2024-01-08, 16:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vilket Alibi vill du stryka ?

Att han står inne i Skandia ville han inte i början då han ville ha skydd mot utpekande på Sveavägen..

Men senare när inget sånt vittne dök upp så hade inte Engström några problem med att vara i Skandia till 23:23
Räknas det till genialt och slugt eller dumt att försöka smyga in en ny tid?

Bara en idiot skulle ju få för sig att det är praktiskt möjligt att göra så. De andra tiderna han uppgett är ju dokumenterade. Så det enda som händer i praktiken är ju att folk reagerar på att han ändrar tid.

Eller tänkte han att om någon skulle kolla det här så skulle de kolla enbart vad han sa i hovrätten och sedan nöja sig med det?
Citera
2024-01-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Bara en idiot skulle ju få för sig att det är praktiskt möjligt att göra så. De andra tiderna han uppgett är ju dokumenterade. Så det enda som händer i praktiken är ju att folk reagerar på att han ändrar tid.

Eller tänkte han att om någon skulle kolla det här så skulle de kolla enbart vad han sa i hovrätten och sedan nöja sig med det?

Det gick många år ...Han behövde inte tiden så mkt när rättegången gällde CP men samtidigt var det plötsligt inte lika viktigt för Engström att hinna ut i tid..
Citera
2024-01-08, 16:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, 23:21 är det han borde ha sagt från början. Då är han framme 5-6 sekunder efter dådet ...

Då är han ju två minuter efter GM på Sveavägen. Och det är i hans fotspår han ska gå för att kunna förväxlas. För det behöver han ingen stämpeltid.

Citat:
Han borde väl sagt

I alla fall enligt hans egen beräkning, där det tog 20-30 sekunder från stämpelklockan fram till ljudet.

Avsikt? Hur ska jag kunna veta det? Kan bara spekulera ...

SE var i Idre och det förekom en mängd tidsuppgifter, från 23:00-23:30.

Så att ett barn förstår? Du har grävt djupare än dvärgarna i Moria, du torde förstå det mesta.

Är det så behöver detta redas ut i grunden, eftersom jag inte begriper det överhuvudtaget. Och tycker inte att någon annan verkar göra det heller. Finns det någon rimlig idé om vad GM-SE är ute efter med stämpeltidsflyttar och placering av sig själv i relation till alibin och speglingar osv.

Som det ser ut nu går inte ihop, helt enkelt.

Citat:
Om han smyger fram tiden till 23:20 kan han säga att det var ett missförstånd mellan honom och RB, utifall han blir ertappad. En annan anledning är att han ville ta höjd för att någon skulle känna igen honom som mannen som gick efter LOP från Sari, vilket tar en extra minut.

"Javisstja! Jo, jag gick mot bussen, men ändrade mig, och beslöt mig för att ta T-banan istället ..."

Så det är anledningen till att han flyttar tiden på sätt så att han inte kan ha "speglat" GM om han på Sveavägen svängde som han uppger både före och efter mordet, det vill säga till vänster.

Då har han vare sig alibi eller förväxlingsskydd?

Citat:
1989 är 23:21 väletablerat, han är inte i tillbaka från Idre i uppstressat mode och kan fatta bättre beslut. Då försöker han smyga fram tiden till 23:21 och 23:23, men stöter på patrull.

Återigen, smyga?

I grafik/faktaruta på samma sida SE själv poserar på framgår mordtid 23.21 tydligt.

https://imgur.com/a/Xom3AHn

Citat:
Till och med Palmerummet kände till att det var 23:19 han stämplade ut, redan 1986.

Men de verkar inte ha känt till det eventuella samtalet med HO.
Citera
2024-01-08, 16:41
Medlem
Citat:

Man kan säga såhär :

När inget vittne dök upp att se Engström gå bakom paret Palme på Sveavägen så är det lite farligt några år senare om plötsligt någon börjar fundera på det..

Vänta nu här ...

Finns ju en del vittne som menar att GM gick bakom Olof på Sveavägen och det gör ju Engström också..

Men ingen har sett två personer gå bakom Olof...

Då är det ju bara Engström kvar ju...

Så när inget vittne dök upp så kanske Engström tänkte att nu kanske det är lite märkligt om jag också går bakom..
Citera
2024-01-08, 16:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vilket Alibi vill du stryka ?

Jag vill inte stryka något alibi. Jag menar att idén att SE försöker ge sig själv alibi med flyttande av stämpeltiden våren 1986 kan strykas.

Citat:
Att han står inne i Skandia ville han inte i början då han ville ha skydd mot utpekande på Sveavägen..

