2024-01-08, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Aha. P***r H**s***ms barn är alltså S**a och D***d.
Ellioth är alltså Annas egen son från ett tidigare äktenskap.
Då förstår jag.

Ja, så förstår jag det.
Det finns även en Saga som jag tror är Elliots biologiska syster.
Citera
2024-01-08, 02:55
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag bumpar dig FarbrorV.

Nu har det gått ett tag, hur går snacket på Alimak?
Är det fortfarande knäpptyst om honom eller har det kommit fram fakta eller rykten?

Ge oss lite inside information från fikarummet

Kan tänka mig att snacket i fikarummet handlar mer om hissolyckan.
Citera
2024-01-08, 09:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Ja precis telefonen väljer hela tiden den basstationen där man har starkast signal.
Men samtidigt som den kommunicerar med mast 1 så kan den även börja skicka signaler till mast 2 och 3 för att fastställa ens position och på så vis ge en bäst signal.

Jag har googlat sönder nu och jag hittar ingenting ang att man skulle kunna se HUR en telefon stängts av. Det låter faktiskt otroligt om det skulle vara på det viset.
Jag kan inte tänka mig att informationen telefonen skickar till basstationen skulle vara annorlunda om man får slut batteri eller om man stänger av telefonen via knapp / flightmode.

Informationen består av 1or eller 0or.

Det har diskuterats i ett uppmärksammat försvinnande- eller kriminalfall här på forumet, minns dock inte vilket.

Det påstås vara så att det går att se om mobilen stängts av medvetet, den sänder iväg ett "hejdå" till mobilnätet.
Citera
2024-01-08, 10:34
Medlem
61as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har diskuterats i ett uppmärksammat försvinnande- eller kriminalfall här på forumet, minns dock inte vilket.

Det påstås vara så att det går att se om mobilen stängts av medvetet, den sänder iväg ett "hejdå" till mobilnätet.

Avel som var väldigt aktiv i Tovefallet hade stora kunskaper i just mobilmaster. Har dock inte sett honom här i denna tråd.
Citera
2024-01-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

För oss som följer denna tråd och som inte heller har tillgång till resultatet av masttömningarna p.g.a. förundersökningssekretessen så blir ju vad som faktiskt gäller i denna fråga ganska viktigt. D.v.s. om en telefon som laddar ur på ett kontrollerat sätt kanske också säger ”hej då”.

Kan i varje fall konstatera att Polisen redan den 5.e december till Norran har sagt följande:

”Elliotts mobiltelefon är urladdad sedan förra tisdagen, alternativt att han har valt att slå av den, fortsätter han. Mobilens sista positionering är i Jävreområdet.”

Och något annat har väl inte Polisen därefter kommunicerat.

https://norran.se/nyheter/skelleftea-kommun/artikel/polisen-ska-soka-efter-forsvunne-elliott-med-helikopter/jp4e3q7j
Citera
2024-01-08, 11:16
Medlem
Citat:
Det är ju rätt bra att skriva att man gissar när man gör det..

Då vet vi alltså fortfarande inte säkert om telefonen skickar samma signal till mastens logg om den stängs av manuellt som om den dör pga slut batteri.

Tills annat framgår kan vi alltså utgå ifrån att den stängts av manuellt som systern sagt upprepade gånger.

Finns det info vilket datum systern skrev i den stängda Facebookgruppen Pink Room att Elliotts mobil stängdes av manuellt? På de två skärmdumparna ser man inget datum, vad jag kan se i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Varför skulle vi utgå från det?
Det är det minst logiska.

När basstationen "säger" att en telefon stängts av betyder det mest troligt:
*att signalen mellan mobilen och stationen bryts
Signalen försvinner bara.

Hittar man däremot telefonen så kan man se HUR telefonen stängts av.

Så vi utgår endast från det vi vet med säkerhet:
Att telefonen senast var aktiv vid en basstation vid Jävre.

Har jag förstått dig korrekt att man måste hitta mobilen för att kunna se om den stängts av manuellt eller om stängts av på grund av att batteriet tagit slut?

Citat:
För att systern påstår bestämt att det är så, och hon lär inte ha hittat på det själv. Det lär vara information som kommer från operatören alternativt polisen.

Vi har inlägg tidigare i tråden som säger att om mobilen tex dör av vatten så skickar den inget "hej då" till masten, att det inte blir samma sak. Det talar också emot ditt "signalen försvinner bara". Jag hittar det inte just nu, men jag vill minnas att de var fler som skrev att telefonen skickar ett "avslutsmeddelande" till masten när man stänger av den manuellt. Så det finns inlägg i tråden som talar emot dina "kvalificerade gissningar".

Därför väljer jag att tro på systerns ord tills några andra fakta och bevis presenteras.

Enligt skribenten @TorkelSnorkels inlägg så gjordes masttömningen veckor efter systern meddelat att mobilen stängts av manuellt.

Dessutom finns artikel i Norran, papperstidningen 6 december, nätupplagan den 5 december, där Stefan Lundström, inspektör vid polisen i Skellefteå bland annat uttalar sig om mobilen:

- Elliotts mobiltelefon är urladdad sedan förra tisdagen, alternativt att han har valt att slå av den, fortsätter han. Mobilens sista positionering är i Jävreområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Uppgiften om avstängningen kommer knappast från operatören utan från något meddelande som mobilen lagt ut på Snapchat eller någon annan app. Eller möjligen om någon bekant sökt hans telefon och fått någon slags meddelande tillbaka.

