Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Det är ett jävla tjatande i denna tråd om hur pk och woke killarna i Killinggänget är. Har ni nån gång försökt skilja på verk och person? Jag är inte ett dugg intresserad av en komikers politiska åsikter. Är komikern rolig så är komikern rolig. Och ingen annan humorgrupp har gjort roligare eller bättre material i Sverige de senaste 30 åren. Det enda gänget som kommer i närheten är Varanteatern men Killinggänget slår dem med hästlängder i omfattning och bredd.
Hear, hear. Deras politiska åsikter är helt ointressanta för mig, framför allt eftersom jag inte upplever deras verk som särskilt politiska överhuvudtaget. Att vissa av dem på senare år försökt slå an en sträng på den politiska Twitter-arenan må så vara, men det är inte relevant när deras material är roligt och välproducerat (och saknar dessa politiska poänger).
Förstår väl helt om det är en generationsfråga och att smaken är som baken och att Killinggänget därmed inte tilltalar alla. För mig är dock Killinggängets verk bland det bästa som någonsin producerats i Sverige. Det absurda, vemodiga, surrealistiska i deras alster har alltid väckt någonting hos mig. Har sett det mesta de gjort, och NileCity och Torsk på Tallinn är enligt mig moderna mästerverk. Dramaten-pjäsen har jag inte sett, men skrattade hejdlöst åt replikerna när de läste upp dem i dokumentären. Skulle väldigt gärna se den, om den finns tillgänglig någonstans.
De är speciella personer som alla är duktiga på olika saker och som tillsammans, när deras egenskaper slås ihop, har förmågan att producera fantastiskt bra grejer.