Men han stod ju ett tag i Skandias reception och pratade. Och det stryker han för att hinna ut till något. Och då hamnar han ju före GM, eftersom GM-SE stått en stund och pratat med väktarna...

Alibi ryker dessutom all världens väg i och med denna strykning.

Vill GM-SE "spegla" GM-SE så kan han göra endast en sak, nämligen uppge att han agerade som han faktiskt gjorde vid utpasseringen.

Citat:
Men senare när inget sånt vittne dök upp så hade inte Engström några problem med att vara i Skandia till 23:23

Och placerar sig samtidigt lika nära skotten som tidigare (och befinner sig därmed på två platser samtidigt). Vilket han även fortsätter med åren efter. Han står ensam inför situationen med en man som ligger på marken, som han berättar 1992. Varför gör GM-SE som inte har några vittnen att frukta längre det?
Citera
2024-01-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har inte hängt med i svängarna riktigt. ALG säger, precis som HO, att SE pratade om att han behövde jobba klart och sen skulle på semester. AK förlägger först sin minnesbild av detta till kl. 21, men är osäker, och flyttar den sedan till efter kl. 23.

Det finns ingen möjlighet att SE var förbi precis innan ALG gick ut på ronden? Dörrkontrollerna ser ut att starta kl. 21:11, om jag minns rätt.

Har HO fått sin minnesbild av ALG, eller vice versa?

Eller la SE ut texten två gånger under kvällen? Var AK med en gång eller båda gångerna?

Eller minns en av dem, eller båda, fel kväll?
När gick ALG på ronden? Vem gör kontrollerna från 17-21?
Det är lite och bita i här.

Men AlG minnesbild är kopplad till att hon precis hade kommit till jobbet. Bytt om och då kommer SE in.

Passar inte alls ihop med att hon börjar jobba 16:45.

Man jobbar inte 12 timmars pass normalt. Utan detta är för att täcka upp för hon som är i Östtyskland.... A-s Ol ?

Man kan tänka sig att hon kopplar ihop det med normalfallet att hon börjar 20:45.

Hon har glömt bort att hon täckte upp för sin kollega där som skulle med flyget.

En väktare hela tiden i receptionen och en tidvis ute på rondering.

Vem och var är frågan.

Tror du får hjälpa mig komma igång med det projektet.

Kanske kommer detta bringa klarhet i frågan än mer
Citera
2024-01-08, 17:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Man kan säga såhär :

När inget vittne dök upp att se Engström gå bakom paret Palme på Sveavägen så är det lite farligt några år senare om plötsligt någon börjar fundera på det..

Vänta nu här ...

Finns ju en del vittne som menar att GM gick bakom Olof på Sveavägen och det gör ju Engström också..

Men ingen har sett två personer gå bakom Olof...

Då är det ju bara Engström kvar ju...

Så när inget vittne dök upp så kanske Engström tänkte att nu kanske det är lite märkligt om jag också går bakom..
Du svarade inte ens nästan på min fråga trots att du svarade på mitt inlägg två gånger.

Jag testar igen

Tror du att SE tror att man kan ändra tider sådär? Trots att han vet att de tidigare tiderna han uppgett är dokumenterade. Tänker han att om någon kollar det här så nöjer de sig med att kolla vad han sa i hovrätten? varför någon nu skulle börja att kolla där.
Citera
2024-01-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vill inte stryka något alibi. Jag menar att idén att SE försöker ge sig själv alibi med flyttande av stämpeltiden våren 1986 kan strykas.

Men han stod ju ett tag i Skandias reception och pratade. Och det stryker han för att hinna ut till något. Och då hamnar han ju före GM, eftersom GM-SE stått en stund och pratat med väktarna...

Alibi ryker dessutom all världens väg i och med denna strykning.

Vill GM-SE "spegla" GM-SE så kan han göra endast en sak, nämligen uppge att han agerade som han faktiskt gjorde vid utpasseringen.

Och placerar sig samtidigt lika nära skotten som tidigare (och befinner sig därmed på två platser samtidigt). Vilket han även fortsätter med åren efter. Han står ensam inför situationen med en man som ligger på marken, som han berättar 1992. Varför gör GM-SE som inte har några vittnen att frukta längre det?

Jag tror att när tiden gått och inga vittnen dykt upp som sett Engström gå bakom Olof på Sveavägen så vill han ju inte att någon journalist eller gammal spanare börjar fundera...

Vad är det eg Engström säger ..!

Går han bakom LOP på Sveavägen så är han ju GM för det är ju faktiskt vittnen som påstår det utan att peka ut Engström...

Som jag sagt tidigare..

