID-19	2022	Jun	Ever vacc.	 25.9
Inv. COVID-19	2022	Jun	Unvacc.  	 63.1
Inv. COVID-19	2022	Mar	Ever vacc.	 74.6
Inv. COVID-19	2022	Mar	Unvacc.  	211.0
Inv. COVID-19	2022	May	Ever vacc.	 39.4
Inv. COVID-19	2022	May	Unvacc.  	 88.6
Inv. COVID-19	2022	Nov	Ever vacc.	 34.7
Inv. COVID-19	2022	Nov	Unvacc.  	 64.6
Inv. COVID-19	2022	Oct	Ever vacc.	 60.1
Inv. COVID-19	2022	Oct	Unvacc.  	123.8
Inv. COVID-19	2022	Sep	Ever vacc.	 26.4
Inv. COVID-19	2022	Sep	Unvacc.  	 45.7
Inv. COVID-19	2023	Apr	Ever vacc.	 39.3
Inv. COVID-19	2023	Apr	Unvacc.  	 82.8
Inv. COVID-19	2023	Feb	Ever vacc.	 43.1
Inv. COVID-19	2023	Feb	Unvacc.  	 82.9
Inv. COVID-19	2023	Jan	Ever vacc.	 55.8
Inv. COVID-19	2023	Jan	Unvacc.  	121.9
Inv. COVID-19	2023	Mar	Ever vacc.	 56.2
Inv. COVID-19	2023	Mar	Unvacc.  	 96.2
Inv. COVID-19	2023	May	Ever vacc.	 22.7
Inv. COVID-19	2023	May	Unvacc.  	 46.1

https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/deathsbyvaccinationstatusengland/deathsoccurringbetween1april2021and31may2023/referencetableaug2023.xlsx

Du kan väl återkomma när du är lite mer sammanhängande och samlad, alternativt hittar någon form av fakta som ger stöd för dina morbida tramsigheter och okunniga spekulationer? Pajas.

Herregud...
Du presenterar ett random diagram och du är helt plötsligt Statsepidemiolog Tegnell liksom…heh😊
Sug på denna:
Risken att avlida AV Covid är 0,1%;
om man ej är allvarligt sjuk dvs. (underliggande sjukdomar såsom diabetes, hjärt/kärl, cancer etc. etc) Då kan man ta vaccinet såsom äldre gör varje höst när influensatiderna drar in.
Använd hjärnan mannen!
Risken för mkt allvarliga biverkningar (hjärtproblem) av nödgodkänt vaccin är större än risken att dö i influensa såsom covid är!
PLANDEMI stavas detta…frågor på detta?!
Jag antar att du är vaxxad o ångrar detta fett…sorry about that!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in