2024-01-08, 17:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Enligt skribenten @TorkelSnorkels inlägg så gjordes masttömningen veckor efter systern meddelat att mobilen stängts av manuellt.

Dessutom finns artikel i Norran, papperstidningen 6 december, nätupplagan den 5 december, där Stefan Lundström, inspektör vid polisen i Skellefteå bland annat uttalar sig om mobilen:

- Elliotts mobiltelefon är urladdad sedan förra tisdagen, alternativt att han har valt att slå av den, fortsätter han. Mobilens sista positionering är i Jävreområdet.
Elliot försvann 28:e november.

Polisen rubricerade om fallet till människorov den 7:e eller 8:e december för att kunna begära masttömning.

Den 12:e eller 13:e december berättar polisen att de begärt masttömning och att de ska gå igenom informationen.

Utifrån ovanstående borde masttömningen ha skett cirka två veckor efter att Elliot försvann. Frågan är hur mycket roaminginformation som fanns kvar då.

Det uttalande från polisen, som du citerar, bör ha gjorts före masttömningen. Enligt det uttalandet kunde man då inte avgöra om telefonen laddat ur eller stängts av manuellt. Och efter masttömningen sade polisen att den inte givit någon ytterligare information. Det borde betyda att fortfarande man inte vet om mobilen laddade ur eller slogs av manuellt.

https://www.tv4.se/artikel/75kZNkMWwni9HBex0hNnVd/sista-sparet-efter-elliot-20-akte-norrut-i-snoestormen
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-01-08 kl. 17:35.
Citera
2024-01-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Finns det info vilket datum systern skrev i den stängda Facebookgruppen Pink Room att Elliotts mobil stängdes av manuellt? På de två skärmdumparna ser man inget datum, vad jag kan se i alla fall.

Nej.. Inlägget med skärmbilderna är postat 12 december kl. 16.11 och på skärmbilden står det "16 timmar" på systerns inlägg, så om vi utgår ifrån att skärmbilden var nytagen så bör inlägget gjorts runt midnatt mellan 11-12 december. Masttömningen beställdes kring 7-8 december ("i slutet av förra veckan" enligt artikel i Norran den 12e).

Sammagamlavanliga eller Randigzebra95 som har tillgång till gruppen kanske kan backa och kolla exakt när det skrevs?
Citera
2024-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Absolut, men just här går E4 nära vattenlinjen som dessutom e frusen så om bilen mot förmodan åkt över räcket utan att uppenbara skador orsakats så borde den ligga väl synlig på isen istället och hittad för länge sedan då det inte heller är speciellt mycket snö från jävre å norrut, ca 40cm.

Det är en å som rinner ut där. Jag var veckan före snöovädrer ute och åkte skridskor på havsisen. Viken vi var på var ca 5cm tjock. Jag vill påstå att det är fullt möjligt att bilen gått genom isen och ligger på botten vid mynningen av ån. Jag säger inte att den gör det. Men jag ska dit i vår och magnetfiska kan jag lova.
Citera
2024-01-08, 19:58
Medlem
Celestrons avatar
En annan sak jag undrar över. Enligt artikeln i Norran

https://norran.se/nyheter/skelleftea-kommun/artikel/polisen-ska-soka-efter-forsvunne-elliott-med-helikopter/jp4e3q7j

så är Jävre-mastens upptagningsområde "ett 10-tal mil". och det är 5-6 mil mellan Jävre och Skellefteå.
Detta måste väl kunna innebära att han har åkt söderut några mil, och försvunnit där, eller?
Att hans mobil pingade vid Jävre betyder väl inte att han befann sej där?
Citera
2024-01-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD
Det är en å som rinner ut där. Jag var veckan före snöovädrer ute och åkte skridskor på havsisen. Viken vi var på var ca 5cm tjock. Jag vill påstå att det är fullt möjligt att bilen gått genom isen och ligger på botten vid mynningen av ån. Jag säger inte att den gör det. Men jag ska dit i vår och magnetfiska kan jag lova.

Du menar alltså att han skulle kört igenom plogvallen, över räcket, ner på gång & cykelbanan, över det räcket och sen tagit sig igenom isen utan att lämna några spår? Hade han vingar på bilen?

Mynningen av ån från E4:
https://www.google.com/maps/@65.1430439,21.5053964,3a,46.6y,359.25h,83.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_ouDj3d0IBIX2nyBlslYZQ!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu
Citera
2024-01-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Du menar alltså att han skulle kört igenom plogvallen, över räcket, ner på gång & cykelbanan, över det räcket och sen tagit sig igenom isen utan att lämna några spår? Hade han vingar på bilen?