Om något vittne verkligen hade pekat ut Engström som t.ex gåendes bakom Olof så är det ju faktiskt exakt det han själv säger !
Citera
2024-01-08, 17:35
Medlem
Citat:
Du svarade inte ens nästan på min fråga trots att du svarade på mitt inlägg två gånger.

Jag testar igen

Tror du att SE tror att man kan ändra tider sådär? Trots att han vet att de tidigare tiderna han uppgett är dokumenterade. Tänker han att om någon kollar det här så nöjer de sig med att kolla vad han sa i hovrätten? varför någon nu skulle börja att kolla där.

Vad ska jag svara här : Tydligen tror han faktiskt det som GM ...Eller så tar han bara en chans ...Han är ju så jävla noga i allt annat så att han ständigt just säger fel tider på den viktigaste utstämplingstiden som var så jävla viktig är märkligt faktiskt...

Eftersom han inte själv är misstänkt så kanske han tror ingen ska notera det...

Helt ärligt så känns det som att Palmegruppen faktiskt inte ställer honom helt mot väggen här..

Så jag vet faktiskt inte helt hur Engström själv tror
Citera
2024-01-08, 17:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vad ska jag svara här : Tydligen tror han faktiskt det som GM ...Eller så tar han bara en chans ...Han är ju så jävla noga i allt annat så att han ständigt just säger fel tider på den viktigaste utstämplingstiden som var så jävla viktig är märkligt faktiskt...

Eftersom han inte själv är misstänkt så kanske han tror ingen ska notera det...

Helt ärligt så känns det som att Palmegruppen faktiskt inte ställer honom helt mot väggen här..

Så jag vet faktiskt inte helt hur Engström själv tror
"Tar en chans"? Vad är det för chans? Han har ju redan fått sina uppgifter dokumenterade. Det funkar inte så att man kan justera tider såhär.

Och om han nu uppenbarligen tror det här som GM. Tycker du det låter rimligt?
Citera
2024-01-08, 17:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Den 19:e vore intressant att gräva lite i. Men jag antar att det inte finns så mycket information om middagen på slottet? Det man vill veta är om OP även denna kväll hade någon form av kommunikation med Aspling.
Ja, det där är faktiskt lite spännande. Polisen försökte alltså undersöka en eventuell koppling mellan SE:s utstämplingstid den 19/2 (23:01) och Olof Palmes besök på slottet samma kväll (hemfärd från slottet 23:15 med säk-bil). Polisens scenario här gick ut på att mordet kan ha varit planerat att ske den 19/2, men att det av någon anledning avbröts.
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jobbade-over-samma-kvallar-som-palme/

Ett annat möjligt scenario är att SE gick till slottet efter utstämplingen (med eller utan vetskap om att Palme var där), och att han då råkade i något slags handgemäng med Olof och Lisbeth (se spoiler nedan). Kanske hade Olof och Lisbeth just kommit ut på slottsbacken och stod och väntade på bilen. Plötsligt dyker SE upp och vill prata allvar med Olof, som är måttligt intresserad. Lisbeth går emellan, och "snäser av" SE på ett sätt som nu får honom att hata även Lisbeth. SE bestämmer sig för att ge igen ordentligt, och tar med sig revolvern till jobbet. På kvällarna gör han utflykter längs Sveavägen där han vet att Palme brukar röra sig.

Ett riktigt långskott naturligtvis, men det skulle vara intressant om det finns mer information om händelsen vid slottsbacken som Lisbeth berättar om i förhöret 1993. Och framgår det t.ex. någonstans om Lisbeth var med på middagen hos prins Bertil?
Citera
2024-01-08, 18:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja tidförflyttandet är lite märkligt om man ser det rent "alibimässigt". Han har ju dag 1 vid flera tillfällen antytt via RB, media och polisen, att han varit väldigt nära mordplatsen när det small. Det vill säga att han snarare var sekunder än minut(er) från mordplatsen.

Min käpphäst är ju att han använde RB ("så var ju jag klädd") för att sälja in förväxlingen på Skandia fort som fan. Han hade ju gått strax bakom makarna Palme sista biten på Sveavägen och om det inte skulle räcka även sprungit in i gränden.
Den allmänna uppfattningen här har väl varit att SE kontaktar RB för att få veta utstämplingstiden, men din förklaring nu är ju mycket bättre. Och att börja trixa med utstämplingstiden kan alltså i själva verket ha varit en idé han fick först efter att han hade pratat med RB, när han insåg att det fanns en felvisning i tidssystemet som han kunde vända på och utnyttja till sin egen fördel.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-08 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in