Jag är litet tvivlande till att man, under de förhållandena, kan se hur mobilen stängts av.

Skulle vara intressant att höra systern förklara i detalj varför hon är så säker på att hans mobil stängdes av manuellt. Har hon missförstått något, eller innehöll hans mobil någon specialapp som skickade meddelande till någon eller några personer om den stängdes av?

(Masttömningen gjordes veckor efter det att systern meddelat att mobilen stängts av i Jävretrakten 21:21 på tisdagen. Och det är dessutom tveksamt om det fanns några roamingdata kvar när masttömningen genomfördes.)
Citera
2024-01-08, 11:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
För oss som följer denna tråd och som inte heller har tillgång till resultatet av masttömningarna p.g.a. förundersökningssekretessen så blir ju vad som faktiskt gäller i denna fråga ganska viktigt. D.v.s. om en telefon som laddar ur på ett kontrollerat sätt kanske också säger ”hej då”.

Kan i varje fall konstatera att Polisen redan den 5.e december till Norran har sagt följande:

”Elliotts mobiltelefon är urladdad sedan förra tisdagen, alternativt att han har valt att slå av den, fortsätter han. Mobilens sista positionering är i Jävreområdet.”

Och något annat har väl inte Polisen därefter kommunicerat.

https://norran.se/nyheter/skelleftea-kommun/artikel/polisen-ska-soka-efter-forsvunne-elliott-med-helikopter/jp4e3q7j

Vid tillfället när polisen uttalade sig om saken hade man kanske inte gjort en masttömning och undersökt detaljer, kan det vara en förklaring?

Kanske måste det föreligga en brottsrubricering med minst två års fängelse i straffskalan för att polisen skall få masttömma och ta del av annars sekretessbelagda uppgifter?

Det finns eventuellt undantagsfall när polisen får spåra en mobiltelefon, till exempel om polisen har konkret information om att en person kan vara i fara?

Se ett exempel här. https://www.folkbladet.nu/2009-09-25/forsvunnen-skellefteabo-sparades-via-mobiltelefonen

Kanske fanns skäl och tillstånd att spåra Elliotts mobiltelefon men inte mer än så, det är ju inte olagligt att försvinna.
Citera
2024-01-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 61a
Avel som var väldigt aktiv i Tovefallet hade stora kunskaper i just mobilmaster. Har dock inte sett honom här i denna tråd.

Skribenten @Avel var också väldigt behjälplig i Lena Wesström-mordet 2018 med sina gedigna kunskaper. Verkar dock mest deltaga i olika Krimfall. Skulle ha behövt hans kunnande här!
Citera
2024-01-08, 14:01
Medlem
Celestrons avatar
En teori skulle kunna vara att han brådstörtat gav sej iväg på kvällen i snöyran (mot Piteå?), efter något meddelande han fått på mobilen eller via datorn. Han hinner då inte ladda sin mobil, och vid Jävre väljer han att stänga av den för att spara batteri, eftersom han ändå kör, och vet att färden blir långvarig. I så fall kan man också gissa att färden inte var planerad innan, eftersom batteriet var urladdat när han stack. Ett sånt medd. bör han ha fått via mobilen, men kanske också via någon dator hemma.
Det vore väl enkelt att kolla de senaste googlingarna på hans dator. Detta måste väl de anhöriga ha rätt att göra?
Citera
2024-01-08, 14:17
Medlem
Är efterlysningen på Missing Peoples sida borttagen?

Jag fick inte upp eftelysningen.

"Oj, något gick snett!
Tyvärr verkar det som att sidan du försökt besöka inte existerar.

Följ länken nedan för att komma tillbaka till startsidan"
Senast redigerad av Grodologen 2024-01-08 kl. 14:19.
Citera
2024-01-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Är efterlysningen på Missing Peoples sida borttagen?

Jag fick inte upp eftelysningen.

"Oj, något gick snett!
Tyvärr verkar det som att sidan du försökt besöka inte existerar.

Följ länken nedan för att komma tillbaka till startsidan"

Den är kvar, gå in på Missing People - alla efterlysningar så ligger den på sidan 2.
Citera
2024-01-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
En teori skulle kunna vara att han brådstörtat gav sej iväg på kvällen i snöyran (mot Piteå?), efter något meddelande han fått på mobilen eller via datorn. Han hinner då inte ladda sin mobil, och vid Jävre väljer han att stänga av den för att spara batteri, eftersom han ändå kör, och vet att färden blir långvarig. I så fall kan man också gissa att färden inte var planerad innan, eftersom batteriet var urladdat när han stack. Ett sånt medd. bör han ha fått via mobilen, men kanske också via någon dator hemma.
Det vore väl enkelt att kolla de senaste googlingarna på hans dator. Detta måste väl de anhöriga ha rätt att göra?

Polisen har gått igenom Elliotts dator samt masttömning av mobilen, utan att något nytt kommit fram.
Detta enligt polis Johann Kristiansson, från Norran den 18 december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in