Mynningen av ån från E4:
https://www.google.com/maps/@65.1430439,21.5053964,3a,46.6y,359.25h,83.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_ouDj3d0IBIX2nyBlslYZQ!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Jag är inte så tekniskt lagd att jag kan länka en pin tyvär. Men det jag sett är ca 150m innan macken är det inget räcke mot havssidan. Så några vingar är inte alls nödvändigt. Sen hur marken var beskaffad kan jag inte säga att jag minns. Men jag har haft den tanken många gånger när jag åker förbi där. Har försökt läsa igenom allt ikväll men inte hunnit vidare långt. Men tydligen har polisen gjort dykningar? Så det verkar ha blivit än mer långsökt.
Citera
2024-01-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
En annan sak jag undrar över. Enligt artikeln i Norran

https://norran.se/nyheter/skelleftea-kommun/artikel/polisen-ska-soka-efter-forsvunne-elliott-med-helikopter/jp4e3q7j

så är Jävre-mastens upptagningsområde "ett 10-tal mil". och det är 5-6 mil mellan Jävre och Skellefteå.
Detta måste väl kunna innebära att han har åkt söderut några mil, och försvunnit där, eller?
Att hans mobil pingade vid Jävre betyder väl inte att han befann sej där?

Det har varit vilda diskussioner i tråden om det, enligt flera här och även Google så har en mast en räckvidd på 10-15 KILOMETER. Det är ingen som förstår vart mamman, MP och polisen fått 10 mil ifrån.
Citera
2024-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Jag är inte så tekniskt lagd att jag kan länka en pin tyvär. Men det jag sett är ca 150m innan macken är det inget räcke mot havssidan. Så några vingar är inte alls nödvändigt. Sen hur marken var beskaffad kan jag inte säga att jag minns. Men jag har haft den tanken många gånger när jag åker förbi där. Har försökt läsa igenom allt ikväll men inte hunnit vidare långt. Men tydligen har polisen gjort dykningar? Så det verkar ha blivit än mer långsökt.

Där räcket börjar bildar det en perfekt ramp för att skicka iväg en bil ganska långt även i relativt låg fart.
Citera
2024-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88

Mynningen av ån från E4:

https://maps.app.goo.gl/wTMV5gaswakjTc7f8

Hoppas den fungerar. Men menar du att man behöver vingar för att ta sig ut till vattnet här? Då är jag ganska villig till att bevisa motsatsen. Nån nämnvärd plogvall behöver det inte ha varit över huvud taget. Det var i stort set första snön som kom.
Citera
2024-01-08, 21:14
Medlem
Citat:

Jag antar att du menar här?
https://www.google.com/maps/@65.1417814,21.5067907,3a,48y,11.15h,88.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9AJPuKvadvTdxo_1QB7umQ!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Samma plats på satelit:
https://www.google.com/maps/@65.1421905,21.5066688,62m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Det är väldigt många meter mellan vattnet och E4 där, och med tanke på hur grönt det är i vattnet på satellitbilden så lär det vara väldigt grunt närmast land.

Det stämmer att dom har varit och dykt i Jävre, exakt vart har dock inte framgått.

Styvsystern har sagt att telefonen är avstängd manuellt och inte dött av batteri eller vatten, vilket talar emot en olycka. Dock är det delade meningar i tråden om att man kan se HUR telefonen stängdes av, så ta det med en nypa salt tillsvidare.

Sammantaget så känns det som ett osannolikt scenario, men inget är omöjligt.
Citera
2024-01-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
Där räcket börjar bildar det en perfekt ramp för att skicka iväg en bil ganska långt även i relativt låg fart.

Ja det är det jag menar. Strömmande vatten så det är precis att bilen går genom isen sen har vädret städat bort spåren på 10min och fryst en hinna över natten. Jag ska då dit om han inte hittas innan dess. Men det är fullt möjligt. Önskar jag visste om det var dykt där.
Citera
2024-01-08, 21:18
Medlem
Citat:
https://maps.app.goo.gl/wTMV5gaswakjTc7f8

Hoppas den fungerar. Men menar du att man behöver vingar för att ta sig ut till vattnet här? Då är jag ganska villig till att bevisa motsatsen. Nån nämnvärd plogvall behöver det inte ha varit över huvud taget. Det var i stort set första snön som kom.

Tyvärr ser jag bara en målad karta av Jävre i länken..

Men i första inlägget skrev du "mynningen av ån" och sen ändrade du dig till "150m före macken", vilket är två vitt skilda platser. Ska han ta sig ner till mynningen av ån utan att förstöra något räcke så anser jag att han behöver vingar, ja. Inte 150m före macken där det inte finns något räcke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in