Citat:
Ursprungligen postat av
Rudan88
Det är ju rätt bra att skriva att man gissar när man gör det..
Då vet vi alltså fortfarande inte säkert om telefonen skickar samma signal till mastens logg om den stängs av manuellt som om den dör pga slut batteri.
Tills annat framgår kan vi alltså utgå ifrån att den stängts av manuellt som systern sagt upprepade gånger.
Finns det info vilket datum systern skrev i den stängda Facebookgruppen Pink Room att Elliotts mobil stängdes av manuellt? På de två skärmdumparna ser man inget datum, vad jag kan se i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Halte Harald
Varför skulle vi utgå från det?
Det är det minst logiska.
När basstationen "säger" att en telefon stängts av betyder det mest troligt:
*att signalen mellan mobilen och stationen bryts
Signalen försvinner bara.
Hittar man däremot telefonen så kan man se HUR telefonen stängts av.
Så vi utgår endast från det vi vet med säkerhet:
Att telefonen senast var aktiv vid en basstation vid Jävre.
Har jag förstått dig korrekt att man måste
hitta mobilen för att kunna se om den stängts av manuellt eller om stängts av på grund av att batteriet tagit slut?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rudan88
För att systern påstår bestämt att det är så, och hon lär inte ha hittat på det själv. Det lär vara information som kommer från operatören alternativt polisen.
Vi har inlägg tidigare i tråden som säger att om mobilen tex dör av vatten så skickar den inget "hej då" till masten, att det inte blir samma sak. Det talar också emot ditt "signalen försvinner bara". Jag hittar det inte just nu, men jag vill minnas att de var fler som skrev att telefonen skickar ett "avslutsmeddelande" till masten när man stänger av den manuellt. Så det finns inlägg i tråden som talar emot dina "kvalificerade gissningar".
Därför väljer jag att tro på systerns ord tills några andra fakta och bevis presenteras.
Enligt skribenten @TorkelSnorkels inlägg så gjordes masttömningen veckor
efter systern meddelat att mobilen stängts av manuellt.
Dessutom finns artikel i Norran, papperstidningen 6 december, nätupplagan den 5 december, där Stefan Lundström, inspektör vid polisen i Skellefteå bland annat uttalar sig om mobilen:
-
Elliotts mobiltelefon är urladdad sedan förra tisdagen, alternativt att han har valt att slå av den, fortsätter han. Mobilens sista positionering är i Jävreområdet.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Uppgiften om avstängningen kommer knappast från operatören utan från något meddelande som mobilen lagt ut på Snapchat eller någon annan app. Eller möjligen om någon bekant sökt hans telefon och fått någon slags meddelande tillbaka.
Jag är litet tvivlande till att man, under de förhållandena, kan se hur mobilen stängts av.
Skulle vara intressant att höra systern förklara i detalj varför hon är så säker på att hans mobil stängdes av manuellt. Har hon missförstått något, eller innehöll hans mobil någon specialapp som skickade meddelande till någon eller några personer om den stängdes av?
(Masttömningen gjordes veckor efter det att systern meddelat att mobilen stängts av i Jävretrakten 21:21 på tisdagen. Och det är dessutom tveksamt om det fanns några roamingdata kvar när masttömningen genomfördes.)