2024-01-08, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krukenn
Bästa programmet eveee3r

Nja
Citera
2024-01-08, 01:16
Medlem
PositivPessimists avatar
Tycker Schyffert får oproportionerligt mycket kritik, han är väl ganska normalbegåvad som humorist och artist om man jämför med resten av det svenska fältet, vilket kanske inte säger så mycket.
Det riktiga sänket i Killinggänget är Andres Lokko. KG hade varit mycket roligare utan honom som politisk kommissarie. Det enda jag hört att han bidragit med efter att ha plöjt igenom fyra dokumentärer om KG är manushjälp till radiointron i Nile City. Han bidrog med referenser till dåtidens pop och populärkultur för att se till att bara de rätta personerna skulle fatta referenserna och skämten. Att han med den insatsen får sitta med som jämlike i dokumentären är ett mysterium, det måste vara ett långfinger till Inde. Lokko personifierar allt vidrigt med min generation, den så kallade 'ironiska'. En farlig cocktail av självmedveten osäkerhet och cynism kombinerat med narcissism. Jag skäms att jag drogs med, mycket av den skit vi lever med nu har sitt ursprung i vår osunda 90-talskultur. Inte konstigt att KG har ett sådant intresse för mansrollen, det finns ju ingen man i gänget (Robert Gustafsson möjligen undantagen), bara ett gäng osäkra pojkar.

En sak som slår mig när jag ser på KG:s samlade produktion är att Rheborg och Gustafssons karaktärer är bra, men de representerar klassisk humor och är inget särdrag hos 'Killinggänget'. När de gick vidare med 'Morran och Tobias' blev det så mycket bättre än något KG någonsin kunde ha klämt ur sig.
Citera
2024-01-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Svårt att jämföra? Tycker de gjorde helt olika saker. Galenskaparna fortsatte väl i stort sätt i samma riktning som Hasse o Tage? lite mer åt buskishållet kanske. Killinggänget för sin del var något nytt i Sverige, med bättre flow.

Humor som humor, är det roligt så är det. Hasse och Tage håller än till viss del, liksom en del annat gammalt. Vissa saker åldras förstås sämre.
Citera
2024-01-08, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Humor som humor, är det roligt så är det. Hasse och Tage håller än till viss del, liksom en del annat gammalt. Vissa saker åldras förstås sämre.

Hasse och Tage var ju egentligen en annan typ av humor. Mer improvisationsteater än inspelade manusburna sketcher. Men Schyffert tycks ju ha haft en hel del med skrivandet att göra så hyfsat begåvad får man väl ändå säga att han är.
Citera
2024-01-08, 10:45
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositivPessimist
Tycker Schyffert får oproportionerligt mycket kritik, han är väl ganska normalbegåvad som humorist och artist om man jämför med resten av det svenska fältet, vilket kanske inte säger så mycket.
Det riktiga sänket i Killinggänget är Andres Lokko. KG hade varit mycket roligare utan honom som politisk kommissarie. Det enda jag hört att han bidragit med efter att ha plöjt igenom fyra dokumentärer om KG är manushjälp till radiointron i Nile City. Han bidrog med referenser till dåtidens pop och populärkultur för att se till att bara de rätta personerna skulle fatta referenserna och skämten. Att han med den insatsen får sitta med som jämlike i dokumentären är ett mysterium, det måste vara ett långfinger till Inde. Lokko personifierar allt vidrigt med min generation, den så kallade 'ironiska'. En farlig cocktail av självmedveten osäkerhet och cynism kombinerat med narcissism. Jag skäms att jag drogs med, mycket av den skit vi lever med nu har sitt ursprung i vår osunda 90-talskultur. Inte konstigt att KG har ett sådant intresse för mansrollen, det finns ju ingen man i gänget (Robert Gustafsson möjligen undantagen), bara ett gäng osäkra pojkar.

En sak som slår mig när jag ser på KG:s samlade produktion är att Rheborg och Gustafssons karaktärer är bra, men de representerar klassisk humor och är inget särdrag hos 'Killinggänget'. När de gick vidare med 'Morran och Tobias' blev det så mycket bättre än något KG någonsin kunde ha klämt ur sig.

Nja där tycker jag du har fel. Referenserna till den popkulturella samtiden är faktiskt en både viktig och stor del av produktionerna.
Jag förstår inte heller vad du menar med att skiten vi nu lever i har grunden i 90-talets ironiska generation? Woke-världen är väl snarare motsatsen. Att dygdsignalera med hur Mycket man bryr sig.

Jag tror att killinggängets grejer hade varit otroligt mycket fattigare och ibland på gränsen till buskis utan Lokko och luuk.
Citera
2024-01-08, 12:12
Medlem
Schyffert och Lokko är bara oerhört trendkänsliga och vill vara ”rätt i tiden”. Under 90-talet var det inne med ironi och att vara apolitisk då gick de all in på det. Sedan vände det ungefär runt sena 00-talet och plötsligt blev Schyffert och Lokko ”manliga feminister” och börjar ta avstånd från vissa sketcher och faktumet att de aldrig inkluderade några kvinnor. Lokko skriver massa krönikor om SD osv. Nu har det väl vänt lite igen och Schyffert skäms säkert över sin ”PK-eliten” tröja som han gick runt i.

Dokumentären var alldeles för långdragen. På slutet försluter Lokko verkligen med en efterkonstruktion.
Citera
2024-01-08, 12:21
Medlem
Schyffert och Lokko är bara oerhört trendkänsliga och vill vara ”rätt i tiden”. Under 90-talet var det inne med ironi och att vara apolitisk då gick de all in på det. Sedan vände det ungefär runt sena 00-talet och plötsligt blev Schyffert och Lokko ”manliga feminister” och börjar ta avstånd från vissa sketcher och faktumet att de aldrig inkluderade några kvinnor. Lokko skriver massa krönikor om SD osv. Nu har det väl vänt lite igen och Schyffert skäms säkert över sin ”PK-eliten” tröja som han gick runt i.

Dokumentären var alldeles för långdragen. På slutet försluter Lokko verkligen med en efterkonstruktion.
Citera
2024-01-08, 12:23
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Jo, tycker Galenskaparna känns lite mossigt, men sen är jag född på 90-talet också. Nyare generationer tycker säkert att killinggänget är väldigt föråldrat, så det är väl så med all humor. Associerar mest galenskaparna med alla klämkäcka låtar man gnolade på i låg o mellanstadiet. Om man ska jämföra galenskaparna med annan folklig humor tycker jag pistvakt håller bättre.

En som jag tycker är tidlös är Gösta Ekman, tror det är för att hade sådan komisk timing. Tänker att Robert G är lite utav Ekmans efterträdare på den punkten.
Senast redigerad av Flundran90 2024-01-08 kl. 12:30.
Citera
2024-01-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Finns många som inte har snott som Killinggänget har gjort.
Exempel tack.
Citera
2024-01-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej, de träffades när de skulle göra I manegen med Glenn Killing. De kände inte varandra innan.
Det var ju exakt det jag skrev.
Citera
2024-01-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej, de träffades när de skulle göra I manegen med Glenn Killing. De kände inte varandra innan.
"Programmet var tänkt som en parodi på ett hippt ungdomsprogram. Idén kom delvis ifrån brittiska humorprogrammet Vic Reeves Big Night Out där flera sketcher kopierats rakt av.[2] Det var inspelat i en enkel och färgglad studio med en liten publik."
Citera
2024-01-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Nä dom träffades för att göra ett ungdomsprogram till SVT.
Ja I manegen med Glenn Killing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in